Sivu 64 / 133 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 42444546061626364656667687484104124 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 946-960/1994

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #946

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    682

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Kamppi-Matinkylä: Metro 16 min, bussi 15 min
    Kamppi-Kivenlahti: Metro 28 min, bussi 24(U-linjat)-27(esim. linja 150) min
    Nämä lienevät aikataulun mukaisia aikoja bussien osalta ja metron osalta arvioita? Yöaikaan bussi voi olla jopa pari minuuttia tuota nopeampi, mutta jos Länsiväylällä on yhtään ruuhkanpoikastakaan, voi aikataululla kyllä heittää vesilintua. Eristetty liikenneväline pärjännee varsinkin ruuhka-aikaan paljon paremmin (Länsiväylällä kun ei kunnollisia bussikaistojakaan tahdo olla).

  2. #947
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Aihe ajautuu sivuraiteelle, pahoittelen, mutta jatkan silti:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen
    Nämä lienevät aikataulun mukaisia aikoja bussien osalta ja metron osalta arvioita?
    Kyllä; Bussit aikatauluista ja metron osalta perustuu arvioihin, joiden mukaan kalusto, rajoitukset ja asemaväli säilyy ennallaan. Keskinopeudeksi arvioin 36 km/h. Tämä minun oli tarkoitus mainita jo edellisen viestin yhteydessä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    tuo Majvik-Kamppi välin ajo-aika on taidettu laskea nopeimman yhteyden mukaan jollain varhaisaamun vuorolla, yleisesti tuo väli vie kuitenkin 40-50min, ruuhkassa vielä enemmänkin, tosiasia on että heti Kulosaaren sillan jälkeen keskustan suuntaan ajettaessa bussi on matka-ajoissa paljon metroa epäluotettavampi. Tuskin tuo Majvik-Sörnäinen välikään onnistuu 20 minuuttiin ruuhka-aikaan, ensimmäinen hidaste on Itäkeskuksessa Turunlinnantien ja Kehä I:n risteysalue ja Itäväylällä ruuhka alkaa yleensä jo Kulosaaren sillalta. Täytyy ottaa huomioon että metron kulkuun ei autoväylien ruuhkat vaikuta.
    Olen matkustanut Kampista Östersundomiin jo kymmeniä kertoja, niin ruuhka-aikoina kuin niiden ulkopuolella - myös tänään 16:15 Kampista. Bussi oli tällä kertaa 16:46 Östersundomin liikekeskuksella - siitä menee Matkahuollon mukaan 2-8 minuuttia Majvikiin, jos oletin sen kerenneen 5 minuutissa, sillä meni tänään 37 minuuttia perille. Kuljettaja ajoi normaalisti, jopa erityisen rauhallisesti, pysähtyen esim. Siilitien rampin päähän yli 60 sekunniksi päästämään autoja (Länsi-Herttoniemestä teollisuusalueelle ja toisinpäin) ohi. Matkustajia oli kohtuullisesti, noin 3/4 paikoista täynnä.

    Matka vastasi normaalia ruuhka-ajan matkaa. Eniten eroavaisuuksia on Kamppi-Sörnäinen-osuudella, jossa matka-aika voi vaihdella 9-17 minuutin välillä. Ennätyksiäkin olen mittaillut: Nopein ajo, kun yölähtöjä ei lasketa, oli jokin kesälauantai, kun Östersundomiin kirittiin Kampista 23 minuutissa! Toisessa ääripäässä sitten 55 minuutin tapaus. Jos yksittäistapauksia ei kuitenkaan lasketa, matkaan menee aina yli 30 min ja aina korkeintaan 40 min. Myös talvella, lukuunottamatta liukkaita kelejä. Bussit ovat siis, ainakin, kun minä niillä matkustan, paremmin aikataulussa* kuin luuletkaan.

    Kyseessä on siis U-linjat 830-870.
    *)Tällä hetkellä kuitenkin Porvoon siltaremontti viivästyttää Helsingin keskustan suuntaan näitä linjoja reilulla 5 minuutilla.
    Lisäksi Matkahuollolla on optimistisemmat matka-ajat kuin HSL:llä tai todellisuudessa: esim. matka Kamppi-Itäkeskus vie Matkahuollon mukaan ruuhkassa 20 ja sen ulkopuolella 18 minuuttia, vaikka todellisuudessa ruuhkassa vierähtää 25 ja sen ulkopuolella vähintäänkin 20 min. Bussit tulevat välipysäkeille juuri HSL-arvioiden mukaan, kun taas Matkahuollon aikataulujen käyttäjä ihmettelee ainaisia myöhästymisiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Ei ole tarpeeksi matkustajia.
    Ja kuitenkin nykyinen metro palvelee myös asemia, joilla on n. 2000 käyttäjää työpäivisin. Ja Arabian- ja Viikinrannan seudulta lähtee keskustaan päin raitiovaunuja 5 min välein + busseja 2 minuutin välein. Ja molemmille peleille riitää reippaasti matkustajia ja esim. pysäkillä "Arabia" näkee tällä 2 minuutin välilläkin näkee paljon väkeä pysäkillä. Jos bussit korvattaisiin metrolla, niin keskustaan menijällä olisi tarjolla aika hyvä paletti: kahteen suuntaan tiheällä pysäkkivälillä pintallikennevaunuja sekä nopeammat junat ydinkeskustaan.

    Luulisi matkustajia riittävän siellä siis - Munkkivuori siinä ja siinä, mutta ratikka yksinään riittänee mainiosti. Nopeudesta: mikäs on Transtechin ratikan huippunopeus, se olisi aika tärkeä ominaisuus Töölön tullin ja Vanhan viertotien välillä.

  3. #948
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Nopeudesta: mikäs on Transtechin ratikan huippunopeus, se olisi aika tärkeä ominaisuus Töölön tullin ja Vanhan viertotien välillä.
    Kahdeksaakymppiä pitäisi päästä.

  4. #949

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Kantakaupungissa ja varsinkin keskustan liepeillä ei ole edes oleellista mitata noin pitkien matkojen nopeuksia. Raitiovaunulla ja keskustabussilinjoilla matkustetaan muutaman pysäkin matkoja, niissä metro ei pärjää mitenkään. Keskustan ulkopuolellahan Laajasalon ratikka on linjanopeudeltaankin metron luokkaa.

  5. #950

    Liittynyt
    08.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    37

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Kappas vaan, valitus markkinatuomioistuimeen...

    Kruunusillat-kilpailun aloitus viivästyy

  6. #951

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Kantakaupungissa ja varsinkin keskustan liepeillä ei ole edes oleellista mitata noin pitkien matkojen nopeuksia. Raitiovaunulla ja keskustabussilinjoilla matkustetaan muutaman pysäkin matkoja, niissä metro ei pärjää mitenkään. Keskustan ulkopuolellahan Laajasalon ratikka on linjanopeudeltaankin metron luokkaa.
    Ei Laajasalon ratikan nopeus ole keskustan ulkopuolellakaan linjanopeudeltaan metron luokkaa, vaan ehkä 25 km/h. Mutta Laajasalon etäisyydellä tuolla ei ole ratkaisevaa merkitystä, enemmän haasteena on, ettei Pohjoisranta - Kaivokatu välillä madella pahasti.

    ---------- Viesti lisätty kello 12:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:11 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Olen matkustanut Kampista Östersundomiin jo kymmeniä kertoja, niin ruuhka-aikoina kuin niiden ulkopuolella - myös tänään 16:15 Kampista. Bussi oli tällä kertaa 16:46 Östersundomin liikekeskuksella - siitä menee Matkahuollon mukaan 2-8 minuuttia Majvikiin, jos oletin sen kerenneen 5 minuutissa, sillä meni tänään 37 minuuttia perille. Kuljettaja ajoi normaalisti, jopa erityisen rauhallisesti, pysähtyen esim. Siilitien rampin päähän yli 60 sekunniksi päästämään autoja (Länsi-Herttoniemestä teollisuusalueelle ja toisinpäin) ohi. Matkustajia oli kohtuullisesti, noin 3/4 paikoista täynnä.

    Matka vastasi normaalia ruuhka-ajan matkaa. Eniten eroavaisuuksia on Kamppi-Sörnäinen-osuudella, jossa matka-aika voi vaihdella 9-17 minuutin välillä. Ennätyksiäkin olen mittaillut: Nopein ajo, kun yölähtöjä ei lasketa, oli jokin kesälauantai, kun Östersundomiin kirittiin Kampista 23 minuutissa! Toisessa ääripäässä sitten 55 minuutin tapaus. Jos yksittäistapauksia ei kuitenkaan lasketa, matkaan menee aina yli 30 min ja aina korkeintaan 40 min. Myös talvella, lukuunottamatta liukkaita kelejä. Bussit ovat siis, ainakin, kun minä niillä matkustan, paremmin aikataulussa* kuin luuletkaan.
    Nyt asutusta ei ole enää Mellunkylän jälkeen, mutta kun itään rakennetaan lisää tuohon tullee paljon matka-aikaa lisää.

  7. #952
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4196

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti


    Matka vastasi normaalia ruuhka-ajan matkaa. Eniten eroavaisuuksia on Kamppi-Sörnäinen-osuudella, jossa matka-aika voi vaihdella 9-17 minuutin välillä.
    Lisäksi Matkahuollolla on optimistisemmat matka-ajat kuin HSL:llä tai todellisuudessa: esim. matka Kamppi-Itäkeskus vie Matkahuollon mukaan ruuhkassa 20 ja sen ulkopuolella 18 minuuttia, vaikka todellisuudessa ruuhkassa vierähtää 25 ja sen ulkopuolella vähintäänkin 20 min. Bussit tulevat välipysäkeille juuri HSL-arvioiden mukaan, kun taas Matkahuollon aikataulujen käyttäjä ihmettelee ainaisia myöhästymisiä.
    Tämä keskustelu ei nyt enää liity otsikon aiheeseen ja tämän voisikin siirtää sopivampaan ketjuun.

    Kaikki ajat on laskettu U-linjojen 830-870 mukaan!
    Ihmettelen hieman Mh:n antamia ajo-aikoja välille Kamppi-Sörnäinen, Aamuruuhkassa väli Sörnäinen-Kamppi veisi 20min kun taas Iltapäiväruuhkassa Kampista Sörnäisiin pääsisi 10 minuutissa? Bussithan ajavat samaa reittiä kumpaankin suuntaan joten mistä johtuu että toiseen suuntaan matka-aika on tuplasti pidempi?
    Mh antaa ajo-ajoiksi Kampista Majvikiin 29-33min ja toiseen suuntaan 40-45min, HSL taas molempiin suuntiin 41-44min (laskin välille Korsnäs-Majvik 3min Mh:n aikataulun mukaan koska HSL:llä ei ole vielä tuolla välillä liikennettä)
    Täytyypä käydä jokin päivä testaamassa noita välejä ruuhka-aikaan ihan itse, silloin näkisi mitkä nuo ajo-ajat todellisuudessa ovat. Jokatapauksessa on sanomattakin selvää että bussi on paljon häiriöalttiimpi metroon verrattuna juuri muusta liikenteestä johtuen.

  8. #953
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Jokatapauksessa on sanomattakin selvää että bussi on paljon häiriöalttiimpi metroon verrattuna juuri muusta liikenteestä johtuen.
    Toki näin. Mittakaava tosin vääristyy jos tätä sinänsä kiistatonta metron etua aletaan tunkemaan kuin käärmettä piippuun huomioimatta lainkaan kustannuksia. helsingin liikenneympäristössä ei tällä voida järjellisesti perustella metroa Ö-sundomiin, saatika sitten Laajasaloon tai Santikseen.

  9. #954

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2286

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomask Näytä viesti
    Kappas vaan, valitus markkinatuomioistuimeen...

    Kruunusillat-kilpailun aloitus viivästyy
    Mistäköhän tässä on kysymys? Valitus ei vissiin ole julkinen. Jury on luemma valinnut kymmenen osallistujaa 51 hakijan joukosta. Rupesiko joku rannalle jääneistä valittamaan? Sillan paikkaa koskevat valitukset käsittääkseni on jo kertaalleen hylätty.

  10. #955

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mistäköhän tässä on kysymys? Valitus ei vissiin ole julkinen. Jury on luemma valinnut kymmenen osallistujaa 51 hakijan joukosta. Rupesiko joku rannalle jääneistä valittamaan? Sillan paikkaa koskevat valitukset käsittääkseni on jo kertaalleen hylätty.
    Tää on tätä. Päätös = valitus.

  11. #956
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Santahaminen mahdollinen kaavoitus asuntoalueiksi on osa myönteistä sekä ajan ja tarpeen vaatimaa kehitystä siirtää eri toimijoita kauemmaksi ydinkeskustasta, kuten esm. satamille on tehty. Varuskunta voisi yhdistyä lähimpiin muihin varuskuntiin, tai sille voidaan perustaa kehä3:n pohjoispuolelle tarvittavat alueet. Hyrylästä varuskunta laukkautettiin, sillä se oli liian lähellä kasvavaa kunta/kaupunkirakenneta. Santahaminen vapautuminen ei vaikuttaisi seudun ilmapuolustuksen strategisiin kohtiin, sillä eivät ne Santahaminassa sijaitsekaan.

    Santahaminan kaavoitukseen on tottakai varauduttava myös raidelinjan tasolla. Ja koska Santahaminaan on matkaa yhtälailla kuin Mellunmäkeen, on Santahaminan joukkoliikenneväline kevytmetropikaraide, koska pysäkkien/asemien määrä olisi Kampin ja Santahaminan välillä samaa kuin Rautatientorin ja Mellunmäen välillä.

  12. #957

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    682

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Renne Näytä viesti
    Ja koska Santahaminaan on matkaa yhtälailla kuin Mellunmäkeen,
    Millä tavalla mitattuna? Keskustasta Mellunmäkeen linnuntietä ja keskustasta Santahaminaan Viikin kautta? Molempiin linnuntietä mitattuna ero on noin kolminkertainen.

  13. #958
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    No ei kumpaankaan linnuntietä kuljeta..
    Metron linjausta viestissä tarkoitin. Kannattaa ottaa huomioon että Santahamina on iso saari, jonne metroasemia olisi tulossa vähintään 3. Laajasalon puolella myös vähintään 3.

  14. #959
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Kantakaupungissa ja varsinkin keskustan liepeillä ei ole edes oleellista mitata noin pitkien matkojen nopeuksia. Raitiovaunulla ja keskustabussilinjoilla matkustetaan muutaman pysäkin matkoja, niissä metro ei pärjää mitenkään. Keskustan ulkopuolellahan Laajasalon ratikka on linjanopeudeltaankin metron luokkaa.
    Jos kuitenkin suuri lohko matkoista kantakaupungin asuinalueilta suuntaa ydinkeskustaan, miksi tälläisiä matkoja ei pitäisi mitata? Raitiovaunu on metroa nopeampi lyhyillä matkoilla ja se on fakta, vaikka metrot kulkisivat 90s välein. Miksei pitkille matkoille voida sitten tarjota ratikan lisäksi, bussirallin korvaajana, nopeampaa ja luotettavampaa vaihtoehtoa? Toki harkita pitäisi myös pikaratikkaa Arabia-Kalasatama-Sörnäisten Rantatie... metron sijaan. Pikaratikka kulkisi rantaviivaa Hakaniemeen pysähtyen vain Kalasatamassa, ei missään muualla. Välipysäkeille pääsisi edelleen kutosella, muttei enää myös busseilla. Hakaniemestä ratikka jatkaisi nyky-ysin reittiä Kolmikulmaan.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Nyt asutusta ei ole enää Mellunkylän jälkeen, mutta kun itään rakennetaan lisää tuohon tullee paljon matka-aikaa lisää.
    Mutta Östersundomhan on jo sen jälkeen. Väliin rakennettavat talot lisäisivät matka-aikaa ehkä keskimäärin 1 min sillä suurempi osa matkustajista valitsisi h93:n, h97:n, Jokeri-II:n tai 562:sen U-linjojen sijaan - kuten muillakin asutetuilla osuuksilla. Onkin tärkeää palvella lyhyempiä matkoja joka pysäkillä pysähtyvin lähiliikennevuoroin, jotta jokainen linja palvelisi niitä, joilla ei ole muita yhtä nopeita vaihtoehtoja - vaikkakin kysymyksessä on kuntien sisäisiäkin matkoja varten ajettavat paikalliset vakiovuorot.

  15. #960

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    682

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Renne Näytä viesti
    No ei kumpaankaan linnuntietä kuljeta..
    Metron linjausta viestissä tarkoitin. Kannattaa ottaa huomioon että Santahamina on iso saari, jonne metroasemia olisi tulossa vähintään 3. Laajasalon puolella myös vähintään 3.
    Kyllä silti saa melkoisille rutuille vetää radan, että matkaa tulee saman verran kuin Mellunmäkeen. Ja hiukan epäilen myös tuota asemien määrää, vain hiukan pienempään Lauttasaareenkin tulee vain yksi (optimistisesti laskienkin kaksi).

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 02.01.2021, 19:43
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 00:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 15:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 06:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 10:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •