- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,370
Loin tässä aikani ratoksi vision rautateidemme paikallis- ja yöjunaliikenteen kehittämiseksi, ja asetin tarkasteluajankohdaksi vuoden 2020. Ideoita olen ottanut eri hankkeista ja selvityksistä ja heitoista, sekä omista ajatuksistani ja koonnut ne tähän.
Havainnollistava kartta paikallis- ja yöjunaliikenteen verkostosta, joka kattaisi liki koko Suomen:
Jaoin paikallisliikenteen kolmeen eri kategoriaan:
1. Yhdysliikenne
Nykyäänkin useimmilla vihreällä merkityistä osuuksista harjoitettu taajamajunaliikenteen muoto. Vuoden 2020 erityispiirteitä:
- kalustona Sm2-junia, Dm12-kalustoa ja Sr1+siniset (jos on enää) tai punaiset vaunut (joko lähiliikennevaunut tai vanhemmat IC-vaunut). Lisäksi joillain osuuksilla kevyttä moottorijunakalustoa.
- noin 3-10 päivittäistä junaparia. Ensisijaisesti kaukojunaliikenteen jatkoyhteyksinä suunniteltu, mutta tärkeimpiin työssäkäyntikohteisiin on yhteys aamulla ennen kahdeksaa ja illalla viiden jälkeen.
Reitit (kalusto suluissa):
- Hanko-Karjaa-Hyvinkää-Riihimäki (Sm2) - palvelee poikittaisia yhteyksiä Riihimäen suunnasta Hangon suuntaan ja päinvastoin. Synkronoitu Riihimäellä ja Karjaalla kaukoliikenteen kanssa.
- Heinola-Lahti-Loviisan satama (Dm12) - palvelee Heinolan ja Loviisan seutuja tarjoten jatkoyhteydet ympäri Suomea Lahdesta. Synkronoitu Lahdessa kaukoliikenteen kanssa.
- Kuopio-Kouvola-Kotkan satama (Sm2 tai Sr1+vaunut) - palautetaan vielä 2002 ollut Kuopion ja Kotkan välinen taajamajunayhteys pysähtyen joka taajamassa. Synkronointi kaukoliikenteen kanssa Pieksämäellä ja Kouvolassa. Kouvolan ja Kotkan välillä on lähiliikennetasoinen tarjonta osan junista kulkiessa vain kyseistä väliä.
- Lahti-Imatra-Parikkala (Sm2) - Imatran ja Parikkalan välillä lähinnä jatkoyhteyksiä kaukojunilta, synkronointi Imatralla ja Parikkalassa. Lahden ja Imatran välillä RegionalExpress-tasoinen joka tunnin taajamajunayhteys.
- Pieksämäki-Parikkala (Dm12) - Huutokosken ja Savonlinnan välisen rataosuuden tason noston jälkeen voidaan jatkoyhteysliikenne laajentaa ihan Pieksämäelle asti. Synkronointi Pieksämäellä ja Parikkalassa kaukoliikenteen kanssa, mutta myös Huutokoskella voi vaihtaa Joensuun junaan.
- Jyväskylä-Joensuu (Sm2 tai Sr1+vaunut) - Jyväskylän ja Joensuun välinen taajamaliikenne hoidettaneen sähkökalustolla. Palvelee Savon-Karjalan syrjäseutuja ja poikittaista liikennettä kaupunkien välillä. Synkronointi Jyväskylässä, Pieksämäellä ja Joensuussa muun liikenteen kanssa.
- Kuopio-Joensuu (Dm12) - Kuopion ja Joensuun yliopistokaupunkien väliltä puuttuu suora junayhteys. Sähköistettäviltä osuuksilta vapautuva Dm12 riittäisi liikenteen hoitoon. Myös Outokumpu palaisi junayhteyskartalle. Synkronointi muun junaliikenteen kanssa Kuopiossa, Joensuussa ja mahdollisesti Viinijärvellä.
- Kajaani-Joensuu (Dm12) - Kontiomäen ja Porokylän välisen osuuden perusparannuksen valmistuttua on mahdollista liikennöidä riittävällä nopeudella koko matka Kajaanista Joensuuhun. Synkronoitu Joensuussa ja joko Kajaanissa tai Kontiomäellä muun junaliikenteen kanssa.
- Oulu-Kajaani (Sm2) - Oulun ja Kajaanin välisen syrjäseudun paikallisliikennettä hoidetaan Sm2:lla. Yhteys toimii samalla myös jatkoyhteytenä Joensuun suunnasta, vaihto joko Kajaanissa tai Kontiomäellä. Synkronisointi muun junaliikenteen kanssa näiden paikkojen lisäksi Oulussa.
- Kajaani-Pesiökylä(-Taivalkoski?) (Dm12 tai kevyt moottorivaunu) - Taivalkosken radan junaliikennettä palvelemaan tarkoitettu liikenne. Jatkoyhteydet Kontiomäeltä ja Kajaanista, myös yöjuniin. Mielellään ihan Taivalkoskelle asti, riippuen investoidaanko 2010-luvulla radan saattamiseksi käyttökuntoon.
- Ylivieska-Iisalmi (Dm12) - kuten nytkin, paitsi lisää vuoroja. Jatkoyhteydet synkronisoitu Ylivieskassa, Iisalmella ja Haapajärvellä.
- Jyväskylä-Oulu (kevyt moottorijunakalusto) - Raideryhmänkin ideoima yhteys, joka tarjoaisi Oulun ja Jyväskylän välille suoran yhteyden. Toimisi osana lähiliikennettä Äänekoskelle asti, josta pohjoiseen pysähtyisi vain suuremmissa taajamissa. Synkronisointi muun junaliikenteen kanssa Jyväskylässä, Haapajärvellä, Ylivieskassa, Vihannissa ja Oulussa.
- Kemi-Tornio-Haaparanta (Dm12) - Norrbotniabaanan valmistuttua toimii väliyhteytenä Ruotsin ja Suomen yöjunayhteyksille. Synkronointi muun junaliikenteen kanssa Kemissä ja Haaparannassa.
- Seinäjoki-Oulu (Sm2 tai Sr1+vaunut) - Pohjanmaan radan väliliikennepaikkoja palvelemaan tarkoitettu yhteys, joka on synkronisoitu muun junaliikenteen kanssa Seinäjoella, Pännäisissä, Ylivieskassa, Vihannissa ja Oulussa.
- Pietarsaari-Kokkola (Dm12 tai Sm2, riippuen onko sähköistystä koko matkalta) - Pännäisten jatkoyhteys, junalla Pietarsaaresta töihin Kokkolaan, tai päinvastoin. Synkronointi muun liikenteen kanssa Pännäisissä.
- Seinäjoki-Vaasan satama (Sm2) - Muutama vuosi aiemmin sähköistetyn Vaasan radan taajamajunayhteys, joka tarjoaa Seinäjoen vaihtoyhteyksien lisäksi vaihtoyhteyden myös Merenkurkun laivoille. Merkittävä osa Pohjolan ja Euroopan liikenneverkkoa. Lisäksi Vaasaa palvelee myös pikaraitiolinja, joka kulkee satamasta lentoasemalle halkoen keskustan Hovioikeudenpuistikkoa pitkin, joka on kuin luotu raitiotielle!
- Seinäjoki-Jyväskylä (Dm12) - Kuten nytkin, mutta ei suoraa yhteyttä Vaasaan. Vaihtoyhteydet synkronisoitu Seinäjoella, Haapamäellä ja Jyväskylässä.
- Tampere-Haapamäki/Mänttä (Dm12) - nykyisten kolmen junaparin lisäksi kolme junaparia Mänttään. Synkronointi Tampereella, Suinulassa tai Orivedellä ja Haapamäen junilla tietenkin myös Haapamäellä.
2. Tiheä lähiliikenne (kartassa "Paikallisliikenne")
Nykyisen pääkaupunkiseudun lähiliikenteen lisäksi tätä liikennemuotoa harjoitetaan myös Tampereen, Turun, Jyväskylän, Porin-Rauman, Kouvolan-Kotkan ja Saimaankaupungin (lappeen Ranta-Imatra) välillä. Kalustona on pääsääntöisesti Sm2, Sm4 ja Sm5-kalustoa (Junakalusto Oy:n FLIRT), mutta lisäksi myös duoraitiokalustoa. Helsinkiin on rakennettu kaupunkirataliikennettä varten PISARA-tunneli.
Reitit (kalusto suluissa):
HELSINKI:
- E-juna Helsinki-Espoo (Sm5), 10 min välein, Espoon kaupunkirataa kulkeva paikallisjuna, joka pysähtyy joka asemalla.
- L-juna Helsinki-Kirkkonummi (Sm4), yöaikaan kulkeva joka asemalla pysähtyvä juna. Sama kuin nykyisinkin.
- M-juna Helsinki-Lentoasema-Tikkurila-Helsinki (Sm5), 10 min välein Kehärataa ja kaupunkiratoja kulkeva rengaslinja, kulkee myötäpäivään ja pysähtyy joka asemalla.
- N-juna Helsinki-Kerava (Sm5), 10 min välein Pääradan kaupunkirataa kulkeva juna, pysähtyy joka asemalla.
- P-juna Helsinki-Tikkurila-Lentoasema-Helsinkin (Sm5), 10 min välein Kehärataa ja kaupunkiratoja kulkeva rengaslinja, kulkee vastapäivään ja pysähtyy joka asemalla.
- S-juna Helsinki-Kirkkonummi (Sm4), 30 min välein Rantarataa kulkeva nopea lähijuna, pysähtyy Masalassa, Kauklahdessa, Espoossa, Leppävaarassa ja Pasilassa.
- U-juna Helsinki-Kirkkonummi (Sm4), 30 min välein Rantarataa kulkeva hitaampi lähijuna, pysähtyy Kirkkonummen ja Espoon välillä kaikilla asemilla ja Espoon jälkeen Kauniaisissa, Leppävaarassa, Huopalahdessa ja Pasilassa.
TAMPERE:
- (Vammala-)Nokia-Tampere-Lempäälä(-Toijala) (Sm4), 20 min välein kulkeva lähijuna, joka täydentää Vammala-Toijala-junaa. Joka kolmas juna jatkaa Vammalaan/Toijalaan.
- Ylöjärvi-Tampere-Suinula(-Orivesi) (Sm4 tai pikaraitiokalusto), 20 min välein kulkeva lähijuna-/pikaraitiolinja. Joka kolmas juna jatkaa Orivedelle.
- lisäksi kaupungin sisäiset pikaraitiolinjat Lentävänniemi-Vuores ja Kalkku-Hervanta, jotka käyttävät Amurin ja Lielahden välillä uusia kaupunkirataraiteita, ja kulkee keskustassa joko katuverkossa tai osittain tunnelissa.
TURKU:
- Uusikaupunki-Turku-Salo (kevyt diesel/sähkömoottorijunakalusto), 60 min välein kulkeva alueellinen lähijuna.
- Naantali-Turku-Kaarina pikaraitiotie, joka käyttää osin rataverkkoa.
MUUT:
- Mäntyluoto-Pori-Kokemäki-Rauma (Sm2), lähijunamaista liikennöintiä 30-60 min vuorovälillä Satakunnassa. Vaihdot synkronisoitu Kokemäelle.
- Kouvola-Kotka (Sm2), lähijunamaista liikennöintiä välillä tarjoten sujuvat työssäkäyntiyhteydet kummankin kaupungin välille. Osa junista tulee Kuopiosta asti.
- Lappeenranta-Imatra (Sm2 tai pikaraitiokalusto). Alkuvaiheessa 60 min välein liikennöity lähiliikenteen linja kaupunkien välillä, myöhemmässä vaiheessa duokalustolla liikennöity pikaraitiotie "lappeen Rannan" tekn. yliopistolta Imatran itäpuolelle.
- Äänekoski-Jyväskylä-Lievestuore (Dm12 tai kevyt dieselmoottorikalusto), Jyväskylän lähiliikenteen runkolinja 30-60 min vuorovälillä, synkronoitu Jyväskylässä muuhun junaliikenteeseen.
[jatkuu seuraavassa viestissä]
Havainnollistava kartta paikallis- ja yöjunaliikenteen verkostosta, joka kattaisi liki koko Suomen:
Jaoin paikallisliikenteen kolmeen eri kategoriaan:
1. Yhdysliikenne
Nykyäänkin useimmilla vihreällä merkityistä osuuksista harjoitettu taajamajunaliikenteen muoto. Vuoden 2020 erityispiirteitä:
- kalustona Sm2-junia, Dm12-kalustoa ja Sr1+siniset (jos on enää) tai punaiset vaunut (joko lähiliikennevaunut tai vanhemmat IC-vaunut). Lisäksi joillain osuuksilla kevyttä moottorijunakalustoa.
- noin 3-10 päivittäistä junaparia. Ensisijaisesti kaukojunaliikenteen jatkoyhteyksinä suunniteltu, mutta tärkeimpiin työssäkäyntikohteisiin on yhteys aamulla ennen kahdeksaa ja illalla viiden jälkeen.
Reitit (kalusto suluissa):
- Hanko-Karjaa-Hyvinkää-Riihimäki (Sm2) - palvelee poikittaisia yhteyksiä Riihimäen suunnasta Hangon suuntaan ja päinvastoin. Synkronoitu Riihimäellä ja Karjaalla kaukoliikenteen kanssa.
- Heinola-Lahti-Loviisan satama (Dm12) - palvelee Heinolan ja Loviisan seutuja tarjoten jatkoyhteydet ympäri Suomea Lahdesta. Synkronoitu Lahdessa kaukoliikenteen kanssa.
- Kuopio-Kouvola-Kotkan satama (Sm2 tai Sr1+vaunut) - palautetaan vielä 2002 ollut Kuopion ja Kotkan välinen taajamajunayhteys pysähtyen joka taajamassa. Synkronointi kaukoliikenteen kanssa Pieksämäellä ja Kouvolassa. Kouvolan ja Kotkan välillä on lähiliikennetasoinen tarjonta osan junista kulkiessa vain kyseistä väliä.
- Lahti-Imatra-Parikkala (Sm2) - Imatran ja Parikkalan välillä lähinnä jatkoyhteyksiä kaukojunilta, synkronointi Imatralla ja Parikkalassa. Lahden ja Imatran välillä RegionalExpress-tasoinen joka tunnin taajamajunayhteys.
- Pieksämäki-Parikkala (Dm12) - Huutokosken ja Savonlinnan välisen rataosuuden tason noston jälkeen voidaan jatkoyhteysliikenne laajentaa ihan Pieksämäelle asti. Synkronointi Pieksämäellä ja Parikkalassa kaukoliikenteen kanssa, mutta myös Huutokoskella voi vaihtaa Joensuun junaan.
- Jyväskylä-Joensuu (Sm2 tai Sr1+vaunut) - Jyväskylän ja Joensuun välinen taajamaliikenne hoidettaneen sähkökalustolla. Palvelee Savon-Karjalan syrjäseutuja ja poikittaista liikennettä kaupunkien välillä. Synkronointi Jyväskylässä, Pieksämäellä ja Joensuussa muun liikenteen kanssa.
- Kuopio-Joensuu (Dm12) - Kuopion ja Joensuun yliopistokaupunkien väliltä puuttuu suora junayhteys. Sähköistettäviltä osuuksilta vapautuva Dm12 riittäisi liikenteen hoitoon. Myös Outokumpu palaisi junayhteyskartalle. Synkronointi muun junaliikenteen kanssa Kuopiossa, Joensuussa ja mahdollisesti Viinijärvellä.
- Kajaani-Joensuu (Dm12) - Kontiomäen ja Porokylän välisen osuuden perusparannuksen valmistuttua on mahdollista liikennöidä riittävällä nopeudella koko matka Kajaanista Joensuuhun. Synkronoitu Joensuussa ja joko Kajaanissa tai Kontiomäellä muun junaliikenteen kanssa.
- Oulu-Kajaani (Sm2) - Oulun ja Kajaanin välisen syrjäseudun paikallisliikennettä hoidetaan Sm2:lla. Yhteys toimii samalla myös jatkoyhteytenä Joensuun suunnasta, vaihto joko Kajaanissa tai Kontiomäellä. Synkronisointi muun junaliikenteen kanssa näiden paikkojen lisäksi Oulussa.
- Kajaani-Pesiökylä(-Taivalkoski?) (Dm12 tai kevyt moottorivaunu) - Taivalkosken radan junaliikennettä palvelemaan tarkoitettu liikenne. Jatkoyhteydet Kontiomäeltä ja Kajaanista, myös yöjuniin. Mielellään ihan Taivalkoskelle asti, riippuen investoidaanko 2010-luvulla radan saattamiseksi käyttökuntoon.
- Ylivieska-Iisalmi (Dm12) - kuten nytkin, paitsi lisää vuoroja. Jatkoyhteydet synkronisoitu Ylivieskassa, Iisalmella ja Haapajärvellä.
- Jyväskylä-Oulu (kevyt moottorijunakalusto) - Raideryhmänkin ideoima yhteys, joka tarjoaisi Oulun ja Jyväskylän välille suoran yhteyden. Toimisi osana lähiliikennettä Äänekoskelle asti, josta pohjoiseen pysähtyisi vain suuremmissa taajamissa. Synkronisointi muun junaliikenteen kanssa Jyväskylässä, Haapajärvellä, Ylivieskassa, Vihannissa ja Oulussa.
- Kemi-Tornio-Haaparanta (Dm12) - Norrbotniabaanan valmistuttua toimii väliyhteytenä Ruotsin ja Suomen yöjunayhteyksille. Synkronointi muun junaliikenteen kanssa Kemissä ja Haaparannassa.
- Seinäjoki-Oulu (Sm2 tai Sr1+vaunut) - Pohjanmaan radan väliliikennepaikkoja palvelemaan tarkoitettu yhteys, joka on synkronisoitu muun junaliikenteen kanssa Seinäjoella, Pännäisissä, Ylivieskassa, Vihannissa ja Oulussa.
- Pietarsaari-Kokkola (Dm12 tai Sm2, riippuen onko sähköistystä koko matkalta) - Pännäisten jatkoyhteys, junalla Pietarsaaresta töihin Kokkolaan, tai päinvastoin. Synkronointi muun liikenteen kanssa Pännäisissä.
- Seinäjoki-Vaasan satama (Sm2) - Muutama vuosi aiemmin sähköistetyn Vaasan radan taajamajunayhteys, joka tarjoaa Seinäjoen vaihtoyhteyksien lisäksi vaihtoyhteyden myös Merenkurkun laivoille. Merkittävä osa Pohjolan ja Euroopan liikenneverkkoa. Lisäksi Vaasaa palvelee myös pikaraitiolinja, joka kulkee satamasta lentoasemalle halkoen keskustan Hovioikeudenpuistikkoa pitkin, joka on kuin luotu raitiotielle!
- Seinäjoki-Jyväskylä (Dm12) - Kuten nytkin, mutta ei suoraa yhteyttä Vaasaan. Vaihtoyhteydet synkronisoitu Seinäjoella, Haapamäellä ja Jyväskylässä.
- Tampere-Haapamäki/Mänttä (Dm12) - nykyisten kolmen junaparin lisäksi kolme junaparia Mänttään. Synkronointi Tampereella, Suinulassa tai Orivedellä ja Haapamäen junilla tietenkin myös Haapamäellä.
2. Tiheä lähiliikenne (kartassa "Paikallisliikenne")
Nykyisen pääkaupunkiseudun lähiliikenteen lisäksi tätä liikennemuotoa harjoitetaan myös Tampereen, Turun, Jyväskylän, Porin-Rauman, Kouvolan-Kotkan ja Saimaankaupungin (lappeen Ranta-Imatra) välillä. Kalustona on pääsääntöisesti Sm2, Sm4 ja Sm5-kalustoa (Junakalusto Oy:n FLIRT), mutta lisäksi myös duoraitiokalustoa. Helsinkiin on rakennettu kaupunkirataliikennettä varten PISARA-tunneli.
Reitit (kalusto suluissa):
HELSINKI:
- E-juna Helsinki-Espoo (Sm5), 10 min välein, Espoon kaupunkirataa kulkeva paikallisjuna, joka pysähtyy joka asemalla.
- L-juna Helsinki-Kirkkonummi (Sm4), yöaikaan kulkeva joka asemalla pysähtyvä juna. Sama kuin nykyisinkin.
- M-juna Helsinki-Lentoasema-Tikkurila-Helsinki (Sm5), 10 min välein Kehärataa ja kaupunkiratoja kulkeva rengaslinja, kulkee myötäpäivään ja pysähtyy joka asemalla.
- N-juna Helsinki-Kerava (Sm5), 10 min välein Pääradan kaupunkirataa kulkeva juna, pysähtyy joka asemalla.
- P-juna Helsinki-Tikkurila-Lentoasema-Helsinkin (Sm5), 10 min välein Kehärataa ja kaupunkiratoja kulkeva rengaslinja, kulkee vastapäivään ja pysähtyy joka asemalla.
- S-juna Helsinki-Kirkkonummi (Sm4), 30 min välein Rantarataa kulkeva nopea lähijuna, pysähtyy Masalassa, Kauklahdessa, Espoossa, Leppävaarassa ja Pasilassa.
- U-juna Helsinki-Kirkkonummi (Sm4), 30 min välein Rantarataa kulkeva hitaampi lähijuna, pysähtyy Kirkkonummen ja Espoon välillä kaikilla asemilla ja Espoon jälkeen Kauniaisissa, Leppävaarassa, Huopalahdessa ja Pasilassa.
TAMPERE:
- (Vammala-)Nokia-Tampere-Lempäälä(-Toijala) (Sm4), 20 min välein kulkeva lähijuna, joka täydentää Vammala-Toijala-junaa. Joka kolmas juna jatkaa Vammalaan/Toijalaan.
- Ylöjärvi-Tampere-Suinula(-Orivesi) (Sm4 tai pikaraitiokalusto), 20 min välein kulkeva lähijuna-/pikaraitiolinja. Joka kolmas juna jatkaa Orivedelle.
- lisäksi kaupungin sisäiset pikaraitiolinjat Lentävänniemi-Vuores ja Kalkku-Hervanta, jotka käyttävät Amurin ja Lielahden välillä uusia kaupunkirataraiteita, ja kulkee keskustassa joko katuverkossa tai osittain tunnelissa.
TURKU:
- Uusikaupunki-Turku-Salo (kevyt diesel/sähkömoottorijunakalusto), 60 min välein kulkeva alueellinen lähijuna.
- Naantali-Turku-Kaarina pikaraitiotie, joka käyttää osin rataverkkoa.
MUUT:
- Mäntyluoto-Pori-Kokemäki-Rauma (Sm2), lähijunamaista liikennöintiä 30-60 min vuorovälillä Satakunnassa. Vaihdot synkronisoitu Kokemäelle.
- Kouvola-Kotka (Sm2), lähijunamaista liikennöintiä välillä tarjoten sujuvat työssäkäyntiyhteydet kummankin kaupungin välille. Osa junista tulee Kuopiosta asti.
- Lappeenranta-Imatra (Sm2 tai pikaraitiokalusto). Alkuvaiheessa 60 min välein liikennöity lähiliikenteen linja kaupunkien välillä, myöhemmässä vaiheessa duokalustolla liikennöity pikaraitiotie "lappeen Rannan" tekn. yliopistolta Imatran itäpuolelle.
- Äänekoski-Jyväskylä-Lievestuore (Dm12 tai kevyt dieselmoottorikalusto), Jyväskylän lähiliikenteen runkolinja 30-60 min vuorovälillä, synkronoitu Jyväskylässä muuhun junaliikenteeseen.
[jatkuu seuraavassa viestissä]