Tuollaiset mittaukset eivät edusta Laajasalon tapausta. Laajasalossa kerätään matkustajat esikaupungissa ja hurautetaan pitkiä siltoja pitkin minimaalisilla pysähdyksillä saman tien keskustan tuntumaan. Kantakaupunkivyöhykkeellä ei ajeta katutilassa, eikä pysähdellä, vaan mennään siltaa meren yllä, mistä johtuen linjanopeus tuolla osuudella on sama kuin millä tahansa muullakin liikennevälineellä pl. polkupyörä. Myös luotettavuus on tuolla sillalla ihan samaa kuin metrolla. Ja jos halutaan tehdä huolella, niin Laajasalossakaan ei mitään luotettavuusongelmia tule, ratahan saadaan piirtää ensin ja kadut sen ympärille.
Kokonaisuuden kannalta matelu välillä Ylioppilastalo/Kaisaniemi - Lasipalatsi/Kamppi on aika mitätöntä, varsinkin kun matkustajat vaihtuvat tuolla välillä. Ja sille matelulle on tehtävissä vielä vaikka mitä, jos halutaan.