Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Varsinais-Suomen liitto ja Pirkanmaan liitto vaativat tämän aamun Turun Sanomien ja Aamulehden mukaan valtiolta vähintään yhtä suurta rahoitusta
seutujen pikaraitiotiehankkeille kuin Länsimetrolle on lupailtu.
Uutisen mukaan liitot ovat myös huolissaan, että Länsimetro vie kaikki käytettävissä olevat joukkoliikenteen kehittämisvarat.
TS 27.9.2006
seutujen pikaraitiotiehankkeille kuin Länsimetrolle on lupailtu.
Uutisen mukaan liitot ovat myös huolissaan, että Länsimetro vie kaikki käytettävissä olevat joukkoliikenteen kehittämisvarat.
TS 27.9.2006
TS 27.9.2006 sanoi:Jokainen varsinaissuomalainen
maksaa Espoon metrosta 30 euroa
Turun seutu vaatii valtiolta rahaa metropäätöksen tapaan
TANELI HEIKKA
Espoon metro olkoon esimerkki siitä, kuinka valtio tulee maksajaksi seuraavaksi Turun ja Tampereen suuriin liikennehankkeisiin.
Näin vaativat maakuntien etujärjestöt Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla.
- Metroratkaisu johtaa kohtuusyistä kysymykseen, aikooko valtio olla mukana samassa suhteessa mukana joukkoliikenneratkaisuissa esimerkiksi Turussa ja Tampereella, sanoo Varsinais-Suomen liiton maakuntajohtaja Juho Savo.
Sama ajatus syntyi Pirkanmaalla, kun metropäätös nuijittiin valmiiksi Espoon valtuustossa maanantai-iltana. Aluekehitysjohtaja Jukka Alasentie Pirkanmaan liitosta on sitä mieltä, valtion päätös maksaa Espoon metrosta kolmannes edellyttää, että samaa periaatetta sovelletaan myös muualla.
- Kyllä alueiden välinen oikeudenmukaisuus edellyttää, että valtion on jatkossa osallistuttava myös muiden merkittävien kaupunkiseutujen kehitykseen samassa suhteessa, Alasentie sanoo.
Tampere ja Turku pohtivat kumpikin suuren luokan raideliikennehankkeita, mutta kustannukset arveluttavat.
Metro nielaisee kolme köyhyyspakettia
Valtio on luvannut maksaa Espoon metron rakennuksesta ja suunnittelusta kolmanneksen, elin noin 183 miljoonaa euroa. Metron jatkaminen Ruoholahdesta Matinkylään maksaa noin 450 miljoonaa euroa ja myöhemmin tehtävä jatkopätkä Kivenlahteen noin 100 miljoonaa.
Kun valtion osuus jaetaan maakuntien kesken niiden valtionverokertymän suhteessa, Pirkanmaalta pääkaupunkiseutulaisten metroajelua tuetaan 15 miljoonalla eurolla ja Varsinais-Suomesta 15,4 miljoonalla eurolla.
Näiden maakuntien vajaa miljoona asukasta tukevat metroa sen kymmenvuotisen rakentamisen aikana yhteensä reilulla 30 eurolla jokaista asukasta kohden.
Pirkanmaalla summa on 32 euroa, hieman vauraammassa mutta vähälukuisemmassa Varsinais-Suomessa 34 euroa.
Summa ei ehkä kuulosta suurelta, mutta jos metron valtionosuutta vertaa yhden vuoden koko valtionverojen kertymään, osuus on noin 0,6 prosenttia. Metro nielaisee esimerkiksi yli kolme köyhyyspaketin valtionosuutta.
Maakuntien edunvalvojat ovatkin huolestuneita siitä, että metrohanke syö valtion investointivaran muiden suurten kaupunkien liikennehankkeisiin.
- Muun Suomen kehitys ei saa pysähtyä pääkaupunkiseudun mammuttihankkeen takia. Muut isot infrahankkeet eivät välttämättä etene, kun valtio sitoo rahansa metroon, Juho Savo jyrähtää.
Turun seudulla pohditaan kevytratikkaa ja raideratkaisua nykyisille junaraiteille. Tampere on jo ehtinyt laskea pikaraitiotiesuunnitelmansa hinnan 250 miljoonaksi. Maakuntaliittojen miehet odottavat, että valtio tulee mukaan hankkeisiin vähintään samalla kolmanneksen osuudella kuin metroon.
Kuntaliiton kuntatalousjohtaja Martti Kallion mukaan pääkaupunkiseudun metro ja maakuntien joukkoliikenneratkaisut ovat kieltämättä laskennallisesti kilpailevia hankkeita.
- Voi pohtia, onko metroon käytettävä summa pois esimerkiksi veronkevennysvarasta tai käytöstä muihin hyviin tarkoituksiin, Kallio sanoo.
Julkaistu 27.9.2006 2:33:30