Jäämeren rata

Jos jäämeren rata joskus toteutuu niin mikä olisi mielestänne paras ratkaisu

  • Rata Kolarista käsivartta pitkin Norjan puolelle Skibotniin

    Äänet: 15 46.9%
  • Rata Kirkniemeen Rovaniemeltä tai Kemijärveltä

    Äänet: 14 43.8%
  • Rata Muurmanskiin

    Äänet: 3 9.4%
  • Jokin muu, mikä ?

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    32
En ole ihan varma, mutta vähän epäilen, että helppo tapa saada aikaan torjuntareaktio on, että joku ulkopuolinen tulee esittämään kuinka jokin saamelaisuuteen kuulumaton, uusi innovaatio on hyväksi heille.

Varmaan olet oikeassa. Mutta kukas sen sitten esittäisi? Harvemmin saamelaiset kovin innovatiivisina ovat kunnostautuneet. Eikä Lapista oikein voi maakunnan kokoista museotakaan tehdä ja samaan aikaan yrittää hokea "koko maa asuttuna" -mantraa.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10640719 Jäämeren radan rakentaminen menossa jäihin - hanke ei kannata.

Suomen ja Norjan selvitysryhmä jäämeren ratahankkeesta ei puolla raportissaan hankkeen jatkamista. Työryhmä toteaa, ettei hanke olisi taloudellisesti kannattava minkään selvityksessä tarkastellun rahoitusmallin mukaan.
 
Peter Vesterbacka lähtee nyt vetämään kiisteltyä jäämeren rata-hanketta. Juna Kirkkoniemeen voisi kulkea jo viiden vuoden kuluttua https://yle.fi/uutiset/3-10774140. Vesterbackan yhtiö allekirjoitti Rovaniemellä Torstaina aiesopimuksen Norjalaisen Etelä-Varangin kehitysyhtiön kanssa jäämeren radan suunnittelemisesta ja toteuttamisesta.

Peter Vesterbacka sanoo, että rautatie Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella, joka aiotaan hankkia ulkomailta. Rautatien hinnaksi on arvioitu noin kolme miljardia euroa.

Meillä on tarkoitus tehdä nopea yhteys samalla tavalla kuin Tallinna-tunnelissa. Jäämeren rataa suunnitellaan junille, jotka kulkevat 350km/h tai nopeammin.

Jutun lopussa Vesterbacka toteaa että Tallinna-tunnelin YVA (ympäristövaikutusten arviointi) on liikkeellä ja kohta päästään poraamaan.
 
Tuo vähimmäisnopeus 350 km/h kuulostaa siltä, että toimittajalta on jäänyt huomaamatta, että rautatie rakennetaan maglev-tekniikalla. Toisaalta jos Maglev-olisi mainittu, uskoisin, että koko idea on lainattu Jalmari Karan romaanista Petsamon rata. Saatavana Gutenbergistä: Petsamon rata: Isänmaallinen unelma. Kirjassa yksityinen yhtiö rakentaa jäämeren radan ennätysnopeasti kokonaan uudentyyppisellä tekniikalla ja vielä lupaa lahjoittaa radan valtiolle. Vesterbacka ei tainnut ymmärtää ostaa radan maapohjaa ennen kuin tuli julkisuuteen hankkeensa kanssa?
 
Takaisin
Ylös