Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olen julkaissut internetsivuillani artikkelin Smith-Polvisen liikennetutukimuksesta ja -suunnitelmasta vuodelta 1968.
Smith-Polvinen on vilahdellut jopa Hesarissa viime aikoina länsimetroon liittyen, mutta internetistä siitä on ollut vaikea löytää tietoa. Vanha suunnitelma ei ole kirjastojenkaan vakiotavaraa ajankohtaisuudestaan huolimatta.
Ajankohtaiseksi Smith-Polvisen tekee nimenomaan se, että länsimetro ja sen nykyinen linjaus ovat 40 vuotta vanha tässä tutkimuksessa esitetty suunnitelma. Eikä ole yllätys, että eläkkeelle jääneen suunnittelujohtaja Vepsäläisen viime aikoina esittämät metroverkon laajennukset ovat juuri niitä, joita Vepsäläisen entinen työnantaja Metrotoimisto 1960-luvulla esitti ja jotka on kopioitu Smith-Polvisen suunnitelmaan.
Uuden PLJ-suunnitelman teko on myös käynnistymässä. On siis hyvä aika tutustua kaikkien PLJ-suunnitelmien äitiin, Smith-Polviseen, joka virallisesti heti ilmestyttyään hylättiin, mutta joka on ollut seudun autopainotteisen liikennesuunnittelun perusta jo 40 vuotta.
Antero
Smith-Polvinen on vilahdellut jopa Hesarissa viime aikoina länsimetroon liittyen, mutta internetistä siitä on ollut vaikea löytää tietoa. Vanha suunnitelma ei ole kirjastojenkaan vakiotavaraa ajankohtaisuudestaan huolimatta.
Ajankohtaiseksi Smith-Polvisen tekee nimenomaan se, että länsimetro ja sen nykyinen linjaus ovat 40 vuotta vanha tässä tutkimuksessa esitetty suunnitelma. Eikä ole yllätys, että eläkkeelle jääneen suunnittelujohtaja Vepsäläisen viime aikoina esittämät metroverkon laajennukset ovat juuri niitä, joita Vepsäläisen entinen työnantaja Metrotoimisto 1960-luvulla esitti ja jotka on kopioitu Smith-Polvisen suunnitelmaan.
Uuden PLJ-suunnitelman teko on myös käynnistymässä. On siis hyvä aika tutustua kaikkien PLJ-suunnitelmien äitiin, Smith-Polviseen, joka virallisesti heti ilmestyttyään hylättiin, mutta joka on ollut seudun autopainotteisen liikennesuunnittelun perusta jo 40 vuotta.
Antero