IL:n pääkirjoitus: Kiskoliikennettä kehitettävä

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
Iltalehti on julkaissut meistä monia kiinnostavan pääkirjoituksen. Siinä vilahtaa mm. trollikoiden herättäminen uudelleen henkiin Tampereella S-Bahnin korvikkeena... :)
 
Tätyy sanoa, että niin hyvällä asialla kun kirjoitus onkin, on se aika onneton kirjoitus.

Iltalehti sanoi:
...Länsiväylän ruuhkat kypsyttivät lopulta päättäjät.
Niinhän se menikin, joo.

Iltalehti sanoi:
Sen sijaan tulee kysyä, miten raitiovaunuille kaavailtu silta- ja tunneliyhteys yli Kruunuvuorenselän Laajasaloon toimisi tammipakkasilla. Puhumatta pyöräilystä tai jalankulusta.
Esimerkiksi samalla tavalla kuin kaikki muut tähän mennessä rakennetut?
 
Tyypillinen mielipidekirjoitus. Henkilökuntahan ei saa kirjoittaa "yleisönpalstalle" vaan heillä on tuo oma osastonsa.
 
Tosi hauska tuo IL:n kirjoitus. Harmi vaan, että joku saattaa uskoa noita juttuja.

Hauskin oli tammipakkasjuttu. Ratikathan nimenomaan kulkevat talvipakkasilla ja lumipyryssä, sen sijaan VR:njunat hyytyvät. Metro taitaa pärjätä talvella hyvin, mutta olikos se niin, että Vuosaaren haaran vaihteet menevät helpommin tukkoon kuin vanha rata?
 
339-DF sanoi:
Tosi hauska tuo IL:n kirjoitus. Harmi vaan, että joku saattaa uskoa noita juttuja.

Mielestäni pääkirjoituksen varsinainen sanoma koski VR:n junaliikenteen häiriöitä jotka eivät ota laantuakseen. Ei tarvitse olla kovinmoinen insinööri tai joukkoliikenneguru ymmärtääkseen että tällainen meno ei voi jatkua, ihan vaan vihjeksi, jos VR:ää kiinnostaa pitää asiakkaansa.

- Lentäen olisit jo perillä - ;)

t. Rainer
 
Tuosta olen kyllä ihan samaa mieltä. Toimittaja olisi vaan voinut olla puhumatta roskaa siellä lopussa.

Mitä VR:n ongelmiin tulee, niin ne ovat kyllä kasaantuneet ikävästi. Ulkopuolisena on tietenkin vaikea arvioida, miten ne liittyvät toisiinsa, uusiin aikatauluihin, uuteen rataan jne. Mutta huonoon saumaan tulivat ainakin VR:n imagon kannalta.
 
339-DF sanoi:
Mitä VR:n ongelmiin tulee, niin ne ovat kyllä kasaantuneet ikävästi.
Ainakin ne ovat kasaantuneet uutistulvaan, kiitos median. Sähköpostitse minulle lähetetyissä Helsingin joukkoliikenteen häiriöinfoilmoituksista yli 90 % kuitenkin koskee sellaista liikennemuotoa, jossa ainakaan tällä hetkellä VR:llä tai RHK:lla ei ole osaa eikä arpaa.
 
339-DF sanoi:
Mitä VR:n ongelmiin tulee, niin ne ovat kyllä kasaantuneet ikävästi. Ulkopuolisena on tietenkin vaikea arvioida, miten ne liittyvät toisiinsa, uusiin aikatauluihin, uuteen rataan jne. Mutta huonoon saumaan tulivat ainakin VR:n imagon kannalta.

Enpä nyt tiedä tuosta imagosta. Miten henkilöautoilun imagoon vaikuttavat kolarit ja tieltäsuistumiset, kasvihuoneilmiö, öljykriisit? Entä miten kävelyn ja pyöräilyn imagoon vaikuttavat uutiset siitä, että autoilija on ajanut jonkun ihmisen päältä? Tuntuu, että eivät nämä uutiset ihmisiin paljoa vaikuta, vaan heidän omakohtaiset kokemuksensa. Jos asenne juniin on kielteinen, tuollainen uutisointi sitä voi vahvistaa. Jos taas asenne on myönteinen ja omat matkat sujuvat pääosin hyvin, niin eipä tuollainen vaikuta, kyllä sitä junaa käytetään jatkossakin.
 
kemkim sanoi:
Enpä nyt tiedä tuosta imagosta. Miten henkilöautoilun imagoon vaikuttavat kolarit ja tieltäsuistumiset, kasvihuoneilmiö, öljykriisit?

Erittäin mielenkiintoinen pointti. Miksi suhtautuminen joukkoliikenteeseen on niin erilaista kuin suhtautuminen henkilöautoiluun? Sanopa se...
 
Joukkoliikenteen imago ja VR:n imago eivät ole sama asia.

VR on vain yksi operaattori muiden joukossa. Imagoon ja asiakkaiden käsityksiin toki vaikuttaa joskus ehkä enemmän että hankintansa ovat onnistuneet paremmin mainosanimaatioiden kuin kaluston puolella. Kumpi sitten onkaan sitä varsinaista liiketoimintaansa...
 
edsel sanoi:
VR on vain yksi operaattori muiden joukossa. Imagoon ja asiakkaiden käsityksiin toki vaikuttaa joskus ehkä enemmän että hankintansa ovat onnistuneet paremmin mainosanimaatioiden kuin kaluston puolella.

Mainosanimaatiot ovat hienon näköisiä, ei pidä väheksyä sitä asiaa, että usein tuotteistaminen peittää tuotteen tekniset ominaisuudet, ihmiset muistavat vain hienot mainokset. VR tuntuu käyttävän autovalmistajien taktiikkaa, autojakin saadaan myytyä rohkea cowboy ja hänen sinnikäs jeeppinsä -tyylisesti.

VR on kuitenkin kiistatta tämän maan joukkoliikenteen selkäranka. Junissa riittää matkustajia ja lisää tulee, bussipuolella pika- ja vakiovuoroissa ei oikein voi sanoa, että juhlittaisiin matkustajamäärillä ja suunta on laskeva. Voidaan näin sanoa, että joko junien tuotteistaminen on onnistunut paremmin tai kiskoliikenne on bussiliikennettä vetovoimaisempaa nopeudessa ja tilavuudessa esimerkiksi. Jos kyse on kiskoliikenteen vetovoimaisuudesta, niin Suomessa jos VR pistää asiat läskiksi, niin kyllä tämän maan koko junaliikenne siitä taantuu, kun ei ole vaihtoehtoisia junaoperaattoreita.

Tämä on aika vaarallinen kehityssuuntaus. VR on ottanut paljon velkaa uusiin juniin ja nyt tarvitsisi rahastaa hankintakulut pois, mutta mitä tehdä kun kalusto onkin sutta ja systeemi kärsii toistuvista häiriöistä. Jos ongelma koskee koko Pendolino-tekniikkaa, miksi se on Euroopan suosituin kallistuvakorinen juna?

Jos minä olisin VR:n pomo, myisin Pendolinot Venäjälle, enkä olisi ikinä toteuttanut lisähankintaoptioita kun nähtiin millaisia ensimmäisetkin yksiköt olivat ja 10 vuodessa ei ole asioita kuntoon saatu. Tilaisin tilalle SR2+IC2 ja painostaisin RHK:ta korjauttamaan radat siihen kuntoon, että niillä voidaan ajaa lähemmäs 220 km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

339-DF sanoi:
Erittäin mielenkiintoinen pointti. Miksi suhtautuminen joukkoliikenteeseen on niin erilaista kuin suhtautuminen henkilöautoiluun? Sanopa se...

Ja miksi joukkoliikenteessä pienikin häiriö saa aikaan sadattelua "minä ostan kyllä auton", kun taas autoliikenteen suuretkaan ongelmat eivät saa aikaan vastaavaa "siirrynpä junaan ohittaakseni ruuhkat"-asennetta. Ehkä tämä on asenneongelma. Joukkoliikenteen pitäisi olla täydellistä ja häiriötöntä, sitä ei silti vielä arvosteta niin paljon kuin autoilua autoilun suurista ongelmista huolimatta.

Kun muistelen, mitä itse mietin kun ostin ensimmäisen autoni (josta olen sittemmin luopunut ja siirtynyt takaisin joukkoliikenteeseen), tunsin itseni jotenkin voimattomaksi joukkoliikenteen kanssa. En mahtanut mitään bussien jumittumiselle ruuhkaan, myöhästelylle, aikatauluille. En mahtanut mitään kunnanrajan mukaan hölmösti muuttuville tariffeille. Olin laiska, autolla pääsin ovelta ovelle ja säästin yhteensä 500 metrin kävelyn.

Näin jälkikäteen kun mietin, niin hävettää tuo laiskuuteni. 15 minuutin vuoroväli bussilla on edelleen minusta liian harva, siihen en ole tottunut. Siksi muutinkin sellaiseen paikkaan, että niitä busseja kulkee minuutin välein. Näin ei tarvitse tuntea hukkaavansa aikaa odotteluun, vaan pääsee heti matkaan. Metron 4 minuuttia on vielä jokseenkin siedettävä, mutta 8 minuuttia kummalkin haaralle on minusta liian harva, varsinkin pakkaskelillä, jos junan perävalot näkyvät tullessa laiturille. Ymmärrän sitä, miksi itähelsinkiläiset eivät pidä nykysysteemistä, jossa on pakkoliityntä lähimmälle harvemman vuorovälin asemalle Itäkeskuksen sijaan.

Miksi siirryin takaisin joukkoliikenteeseen? Tajusin autoilun vaarallisuuden monien itsestä riippumattomien ja riippuneiden läheltä piti-tilanteiden takia. En halua riskeerata elämääni parin minuutin tai euron säästämisen vuoksi. Myös ilmastonmuutoksen olemassaolo on vakavasti otettava asia, jonka puolesta otan näin kantaa toisin kuin monet. Ja on vain niin rentouttavaa mennä kyytiin ja antaa jonkun muun nähdä ajamisen vaiva, voi itse vaikka katsella maisemia, nauttia matkanteosta tai lukea Metro-lehdestä päivän uutiset.

Olisi mielenkiintoista kuulla muiden foorumilaisten syitä joukkoliikenteen suosimiseen. Onko täällä ketään toista autoilijaa, joka olisi luopunut autosta?
 
kemkim sanoi:
Suomessa jos VR pistää asiat läskiksi, niin kyllä tämän maan koko junaliikenne siitä taantuu, kun ei ole vaihtoehtoisia junaoperaattoreita.

Matkustaja haluaa yleensä vain paikasta A paikkaan B. Tällöin on muitakin vaihtoehtoja kuin juna. Ensisijaisesti ajatellaan kustannuksia, matka-aikaa ja mukavuutta. Teoreettiset turvallisuusriskit ja päästötekniset yms. ympäristöasiat vaikuttavat päätökseen vasta jos muut perusedellytykset ovat suunnilleen tasoissa.

Harrastajat ja turistit tosin saattavat ensisijaisesti ostaa lipun vain päästäkseen junan kyytiin, mutta näitä taitaa olla kuitenkin aika marginaalinen vähemmistö kaikista matkustajista.

kemkim sanoi:
Jos ongelma koskee koko Pendolino-tekniikkaa, miksi se on Euroopan suosituin kallistuvakorinen juna?

Viimeaikaiset ongelmat ovat koskeneet Pendolinojen yhteenkytkemistä. Oliko niin, että tämä ominaisuus on ainoastaan VR:n pendolinokalustossa.
 
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

kemkim sanoi:
Ja miksi joukkoliikenteessä pienikin häiriö saa aikaan sadattelua "minä ostan kyllä auton", kun taas autoliikenteen suuretkaan ongelmat eivät saa aikaan vastaavaa "siirrynpä junaan ohittaakseni ruuhkat"-asennetta. Ehkä tämä on asenneongelma. Joukkoliikenteen pitäisi olla täydellistä ja häiriötöntä, sitä ei silti vielä arvosteta niin paljon kuin autoilua autoilun suurista ongelmista huolimatta.
Autottomuutta ja joukkolikenteen käyttöä yhdistetään yhä köyhyyteen, ainakin kehäkolmosen ulkopuolella.

kemkim sanoi:
Kun muistelen, mitä itse mietin kun ostin ensimmäisen autoni (josta olen sittemmin luopunut ja siirtynyt takaisin joukkoliikenteeseen), tunsin itseni jotenkin voimattomaksi joukkoliikenteen kanssa. En mahtanut mitään bussien jumittumiselle ruuhkaan, myöhästelylle, aikatauluille. En mahtanut mitään kunnanrajan mukaan hölmösti muuttuville tariffeille. Olin laiska, autolla pääsin ovelta ovelle ja säästin yhteensä 500 metrin kävelyn.
Mulla on aika samanlaisia kokemuksia

kemkim sanoi:
Näin jälkikäteen kun mietin, niin hävettää tuo laiskuuteni. 15 minuutin vuoroväli bussilla on edelleen minusta liian harva, siihen en ole tottunut. Siksi muutinkin sellaiseen paikkaan, että niitä busseja kulkee minuutin välein. Näin ei tarvitse tuntea hukkaavansa aikaa odotteluun, vaan pääsee heti matkaan. Metron 4 minuuttia on vielä jokseenkin siedettävä, mutta 8 minuuttia kummalkin haaralle on minusta liian harva, varsinkin pakkaskelillä, jos junan perävalot näkyvät tullessa laiturille. Ymmärrän sitä, miksi itähelsinkiläiset eivät pidä nykysysteemistä, jossa on pakkoliityntä lähimmälle harvemman vuorovälin asemalle Itäkeskuksen sijaan.
Sanotaan näin että minulle riittää 15 minutin vuoroväli jos aikataulu on pitävä, ts ei joudu ennakoimaan kulkuneuvon saapumista, vaan riittää että menee pysäkille/asemalle juuri kun sen pitäisi aikataulun mukaan lähteä. Mutta se että aikataulu pitää niin hyvin, edellyttää useimmiten että kulkuneuvo kulkee raiteilla, muusta liikenteestä erillään.

kemkim sanoi:
Miksi siirryin takaisin joukkoliikenteeseen? Tajusin autoilun vaarallisuuden monien itsestä riippumattomien ja riippuneiden läheltä piti-tilanteiden takia. En halua riskeerata elämääni parin minuutin tai euron säästämisen vuoksi. Myös ilmastonmuutoksen olemassaolo on vakavasti otettava asia, jonka puolesta otan näin kantaa toisin kuin monet. Ja on vain niin rentouttavaa mennä kyytiin ja antaa jonkun muun nähdä ajamisen vaiva, voi itse vaikka katsella maisemia, nauttia matkanteosta tai lukea Metro-lehdestä päivän uutiset.
En ole lopettanut autoilua, mutta vähentänyt sitä, juuri em syistä. Sitäpaitsi joukkoliikennevälineissä näkee paljon kauniita naisia;)
Perheellämme on vain yksi auto ja sitä käyttää vuorotellen se kuka tarvitsee, tai sitten jos koko perhe lähtee jonnekin yhdessä, niin kuljemme autolla, koska se on kaikesta huolimatta paljon edullisempaa siinä tapauksessa. Päivittäiset työmatkat kuljen junalla.

t. Rainer
 
edsel sanoi:
Viimeaikaiset ongelmat ovat koskeneet Pendolinojen yhteenkytkemistä. Oliko niin, että tämä ominaisuus on ainoastaan VR:n pendolinokalustossa.

No ei varmaan ole. VR:n tänä vuonna useimmiten toistuneet ongelmat ovat samankaltaisia kuin oli jo 10 vuotta sitten kun Pendot ja IC-junat olivat uusia, ja oli hankittu tietokoneohjattuja kauko-ohjausjärjestelmiä. Luulisi että aika päästä ongelmien kanssa sinuksi olisi riittänyt, mutta turha luulo.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös