Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Kevytraitiotie

  1. #1

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    178

    oletus Kevytraitiotie

    Dudleyn kaupunki Briteissä on yhdessä Warwickin yliopiston kanssa lähtenyt kehittämään Kevytraitiotietä eli täkäläisittäin "Very Light Rail".

    https://www.globalrailnews.com/2018/...ry-light-rail/

    Hanke on saanut 19M£ rahoitusta ja budjetin odotetaan olevan 28M£ luokkaa. rahalla tehdään 2km kaksisuuntaista testirataa sekä tutkimustiloja.

    https://warwick.ac.uk/fac/sci/wmg/re...arch/rail/vlr/

    Tarkoitus on näköjään tehdä 18 metriset akkusähköraitiovaunut, joissa on myös cummsin 3,8 litrainen dieselmoottori. En ole nähnyt mainintaa onko dieselmoottori varalla vai mihin tarkoitukseen. Omasta mielestäni tuo vain turhaa painoa ja tässä on ilmeisesti ideana vähentää sekä painoa että hintaa verrattuna normaaliin raitiovaunuun.

    Moni on ihmetellyt, miksi tällaista yritetään tehdä raiteilla, kun asfalttitie on halvempi ylläpitää ja rakentaa. Tuohon väitteeseen en itse löytänyt lukuja, paitsi joistain business-lehdistä joilla on tapana toistaa öljy-yhtiöiden ilosanomaa. Liikenneviraston julkaisussa https://julkaisut.liikennevirasto.fi..._state_web.pdf kylläkin mainittiin, että ratojen ylläpitokustannukset ovat moninkertaiset pohjoismaissa maidenlaajuisesti kilometriä kohden kuin autoteillä. En tiedä kuinka vertailtavissa luvut ovat, kun kaupunkien teiden ylläpitotaso on huomattavasti korkeampi kuin maaseudun teiden, joiden annetaan rapauta vuosikymmeniä kerrallaan vain paikaten pahimmat kuopat.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 27.01.2018 kello 20:25.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2137

    oletus Vs: Kevytraitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Dudleyn kaupunki Briteissä on yhdessä Warwickin yliopiston kanssa lähtenyt kehittämään Kevytraitiotietä eli täkäläisittäin "Very Light Rail".

    Tarkoitus on näköjään tehdä 18 metriset akkusähköraitiovaunut, joissa on myös cummsin 3,8 litrainen dieselmoottori. En ole nähnyt mainintaa onko dieselmoottori varalla vai mihin tarkoitukseen. Omasta mielestäni tuo vain turhaa painoa ja tässä on ilmeisesti ideana vähentää sekä painoa että hintaa verrattuna normaaliin raitiovaunuun.
    Miksi tuohon pitää sotkea sana "raitio"? Kyseessä on jonkinlainen kiskobussi. Heppoinen rautatie on suomeksi kenttärata, rillirata, tms. Jos siinä vieläpä on dieselmoottorivaunu - niin ei ikinä "raitiotie".

  3. #3

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    178

    oletus Vs: Kevytraitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Miksi tuohon pitää sotkea sana "raitio"? Kyseessä on jonkinlainen kiskobussi. Heppoinen rautatie on suomeksi kenttärata, rillirata, tms. Jos siinä vieläpä on dieselmoottorivaunu - niin ei ikinä "raitiotie".
    Artikkelissa puhutaan päästöttömyydestä mutta yliopiston sivulla mainitaan Cummsin moottori, eli tästä päättelisin, että pääasiallinen käyttövoima on sähkö ja diesel varalla.

    Unohdin toisen globalrailnewsin artikkelin linkittää: https://www.globalrailnews.com/2017/...uld-look-like/ siinä tosiaan puhutaan ratikoista ja kummassakin artikkelissa havainnekuvassa vaunut kulkevat katuympäristössä

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2137

    oletus Vs: Kevytraitiotie

    Raidetaksiksi noita on Suomessa aina kutsuttu. Suuri automaattinen liikkuva käymälä, joita ei olla saatu toimimaan yli viiteenkymmeneen vuoteen. HKL:kin julkaisi jo 1970-luvun alussa oman visiovihkonsa noista humpuukilaitteista. Teoksen nimi oli "Göteborgin raidetaksi".

  5. #5

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kevytraitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Raidetaksiksi noita on Suomessa aina kutsuttu. Suuri automaattinen liikkuva käymälä, joita ei olla saatu toimimaan yli viiteenkymmeneen vuoteen. HKL:kin julkaisi jo 1970-luvun alussa oman visiovihkonsa noista humpuukilaitteista. Teoksen nimi oli "Göteborgin raidetaksi".
    Mä olen ymmärtänyt, että "raidetaksi" vasta englannin termiä "personal rapid transit" eli PRT. Toi Dudleyn laitos on selvästi bussin kokoinen, eli sikäli joukkoliikennettä eikä "personal" taksi. Raidetaksit eivät myöskään ole perinteisesti olleet kevyitä, vaan kokonaan tasoerotettuja. En nyt kyllä näe, mitä kevyttä tuossa Dudleyn kiskobussissakaan on.

  6. #6

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2011

    oletus Vs: Kevytraitiotie

    Keskeinen este kevyelle kiskoajoneuvolle on lainsäädäntö. Jos ratikan voi tehdä bussin mitoitukselle, tuskin siitä hirveästi bussia kalliimpi tulee.

    Eikä ne kiskot hirveän kalliita ole. Bussi ei vaan maksa käyttämistään teistä mitään, joten se vaikuttaa edullisemmalta. Kuinka paljon ratikoitakin rakennettaisiin enemmän, jos kiskot ja sähköt saisi ilmaiseksi kiinteänä osana katuverkkoa?

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •