Sivu 7 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567
Näytetään tulokset 91-98/98

Viestiketju: HS: Bussiton keskusta 2020-luvulla..?

  1. #91
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HS: Bussiton keskusta 2020-luvulla..?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Paras ratkaisu olisi minusta upottaa ratikat pinnan tuntumaan kadun alle, jolloin ne voisivat ajaa autojen ja kävelijöiden häiritsemättä täyttä vauhtia ja pysähtyä vain pysäkeillä.
    Näin kallis ja epämukava ratkaisu ei ole tarpeen. Keski-Euroopasta löytyy hyviä esimerkkejä siitä, miten kaupunkialueilla ajetaan maan pinnalla pysähtymättä muualla kuin pysäkeillä. Se onnistuu eristetyin raitiokaistoin ja valoetuuksin.

    Toinen asia on, että ei edes tarvita mitään "täyttä vauhtia" eli suurempaa nopeutta, kuin mikä katutilassa omalla kaistalla on kohtuullista. Optimaalinen pysäkkiväli on 400-600 metriä. Silloin kokonaismatka-aika kävely mukaan lukien on lyhimmillään. Tuollaisella pysäkkivälillä ei ole tarpeen ajaa juuri nopeammin kuin 60 km/h. Linjanopeus ei siitä enää nouse, mutta radan kustannukset nousisivat.

    Antero

  2. #92
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Joko olette tutustuneet HKL:n kehittämissuunnitelmaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut seurailija Näytä viesti
    Tuo on jo vanha paperi. Luonnehtisin sen tarkoitusta yrityksenä perustella mittava kalliiden metrolinjojen lisärakentaminen. Joukkoliikenteen ja sen palvelutason todellisen kehittämisen kanssa tuolla ei ole paljon tekemistä.

    Ihmettelen hieman, mitä paperin sivuilla 10 ja 11 olevilla pylväiköillä halutaan sanoa. Voin arvata, että yritys on esittää "Iso liityntä" parhaimpana, kun sillä on korkeimmat pylväät kuvissa "Matkustajakilometrit" ja "Nousut". Lisäksi kuvioiden mittakaavalla pelaaminen yrittää antaa vaikutelman siitä, että erot ovat valtavia. Mutta katsokaapa vasemmalla pystyakselin lukuarvot: pylväistä puuttuu muutama arkin mitta. Erot ovat varsin vähäisiä.

    Vaan mitä pylväiköt kertovat?

    Matkustustunnit osoittaa, että valtavalla investoinnilla koko mallinnetun joukkoliikenneverkon matka-aikasummaan on saatu 2 %:n vähennys. Myöhemmillä sivulla näkyy taulukoissa, että joillain yhteyksillä matka-aikaerot ovat minuutin tai kahden luokkaa. Tällaiset erot ovat vaan teoriaa paluusuunnassa, kun vaihdetaan 4 min vuoroväliä ajavasta metrosta 20 minuutin vuorovälillä kulkevaan bussiin (bussien vuorovälejä on listattu liitteissä). Matka-aikalaskennassa tällaista mitätöntä tosiasiaa ei vaan oteta huomioon.

    Matkustajakilometrit osoittaa, että liityntäliikenteeseen siirtyminen tarkoittaa matkojen pituuksien kasvamista. Se ei tietenkään ole mikään etu, vaan haitta - vaikka korkea pylväs antaa toista mielikuvaa. Mutta jälleen lukuarvojen tarkastelu kertoo eron mitättömyydestä: 2 %.

    Nousut ei suinkaan tarkoita, että verkossa matkustetaan enemmän, vaan että verkossa vaihdetaan enemmän. Nousu ei ole matka, vaan vaihdon sisältävä matka koostuu useammasta kuin yhdestä noususta. Ja vaihtamistahan tässä haluttiin lisätä. Tässä ero on 8 %.

    Sitä ei raportissa ole rohjettu esittää, mitä tämä joukkoliikenteen palvelutason heikennys maksaa. Sivu 8 antaa ymmärtää, että liikennöintikustannuksissa säästettäisiin 7 miljoonaa vuodessa. Koko potti on vähintään miljardi. Sellaisen investoinnin vuosikuoletus maksaa 50-60 miljoonaa euroa.

    Joten aika lailla pihalla tämän asian kanssa ollaan.

    Antero

  3. #93

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: HS: Bussiton keskusta 2020-luvulla..?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Näin kallis ja epämukava ratkaisu ei ole tarpeen. Keski-Euroopasta löytyy hyviä esimerkkejä siitä, miten kaupunkialueilla ajetaan maan pinnalla pysähtymättä muualla kuin pysäkeillä. Se onnistuu eristetyin raitiokaistoin ja valoetuuksin.
    Kyllä! Ja tästä hyvänä esimerkkinä vaikka Dresden, jossa ratikat selvästi hallitsevat koko liikenneverkkoa[pdf]. Dresdenissä ei tarvitse 45 metristen raitiovaunujen odottaa ruuhkassa vuoroaan, vaan ne kulkevat jatkuvasti omilla reiteillään, kuten tämä kuva osoittaa. Risteyksissä ei keltaisten matojen tarvise odottaa vuoroaan, vaan autoliikenne pysähtyy paremmin kuin suomalaisessa rautatien tasoristeyksessä. Huippunopeutta löytyy ja Vanhojen Tatrojen kyydissä voi vähän pelottaakin, mutta kuten Antero Alku totesi, on pysäkkiväli tiheä ja vähempikin vauhti riittää.

    Dresdenissä olosuhteet ovat niin hyvät, että siellä kuljetetaan jopa muutakin kuin ihmisiä. Joukkoliikennefoorumillakin on muistaakseni mainittu joskus CarGo Tram. On se kumma, että saksalaiselle autotehtaallekin kelpaa maanpäällinen kuljetus kaupungissa, mutta täällä halutaan mennä maan alla ja vaihtaa bussiin tai kävellä vähän enemmän.
    Viimeisin muokkaaja Vesa Nurminen; 15.04.2007 kello 00:23.

  4. #94
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Joko olette tutustuneet HKL:n kehittämissuunnitelmaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti

    Matkustustunnit osoittaa, että valtavalla investoinnilla koko mallinnetun joukkoliikenneverkon matka-aikasummaan on saatu 2 %:n vähennys.
    Lisäksi esittämättä jätetään yleistetyn matkavastuksen summa. Eli siis matkojen laskennallisen rasittavuuden summa. Tämä on kuitenkin olennainen palvelutason mittari, joka on selvityksissä yleensä näkyvästi esillä.

    Yleistetty matkavastushan lasketaan kertomalla matkan eri vaiheiden kestot rasittavuuskertoimilla (esim. vaunussaoloaikax1, mutta vaihtoaikax2) ja lisäksi lisäämällä sakkoja/bonuksia joistakin yksittäisistä tapahtumista kuten vaikkapa pelkästä vaihtotapahtumasta 3-5 minuuttia. Mukana ovat myös matkan alkupään odotusaika ja kävelyajat eri matkan vaiheissa.

    Jos vaikka suora bussi kestää 10 minuuttia, sen osuus matkavastuksesta voisi olla 10x1=10. Jos korvaava liityntäbussi ajaa 4 minuuttia, vaihto kestää minuutin ja metro ajaa 3 minuuttia, puhdas matka aika on 4+1+3=8 eli parempi kuin suora bussi. Mutta matkavastus onkin 4x1+1x2+3x1+3 (vaihtosakko)=12 eli huonompi.

    Jos matkavastusten summat jätetään kertomatta, asian esittäjä ei joko osaa asiaansa tai ei halua kertoa koko totuutta.

    Toisekseen kannattaa huomata, ettei HKL:n mallilla voida suoraan ennustaa matkustajamääriä. Ei tosin mikään muukaan malli sitä hyvin tee. Tästä syystä matka-aikasumman pienentymisen perusteella on tehty karkea arvaus matkustamisen lisääntymisestä. Tässäkin on sivuutettu matkavastusten vaikutus järjestelmän houkuttelevuuteen.

  5. #95

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: HS: Bussiton keskusta 2020-luvulla..?

    Onko pääkaupunkiseudun liikenteessä tutkittu millaisia matkoja ihmiset tekevät? Takoitan siis missä asuvat ja missä käyvät töissä/opiskelemassa ja missä määrin liikkuvat näiden ulkopuolella? Maallikkona kun tuntuisi, että nuo tiedot olisivat peruslähtökohta liikennejärjestelmän kehittämiselle.

  6. #96

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: HS: Bussiton keskusta 2020-luvulla..?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Onko pääkaupunkiseudun liikenteessä tutkittu millaisia matkoja ihmiset tekevät?
    Onhan niitä, kuten YTV:n Liikkuminen pääkaupunkiseudulla 2005, joka tehtiin PLJ 2007:ää varten. Miten se sitten otettiin PLJ 2007:ssä huomioon, on täysin eri asia.

  7. #97
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: HS: Bussiton keskusta 2020-luvulla..?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Onko pääkaupunkiseudun liikenteessä tutkittu millaisia matkoja ihmiset tekevät?
    Pääkaupunkiseudun liikennetutkimus on taidettu tehdä viimeksi vuoden 2000 paikkeilla. Kuulin äskettäin, että uusi laajamittainen tutkimus olisi työn alla. Uusin valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus valmistui viime vuonna, mutta se ei tarkkuudeltaan sovellu pääkaupunkiseudun mallintamiseen.

  8. #98
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: HS: Bussiton keskusta 2020-luvulla..?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Onhan niitä, kuten YTV:n Liikkuminen pääkaupunkiseudulla 2005, joka tehtiin PLJ 2007:ää varten. Miten se sitten otettiin PLJ 2007:ssä huomioon, on täysin eri asia.
    Niimpä. En oikein usko, että Ytv ja Hkl näitä kokonaan ottavat huomioon. Tekevät miten haluavat, se että jos jokin asia siirtyy muutamalla vuodella, on vain välirauhan tekoa, eikä pidemmän päälle auta yhtään mitään.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

Sivu 7 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 317
    Viimeisin viesti: 22.08.2014, 10:54
  2. HSL: Keravan keskusta suljettu busseilta 10.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.04.2011, 16:20
  3. Tukholman joukkoliikennesuunnitelma 2020
    kirjoittanut Hape foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 02.03.2010, 14:25
  4. Tampereen talviliikenne 2020-21
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 07.10.2009, 21:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •