- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Eivätköhän ne Keravan liityntäyhteydet parane kun kaupunki liittyy seutulippujärjestelmään. Tikkurilassa sai ainakin vuosi sitten auton vielä liityntäparkkiin jos tuli ennen klo 8:30. Sama on tilanne monen suuren työpaikan parkkipaikoilla, joten ei sillä "autolla perille asti" -menetelmällä välttämättä voita yhtään mitään.Keravalla pyörä ja auto asemalle on hätäratkaisu paikallislinjan tunnin vuoroväliin, siksi aseman pyörä- ja autopaikat ovat aina työpäivinä täynnä. Tikkurilassakin liityntäparkki on täynnä harmillisen usein, joka kertoo paikallisliikenteen puutteista. Monet kulkevat sitten suoraan autolla perille asti.
Malmi on ihan jees vertailukohde kanssa.Ottaisin paremminkin esimerkiksi Malmin. Se on hyvin ja tiheästi rakennettu historiallinen alue, jolla liikenne pelaa tihein vuorovälein myös liityntäbusseilla. Liityntäbussit palvelevat samalla myös alueiden välistä kysyntää esimerkiksi Malmin sairaalaan.
Jos "kylmä sota" alkaa jossain muodossa uudestaan niin kyllä hyvistä väestönsuojista tulee taas kysyntää eikä metroasemia kannata silloin vähätellä.Siksi arvioni on, että sotastrategialla ei ole merkitystä, vaan taustalla ovat muut syyt, joita ei myöskään tohdita sanoa julkisesti ääneen.
Ei palvele ei. Se palvelisi käytännössä vain kaukoliikennettä muualle Suomeen. Lisäksi investoinnit pääradan neljänsiin raiteisiin joihin kunnatkin ovat osallistuneet aika merkittävästi valuisivat hukkaan jos kaukojunat alkaisivat kulkea reittiä Pasila-Lentokenttä-Kerava.Ainoa mielekäs junayhteys lentokentälle on pääradan vienti kentän kautta. Mutta se ei ole poliittisessa myötätuulessa, koska se ei palvele pk-seudun kuntien intressejä.
En vastusta sitä ajatusta että Vantaalle tulisi poikittainen raitiotie vaikka se kulkisi vähän rinnan kehäradan kanssa, mutta sen reitti saisi mielestäni kulkea kehä III:n eteläpuolella, Tikkurila-Kirkonkylä-Kartanonkoski-Ylästö-Martinlakso/Myyrmäki, uusien asuinalueiden ja Jumbon kautta.Vantaan kehittämistä palvelisi parhaiten kaavoissa oleva poikittainen raitiotie.
Kyllä sekin helpottaa kun pääsee syksyn loskakeleissä nykyisin junaltakin aina Espalle asti katettuja käytäviä pitkin, jos osaa reitit.Minusta se ei kuulosta brutaalilta, vaan se on brutaalia. Lisäksi se toimii huonosti, sillä matkaa jokaiselta asunnolta kauppakeskukseen ei voi eristää ulkoilmalta.
Lasketaanko yleensä raitiotien rakennuskustannuksiin myös olemassaolevaan katuverkkoon tehtävät välttämättömät muutostyöt?Siksi oikorataa kevyempi ratikka maksaa peräti 5 miljoonaa euroa 1,1 kilometriä kohden Kampissa.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: