Kannattamattoman/matkustajille edullisen junaliikenteen kehittämistä
Esimerkiksi moni juoppo lähtisi nukkumaan humalaansa pois ensimmäiseen aamujunaan. Joka päivä radat olisivat täynnä junanvaunuja, joissa ihmiset olisivat vain nukkumassa tai korttia pelaamassa varsinaisesti olematta matkalla minnekään, sillä kaupungeissa on vähän lämpimiä sisätiloja, joissa voisi oleskella ostamatta mitään.
Ajatuksena sinänsä hauska, ihmisiä vain matkalla ei-mihinkään, pendelöimässä koko päivän vaikkapa Riihimäen ja Helsingin väliä.
Tietty tätä voi soveltaa jo nykypäivänä, seutulipun hinnalla voi periaatteessa matkustaa voimassaolonsa ajan rajattomasti I-, M-, E- ja A-junissa (sekä kaikissa seudun sisäisissä busseissa, HKL:n metrossa ja raitiovaunuissa) edestakaisin vaikka päivän läpeensä. Tietysti pääteasemalla (etenkin Hki asemalla) kääntöajat ovat usein pitkiä, ja konnari käynee hätistämässä nukkujat pois lähijunasta. Tämä olisi varmaan ilmaisessa joukkoliikenteessä sama tilanne, etenkin jossain pitkän matkan kaukoliikenteessä.
Kannatan kylläkin lippuhintojen selvää alentamista. Kun itsekannatta junaliikenne joka tapauksessa tuntuu olevan turha haave, jos haluttua palvelutasoa edes jossakin laajuudessaan halutaan ylläpitää, niin kyllä kait sitten samoin tein voisi miettiä, millaiselle tasolle lipunhinnat tulisi asettaa yleisen edun kannalta ajateltuna. Oma näppituntumani olisi, että nykyisten hintojen puolittaminen voisi viedä hinnat sopivalle tasolle. Ainakin perushintaisen junamatkan tulisi olla selväsi halvempaa kuin bensat samalla matkalla. Ja jos kahdelle hengelle junamatka olisi yhtä kallis kuin automatka, niin hintataso olisi aika lailla kohdallaan.
Jep. Joukkoliikenteessä, ainakin VR:llä aikuisten lippu on aivan törkeän kallis, kun taas lasten- ja opiskelijaliput ovat sopivalla hintatasolla. Opiskelijan köyhyydessä on puolensa, on varaa matkustella junalla.
Lippujen hintojen puolittaminen olisi sinänsä ihan fiksu veto, vaikka kannattamattomien osuuksien määrä kasvaisikin. Toisaalta jo nyt junat ovat ruuhka-Suomessa täpötäysiä, mutta vaunujen määrää tulisikin lisätä. Mm. IC2-junat tulisi pidentää suurelta osin 8-vaunuisiksi (keskelle 2-kerroskapakkavaunu
). VR ei siis vain suostuisi ikinä tekemään näin, ellei omistajalta/VR:n hallitukselta tulisi mahtikäskyä tähän.
Lipun hinnan puolittamisen ohella/sijasta matkustajalle edullisen junaliikenteen kehittämistä tulisi kehittää seuraavin keinoin: palauttamalla meno-paluu-alennus (koskien kaikkia junia taajamajunasta pendoon), Vihreät Lähdöt ja ennen kaikkea lisäämällä keskeisille osuuksille taajamajunavuoroja. Tällä tarkoitan itse lähinnä nykyisistä reiteistä Tampere-Riihimäki-osuutta, R-junista voisi tehdä vakiona Tampereelle jatkavia, samoin kuin H-junat käytännössä katsoen jatkavat Lahteen. Siis myös lähijunien reittikartalle tulisi H-junille Riksu-Lahti ja R-junille Riksu-Tampere.
Lisäksi Haapamäen suunnan tarjonta tuplattaisiin lisäämällä kolme uutta junavuoroa suuntaansa välille Tampere-Mänttä, Vilppula viimeisenä yhteisenä asemana Haapamäen junien kanssa. Haapamäen junien jatkoyhteydet säilyisivät nykyisellään, mutta minuuttimuutoksia olisi uusien välipysähdysten takia.
Ennen Hangon radan sähköistystä myös Karjaa-Hanko liitettäisiin vyöhykealueeseen (G/H-vyöhykkeet), vaikka liikennettä hoidetaankin dieselmoottorivaunuin. Y-junat jatkettaisiin Karjaalta Turkuun, pysähtyen ainakin Pohjankurussa, Perniössä, Salossa, Halikossa, Paimiossa, Piikkiössä, Littoisissa ja Kupittaalla. Mahdollisesti pysähdyttäisiin myös Kuovilassa (Skogböle), Koskella, Ervelässä, Hajalassa ja Turun Lausteella, mikäli tasatahtiaikataulu, kalustokierto ja muu liikenne sen sallivat (sopiva kierrosaika lienee 5 h, jolloin käytännössä suurin mahdollinen aikataulunmukainen matka-aika Hki-Tku olisi 2:25). Lisäksi Pohjankurun ja Salon, sekä mahdollisten väliseisakkeiden liittämistä Helsingin vyöhykealueeseen tulisi harkita (G/H-vyöhykkeet).
Kouvola-Kotkan satama-välin taajamajunaliikenne on yksi sinänsä toimivista taajamajunayhteyksistä. Se vaan ei palvele juuri ollenkaan paikallisliikennettä. Yhteyksiä tulisikin kehittää niin, että sekä Kouvolaan että Kotkaan pääsisi rataa kulkevilla taajamajunilla, jotka saapuisivat klo xx:30-xx:50 välillä. ainakin klo 7-9 välillä tämä on elintärkeää. Myös liikenteen palauttaminen entiseen laajuuteensa Kuopio-Kotkan satama olisi mukava bonus. Välipysähdyksiä voisi olla ainakin Vuohijärvi, Hillosensalmi, Voikoski, Mäntyharju, Mynttilä, Hietanen, Otava, Mikkelin lentoasema (Vuolinko), Mikkeli, Hiirola, Kalvitsa, Haukivuori, Kantala, Loukolampi, Lamminmäki, Pieksämäki, Partaharju, Haapakoski, Suontee, Suonenjoki, Kurkimäki, Pitkälahti ja Savilahti ennen Kuopiota. Osan voisi jättää tietenkin pois tai muuttaa X-pysähdyksiksi, jos RHK sen sallii.
Näiden kehitysideoiden lisäksi myös saisi olla lukemattomia muita paikallisliikenteen kehityshankkeita, maksaisin mielelläni verorahoista. Kun maaseutubussiliikenteen alasajo rahoitusta vähentämällä on trendi, tulisi pelastaa edes osa joukkoliikenteestä "joka maitolaiturin" paikallisjunaliikenteellä - mikäli se mahtuu muun liikenteen raameihin. Junaliikenteen kanssa samaa yhteyttä palvelevan bussiliikenteen tuki tulisi lakkauttaa. Seutulippujärjestelmän ulottaminen junaliikenteeseen on tietenkin yksi pakollinen asia, mikä tulisi suorittaa mahdollisimman pian.
Kaikki tämä on loppujen lopuksi yhteiskunnalle edullisempaa, ja tarjoaa matkustajallekin riittävän edullisen matkustuksen, kuin silkka nollataksa kaikkeen joukkoliikenteeseen.