Niinpä. Nyt kun kuulin, että vaihtoehtoja oikeasti selvitetään, hidasratikkatasoristeysstalinismifantasiani ottivat runsaan takapakin ja haavemaailmani vahingoittui vakavasti. Olisi vain tieto pysynyt piilossa. Nythän saatetaan oikeasti saada nopea kevytraskaspikaratikkametro Laajasaloon ja samalla voi kaivaa myös autoille tunnelin ja linkittää se Helsinki-väylään, joka on ikään kuin autoliikenteen perusydintunneli (base nuclear tunnel) Helsingissä.
Toisaalta lähteeni syvällä vallan ytimessä, joita en paljasta koska niitä ei oikeasti ole, ovat heittäneet minulle inside scoopin ratikkasillasta. Saattaapi nimittäin olla, että viiden metrin päässä Kulosaaren sillasta sijaitseva silta oikeasti rakennetaan, eivätkä siitä tehdyt suunnitelmat olekaan pelkkää harhautusta metron nopeuttamiseksi. Sillalla nimittäin on kannatusta ja olenkin joiltain lähteiltäni kuullut, että se on fiksu hanke eikä lainkaan kustannuksiltaan mahdoton. Ja olettepa saaneet nähdä, että se on ollut framilla jo pitkän aikaa! Sillalla on useita vaikutuksia:
i) Ratikan keskinopeus kasvaa
ii) Raitioverkko laajenee lähiöihin
iii) Ratikasta tulee vakavasti otettava joukkoliikenneväline Helsingissä
iiii) Kruunuvuorenrannan maan arvo kasvaa, koska ratikan myötä alueesta tulee kantakaupunkimainen asuinalue
iiiii) Huomataan, että metro onkin liian raskas, kallis ja huonosti saavutettava kulkuneuvo seudun liikennetarpeisiin
iiiiii) Metro on kallis, kallis, kallis
Nyt voisimme sitten keskittää voimamme turhanpäiväisen asia-argumentoinnin ja kriittisten kommenttien esittämisen sijaan siltahankkeen taakse ja tehdä yhdessä hienoa tulevaisuutta! Me täällä foorumilla päätämme tulevaisuudesta, osallistukoon kaikki mukaan! Ratikka tulee! Hallelujah! Kaikkien maiden työläiset, yhd- ...eikun mitä?