Smith-Polvinen julki

edsel sanoi:
Vastaavasti metron liityntäliikennettä käyttäen on aina helpompaa matkustaa keskustaan päin. Vaihdosta myöhästyessäkin tulee seuraava metro pian. Lähiöön päin matkatessa aiheuttaa aiotusta bussista myöhästyminen paljon pitemmän odotuksen (usein myös metrolaituria enemmän sateelle, tuulelle ja pakkaselle alttiilla pysäkillä).

Totta. Ei voi ikinä tietää, millä metrolla keskustasta lähtiessä ehtisi aiottuun liityntäbussiin. Jotenkin pitäisi matkustajille pystyä kertomaan, että jos liityntälinja menee joltain idän asemalta vaikka 20 minuutin välein, että minkä kellonlyömän metrolla pitäisi keskustasta lähteä. Metroilla pitäisi olla samantapaiset minuuttiaikataulut kuin junillakin, jotta tietäisi tarkan ajan koska metro saapuu laiturille. YTV:n ajat eivät pidä paikkaansa, olen kännykästä seuraillut niitä. Kännykän aika on matkakortinlukijan aikaan ohjelmoitu tarkasti.
 
kemkim sanoi:
Ehkä se kasvu onkin kokonaan Lepuskin ansiota. Tänä vuonna matkustajamäärä väheni hieman, johon on varmaan joku syy. Ehkä osa ihmisistä kyllästyi liityntään ja osti auton?
Oma arvaus: kauppakeskus Sellon valmistuminen n vuosi aiheutti piikin YTV-alueen junamatkustajien määrien kehityksessä.

Myös suuret massatapahtumat kuten yleisurheilun MM-kisat näkyvät tilastoissa.

Ja on muistettava että pää- ja rantaradan varrelle ihan asemien läheisyyteen mm Tikkurilassa, Korso-Koivukylässä, Suur-Leppävaarassa ja Espoon keskuksen alueille rakennetaan koko ajan lisää asuntoja ja työpaikkoja.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Ja on muistettava että pää- ja rantaradan varrelle ihan asemien läheisyyteen mm Tikkurilassa, Korso-Koivukylässä, Suur-Leppävaarassa ja Espoon keskuksen alueille rakennetaan koko ajan lisää asuntoja ja työpaikkoja.

Lisäisin tähän listaan Kauklahden ja Myyrmäen Kilterinmäen, jota VVO mainostaa Myyrmäen aseman lähellä olevana uudenlaisena kerrostaloalueena. Martinlaakson radan varrella rakentaminen on ollutkin hiljaisempaa, liekö se radanvarsi jo täynnä. Vantaankoskella kyllä on pelkkää metsää, sinnehän maatuisi vielä ihmisiä.
 
kemkim sanoi:
Totta. Ei voi ikinä tietää, millä metrolla keskustasta lähtiessä ehtisi aiottuun liityntäbussiin. Jotenkin pitäisi matkustajille pystyä kertomaan, että jos liityntälinja menee joltain idän asemalta vaikka 20 minuutin välein, että minkä kellonlyömän metrolla pitäisi keskustasta lähteä.
Vakituisena liityntäliikenteen uhrina en voi olla enempää samaa mieltä Kemkimin kanssa.

Tuntuu lisäksi typerältä, ettei tätä viitsitä tehdä, kun se olisi hyvin helppoa. Olen pohtinut siihen parikin ratkaisua:

Halpa:
Jokaisella metroasemalla on sekä maantasossa, välitasolla että laituritasolla taulut, joihin tulostetaan asemakohtaiset julisteet joissa on liityntälinjojen lähtöajat. Tämän taulun yläreunassa on kissan kokoisin kirjaimin ajoaika ko. asemalta sille asemalle, jonka liityntäbussien aikataulut lakanassa ovat.

Ajatusta voi kehittää vielä siten, että lakanassa olisikin lähtöajat siltä asemalta jolla katsoja seisoo niille junille, joilla junilla ehtii sopivasti lähtevään bussiin.

Vähän kalliimpi:
Aseman näyttötaulussa luetellaan ne liityntäbussien linjanumerot, joille seuraavaksi lähtevä juna tarjoaa yhteyden. Itse asiassa määränpääaseman tieto on vähemmän tarpeellinen kuin tieto liityntäbussista. Määränpääaseman tiedottamiseen voisi ottaa normaalin kansainvälisen käytännön siitä, että junilla on linjatunnus. Esim. Vuosaareen = V ja Länsimäkeen = L. (Siis tarkoituksella ei Mellunmäkeen = M, koska M on jo varattu koko roskan tunnuskirjaimeksi.)

Hyvää palvelua:
Edellisten lisäksi junan määränpääkilpi olisikin muotoa linjatunnus, liityntäbussit. Esim: V 81 87 90 95 98. Tämähän olisi oikein, kun kerran kyse on siitä, että metrojunat vain korvaavat bussilinjojen Helsinkiin saakka ulottuvat osuudet.

Tästä järjestelystä tulisi myös mukava pakote miettiä liityntäbussien aikataulut älykkäästi. Jos linjakilpeen ei mahdu kuin esim. 5 linjanumeroa, ei olekaan mahdollista tehdä kuten nykyään, että vain puolen tunnin välein kulkee junia, joilla pääsee liityntälinjoille, jotka kaikki lähtevät samaan aikaan ja sitten taas puolen tunnin paussi. Sillä niinhän sen pitäisi olla, että liityntäbussien yhteydet jaetaan tasaisesti metrovurojen kesken.

Entäs sitten ne liityntälinjat, jotka ajavat kahden aseman väliä? Nou hätä, linjan numerotunnus on vain lähtöaseman mukainen. Esimerkiksi 94K lähtee kontulasta ja 94P Itäkeskuksesta. Ai miksi P? Siksi, että I on vaikea erottaa ykkösestä. Ö tunnuksena Östracentrumista ei ole kielipolitiikkaa, vaan ko. kirjaimen hankalampaa hahmotettavuutta, kun siitä olisi tehtävä pikkuöö. P tulee siitä kaupunginosasta, jossa Itäkeskus-niminen kauppakeskus sijaitsee. Sehän on Puotinharjussa.

Antero

PS: Jos niin suuri typeryys kuin länsimetro todella toteutuu :lol:, tämä sama systeemi on sovellettavissa myös sinne. Silloin länteen kulkevat junat ajavat vain eri tunnuksin. K-junat jäävät Kamppiin, T-junat Tapiolaan jne. Ja sieltä Espoostahan löytyy sitten liuta liityntäbusseja myös.
 
Antero Alku sanoi:
Aseman näyttötaulussa luetellaan ne liityntäbussien linjanumerot, joille seuraavaksi lähtevä juna tarjoaa yhteyden.
Tämä idea on käynyt minunkin mielessäni, kun olen tuota liityntäliikenneinformaatiota miettinyt. Nykyisin tietää aikatauluja tutkimatta muutamalla liityntälinjalla pääsevänsä bussiin suoraan metrosta ruuhka-aikoina: 94A:lle on 4 minuutin vaihtoaika Kontulassa jokaiselta Mellunmäen metrolta; 94B:lle vaihtoaika on jokaiselta metrolta 3 minuuttia; 96:lle on jokaiselta metrolta Rastilassa 5 minuutin vaihtoaika sekä Vuosaaresta Rastilan suuntaan 5 minuuttia ja Porslahdentielle 4 minuuttia; 97/97V:hen pääsee jokaisella metrolla Mellunmäen junilta vaihtoaikaa on Itäkeskuksessa on 4 minuuttia, ja Vuosaaren junilta vaihdon voi hoitaa Puotilassa, jossa vaihtoaikaa on noin 4 minuuttia. Vastaavasti Mellunmäestä 97/97V lähtee jokaiselta Mellunmäen metrolta on 5 minuuttia. Toisaalta ei HKL kerro missään esimerkiksi 97:n lähtöaikojen suhteesta saapuviin metroihin.

Muistelisin jostain lukeneeni, että matkustajainformaatiojärjestelmät ollaan uusimassa kuluvalvonnan uusimisen yheydessä. Laiturinäytötkin menevät luultavasti uusiksi, joten ei liene kovinkaan suuri menoerä hankkia sen verran laadukkaampia näyttölaitteita, että saadaan liityntälinjat ja poikkeusliikennetiedotteet näytettyä. Liekkö led-paneeli vaiko taulutelevisio parempi informaatiolaite. Taulutelevisiolla ainakin on mahdollisuus havainnollistaa poikkeusliikennetiedotteita kuvinkin. Kirjainjärjestelmässä päädytään monimutkaisuuksiin, kun esimerkiksi linjasta 92 tulisi kuusi eri kirjainvariaatiota metroaseman ja suunnan mukaan. Kirjainlyhenteiden käyttöönotto vaikuttaa turhalta monimutkaisuuden lisäämiseltä, kun voidaan vain uusien infolaitteiden yhteydessä hankkia laitteet, joihin mahtuu informaatiota tarpeeksi myös aluetta tuntemattoman matkustajan tarpeisiin.
 
kemkim sanoi:
Metroilla pitäisi olla samantapaiset minuuttiaikataulut kuin junillakin, jotta tietäisi tarkan ajan koska metro saapuu laiturille.
Kyllähän niillä toki sellaiset jo on.

kemkim sanoi:
YTV:n ajat eivät pidä paikkaansa, olen kännykästä seuraillut niitä.
Reittioppaan aikataulut ovat kyllä periaatteessa metrojen oikean aikataulun mukaisia. Pientä heittoa voi kuitenkin aiheuttaa se, että metron aikatauluissa aikoja ilmoitetaan myös tasaminuutteja tarkemmin. Näin ollen Reittiopas saattaakin sanoa jossain tapauksessa ajaksi vaikkapa 16:28, vaikka tämä onkin metron aikataulussa oikeasti 16:28:50. Eli YTV:n aikatauluissa voi olla tuon verran eroavaisuutta. Jos metro on sitten vielä minuutinkin myöhässä, sellaistahan sattuu paremmissakin piireissä useasti, voi helposti tulla tuntuma, että ajat eivät pidä laisinkaan paikkaansa.
 
Joona sanoi:
Antero Alku sanoi:
Aseman näyttötaulussa luetellaan ne liityntäbussien linjanumerot, joille seuraavaksi lähtevä juna tarjoaa yhteyden.
Tämä idea on käynyt minunkin mielessäni, kun olen tuota liityntäliikenneinformaatiota miettinyt.
Tämä olisi hyvä idea. Toivottavasti se on ensi vuosikymmenellä sitten totta.

Joona sanoi:
Muistelisin jostain lukeneeni, että matkustajainformaatiojärjestelmät ollaan uusimassa kuluvalvonnan uusimisen yheydessä.
Laiturinäytöt menevät 100% varmuudella uusiksi. Laiturinäytöthän ovat kiinteä osa metron käytönohjausjärjestelmää, jota nyt ollaan automaattimetron muodossa uusimassa.

Nykyisethän ovat melkoisia museovehkeitä. Niihin ei esimerkiksi saa syötettyä mitään vapaamuotoista tekstiä, voi ainoastaan valita olemassa olevista näytöistä. Ja esim. kesän poikkeusliikenteen aikaan RL-IK-välillä näyttöjen ollessa kiinteällä näytöllä "Mellunmäkeen/Vuosaareen" ne eivät sitten enää osannetkaan kertoa metron tuloon kuluvaa aikaa :lol:
 
kemkim sanoi:
Metroilla pitäisi olla samantapaiset minuuttiaikataulut kuin junillakin, jotta tietäisi tarkan ajan koska metro saapuu laiturille.
Niinkuin Juhanahi jo totesi, liikenne pyörii tosiaan tarkkojen minuuttiaikataulujen mukaisesti.

Yleisölle ei niitä kylläkään juuri pahemmin esitellä, mutta ainakin Hakaniemen asemalla torialueella olevassa sisäänmenokatoksessa sellaiset on esillä. Siis koko vuorokauden ajan minuuttiaikataulut kumpaankin liikennesuuntaan. Aikatauluteline on maanpäällä olevalla tasalla, kujanteessa josta mennään hissiin. Rappuja kulkevat eivät mene sen ohitse. "Löysin" nuo harvinaisuudet pari viikkoa sitten, kun tapoin aikaa viereiselle pysäkille tulevaa seutubussia odotellessani. Metron vakiomatkustaja, jollainen en siis ole, voi löytää minuuttiaikatauluinformaatiota ehkä muualtakin verkoston alueelta.

Niin, nuo aikataulut olivat kylläkin vanhentuneita viimevuotisia, mutta mitäs siitä.
 
kemkim sanoi:
Totta. Ei voi ikinä tietää, millä metrolla keskustasta lähtiessä ehtisi aiottuun liityntäbussiin. Jotenkin pitäisi matkustajille pystyä kertomaan, että jos liityntälinja menee joltain idän asemalta vaikka 20 minuutin välein, että minkä kellonlyömän metrolla pitäisi keskustasta lähteä. Metroilla pitäisi olla samantapaiset minuuttiaikataulut kuin junillakin, jotta tietäisi tarkan ajan koska metro saapuu laiturille. YTV:n ajat eivät pidä paikkaansa, olen kännykästä seuraillut niitä. Kännykän aika on matkakortinlukijan aikaan ohjelmoitu tarkasti.
Kuten muistamme, metron nuoruudessa oli käytössä hyvin yksinkertainen järjestelmä (liityntäasemia oli vain Herttoniemi ja Itäkeskus): Joka asemalla oli juliste/julisteita, johon oli listattu jokainen itään lähtevä metrojuna (lähtöaika Rautatientorilta/Kampista). Jokaisen metrojunan lähdön kohdalle oli listattu ne liityntäbussit, joihin ko. junalta oli "suora yhteys" (erikseen tietysti Herttoniemi ja Itäkeskus, listauksessa liityntäbussien linjanumerot). Tästä julisteesta oli myös "A4-malli" matkustajille jaettavaksi.
Lisäksi oli liityntälinjakohtaisia aikatauluja, joissa oli lisäsarakkeena metrojunan lähtöaika Rautatientorilta/Kampista, jolla junalla siis ehti kyseisen liityntäbussin tiettyyn lähtöön.
No tulipa huonoa suomea, mutta lukekaa vaikka Metrouutiset 1/83. Siinä on kuvat ja kaikki.
-------------------------
Tuntematon jäsen
 
Albert sanoi:
Joka asemalla oli juliste/julisteita, johon oli listattu jokainen itään lähtevä metrojuna (lähtöaika Rautatientorilta/Kampista).
Joo, muistan itsekin nähneeni tuollaisia julisteita kultaisella 1980 -luvulla. Miksiköhän niistä luovuttiin? Olivatkohan ne viemässä jonkun HKL:n imagonkohotuskampanjan mainoksille varattua paikkaa? ;)

Onkohan vielä olemassa matkustajia, jotka osaavat katsoa asemilla painettua sanaa? Tuntuu että sähköisestä tiedotuksesta on tullut jo itseisarvo.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös