Sivu 87 / 121 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 72747677783848586878889909197107 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1291-1305/1812

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #1291
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Millä laskukaavalla HSL nykyään mitoittaa ruuhkatuntien liikenteen kuormitetuimmilla ratikka- ja bussireiteillä? Meneekö tarvittavan kaluston määrä sitten suoraan tuon 3 seisovaa matkustajaa per neliö kapasiteetin mukaan vai käytetäänkö lisäksi vielä jotain korjauskertoimia? Löytyykö jostain esimerkkiä jostain ratikka- tai bussilinjasta? (bussipuolelta esimerkiksi jokeri tai 102 ja 103 yhdistelmä olisivat kiinnostavia ja taitavat olla kuormitetuimpia linjojakin.)
    HSL:n laskukaava seisojille menee jotenkin niin, että käytävän leveyttä ei lasketa kokonaan ja jäljelle jäävälle pinta-alalle käytetään 3 hlö/m2. Miten sitten mennään siitä eteenpäin linjatasolle, en osaa sanoa. Foorumilla on HSL:n henkilökuntaa, voivat varmaan kertoa miten laskevat.

    Siitä betoniputkitunnelista, että sellaisen tekeminen meren alle selvitettiin aika lailla perusteellisesti 2008. Todettiin, että on sekä kallis että epävarma. Tunnelin tekeminen merenalaiseen kallioruhjeeseen todettiin käytännössä mahdottomaksi.

    Todettakoon tässä, että monet metrotunnelit maailmalla ovat betoni- tai teräsputkia. Ja Kanaalin tunnelikin on betoniputki, vaikka onkin kalkkikiveen porattu reikä. Syynä putkirakenteeseen on, että yleensä maaperä ei ole kiinteätä ja lujaa kalliota kuten meillä Suomessa.

    Antero

  2. #1292
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5747

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Millä laskukaavalla HSL nykyään mitoittaa ruuhkatuntien liikenteen kuormitetuimmilla ratikka- ja bussireiteillä? Meneekö tarvittavan kaluston määrä sitten suoraan tuon 3 seisovaa matkustajaa per neliö kapasiteetin mukaan vai käytetäänkö lisäksi vielä jotain korjauskertoimia?
    3 seisojaa / neliö mukaan tietenkin lasketaan.

    Käytännön sovellustapoja on kaksi erilaista:
    1) olemassaolevassa liikenteessä vuoroväliä pitää lyhentää tai kalustokokoa kasvattaa sellaisissa kohdissa, missä maksimikuorma ylittää säännöllisesti mitoituskapasiteetin
    2) kokonaan uutta liikennettä suunnitellessa kustannuksia arvioidaan mitoittamalla huipputunnin tarjonta mitoituskapasiteetin mukaan

    Kolmea seisojaa neliöllä käytetään siis molemmissa tapauksissa niin, että yksittäiseen lähtöön kyytiin mahtuu enemmänkin, mutta hyvin eri tavoilla. Tavassa 2 lähtötietona oleva matkustajamääräarvio on yleensä peräisin lähteestä, joka jo aiheuttaa kohtuullisen virhemarginaalin, joten sillä tavalla ei yleensä saavuteta kovin eksakteja tuloksia.

  3. #1293
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Liikennetarjonnan mitoitus liikennevälineiden kapasiteetin perusteella on esitetty joukkoliikenteen suunnitteluohjeen luvussa 5 (HSL:n julkaisuja 4/2012).
    --
    Lauri Räty

  4. #1294

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Hesarin jutun mukaan Kokoomus esittää autokaistoja mukaan siltojen yva-selvitykseen. Ilmeisesti mikään muu valtuustoryhmä ei kannata.

    http://www.hs.fi/m/kaupunki/Kokoomus...a1357804533700

  5. #1295
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    On se Männistö aika veijari. Ja koska lisähintaa ei tule, voimme päätellä, että sillalle ei tulisi myöskään lisää kaistoja. Veikeä idea. Onkohan Männistö miettinyt, minne ne autot Sompasaaresta menisivät?

    Männistö halusi autot myös Telakkakadun ratikkakaistoille. Ei saanut.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #1296

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    No, ei se nyt tässä selvitysten konkurssissa missään tunnu, jos tuokin selvitetään ja sitten lukee paperilla, että katastrofaalisen huono idea ja maksaisi 100 miljoonaa lisää. Olisi sitten vastaisuuden varallekin selvitetty, ettei kantakaupunkiin voi tuoda lisää autoja.

  7. #1297
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5747

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Onkohan Männistö miettinyt, minne ne autot Sompasaaresta menisivät?
    Keskustatunneliin tietysti.

  8. #1298

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Keskustatunneliin tietysti.
    Tosin tässä tapauksessa erittäin hyödyllinen Emme-mallinnus varmaan paljastaisi, että vain erittäin pieni osa niistä sinne menisi. Suurin osa varmasti tukkisi Teollisuuskatua ja Hakamäentietä. Mutta onhan niillekin toki parilla miljardilla tunnelisuunnitelmaa jo piirretty, että...

  9. #1299
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    518

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Keskustatunneliin tietysti.
    Luultavasti Keskustatunneliin ja Sörnäistentunneliin tuota autoliikennettä on kokoomuksen sisällä ajateltu. Mutta entäs sitten jos rahaa ei olisikaan kuin puolet viimeisten vuosien tasosta rakentaa liikenneväyliä? Tai entä minkälainen kokoomuksen visio vuoden 2030 Helsingistä on? Ei se yrittäjänkään ihanne liene, että liikkeen edessä on seitsemän metrin välein autoja ajoradalla, mutta ihmiset kävelevät ohi hänen liikkestään?
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  10. #1300

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    247

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Kansainvälisen suunnittelukilpailun ehdotuksia Kruunuvuoren siltaratkaisuista löytyy näköjään alla olevasta linkistä (ja ehdotusten vertailusta tekee hieman hauskempaa myös jonkintasoinen ”kielitaito” ns. EU-nykykreikasta/latinasta, joille toki käännöksetkin esittelyistä löytyvät ).
    http://laituri.hel.fi/fi/node/550/image_gallery
    Viimeisin muokkaaja Autoton espoolainen; 20.02.2013 kello 20:34.

  11. #1301
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    272

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Aivan liian paljon vaihtoehtoja. Ehkä kuitenkin Unda Arctica, etenkin iltavalaistuksessa miellytti silmää.

  12. #1302
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Sillan perustavanlaatuinen ongelma on sen sijainti. Se ei ole yhteiskunnallisesti kannattava, koska sen etäisyys Kulosaaren sillasta on tyyliin 5 metriä. Siltaa ei koskaan tule tuohon sijaintiin.

  13. #1303

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Sillan perustavanlaatuinen ongelma on sen sijainti. Se ei ole yhteiskunnallisesti kannattava, koska sen etäisyys Kulosaaren sillasta on tyyliin 5 metriä. Siltaa ei koskaan tule tuohon sijaintiin.
    Tuolla matematiikalla Lauttasaaren sillan ja Lapinlahden sillan välissä on sitten tilaa muutama kymmenen senttiä. Silti kukaan ei pidä outona, että tuohon suuntaan menee useampia kuin yksi silta.

    Puolittain saaristossa olevassa kaupungissa tarvitaan yleensä paljon siltoja.

  14. #1304
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Siltaa ei koskaan tule tuohon sijaintiin.
    Kyllä muuten tulee. Jos silta rakennetaan, niin se tulee nimenomaan tuohon sijaintiin.

  15. #1305
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Maailman tosi on että ei tule! Silta rakennetaan vain etelämmäksi. Ja uskokaa kun sanon että KSV:ssa tiedetään tämä. Mutta tämä pohjoinen siltavaihtoehto on vain keino viivyttää metroa varten, mutta onhan se hyvä että tutkitaan ja suunnitellaan, ja katsotaan

    Laruun vertaaminen on hieman rampa.. Kruunuvuoren/Laajasalon asukasmäärä ei tule olemaan järin iso.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 9:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:19 ----------

    Olemassa olevan infran käyttö on parempi.



    Herttoniemestä metro tulisi haaroittaa Laajasaloon. Näin Laajasalon keskustaan tulee metroasema, sekä Laajasalo saa usean pienemmän aseman keskusaseman lisäksi.

    Myös Roihuvuoreen tulee asema. Merkittävä parannus!

    Herttoniemi-Laajasalo haaralla myöskin vältetään Itäkeskuksesta tulevan metroliikenteen haaroittaminen Kampista Töölöön, jos Laajasalon linja haarautuu Kampista Töölöön.

    Tietysti kevytmetropikaraitio, kolmas nopea ja esteetön raidejärjestelmä, tarkoittaisi ettei Laajasaloon tulee nykyistä metroa, ja se tarkoittaa myöskin ettei Töölön metroa rakenneta nykyisellä järjestelmällä yhteensopivaksi. Mutta se vaatii kevytmetroraition tunneloimista kantakaupungissa.

    Valintanne voitte tehdä. Kortteliratikka ei ole vaihtoehto seudulliseksi linjastoksi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.02.2013 kello 20:29. Syy: iso kuva linkiksi

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 24.11.2015, 00:24
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 02:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 17:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 08:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 12:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •