Laajasalon raideyhteys

Myönnän, että tämä on hieman ketjun aiheen ohi, mutta en usko, että Roihuvuoren raideyhteys on aiheena niin suuri, että se vaatisi oman ketjunsa.

Sanotaan nyt näin että edellyttäisi vähän uskoa.

Roihuvuoren busseilla 80 ja 82 on yhteensä noin 8 000 matkustajaa. Se on vähän ottaen huomioon että pelkästään Roihuvuoressa on 7000 asukasta ja nuo palvelevat muitakin alueita. Epäilen että osa kävele (mäen yli) Siilitielle, ja kuulin sellaisen matkustaja-anekdootin että näin siksi koska "keskimäärin pari penkkiä bussissa on istumakelvottomassa kunnossa". Asiaa valaisee se että 82 kulkee seudun kahden Alkon välillä. :) Eli tässä on nyt ehkä kysymys vähän muustakin kuin joukkoliikenteestä. Tässä suhteessa Roihuvuoren ratikka joka ei kulje Herttoniemen eikä Itäkeskuksen kautta olisikin parannus.:)

82:n ja 80:n alhainen käyttö on mielenkiintoinen tieto. En itse usko, että tuo spussefaktori on kovin suuri tekijä. Siilitielle varmasti kävellään Ylä-Roihuvuoresta se kilometrin matka, mutta silti minulla on se käsitys, että kyseiset bussilinjat toimivat hyvin. Liityntälinjoja voidaan toki parjata, mutta vriston kanssa olen samaa mieltä siitä, että juuri Herttoniemen bussi-metro vaihto on poikkeuksellisen hyvä. Voisiko yksi syy alhaiseen käyttöasteeseen olla ikäjakauma? Roihuvuoressa asuu keskimääräistä enemmän iäkästä väkeä. Ehkä he eivät liiku yhtä paljon?

Vakavammin, Roihuvuoresta kestää n. 30 minuuttia keskustaan metrovaihdolla. Ja tuo on siis vaihdollinen yhteys. Ratikkalinjauksella laskelin ajoajaksi vähän vähemmän, muistaakseni 26 minuuttia, eli parannus lähinnä vaihdottomuuden vuoksi mutta ei dramaattinen. Linjaus pitäisi tehdä erillään Yliskylän radasta, siitä tulisi liian iso mutka, eli ratikan pitäisi kääntyä suoraan Laajasalontietä pohjoiseen. Tämä on ongelma mm. siksi että se olisi neljäs-viides linja sillalle. Hintaa radalle tulisi n . 20 miljoonaa euroa ja tuo bussiliikenne on sen verran harvaa kun ei se ilmeisesti houkuta ettei se kyllä liikeinnöintikustannuksia vähennä, arvaan lisäliikennöintikustannuksiksi noin 2 miljoonaa vuodessa.

Mutta toisaalta, Roihuvuoressa ja muutenkin tuon radan varrella on noiden 80/82 käyttäjämäärien valossa mitä todennäköisimmin piilevää kysyntää, eli matkustajamäärät voisivat kasvaa noihin verrattuna paljon. Ja palveleehan se joten kuten Herttoniemenrannan eteläosaa. Samoin reitin varrella on täydennysrakentamismahdollisuuksia. Ja tuossa olisi jatkomahdollisuus Raide-Jokerille. Eikä tuo nyt niin kauheasti maksa.

Rustasin lähinnä mittaillakseni tällaisen kartan: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...0695,25.049686&spn=0.010454,0.038581&t=h&z=15

Reitti on mielenkiintoinen. Pakko kommentoida. Luulen, että Herttoniemen rannassa ja Roihuvuoressa oltaisiin pääosin tyytyväisiä, mutta ongelma on, että tällä linjauksella ei ole yhteyttä Herttoniemeen tai Itäkeskukseen. Herttoniemen yhteydet voisi hoitaa busseilla esim yhdistämällä linjat 83, 82 ja 80 yhdeksi linjaksi ja Säilyttämällä nykyisen 81B:n. Mutta kyllä minusta linja pitäisi vetää Roihuvuorentietä pitkin aina tulevalle Raidejokerin radalle (tulevan Roihupellon metroaseman kautta) ja jatkaa Itäkeskukseen asti. Uskoisin, että nytkin aika iso osa matkoista suuntautuu itään pain (vaikkapa sinne Alkoon). Siis rataa tulisi noin 800 m lisää. Ei tuo nyt aivain mahdottomalta tunnu.

Roihupellon metroaseman suunnitelmat ovat kai jäissä. Jos vedettäisiin tuonne ja/tai metroasema rakennettaisiin tulisi alueelle paljon täydennysrakentamista.

Se että Kruunuvuorenrannasta pääsisi myös Itäkeskukseen raiteita pitkin olisi varmaan hyvä. En tiedä ollenkaan tehdäänkö Laajasalosta paljon matkoja juuri siihen suuntaan, mutta tuntuu järkevältä, että myös Itäkeskusta, Pasilaa ja Leppävaaraa suunnitellaan enemmän joukkoliikennelähtöisesti.
 
82:n ja 80:n alhainen käyttö on mielenkiintoinen tieto. En itse usko, että tuo spussefaktori on kovin suuri tekijä. Siilitielle varmasti kävellään Ylä-Roihuvuoresta se kilometrin matka, mutta silti minulla on se käsitys, että kyseiset bussilinjat toimivat hyvin. Liityntälinjoja voidaan toki parjata, mutta vriston kanssa olen samaa mieltä siitä, että juuri Herttoniemen bussi-metro vaihto on poikkeuksellisen hyvä.
Tuo alkoheitto oli nyt vähän kieli poskessa.

80/82 on poikkeuksellisen hyvä liityntälinja. Mutta siltikin liityntälinja. Tuo 10 min vuoroväli ruuhkassakin on Roihuvuoren asukasmäärän huomioonottaen aika pitkä, esim h79 ajaa 6 min vuorovälillä.

Voisiko yksi syy alhaiseen käyttöasteeseen olla ikäjakauma? Roihuvuoressa asuu keskimääräistä enemmän iäkästä väkeä. Ehkä he eivät liiku yhtä paljon?
Mutta eikös tuo mummuosasto toisaalta käytä poikkeuksellisen paljon bussia? Roihuvuoren tasolta ei löydy dataa netistä, mutta Herttoniemen peruspiirin

Reitti on mielenkiintoinen. Pakko kommentoida. Luulen, että Herttoniemen rannassa ja Roihuvuoressa oltaisiin pääosin tyytyväisiä, mutta ongelma on, että tällä linjauksella ei ole yhteyttä Herttoniemeen tai Itäkeskukseen. Herttoniemen yhteydet voisi hoitaa busseilla esim yhdistämällä linjat 83, 82 ja 80 yhdeksi linjaksi ja Säilyttämällä nykyisen 81B:n. Mutta kyllä minusta linja pitäisi vetää Roihuvuorentietä pitkin aina tulevalle Raidejokerin radalle (tulevan Roihupellon metroaseman kautta) ja jatkaa Itäkeskukseen asti. Uskoisin, että nytkin aika iso osa matkoista suuntautuu itään pain (vaikkapa sinne Alkoon). Siis rataa tulisi noin 800 m lisää. Ei tuo nyt aivain mahdottomalta tunnu.
Juuri noin bussien suhteen, paitsi etten ollut tullut edes ajatelleeksi että Raide-Jokerille jatkava ratikka voisi kääntyä Itäkeskukseenkin. Miksipä ei.

Se että Kruunuvuorenrannasta pääsisi myös Itäkeskukseen raiteita pitkin olisi varmaan hyvä. En tiedä ollenkaan tehdäänkö Laajasalosta paljon matkoja juuri siihen suuntaan, mutta tuntuu järkevältä, että myös Itäkeskusta, Pasilaa ja Leppävaaraa suunnitellaan enemmän joukkoliikennelähtöisesti.
Jep. Itseasiassa väittäisin että Itäkeskuksen suunta on jatkossa Laajasalosta olennaisempi kuin Herttoniemi. Herttoniemeen nyt mennee jatkossakin joka tapauksessa joku bussi Santahaminasta Laajasalon läpi.
 
Tuo alkoheitto oli nyt vähän kieli poskessa.

80/82 on poikkeuksellisen hyvä liityntälinja. Mutta siltikin liityntälinja. Tuo 10 min vuoroväli ruuhkassakin on Roihuvuoren asukasmäärän huomioonottaen aika pitkä, esim h79 ajaa 6 min vuorovälillä.

80 ja 82 menevät kumpikin ruuhkassa 12 min välein eli yhteisellä osuudella vuoroväli on keskimäärin 6 min. Roihuvuoren eteläosaa palvelee myös linja 83 niin ikään 12 min vuorovälillä. Käytännössä nämä on nyt synkattu siten, että Herttoniemestä Porolahteen vuoroväli on 4 min eli yhteys on jokaiselta keskustan suunnasta saapuvalta metrolta.
 
80 ja 82 menevät kumpikin ruuhkassa 12 min välein eli yhteisellä osuudella vuoroväli on keskimäärin 6 min. Roihuvuoren eteläosaa palvelee myös linja 83 niin ikään 12 min vuorovälillä. Käytännössä nämä on nyt synkattu siten, että Herttoniemestä Porolahteen vuoroväli on 4 min eli yhteys on jokaiselta keskustan suunnasta saapuvalta metrolta.

Minäkin kiinnitin huomiota tuohon vuoroväliin. Jos puhutuaan Roihuvuoresta ja pohditaan erityisesti mahdollisesti alhaista bussin käyttöastetta, niin hyvin harvoja palvelee kaikki kolme linjaa (80, 82 ja 83). Suurimmalle osalle vuoroväli ruuhkatunteina on keskimäärin tuon kuusi minuuttia. Onko se yhä vähän asukasmäärään suhteutettuna (vajaat 8000)?
 
80 ja 82 menevät kumpikin ruuhkassa 12 min välein eli yhteisellä osuudella vuoroväli on keskimäärin 6 min. Roihuvuoren eteläosaa palvelee myös linja 83 niin ikään 12 min vuorovälillä. Käytännössä nämä on nyt synkattu siten, että Herttoniemestä Porolahteen vuoroväli on 4 min eli yhteys on jokaiselta keskustan suunnasta saapuvalta metrolta.
Mulle on jostain jäänyt päähän että 80 ja 82 kulkee 10 min vuorovälillä, olisiko ollut kesäaikataulu, mutta joka tapauksessa kiitos korjauksesta.
 
YVA-selostus on nyt lautakuntien arvioitavana. Ympäristölautakunta on sitä mieltä, että "Laajasaloon suunniteltu ratikka tuo melun tullessaan". Asiasta enemmän Ylen aikaisen uutisissa.
 
YVA-selostus on nyt lautakuntien arvioitavana. Ympäristölautakunta on sitä mieltä, että "Laajasaloon suunniteltu ratikka tuo melun tullessaan". Asiasta enemmän Ylen aikaisen uutisissa.
Ei ollut YVA-selostus, vaan YVA-ohjelma, jonka perusteella YVA tehdään sitten kun/jos ohjelma hyväksytään.

Ehdotin ympäristölautakunnan lausuntoon lisäystä siitä, että päästölaskennassa otetaan huomioon myös infran päästöt, kuten radan, asemien ja tunneleiden lämmityksestä ja sähkönukulutuksesta aiheutuvan energiankulutuksen päästöt. Perustelin tätä sillä, että HKL:n ympäristöraportti osoittaa nämä metron osalta yhtä suuriksi kuin junien ajoenergian kulutuksen. Kokoomuksen ja SDP:n edustajille tämä lisäys ei kelvannut, joten sitä ei tullut ympäristölautakunnan kaupunginhallitukselle antamaan lausuntoon YVA-ohjelmasta.

Antero
 
Se YLEn uutinen oli vähän erikoinen, Lautakunta nyt kuitenkin toteaa ihan asiallisesti vain että:
LAUSUNTO KAUPUNGINHALLITUKSELLE LAAJASALON RAIDELIIKENTEEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIOHJELMASTA sanoi:
Hankkeella on sekä rakentamisaikaisia että pysyviä meluvaikutuksia raidelinjauksen ympäristössä. Melun leviämislaskelmilla saadaan tietoa
melutilanteen muutoksista ja mahdollisista meluntorjuntatarpeista asuin- ja virkistysalueilla. Rakentamistyöt ja rakennusaikainen poraus, louhinta ja murskaus voi tuottaa melun lisäksi tärinä- ja runkomeluhaittaa. Mahdollisille haitoille alttiit kohteet sekä haittojen suuruus ja lieventämismahdollisuudet tulee pyrkiä tunnistamaan ja arvioimaan ennakolta. Asumisen lisäksi herkkiä häiriöille voivat olla saaristolinnut ja Korkeasaaren eläimet.
http://www.hel.fi/static/public/hel...aupunginhallitukselle_Laajasalon_raideli.html
Eli toki tulee tutkia meluhaitat ja miten niitä lievennetään. Esimerkiksi tekemällä hyvää rataa minun mielestäni.

Samainen lautakunta muuten tokaisi Vallilanlaaksosta:
Helsingin ympäristölautakunnan päätökset 5.10.2010 sanoi:
Lautakunta hyväksyi yksimielisesti seuraavan muutoksen: 1. luvun viimeisen kappaleen loppuun, ennen otsikkoa "Meluhaitat ja ..." lisätään: "Raideyhteysvaihtoehdon Kalasatamaan suuntautuvine jatkoyhteyksineen tulee olla ensisijainen vaihtoehto. Linja-autoliikenteeseen perustuvan joukkoliikennekatuvaihtoehdon jatkosuunnittelusta on syytä luopua."
http://www.hel.fi/hki/ymk/fi/P__t_ksenteko/Viimeisimm_n+kokouksen+pikatiedote
 
Helsingissä päästiin budjetista sopuun ja silta nytkähti taas eteenpäin:
Elina Moisio sanoi:
Onneksi nyt saatiin rahaa Kruunuvuorenrannan joukkoliikennesiltaan. Koko siltahan oli alun perin pyyhitty pois. Nyt siihen laitettiin sekä suunnittelurahaa että varaudutaan rakentamisen aloittamiseen. Suunnittelun olisi tärkeää olla laadukasta ja kansainvälistä. Siten saadaan koko kaupunginosasta sellainen, että se tukeutuu joukkoliikenteeseen eikä yksityisautoiluun.
http://elinam.vuodatus.net/blog/2686789/puolueet-sopuun-budjetista/
Käsittääkseni miljoona sekä 2011 että 2012 suunnittelun, ja kymmenen 2013 alkuvaiheen rakentamiseen. Hyvä juttu.
 
Helsingissä päästiin budjetista sopuun ja silta nytkähti taas eteenpäin [...]
Käsittääkseni miljoona sekä 2011 että 2012 suunnittelun, ja kymmenen 2013 alkuvaiheen rakentamiseen. Hyvä juttu.

Erittäin hyvä juttu. Tosin lienee niin, että noista rahoista vain vuoden 2011 miljoona on sitovaa ja lopuista tapellaan sitten aina vuosi kerrallaan seuraavan vuoden budjettineuvotteuilssa. Mutta hyvä alku, ja ilmeisesti siltakilpailu pääsee sitten alkamaan!
 
Jep, Haakoninlahti I näyttää hyvältä. Tosin ihmettelen, että sielläkin tehdään 3,5-metrisiä autokaistoja ja sitten kuvitellaan, että autot matelee 40 km/h. Mutta ratikan osalta asiat on kunnossa.

Suunnitelma-alueen eteläpuolella näyttääkin sitten havainnekuvan mukaan aika hurjalta. Ratikka on autokaistoilla, mikä varmaan toimii kun ollaan vähäliikenteisessä häntäpäässä. Mutta autopaikat on kiinni kiskoissa, ja ainakin havainnekuvan mukaan näyttää todella kapealta. Olisikohan 7 m katua ja 2+2 m parkkipaikkoja, vai peräti alle sen, kun vertaa Saaristolaivastonkatuun?

Toivottavasti tuohon tulee vielä muutos, muuten käy helposti niin, että Kruunuvuoren ratikka onkin vain kesäkäytössä.

Offtopikkina ihmettlen, mikä tausta on näillä väärinkirjoitetuilla Pohjanmaan-, Turunmaan- ja Hämeenmaankaduilla. Joku idea kai niissä on, vai kohtako Helsinkiin tulee myös Vakosipalikatu ja Kinkuhekusenikatu?
 
Offtopikkina ihmettlen, mikä tausta on näillä väärinkirjoitetuilla Pohjanmaan-, Turunmaan- ja Hämeenmaankaduilla.

Löytyy sieltä myös Uusimaa eli Udema. Selitys löytyi Googlella: http://hyl.edu.hel.fi/sivut/Jarmo/8val98/tonikb/Saaristolaivasto.html Ne ovat 1700-luvun kirjoitusasuja kyseisille laivaluokille.

---------- Viesti lisätty kello 14:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:55 ----------

Suunnitelma-alueen eteläpuolella näyttääkin sitten havainnekuvan mukaan aika hurjalta. Ratikka on autokaistoilla, mikä varmaan toimii kun ollaan vähäliikenteisessä häntäpäässä. Mutta autopaikat on kiinni kiskoissa, ja ainakin havainnekuvan mukaan näyttää todella kapealta.

Puhutko tässä siis Haakoninlahti I:n havainnekuvasta edelleen? Siinähän Haakoninlahdenkadulla on mielestäni raitiovaunulla omat kaistansa, ja pysäköinti tapahtuu puiden väliin. Niiden väliin jää autokaistat. Korotetuille paikoillehan on muutenkin vaikeampi pysäköidä väärin, koska muuten pyörät jäävät kaistalle.
 
Takaisin
Ylös