Joukkoliikenne-esitteitä ihmisille, ideaa?

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Mitähän, jos koko YTV:n alueella tai edes Helsingissä yritettäisiin lisätä joukkoliikenteen markkinaosuutta uudella tavalla.

Räätälöitäisiin jokaiselle asuinalueelle postiluukkuihin jaettava esite, joka esittelee alueen läpi kulkevat linjat selkeästi ja kertoo niiden reitin varrella olevat tärkeimmät kohteet, kuten koulut, kaupat, sairaalat, museot. Aloitettaisiin tämä projekti parhaimpien yhteyksien varrella olevilta alueilta ja uusista asukkaista, niin saataisiin paras teho.

Ihmiset huomaisivat, että oma kohdepaikka voi olla auton ohella saavutettavissa myös bussilla. Ettei tarvitse huristaa autolla Malmilta Rautatientorille kun ei tiedä vaihtoehdoista, näin kärjistettynä.
 
Jotain tuollaisia tietopaketteja on käsittääkseni tehtykin. Käsittääkseni ainakin Vantaalla on lähetetty pääkaupunkiseudun ulkopuolelta muuttaneille uusille asukkaille jonkinlainen infopaketti. Tietopaketissa ei nyt ehkä ole aivan suoraan kerrottu millä bussilla ja mihin aikaan pääsee minkäkin palvelun äärelle, mutta esimerkiksi linjakartta on kaiketi kuulunut mukaan.
 
Miska sanoi:
Jotain tuollaisia tietopaketteja on käsittääkseni tehtykin.
Muutin Vantaalta Helsinkiin vuonna 2000. Sain tervetuliaisina kotiosoitteeseen esitteen ja aikataulukirjan HKL:ltä.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Muutin Vantaalta Helsinkiin vuonna 2000. Sain tervetuliaisina kotiosoitteeseen esitteen ja aikataulukirjan HKL:ltä.

Minä muutin Keravalta Helsinkiin tämän vuoden alussa. Ei tullut esitettä eikä aikataulukirjaa.
 
Tampereella jaettiin joka kotiin aikataulujen lisäksi nelisivuinen väriesite, jossa kerrottiin TKL:n uusimmat kuulumiset ja tärkeimmät muutokset linja-autoliikenteessä. Yleensäkin tuntuu, että täällä osataan perusasiat. Esimerkiksi linja-autojen pysäkkinäytöissä en ole koskaan huomannut virheellistä pysäkkitietoa. Onkohan sitten Helsingissä jokin erityinen syy, joka pakottaa käyttämään epäluotettavampaa tekniikkaa kuin Tampereella.
 
Ville O. Turunen sanoi:
Tampereella jaettiin joka kotiin aikataulujen lisäksi nelisivuinen väriesite, jossa kerrottiin TKL:n uusimmat kuulumiset ja tärkeimmät muutokset linja-autoliikenteessä. Yleensäkin tuntuu, että täällä osataan perusasiat. Esimerkiksi linja-autojen pysäkkinäytöissä en ole koskaan huomannut virheellistä pysäkkitietoa. Onkohan sitten Helsingissä jokin erityinen syy, joka pakottaa käyttämään epäluotettavampaa tekniikkaa kuin Tampereella.

Tampereella on myös kehitettävää. Bussipysäkkien numerolistat esimerkiksi, kun esimerkiksi Helsingin Hakaniemessä on pitkät rivit eri busseja ja niiden kohdepaikkoja, Tampereella suositaan vain pelkkiä numerolistoja ilman päätepysäkkien mainitsemista.

Jospa ajatellaan, että Helsingissä joukkoliikenteellä on sen verran vahva asema, että on varaa hoitaa sitä vähän huolimattomamminkin. Tämä on tietysti väärä asenne, mutta ehkä sellaista on joidenkin keskuudessa. Työsarkaa on myös paljon, seutu kun on laaja, joten aivan jokaiseen asiaan ei ehditä puuttua.
 
kemkim sanoi:
Tampereella on myös kehitettävää. Bussipysäkkien numerolistat esimerkiksi, kun esimerkiksi Helsingin Hakaniemessä on pitkät rivit eri busseja ja niiden kohdepaikkoja, Tampereella suositaan vain pelkkiä numerolistoja ilman päätepysäkkien mainitsemista.
Hetkonen, mitähän mahdat tarkoittaa? Ainakin bussipysäkkien päreissä näkyvät miltei poikkeuksetta linjojen määränpäät, tosin joillakin pysäkeillä tietyt seutulinjat (45 Pyynikintori-Vatiala-K:ala, 75 Pyynikintori-K:ala-Ponsa, 90 Pyynikintori-Teiskon alue ja 95 Keskustori-Lihasula) ovat ilman määränpäätekstiä. Näiden linjojen käyttäjät tosin tietänevät ilmankin, minne ovat menossa katsomalla aikataulusta senhetkistä reittivaihtoehtoa, joita etenkin linjalla 90 on sangen runsaasti.
 
Takaisin
Ylös