Laajasalon raideyhteys

Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Ja suunnittelukilpailukin oli. Ilmankos sen tulosten julkistanisessakin kesti. Taisi valituskin olla taktikointia, vai? Heti kuntavaalien jälkeen voi sitten päästää menemään.

Ratikan linjaus Krunikassa tai Hakaniemessä ei vaikuta siltakilpailun tuloksiin mitenkään, koska sen suunnittelualue on Sompasaaresta itään.

Suunnittelukilpailu ei muuten ollut, vaan se on vasta alkamassa ja kilpailijat on valittu.
 
No ei nyt ihan. Kruunuvuori yhteyksineen on ollut suunnitelmissa jo vuosikausia, mutta koko ajan nousee uusia lennokkaita ideoita joko välineestä tai reitistä, mm. tänään viimeksi.

Valtuusto on tehnyt 12. 11. 2008 esityksen mukaan päätöksen, että Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneyhteyden suunnittelun perustana on raitiotiesilta:

http://www.hel.fi/static/helsinki/p...ityslista20/Halke_2008-11-12_Kvsto_20_El.html

Valtuusto on kaupungin ylin päättävä elin, eikä tätä päätöstä tietääkseni ole kumottu. Päätöksestä on valitettu eri oikeusasteisiin eri lakien perusteella, mutta päätöstä ei tietääkseni ole myöskään tuomittu laittomaksi. Eikös tämän pitäisi edetä silleen, että virkamiesvalmistelun pohjana on oltava valtuuston hyväksymä vaihtoehto, ellei toisin päätetä?
 
Eikös tämän pitäisi edetä silleen, että virkamiesvalmistelun pohjana on oltava valtuuston hyväksymä vaihtoehto, ellei toisin päätetä?

Varmaan pitäisi. Käytännössä kuitenkin on valmisteltu kaikkea muuta paitsi ratikkasiltaa. No, sukellusvene puuttuu vielä. Onkohan joku syyllistynyt tässä virkarikokseen?
 
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Ratikan linjaus Krunikassa tai Hakaniemessä ei vaikuta siltakilpailun tuloksiin mitenkään, koska sen suunnittelualue on Sompasaaresta itään.

Suunnittelukilpailu ei muuten ollut, vaan se on vasta alkamassa ja kilpailijat on valittu.
Joo, vastasin hieman hätäpäissäni.

Pointtini kuitenkin on se, että jokin hommassa on, mun mielestäni, muuttumassa. Yleensäkin Helsingin alueen liikennesuunnittelussa. Itselläni on tuntuma, että ainakin kokoomuksessa ollaan ikäänkuin kerätty rohkeutta ja selvästikin halutaan jatkaa autoliikennettä hyödyntäviä liikenneinvestointeja ja tästä ratikka/kevytliikennesillasta veikkaan tulevan vielä vääntöä. Kaikesta huolimatta, että sen piti olla selvää. Mutta nyt pelkästään joukkoliikennesiltana toteutettava hanke nähdään mahdollisesti jopa taloudellisesti kannattamattomattomana investointina (keskustelin asiasta kuntavaaliehdokkaiden kanssa ennen vaaleja, joista jotkut tulivat valituksi), joka siis uhkaisi jäädä toteuttamatta sen vuoksi. Myös keskustatunneli noussee taas esiin. Ynnä muut liikenne- sekä tunnelihankkeet. Aivan kuin nyt nähtäisiin olevan otollinen hetki Smith-Polvisen liikennesuunnitelman, ainakin osittaiselle, toteuttamiselle.

Ja myös valtakunnanpolitiikkaa käännetään pykälän verran oikean suuntaan.
 
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Hakaniemen reittivaihtoehto voisi tuoda ratikat merihakalaisten ulottuville. Se olisikin tuon reitin paras puoli, kun kerran Kalasatamasta Merihaan kautta kulkeva ratikkalinja on torpattu. Ongelmaksi tulee tuossa Hakaniemi-Kaivokatu-osuuden voimakas kuormittuminen.


Ratikkaverkko Hakaniemestä etelään on niin ylikuormitettu, että Laajasalon ratikan ajaminen Siltavuorenrantaa ja Kaisaniemenrantaa, urheilukentän reunalta oikaisten Kaisaniemen puistotielle ja siitä Rautatientorille ei olisi yhtään hassumpi ajatus. Jos silta siis kuitenkin toteutuu.

Parempihan tuollainen reitti olisi kuin Kruunuhaan läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Entäs Pohjoisrantaa ja Aleksia?

Pohjoisranta ja Aleksi on toki vaihtoehto, mutta Aleksin ja Mannerheimintien risteys on nykyään sen verran tukossa, ettei sinnekään haluaisi yhtään ratikkaa lisää. Ja missä isomman ratikan saisi etelässä ympäri?

Olisihan ratikoita hyvä ajaa heilureina, mutta raitioliikenteen toimivuuden turvaamiseksi Kaivokadulle ja Mannerheimintielle ei saisi tulla yhtään yksikköä lisää. Toimivuuden parantamiseksi yksikköjen määrää pitäisi noilta ylikuormitetuilta kaduilta pikemminkin pyrkiä vähentämään.
 
Nykyistä isommat ratikat ovat pääsääntöisesti kaksisuuntaisia joten ne voi kääntää missä tahansa.
 
Hakaniemen silta taitaa olla melko huonossa kunnossa ja se pitää ilmeisemmin uusia jossain vaiheessa. Silloin varmaan voisi myös järjestellä Pohjoisrannan liikennejärjestelyt uudestaan. Street view Pohjoisrannasta näyttää, että paljon tilaa on tuossa varattuna autoille. Ei tämä ole tietenkään vielä mitään tilanteeseen Sörnäisten rantatiellä, jossa massiviiset liikennejärjestelyt ja myös pysäköintikentät vievät todella paljon tilaa. Merihakakin on noiden järjestelyiden takia hieman erillään muusta kantakaupungista. Hakaniemenrantakin Hakaniementorilta itään on myös osittain uhrattu pysäköintitilaksi. Siitä esimerkiksi tämä näkymä. Kyllä nuo rannat voisivat olla paremmassakin käytössä. Kyllä Pohjoisrannalle voisi saada jopa muusta liikenteestä eristetyn radan ratikoille, jos vain liikennejärjestelyt tehdään järkevämmin. Kyllä varmasti Hakaniemen uudelle sillalle saadaan myöskin ratikoille oma eristetty reittinsä.

Olen muuten joskus miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että mitä jos linjan 7 ratikoille rakennettaisiin uusi reitti Haapaniemenkatua, Sörnäisten rantatietä ja Pohjoisrantaa pitkin Aleksanterinkadulle. Tällöin tosin tuosta reitistä pitää saada oikeasti nopea. Tällöin myös ongelmallista olisi se, ettei seiska enää menisi Hakaniemen kautta. Toisaalta onhan sitä sentään ysin ratikka Pasilasta Hakaniemeen ja Käpylän suunnaltakin pitäisi saada joka päivä kulkeva ratikkalinja keskustaan. Joten ei se välttämättä niin hirveästi haittaisi, vaikka seiska ei Hakaniemen kautta kulkisi. Jäisi sitten ainakin tilaa enemmän muille ratikkalinjoille. Sitten tietenkin tulee vielä sellainen kysymys vastaan, että mikä linja kulkisi sitten Snellmanninkatua pitkin.

Laajasalosta tulee kolme ratikkalinjaa ja Kalasatamasta yksi ratikkalinja. Tällöin ratikkalinjoja tulisi neljä Sompasaaresta länteen päin, ellei sitten laiteta yhtä Laajasalon linjaa kääntymään Sompasaaressa kohti Kalasataman metroasemaa ja laiteta sitä jatkamaan siitä vielä Kumpulan kampuksen ohi Pasilaan, jolloin Sompasaaresta länteen tulisi vain kolme linjaa. Jos seiska kulkisi tuota uutta reittiä olisi merihakalaisille edes jonkinlainen ratikkayhteys keskustaan päin tarjolla. Ehkä tällöin pitäisi rakentaa siltayhteys Sompasaaresta Kruununhakaan. Tällöin nimittäin voisi niistä kolmesta Laajasalon ratikkayhteydestä yksi jatkaa Pohjoisrantaa Aleksanterinkadulle, yksi kulkea Liisankatua pitkin kohti keskustaa ja yksi kenties kääntyä kohti pohjoista ja toimia poikittaislinjana. Kalasataman yhteys tulisi Liisankadulle. Näin ratikkalinjat jakautuisivat hyvin verkon eri osille, eikä verkko kuormittuisi liikaa. Aleksanterinkadulle ja Kaivokadulle tulee kyllä paljon ratikkalinjoja. Mutta en oikein tiedä, mitä siellä voidaan tehdä. Ehkäpä siitä Keskustan huoltotunnelista pitäisi vielä jatkojalostaa Keskustatunneliyhteys autoliikenteelle ja tämän jälkeen sitten voisi raivata kunnolla lisätilaa ratikkaliikenteelle keskustassa. Kyllä sitä tilaa Kaivokadullakin tulisi jonkin verran lisää hyödynnettäväksi, jos ne pysäköintipaikat poistettaisiin siitä rautatieaseman edustalta.
 
Mietin tuota Pohjoisrantaa. Vähän sama juttu kuin Espan kanssa: nyt siellä on neljä kaistaa + rinnakkaiskatu. Jos määrä vähenee, niin ei siitä oikeasti mitään katastrofia seuraa. Mutta liikennesuunnittelulla ei ole ollut rohkeutta koskea Espaankaan. Tietysti voisi ajatella, että ensin poistetaan kaistoja Pohjoisrannasta ja sitten liikenteen vähennyttyä uskalletaan poistaa Espaltakin. Toiveajattelua?

Jos rinnakkaiskadulla sallisi myös läpiajon, niin silloin tuonne todennäköisesti olisi mahdollista tehdä ratkaisu, jossa ratikka kulkisi lähinnä rantaa ja jossa sille voitaisiin tehdä lähes liikennevalottomat risteykset siksaksuojatein. Kuitenkin mahtuisi puihin koskematta kolme autokaistaa + rinnakkaiskatu. Vasemmalle kääntyjien kaistat Liisankadun ja Tervasaaren kohdalla olisivat kai ainoa todellinen hankaluus.

Kruununhaan palvelutason kannalta tällainen ratikka on tietysti kurja, sillä se kulkee alueen ulkoreunalla leveän kadun väärällä puolella. Luulenpa, että hiljainen enemmistö haluaisi sittenkin ratikat ja pysäkit mieluummin Liisankadulle.

Aleksin kapasiteetista en ole huolissani, kunhan pidetään huolta siitä, ettei Pajusen älyttömiä Kauppatorin liikennejärjestelyitä toteuteta. Torikortteleissa on mennyt pieleen jo suunnilleen kaikki mahdollinen, joten voinee olettaa, että stoppi tulisi jossain vaiheessa. Kävin muuten eilen Kiseleffin basaarissa. En ollut ihan kahdestaan Jukka Rintalan kanssa, joku nuori äiti siellä istui kahvilla lastenvaunuineen. Myymälät ovat piilossa ja tyhjiä, myyjättäret naputtelevat kännyköitään ja leivokset kuivuvat vitriinissä.

Suurimmaksi ongelmaksi tässä tulee minusta se, minne nämä ratikat Aleksin länsipäästä viedään. Tähän asti on lähdetty ikään kuin itsestäänselvästi siitä, että ne integroidaan olemassa olevaan linjastoon, jolloin ongelmia ei siltä kantilta olisi. En kuitenkaan ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että näin kannattaa todellisuudessa toimia, kun Laajasalon linjojen kuormitusprofiili on niin erilainen kuin kantakaupungin jakelulinjoilla. Epäilen, että tarkoituksenmukaisinta on päättää linjat keskustaan.

Mikonkatua voidaan mennä Rautatientorille, minne kyllä mahtuu päätepysäkki ja kääntösilmukka. Mutta vetääkö Mikonkadun limitetty osuus kolme 10 min välein kulkevaa linjaa (3, L1, L2) ilman että Aleksin kapasiteetti kärsii liikaa? Varsinkin kun kolmonen tulee milloin sattuu.

Kolmikulmaan voidaan mennä, mutta lyhyt osuus Aleksilta sinne on todella hidas. Onko halua tehostaa etuuksia siellä, ja onko se edes mahdollista, kun ratikoita tulee vähän joka suunnasta? Voidaanko luotettavuuden nimissä uhrata Yrjönkadulta parkkipaikkoja tai edes yksisuuntaistaa se? Ysin luotettavuuden nimissä ei ainakaan voitu.

Tietty houkutus olisi ajaa Laajasalon linjat keskustan kääntölenkkeihin mallia Kirurgi, Hietalahti mutta se edellyttäisi aika reipasta luotettavuuden parantamista näillä keskustaosuuksilla, eikä siihen taida olla valmiuksia. Lisäksi tulee pienemmässä mittakaavassa tuo kuormitusprofiilin ero. Ei Kirra tarvitse 5 min vuorovälin liikennettä, mutta ei sinne voi ajaa sunnuntaisin 15 min vuorovälilläkään, jos sellainen olisi esim. Yliskylän kysyntä.
 
Valtaosassa raitioliikenteen ahtaissa paikoissa on autoliikenteelle pyhitetty kaksi kaistaa suuntaansa. Joissain toinen kaista on suorastaan tehokäytössä asukasparkkipaikkoina. Näistä kiistoista toiset voisi poistaa heti liikenteen sujuvuuden kärsimättä. Liikenne kun on jo nyt tukkoista, ja se pysyy tukkoisena kapeanakin.

Kokonaisia katuja suljettaessa kiertotie on hyvä järjestää. Sen ei tarvitse olla tunnelissa vaan pitempi maanpäällisen reittikin riittää.

Autoilun edistäminen sen määrää ja nopeutta kasvattamalla puolestaan edellyttää lisäkaistoja ja nopeita ohikulkutunneleita.
 
Omasta mielestäni kannattaisi kiertää Liisankadulta Varsapuistikon, Mikonkadun (ajantasaus), Kaivokadun, Aleksin ja Snellmaninkadun kautta takaisin Liisankadulle. Olettaen siis, että Rautatieaseman pysäkki on jotenkin saatu vetämään, esim. neljällä raiteella ja/tai harventamalla nykyisten linjojen aikatauluja pidentämällä vaunuja. Tuo reitti tavoittaisi aika mukavasti ison osan keskustasta.
 
Eikö tuo kuormita maksimaalisesti kaikkia nykyisiä sumppuja?

Luitko loppuun?

...Olettaen siis, että Rautatieaseman pysäkki on jotenkin saatu vetämään, esim. neljällä raiteella ja/tai harventamalla nykyisten linjojen aikatauluja pidentämällä vaunuja.

Aleksiin pätee sama, lisää mahtuu kunhan harvennetaan vuoroväliä ja ajetaan kaksinajossa, ainakin linja 4.
 
Takaisin
Ylös