Sivu 8 / 121 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567891011121828486888108 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/1812

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #106
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Ihan lupaavasti edistyy näköjään. Tässä vielä havainnekuvia(Kuvat: © Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto).
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #107

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ihan lupaavasti edistyy näköjään. Tässä vielä havainnekuvia(Kuvat: © Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto).
    Tuo Pohjoinen reitti on aika nokkela, saataisiin Liisankadulle koko matkalle ratikka ja Kalasatamasta myös yhteys. Katajanokalle nuo raitiovaunut ei tuo oikeastaan mitään parannusta. Toisaalta matka-aika keskustaan on pitempi.

    Onko ihan mahdoton ajatus tehdä kummatkin, eli eihän tuohon pohjoiseen vaihtoehtoon tarvitse lisätä kuin Hylkysaaren silta niin meillä on kombi?

  3. #108

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1884

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Onko ihan mahdoton ajatus tehdä kummatkin, eli eihän tuohon pohjoiseen vaihtoehtoon tarvitse lisätä kuin Hylkysaaren silta niin meillä on kombi?
    Jos korvattaisiin tuo tarpeeton tunneli sillalla, säästyisi niin monta miljoonaa, että molemmat vaihtoehdot voitaisiin toteuttaa.

    Harmi, että noista havainnekuvista puuttuu näkymä tunnelista ilta-yhdentoista aikaan. Sitä pitkin olisi mukava kävellä kotiin raskaan iltatyövuoron jälkeen.

  4. #109

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Jos korvattaisiin tuo tarpeeton tunneli sillalla, säästyisi niin monta miljoonaa, että molemmat vaihtoehdot voitaisiin toteuttaa.
    Juu. Siitä Pohjois-tunnelista, en ole hetkeen käynyt Korkeasaaressa, mutta onko sen ali pakko mennä tunnelissa? Vai onko tässä ongelma se että ratikkamatkustajat näkee maksutta elukoita? Olisihan se hienoa katsella työmatkallaan paviaaneja.

  5. #110
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Olisihan se hienoa katsella työmatkallaan paviaaneja.
    Eiköhän niitä näe vaunun sisällä aivan tarpeeksi, ja jos Kruunuvuoren ratikka on paviaaneille liian hienostunut paikka niin ainakin metrossa niitä näkee jo nyt päivittäin!
    Sakari Kestinen

  6. #111
    jhaarni avatar
    Liittynyt
    27.10.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ihan lupaavasti edistyy näköjään. Tässä vielä havainnekuvia(Kuvat: © Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto).
    Vau. Ratikalla eläintarhaan (sellaiseen jossa on myös eläimiä! ). Aika mielenkiintoinen linjaus. Mistäs tuo yhtäkkiä keksittiin?

    Ja ai että mä tykkään noista havainnekuvista! Purjevene iloisesti kelluskelemassa kahden kävelysillan välissä..

    - Janne
    Raiteilla kohti parempaa maailmaa
    http://jannehaarni.wordpress.com/liikenne/

  7. #112

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Tutkittuani Korkeasaareen karttaa, täytyy valitettavasti todeta että Paviaanit ei oikein sovi minkään reitin varrelle. Jos ratikkalinja kulkisi tuota saaren keskeltä idästä länteen kulkevaa katua myötäillen niin oikealla puolella Laajasaloon päin ajattaessa (eli etelässä) olisi mm. kanit, pikkupanda ja kameleita. Vasemmalla taas vaikka Haikarat ja Kenguru. Jos taas reitti kulkisi etelään rantaa myötäillen niin näkyisi hylkeitä, karhuja, peuroja... Kts. http://www.korkeasaari.fi/suomi/sub/kartta.html

    Tää olisi ihan oikeasti hieno!

  8. #113
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Tässäkö uusi raidekulkuväline (Alstom Regio Citadis) Laajasaloon, joka täyttää täysin metron vaatimukset.

    Tai katsokaapa Ateenan uutta pikaratikka. Olisi kyllä melkoisen tyylikästä, jos Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon raideliikenteen saisi järjestettyä edes jotenkin tuohon malliin.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 18.01.2007 kello 17:09.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #114
    jhaarni avatar
    Liittynyt
    27.10.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tässäkö uusi raidekulkuväline (Alstom Regio Citadis) Laajasaloon, joka täyttää täysin metron vaatimukset.

    Tai katsokaapa Ateenan uutta pikaratikka. Olisi kyllä melkoisen tyylikästä, jos Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon raideliikenteen saisi järjestettyä edes jotenkin tuohon malliin.
    Ahh.. ihan noin esteettisesti tuo ensimmäinen miellyttää enemmän. Mutta kyllä silmä lepää tuollaisessa ruohopohjaisessa radassa.

    Ja eikun ostoksille!
    Raiteilla kohti parempaa maailmaa
    http://jannehaarni.wordpress.com/liikenne/

  10. #115
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Tässä mielestäni Bombardierin vastaus uudelle kalustolle, joita hankitaan Laajasalon ja Kruunuvuoren ratoja varten. Kuvan mukaisia Flexity Swift-malleja toimitetaan Metro do Portolle Portugaliin.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 19.01.2007 kello 11:51.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #116

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tässä mielestäni Bombardierin vastaus uudelle kalustolle, joita hankitaan Laajasalon ja Kruunuvuoren ratoja varten. Kuvan mukaisia Flexity Swift-malleja toimitetaan Metro do Portolle Portugaliin.
    Semmoinen pieni liikennetekninen yksityiskohta tulee mieleen, että onko tuo lähes 40 metrinen ratikka yhtäaikaa sekä Mariankadun ja Aleksentarinkadun, että Mariankadun ja Pohjois-Esplanaadin risteyksessä? No, valoilla tuon kai voi hoitaa...

  12. #117
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme
    Semmoinen pieni liikennetekninen yksityiskohta tulee mieleen, että onko tuo lähes 40 metrinen ratikka yhtäaikaa sekä Mariankadun ja Aleksentarinkadun, että Mariankadun ja Pohjois-Esplanaadin risteyksessä? No, valoilla tuon kai voi hoitaa...
    Käys katsomassa kuinka 43-metriset Combinot tai kahden GT8-100D-vaunun yhdistelmät kulkevat helposti vaikkapa Baselissa, Freiburgissa tai Karlsruhessa. Siis vilkkaassa keskustassa. No problem. Eikä kelpaa, että "mutku Helsinki...". Asiat voidaan ajatella uudella tavalla ja niitä voi myos kehittää.

    Mielestäni tavoitteena tulee olla, että ratikat eivät tulevaisuudessa joudu pysahtymään muuta kuin pysäkeillään. Valot pysäyttävät sitten muun liikenteen, ei raitiovaunua. Tai sitten 90-luvun Kanjo-suunnitelman mukainen C-rata tunneliin. Mutta kaikenkaikkiaan nyt voisi olla muutoksen aika Helsingissäkin: hidas ja vanhanaikainen katuratikka muuttuu moderniksi ja nykyaikaiseksi kaupunkiradaksi. Se on tavoitteeni. Laajasalon uusi rata on hyva alku tuolle uudella ajalle.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #118
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6432

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Nykyistä suurikapasiteettisemmat vaunut tulisivat kyllä tarpeeseen meillä, esimerkiksi parisataapaikkaisilla vaunuilla saataisiin linjoille 4 ja 10 6-7 min vuoroväli ja 1/3 ruuhka-ajan kustannuksista pois palvelutason kärsimättä.

    Jos sitten ajatellaan Laajasaloa, niin nyt kun sinne on suunniteltu kolmihaarainen rata - mikä on matkustajapalvelun kannalta erinomainen asia, sillä käytännössä kaikki kerrostaloalueet palvellaan suoralla keskustaratikalla - niin noista haaroista tulee sen verran ohuet, että suurista vaunuista ei enää olekaan hyötyä; vuorovälin saneleekin palvelutasovaatimus eikä vaunukoko. Nykyisenkokoisilla vaunuilla pärjätään Laajasalon haaroilla mainiosti. Isommat vaunut merkitsisivät liian pitkiä vuorovälejä, mistä palvelutaso kärsisi.

  14. #119
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Minusta 10 minuuttia on varsin sopiva vuoroväli (tuo noin 3 mimuutin vuoroväin runko-osuudelle) noilla haaroilla, kun kuitenkin kolme linjaa on Laajasaloon ja Kruunuvuorenrantaan tulossa, kapasiteettia säädellään sitten yksikkökoolla. Ja pysäkit sitten mallin tämä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut www.kaupunkiliikenne.net
    Liian pienten vaunujen käyttö runkolinjalla johtaa tilanteeseen, jossa matkustajamäärien lisääntyminen voidaan hallita vain lisävaunuilla ruuhka-aikaan. Nämä lisävaunut lisäävät pääoma- ja henkilöstökustannuksia enemmän kuin lipputuloja. Liian suuri vuorotiheys yhdistettynä puutteellisiin etuisuuksiin johtaa vaunujen "sumppuuntumiseen", jolloin vaunut hidastavat toisiaan linjalla. Sumppuuntumisessa myöhemmin lähtenyt vuoro saavuttaa edellisen, koska edellisellä menee pitkä aika pysäkillä kerätessään matkustajia, kun myöhemmin lähteneellä vuorolla ei ole matkustajia kerättävänä.

    Oikea ratkaisu:
    Liikennöintisopimukset on sovittava niin, että linjalle voidaan ottaa käyttöön suuremmat vaunut aina kun tarvitaan. Kun kapasiteettitarve ylittää teli- tai nivelbussien kapasiteetin, on voitava rakentaa linjalle kapasiteettitarvetta vastaava raideliikenne.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 19.01.2007 kello 23:36.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #120
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos sitten ajatellaan Laajasaloa, niin nyt kun sinne on suunniteltu kolmihaarainen rata - mikä on matkustajapalvelun kannalta erinomainen asia, sillä käytännössä kaikki kerrostaloalueet palvellaan suoralla keskustaratikalla - niin noista haaroista tulee sen verran ohuet, että suurista vaunuista ei enää olekaan hyötyä
    Suorat linjat kaikille alueille ovat tietysti parasta palvelua, mutta kolmihaarainen rata on silti minusta hiukan valitettava ratkaisu. Lähtökohdaksi on ilmeisesti otettu nykyinen vaunukoko ja suunniteltu siitä. Mahdollisuutta kasvattaa vaunukokoa vaikkapa juna-ajolla ja siten alentaa kustannuksia ei siis ole edes harkittu.

    En osaa tarkemmin miettimättä sanoa olisiko Laajasaloon kehitettävissä mielekäs linjasto vaikka vain kahdella haaralla. Ehkä se ei onnistu. Kuitenkin hieman kutkuttaa ajatus, jossa Laajasalon pisintä linjaa ajettaisiin yhteenkytketyillä vaunuilla vaikka alkuun vain keskustaan asti. Kovin montaa pysäkkiä ei tarvitsisi pidentää.

    Laajasaloa yleisemmin KSV:n muuten ratikkamyönteistä toimintaa rajoittaa minusta hiukan tarpeettomasti nykyiseen toimintatapaan perustuva ajattelu. Esimerkiksi Arabianrannassa ja Pikku-Huopalahdessa radat on suunniteltu niin, ettei niitä voida kovin mielekkäästi jatkaa enää pidemmälle. Molemmat alueet vaativat siten väistämättä oman linjansa. Läpiajettavuus voisi mahdollistaa pidemmät linjat suuremmalla kalustolla ja siten parantaa raitiovaunuliikenteen kilpailukykyä bussiliikenteeseen verrattuna.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 24.11.2015, 00:24
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 02:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 17:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 08:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 12:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •