Äänestys: Milloin länsimetro valmis?

Milloin arvioisit säännöll. vuoroliikenteen metrolla Helsingistä Matinkylään alkavan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    93

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Espoon kaupungin teknisen toimen apulaiskaupunginjohtaja Olavi Louko sanoo tänään Metro-lehdessä [sic], että länsimetron suunnittelu haluttaisiin aloittaa vuodenvaihteessa, ja nopeimmillaan suunnittelu ja rakentaminen vievät viisi vuotta. Valmista voisi siis Loukon mukaan olla vuonna 2011. Mitä Sinä luulet? Milloin säännöllinen vuoroliikenne metroradalla Helsingistä Matinkylään alkaa?
 
Ilmeisesti sain siis tämän äänestyskoneen toimimaan, kun se otti ääneni vastaan.

Perustelut:

Länsimetro on nyt hyväksytty aivan muista syistä kuin siksi, että se parantaisi joukkoliikenteen asemaa. Se tuli enemmän kuin selväksi eilisessä kokouksessa.

En usko, että länsimetroa oikeasti tehdään vielä pitkään pitkään aikaan. Espoossa todellista valtaa pitävät ovat sorvanneet kasaan ehtolistan, jonka toteutuminen on lähes mahdotonta. Valtiolta odotetaan yhtäkkiä maksuosuutta Jokeriin, samoin Kivenlahden metroon. Tiehankkeista Kehä II on kohdannut aiemmin Helsingin vastustuksen. Ehtojen toteutuminen tuollaisina ei ole realistista, ja voipi hyvin olla, että niin on tarkoituskin. Metro on nyt valittu, jotta kaupanpäällisinä saadaan muuta "hyvää" kuten kehätiet ja jokeri. Ehtolista on nerokas.

Jos sitten kävisikin niin, että ehdot sopisivat Helsingille ja valtiolle, niin edessä on vielä monta ongelmaa. Ensin pitäisi löytää parisen miljoonaa metron suunnitteluun. Sitten saadaan vasta tietää, mitä koko hanke Matinkylään maksaa. Vähintään 650 Me, uskon. Lyödään vaikka vetoa. Ja päälle vielä alv. Kun se on kallistunut, niin silloin valtuustossa istuvien on helppo sanoa, että kun se on noin kallis, niin sitä ei tehdäkään. Kasvot säilyvät ja kehätiet ovat silloin jo ehkä valmiit.

Eikä kukaan vielä tiedä, mitä kaikkia yllätyksiä merenlahtien pohjalta ja Espoon maaperästä löytyy. Kun kävi ilmi, millaisia ruhjeita kalliotunneliin suunnitellun Laajasalon metrolinjan varrella oli, niin HKL:n suunnitteluyksikössä pitkin hampain todettiin, ettei sinne taida mitään metroa voida edes tehdä. Keinot ehkä olisivat, mutta hinta nousisi niin absurdiksi, ettei sellaista voi edes esittää. Vaikka Santiksessa olisikin se satatuhatta asukasta. Voi olla, että Espoossakin käy vielä näin, kun tosissaan päästään tutkimaan. Tai voi olla, ettei.
 
Aika lailla samoilla linjoilla 339DF:n kanssa. Vaikka Nelosen uutisten mukaan rakennusliikket ovat melkein jo alkaneet roudata koneitaan Espooseen, niin eihän Hesa ja Espoo edes ole samaa mieltä kustannusarviosta (katso www.hs.fi). Eli hyvin alkaa tämä seudullinen yhteistyö.

Ydinsyy on kuitenkin siinä, ettei tuo metro ole tarpeen. Jos olisi, se olisi jo tehty. Liike-elämä on tainnut löytää Aviapoliksen, jonka rakentamisvauhdista oli hiljan julkisuudessa juttua. Siellä ollaan lähellä lentokenttää ja sinne pääsee autolla paremmin kuin Länsiväylälle. Siksi Kehä 3:n liikenteelläkin on kovat kasvuennusteet.

Muutenkin huvittavat puheet liike-elämän tarpeista. Itämetron varressa on niitä tarpeita yllin kyllin. Tontit vaan on olleet tyhjillään jo 25 vuotta.

Antero
 
339-DF sanoi:
Espoon kaupungin teknisen toimen apulaiskaupunginjohtaja Olavi Louko sanoo tänään Metro-lehdessä [sic], että länsimetron suunnittelu haluttaisiin aloittaa vuodenvaihteessa, ja nopeimmillaan suunnittelu ja rakentaminen vievät viisi vuotta. Valmista voisi siis Loukon mukaan olla vuonna 2011. Mitä Sinä luulet? Milloin säännöllinen vuoroliikenne metroradalla Helsingistä Matinkylään alkaa?

Minä veikkaan 2012-2015. Suunnittelu ja muu byrokratia vie aikansa, niin että rakentamiseen tuskin päästään kovin paljon ennen 2010. Rakentamiseen menee n 3 vuotta minkä asiantuntijat ovat arvioineeet. Tunnelirakentaminen on helpompaa kuin 1970-luvulla. Ei siitä ole pitkä aika kuin Vuosaaran satamaradan rakentaminen aloitettiin, ja yli 10 km pitkä tunneli on ymmärtäkseni jo louhittu.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Ei siitä ole pitkä aika kuin Vuosaaran satamaradan rakentaminen aloitettiin, ja yli 10 km pitkä tunneli on ymmärtäkseni jo louhittu.
Vuosaaren ratatunneli on kyllä metrotunneliin verrattuna kuin tilustie verrattuna kaupungin katuun.

Se on yksiraiteinen ja ulottumaltaan ahdas. Satamaradalle ei päästetä ainuttakaan matkustajajunaa, ei edes tiettävästi avajaisten juhlajunaakaan sallita. Tunnelista puuttuu kaikki matkustajien pakotila onnettomuus/häiriötilanteita ajatellen. Vain kuljettaja junan keulilla sallitaan, sillä hän voi aina paeta eteenpäin.
 
Eiköhän 2012-2015 ole lähimpänä totuutta. Kun valtuusto on nyt taipunut hankkeen taakse kuka mistäkin syystä, ehdot luultavasti tulkitaan parhain päin. Helsingille ei ole ongelma sallia Kehä II:ta, jos sillä saadaan metro. Kehä I:n parannus jatkuu muutenkin ensi vuonna. Kaupunkirataa ei kukaan varsinaisesti vastusta.

Jokeri ei Helsinkiä akuutisti kiinnosta, mutta Espoolle riittänee se, että KSV tekee jo Jokerin suunnitelmaa virkatyönä.

Valtion 30% maksuosuus on vaatimaton.

Metron liikennöinnin siirtäminen YTV:lle tuskin on ylitsepääsemätön ongelma. Näillä näkymin suunnittelu yhdistetään muiltakin osin lähivuosina.

Helsingin puolella metro toteutetaan luultavasti suoraan aiemmilla piirustuksilla, joten rakentamiseen voidaan päästä helposti parin vuoden päästä. Espoon puolella saatetaan oikeasti hieman miettiä vielä linjauksen ja asemien sijoittelun yksityiskohtia eikä piirustuksia ole tehty yhtä valmiiksi, mutta sielläkin voidaan hyvin päästä rakentamaan ennen vuosikymmenen vaihdetta.

Rakentaminen vienee kokonaisuudessaan viitisen vuotta. Jos Helsinki ottaa etumatkaa, Espoon rakentamisvaihe voinee onnistua kolmessa vuodessa.
 
Compact sanoi:
Vuosaaren ratatunneli on kyllä metrotunneliin verrattuna kuin tilustie verrattuna kaupungin katuun.

Kyllä se siitä huolimata kelpaa vertailukohteeksi, enkä usko ettei länsimetro, vaikka sen tunneli on 2-putkinen asianmukaisine turvajärjestelyineen ja poistumisteineen ole mahdoton urakka toteuttaa 3-4 vuodessa. On Helsinkiin tehty valtavia kaukolämpö- ja jätevesitunneleita laitteineen kaikkineen sekä eduskuntatalon kokoisia hiilivarastoja maan alle. Länsimetron asemien rakennustyöt ovat tietenkin asia erikseen, mutta esim Tapiolaan tullaan keskustan alle joka tapauksessa rakentamaan valtava pysäköintiluolasto, ja metroaseman töiden osuessa samanaikaisesti riittää kun kaivaa montun kerran auki ja upottaa kaikki siihen.

t. Rainer
 
Minä uskon, että Helsinki pyrkii nyt aloittamaan rakennustyöt mahdollisimman pian, ennen kuin Espoossa ehtii kenenkään mieli muuttua. Valtiolta yritetään nyt saada lupausta sen rahoitusosuudesta. Vaikka valtiolla ei olisi heti antaa rahaa omaan osuuteensa, riittänee Helsingille lupaus siitä että valtio maksaa osuutensa myöhemmin.

Uskon, että valtion osuudesta saadaan lupaus ensi vuoden aikana. Rakennustyöt voisivat alkaa Helsingin puolella 2009. Espoossa tultaisiin sitten vähän perässä, työt alkaisivat joskus 2012 - 2013 kun tunneli Helsingin puolelta on valmis ja valmista tulisi n. viidessä vuodessa.
 
kuukanko sanoi:
Minä uskon, että Helsinki pyrkii nyt aloittamaan rakennustyöt mahdollisimman pian, ennen kuin Espoossa ehtii kenenkään mieli muuttua. Valtiolta yritetään nyt saada lupausta sen rahoitusosuudesta. Vaikka valtiolla ei olisi heti antaa rahaa omaan osuuteensa, riittänee Helsingille lupaus siitä että valtio maksaa osuutensa myöhemmin.

Niin minäkin uskon. Pakkohan se on noin hoitaa, sillä jos ensin selvitettäisiin rauhassa ja todettaisiin, että metro maksaakin 750 Me niin sitten Espoo ei ehkä enää haluaisikaan sitä. Mutta jos selvitetään pala kerrallaan ja rakennetaan koko ajan, niin silloin voidaan toimia samoin kuin itämetron kanssa, eli kustannusarvion kolminkertaistuminenkaan ei pysäytä hanketta, kun ei sitä oikein voi keskenkään jättää, kun sinne on jo satoja miljoonia käytetty.

Helsingille ilmanmuuta riittää valtion lupaus, eikä sen varmaan tarvitse olla edes kunnon lupaus. Riittihän se Vuosaaressakin, vaikkei valtio siitä lopulta sitten sitä kolmasosaa maksanutkaan. Espoo sen sijaan saattaa vaatiakin jotain muuta kuin kauniita sanoja.
 
339-DF sanoi:
Pakkohan se on noin hoitaa, sillä jos ensin selvitettäisiin rauhassa ja todettaisiin, että metro maksaakin 750 Me niin sitten Espoo ei ehkä enää haluaisikaan sitä. Mutta jos selvitetään pala kerrallaan ja rakennetaan koko ajan, niin silloin voidaan toimia samoin kuin itämetron kanssa, eli kustannusarvion kolminkertaistuminenkaan ei pysäytä hanketta, kun ei sitä oikein voi keskenkään jättää, kun sinne on jo satoja miljoonia käytetty.
Tämä prosessi on käynnistynyt heti. Helsingillä on kiire, kun on kova halu gryndata Koivusaari. Ja siihen tarvitaan metro. Länsimetron hintahan on jo noussut Koivusaaren aseman verran, koska Helsingille on itsestäänselvää, että Koivusaari tehdään. Siitä ei vain saanut puhua ääneen ennen Espoon valtuustopäätöstä, koska sitä näkökohtaa ei katsottu hyvällä Espoossa. Ja se olisi pidentänyt kaikkia matka-aikojakin lisäpysähdyksen vuoksi.

Kiintoisaa minusta on se, onko LVM samaa mieltä Helsingin kanssa siitä, että LVM avustaa myös Koivusaaren rakentamista samalla osalla kuin muuta rataa. Vai tuleeko Koivusaaren rahoituksesta erilliskysymys. Tuskin LVM tai ainakaan muun Suomen kansanedustajat hyväksyvät, että Helsinki päättää valtion rahankäytöstä.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Kiintoisaa minusta on se, onko LVM samaa mieltä Helsingin kanssa siitä, että LVM avustaa myös Koivusaaren rakentamista samalla osalla kuin muuta rataa.

Saisi luvan avustaa. Pääkaupunkiseudun poliitikot eivät ole pitäneet tarpeeksi huolta pääkaupunkiseutulaisten eduista, mutta maakuntien poliitikot ovat röyhkeästi ajaneet omia hankkeitaan. Olisi kerrankin aika saada jotain rahaa tänne pääkaupunkiseudullekin valtiolta, ei nyt samanlaista kuntatalouden toimeentulotukea kuin Pihtiputaalle, mutta menestynyttä kaupunkiseutua jatkossakin menestymiseen kannustavaa rahaa.
 
kemkim sanoi:
Saisi luvan avustaa. Pääkaupunkiseudun poliitikot eivät ole pitäneet tarpeeksi huolta pääkaupunkiseutulaisten eduista, mutta maakuntien poliitikot ovat röyhkeästi ajaneet omia hankkeitaan. Olisi kerrankin aika saada jotain rahaa tänne pääkaupunkiseudullekin valtiolta, ei nyt samanlaista kuntatalouden toimeentulotukea kuin Pihtiputaalle, mutta menestynyttä kaupunkiseutua jatkossakin menestymiseen kannustavaa rahaa.

Kokeilepa ihan avustuksen vuoksi siirtää valtion laitokset ja virastot vaikkapa Pihtiputaalle veronmaksajineen ja kerrannaisvaikutuksineen, nosta veroäyri ilman valtion kehitysaluetukea tasolle jolle se kuuluukin ja jatka sitten kitinää siitä miten nämä kuntalaiset eivät saa edes omia keskinäisiä kulkemisiaan hoidettua ilman Pihtiputaankin veroeuroja. Sitten saat oman tierummun köyhälle pääkaupunkiseudullesi, siihen entisen kansallisopperan ja -teatterin väliin.
 
kaakkuri sanoi:
Kokeilepa ihan avustuksen vuoksi siirtää valtion laitokset ja virastot vaikkapa Pihtiputaalle veronmaksajineen ja kerrannaisvaikutuksineen, nosta veroäyri ilman valtion kehitysaluetukea tasolle jolle se kuuluukin ja jatka sitten kitinää siitä miten nämä kuntalaiset eivät saa edes omia keskinäisiä kulkemisiaan hoidettua ilman Pihtiputaankin veroeuroja. Sitten saat oman tierummun köyhälle pääkaupunkiseudullesi, siihen entisen kansallisopperan ja -teatterin väliin.

Eivät ne veronmaksajat mihinkään täältä halua lähteä. Onhan se jo nähty, kun on yritetty hajasijoittaa valtion virastoja maakuntiin. Vain muutama ihminen lähtee ja sitten kohdepaikassa on suuria vaikeuksia löytää ammattitaitoista työvoimaa, kun paletti menee uusiksi. Joitakin siirtoja on taidettu peruakin ja tuoda virastot takaisin pääkaupunkiseudulle.

Sanopa, miksi valtio avustaa maakuntien joukkoliikennettä seutulipputuella, koululaislipuilla ja sellaisilla, mutta pääkaupunkiseutu (tiettävästi myös Tampere ja Turku), jossa suurin osa tämän maan joukkoliikennematkoista tehdään, ei saa minkäänlaista tukea toimintaan? Eikö tämä ole vähän epätasa-arvoista, että mieluummin ajatetaan puolityhjiä linjoja kuin oltaisiin kiinnostuttu keskeisistä alueista?

Liikenneinvestoinneissakin mieluummin rahoitetaan esimerkiksi Oulun ja Kuusamon välistä valtatietä ja Tampereen ohitustietä, mutta pääkaupunkiseudun tie- ja rautatieprojektit seisovat vuodesta toiseen, vaikka volyymi on täällä ihan toinen. Voisivat oululaiset ja tamperelaiset olla iloisia siitä, ettei siellä ole tällaisia ruuhkia kuin pääkaupunkiseudulla ja lopettaisivat rutinan pienestä jonoutumisesta. Ai mutta, eiväthän nämä ole asukkaiden toiveista kiinni, vaan aluepolitiikkaa.
 
kemkim sanoi:
Liikenneinvestoinneissakin mieluummin rahoitetaan esimerkiksi Oulun ja Kuusamon välistä valtatietä

Oulussa ns. Kuusamontien levennys valtatie 20:n alkupätkällä on verrattavissa tien 51 moottoriteistämiseen Kivenlahden ja Kirkkonummen välillä.

Molemmat rahoitetaan valtion toimesta. Molempia käyttävät ja ruuhkauttavat enimmäkseen paikalliset työmatkalaiset.

Kirkkonummelaisilla on työmatkavaihtoehtona juna. Kiiminkiläisillä ei ole.
 
Virallisissa lähteissä on kuluneen viikon aikana esiintynyt erilaisia tietoja aikatauluista.

Helsingin joukkoliikennelautakunnalle informoitiin torstaina, että liikenne Tapiolaan voisi alkaa 2012 - 2013 ja Matinkylään 2015.

Espoon kaupunkisuunnittelupäällikkö taas kertoo Hesarin verkkosivuilla, että metro voisi kulkea jopa Kivenlahteen asti 2015.
 
Takaisin
Ylös