Laajasalon raideyhteys

Ihan lupaavasti edistyy näköjään. Tässä vielä havainnekuvia(Kuvat: © Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto).
Tuo Pohjoinen reitti on aika nokkela, saataisiin Liisankadulle koko matkalle ratikka ja Kalasatamasta myös yhteys. Katajanokalle nuo raitiovaunut ei tuo oikeastaan mitään parannusta. Toisaalta matka-aika keskustaan on pitempi.

Onko ihan mahdoton ajatus tehdä kummatkin, eli eihän tuohon pohjoiseen vaihtoehtoon tarvitse lisätä kuin Hylkysaaren silta niin meillä on kombi?
 
Onko ihan mahdoton ajatus tehdä kummatkin, eli eihän tuohon pohjoiseen vaihtoehtoon tarvitse lisätä kuin Hylkysaaren silta niin meillä on kombi?

Jos korvattaisiin tuo tarpeeton tunneli sillalla, säästyisi niin monta miljoonaa, että molemmat vaihtoehdot voitaisiin toteuttaa.

Harmi, että noista havainnekuvista puuttuu näkymä tunnelista ilta-yhdentoista aikaan. Sitä pitkin olisi mukava kävellä kotiin raskaan iltatyövuoron jälkeen.
 
Jos korvattaisiin tuo tarpeeton tunneli sillalla, säästyisi niin monta miljoonaa, että molemmat vaihtoehdot voitaisiin toteuttaa.
Juu. Siitä Pohjois-tunnelista, en ole hetkeen käynyt Korkeasaaressa, mutta onko sen ali pakko mennä tunnelissa? Vai onko tässä ongelma se että ratikkamatkustajat näkee maksutta elukoita? Olisihan se hienoa katsella työmatkallaan paviaaneja.
 
Olisihan se hienoa katsella työmatkallaan paviaaneja.
Eiköhän niitä näe vaunun sisällä aivan tarpeeksi, ja jos Kruunuvuoren ratikka on paviaaneille liian hienostunut paikka niin ainakin metrossa niitä näkee jo nyt päivittäin! :lol:
 
Ihan lupaavasti edistyy näköjään. Tässä vielä havainnekuvia(Kuvat: © Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto).

Vau. Ratikalla eläintarhaan (sellaiseen jossa on myös eläimiä! ;) ). Aika mielenkiintoinen linjaus. Mistäs tuo yhtäkkiä keksittiin?

Ja ai että mä tykkään noista havainnekuvista! Purjevene iloisesti kelluskelemassa kahden kävelysillan välissä..

- Janne
 
Tutkittuani Korkeasaareen karttaa, täytyy valitettavasti todeta että Paviaanit ei oikein sovi minkään reitin varrelle. Jos ratikkalinja kulkisi tuota saaren keskeltä idästä länteen kulkevaa katua myötäillen niin oikealla puolella Laajasaloon päin ajattaessa (eli etelässä) olisi mm. kanit, pikkupanda ja kameleita. Vasemmalla taas vaikka Haikarat ja Kenguru. Jos taas reitti kulkisi etelään rantaa myötäillen niin näkyisi hylkeitä, karhuja, peuroja... Kts. http://www.korkeasaari.fi/suomi/sub/kartta.html

Tää olisi ihan oikeasti hieno!
 
Tässäkö uusi raidekulkuväline (Alstom Regio Citadis) Laajasaloon, joka täyttää täysin metron vaatimukset.

Tai katsokaapa Ateenan uutta pikaratikka. Olisi kyllä melkoisen tyylikästä, jos Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon raideliikenteen saisi järjestettyä edes jotenkin tuohon malliin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäkö uusi raidekulkuväline (Alstom Regio Citadis) Laajasaloon, joka täyttää täysin metron vaatimukset.

Tai katsokaapa Ateenan uutta pikaratikka. Olisi kyllä melkoisen tyylikästä, jos Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon raideliikenteen saisi järjestettyä edes jotenkin tuohon malliin.

Ahh.. ihan noin esteettisesti tuo ensimmäinen miellyttää enemmän. Mutta kyllä silmä lepää tuollaisessa ruohopohjaisessa radassa.

Ja eikun ostoksille! :lol:
 
Tässä mielestäni Bombardierin vastaus uudelle kalustolle, joita hankitaan Laajasalon ja Kruunuvuoren ratoja varten. Kuvan mukaisia Flexity Swift-malleja toimitetaan Metro do Portolle Portugaliin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä mielestäni Bombardierin vastaus uudelle kalustolle, joita hankitaan Laajasalon ja Kruunuvuoren ratoja varten. Kuvan mukaisia Flexity Swift-malleja toimitetaan Metro do Portolle Portugaliin.
Semmoinen pieni liikennetekninen yksityiskohta tulee mieleen, että onko tuo lähes 40 metrinen ratikka yhtäaikaa sekä Mariankadun ja Aleksentarinkadun, että Mariankadun ja Pohjois-Esplanaadin risteyksessä? No, valoilla tuon kai voi hoitaa...
 
teme sanoi:
Semmoinen pieni liikennetekninen yksityiskohta tulee mieleen, että onko tuo lähes 40 metrinen ratikka yhtäaikaa sekä Mariankadun ja Aleksentarinkadun, että Mariankadun ja Pohjois-Esplanaadin risteyksessä? No, valoilla tuon kai voi hoitaa...

Käys katsomassa kuinka 43-metriset Combinot tai kahden GT8-100D-vaunun yhdistelmät kulkevat helposti vaikkapa Baselissa, Freiburgissa tai Karlsruhessa. Siis vilkkaassa keskustassa. No problem. Eikä kelpaa, että "mutku Helsinki...". Asiat voidaan ajatella uudella tavalla ja niitä voi myos kehittää.

Mielestäni tavoitteena tulee olla, että ratikat eivät tulevaisuudessa joudu pysahtymään muuta kuin pysäkeillään. Valot pysäyttävät sitten muun liikenteen, ei raitiovaunua. Tai sitten 90-luvun Kanjo-suunnitelman mukainen C-rata tunneliin. Mutta kaikenkaikkiaan nyt voisi olla muutoksen aika Helsingissäkin: hidas ja vanhanaikainen katuratikka muuttuu moderniksi ja nykyaikaiseksi kaupunkiradaksi. Se on tavoitteeni. Laajasalon uusi rata on hyva alku tuolle uudella ajalle.
 
Nykyistä suurikapasiteettisemmat vaunut tulisivat kyllä tarpeeseen meillä, esimerkiksi parisataapaikkaisilla vaunuilla saataisiin linjoille 4 ja 10 6-7 min vuoroväli ja 1/3 ruuhka-ajan kustannuksista pois palvelutason kärsimättä.

Jos sitten ajatellaan Laajasaloa, niin nyt kun sinne on suunniteltu kolmihaarainen rata - mikä on matkustajapalvelun kannalta erinomainen asia, sillä käytännössä kaikki kerrostaloalueet palvellaan suoralla keskustaratikalla - niin noista haaroista tulee sen verran ohuet, että suurista vaunuista ei enää olekaan hyötyä; vuorovälin saneleekin palvelutasovaatimus eikä vaunukoko. Nykyisenkokoisilla vaunuilla pärjätään Laajasalon haaroilla mainiosti. Isommat vaunut merkitsisivät liian pitkiä vuorovälejä, mistä palvelutaso kärsisi.
 
Minusta 10 minuuttia on varsin sopiva vuoroväli (tuo noin 3 mimuutin vuoroväin runko-osuudelle) noilla haaroilla, kun kuitenkin kolme linjaa on Laajasaloon ja Kruunuvuorenrantaan tulossa, kapasiteettia säädellään sitten yksikkökoolla. Ja pysäkit sitten mallin tämä.
www.kaupunkiliikenne.net sanoi:
Liian pienten vaunujen käyttö runkolinjalla johtaa tilanteeseen, jossa matkustajamäärien lisääntyminen voidaan hallita vain lisävaunuilla ruuhka-aikaan. Nämä lisävaunut lisäävät pääoma- ja henkilöstökustannuksia enemmän kuin lipputuloja. Liian suuri vuorotiheys yhdistettynä puutteellisiin etuisuuksiin johtaa vaunujen "sumppuuntumiseen", jolloin vaunut hidastavat toisiaan linjalla. Sumppuuntumisessa myöhemmin lähtenyt vuoro saavuttaa edellisen, koska edellisellä menee pitkä aika pysäkillä kerätessään matkustajia, kun myöhemmin lähteneellä vuorolla ei ole matkustajia kerättävänä.

Oikea ratkaisu:
Liikennöintisopimukset on sovittava niin, että linjalle voidaan ottaa käyttöön suuremmat vaunut aina kun tarvitaan. Kun kapasiteettitarve ylittää teli- tai nivelbussien kapasiteetin, on voitava rakentaa linjalle kapasiteettitarvetta vastaava raideliikenne.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sitten ajatellaan Laajasaloa, niin nyt kun sinne on suunniteltu kolmihaarainen rata - mikä on matkustajapalvelun kannalta erinomainen asia, sillä käytännössä kaikki kerrostaloalueet palvellaan suoralla keskustaratikalla - niin noista haaroista tulee sen verran ohuet, että suurista vaunuista ei enää olekaan hyötyä

Suorat linjat kaikille alueille ovat tietysti parasta palvelua, mutta kolmihaarainen rata on silti minusta hiukan valitettava ratkaisu. Lähtökohdaksi on ilmeisesti otettu nykyinen vaunukoko ja suunniteltu siitä. Mahdollisuutta kasvattaa vaunukokoa vaikkapa juna-ajolla ja siten alentaa kustannuksia ei siis ole edes harkittu.

En osaa tarkemmin miettimättä sanoa olisiko Laajasaloon kehitettävissä mielekäs linjasto vaikka vain kahdella haaralla. Ehkä se ei onnistu. Kuitenkin hieman kutkuttaa ajatus, jossa Laajasalon pisintä linjaa ajettaisiin yhteenkytketyillä vaunuilla vaikka alkuun vain keskustaan asti. Kovin montaa pysäkkiä ei tarvitsisi pidentää.

Laajasaloa yleisemmin KSV:n muuten ratikkamyönteistä toimintaa rajoittaa minusta hiukan tarpeettomasti nykyiseen toimintatapaan perustuva ajattelu. Esimerkiksi Arabianrannassa ja Pikku-Huopalahdessa radat on suunniteltu niin, ettei niitä voida kovin mielekkäästi jatkaa enää pidemmälle. Molemmat alueet vaativat siten väistämättä oman linjansa. Läpiajettavuus voisi mahdollistaa pidemmät linjat suuremmalla kalustolla ja siten parantaa raitiovaunuliikenteen kilpailukykyä bussiliikenteeseen verrattuna.
 
Takaisin
Ylös