Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-21/21

Viestiketju: Visio: Rautateiden paikallis- ja yöjunaliikenne vuonna 2020

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Visio: Rautateiden paikallis- ja yöjunaliikenne vuonna 2020

    Jatkakaapa sitä rataa vielä Taivalkoskelta Kuusamoonkin. Rukan päässä voisi kuvitella löytyvän kysyntääkin. Radan rakentamiseen voisi sitten kinuta EU-tukea tai jotain muuta kehitysaluetukea.

  2. #17
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Visio: Rautateiden paikallis- ja yöjunaliikenne vuonna 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lamarjam Näytä viesti
    Jos junayhteys jatkuisi Taivalkoskelle, kannattaisiko Pesiökylään ajaa kahdella yksiköllä? Siellä toinen voitaisiin irroittaa ja ajaa Ämmänsaareen. Jos sieltä taas olisi toimiva jatkoyhteys Suomussalmen kirkonkylään, niin ehkä sitten?
    Tuota noin... Asiaan sen tarkemmin kantaa ottamatta lienee syytä muistuttaa, että Ämmänsaari on käytännössä Suomussalmen kuntakeskus ainakin kaupallisessa ja palvelumielessä. Suomussalmen kirkonkylä on siitä pienen matkan päässä, mutta huomattavasti pienempi taajama. Luonnonkaunis mutta melko hiljainen kunta, tosin Suomen kesämökkikuntien kärjessä. Sotahistorian harrastajat löytävät nähtävää Raatteentien taistelupaikoilta.

  3. #18

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Visio: Rautateiden paikallis- ja yöjunaliikenne vuonna 2020

    Mutta kannattaako Sm2-junia käyttää enää vuonna 2020? Silloinhan ne alkavat jo olla sen verran vanhoja, että ainakin uutta kalustoa pitäisi olla jo valmiina korvaamaan niitä.

  4. #19
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Visio: Rautateiden paikallis- ja yöjunaliikenne vuonna 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lamarjam Näytä viesti
    Mutta kannattaako Sm2-junia käyttää enää vuonna 2020? Silloinhan ne alkavat jo olla sen verran vanhoja, että ainakin uutta kalustoa pitäisi olla jo valmiina korvaamaan niitä.
    Asiaa on puitu muissa ketjuissa, mutta Sm2 on tehty teknisesti käytännössä ikuiseksi laitteeksi. Ainoa, mitä juna kaipaisi, olisi matalalattiaisuus, jonka pystyy liitevaunuun rakentamaan. Sisustaminen on pienin murhe, mutta sekin tulisi tietysti tuolloin uudestaan uusia.
    Sakari Kestinen

  5. #20

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Visio: Rautateiden paikallis- ja yöjunaliikenne vuonna 2020

    Toiveajattelua!
    Vuonna 2020 Suomessa on matkustajaliikennettä rautateillä korkeintaan seuraavaan tyyliin:

    Lähijunaverkko Helsingistä Karjaalle, Marja-Vantaalle, Hämeenlinnaan ja Lahteen samalla perusidealla, kuin nykyäänkin (vuorotiheys saattaa olla isompi, varsinkin, jos polttoaineiden hintakehitys ja päästökauppa ovat pudottaneet kilpailijoita)
    Liikennettä täydentävät IC:t ja InterRegiot, jotka pysähtyvät Tixin jälkeen ensimmäisen kerran Karjaalla, Hämeenlinnassa ja Lahdessa ja jatkavat kauemmas. Monet menevät pitkällekin, mutta Hämeenlinnan ja Lahden pohjoispuolella pysähdytään vain keskisuurissa kaupunkitaajamissa -jos sellaisiakaan enää on...
    Pendolinot on jo poistettu liikenteestä; yksi tosin on tallessa matkailunähtävyytenä Turun seudulla ja sillä ajetaan näytösluontoisia matkoja autiolla rataosuudella Raisio-Uusikaupunki (EU:lta on saatu rahat radan sähköistykseen matkailun edistämismielessä).
    Muualla Suomessa saattaa esiintyä paikallisliikennettä, jos siihen on joltain yksityiseltä sektorilta löytynyt pääasiallinen tuki.

  6. #21
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Visio: Rautateiden paikallis- ja yöjunaliikenne vuonna 2020

    Minä lisäisin vielä välin Parkano-Pori. Väli voitaisiin liikennöidä vaikka Regio Citadis hybridvaunulla yms ja samalla liittyisi Kokemäenjokilaakson duoraitiotie suunnitelmiin.

    Perustelut:
    - Liittäisi Parkanon taajaman asemaan > Joukkoliikenne Tampereen ja Parkanon välillä siirtyisi lähes kokonaan junaan
    - Lyhentäisi matka-aikoja Porista pohjoiseen noin 40 minuuttia > Pori-Seinäjoki 2 tuntia.
    - Työssäkäyntitilastosta voi arvioida että matkustamäärä olisi 700.000-800.000
    jos vaikutusalueella asuvista ihmisistä 40% käyttäisi junaa= riittäävä matkustajamäärä.
    - Liikenne välille Parkano-Pori-Mäntyluoto > Saumaton yhteys joka lävistäsi lähes kaikki Porin tärkeät asuinalueet. Tämän ympärille olisi helppo rakentaa liityntäliikennettä.

    Lisäksi radan uudelleen avaaminen keventäisi Lielahti-Seinäjoki rataosan kuormitusta ja antaisi Parkanon ja Kankaanpään varsin laajalle metalliteollisuudelle yhteyden satamaan ja toisaalta Porin ja Harjavallan teollisuudelle nopeamman ja vähemmän kuormitetun yhteyden pohjoisen luonnonvaroihin. Rataluokkahan voisi olla B1 eli nopeus 100km/h ja 22,5t akselipaino.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 15.04.2013, 13:22
  2. Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?
    kirjoittanut KMT foorumissa Junat
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 19.03.2013, 12:11
  3. Yöjunaliikenne Kemijärvelle säilynee
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 08.03.2008, 17:05
  4. Yöjunaliikenne Pohjois-Suomesta Ruotsiin
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 20.05.2007, 10:47
  5. SuLi: Yöjunaliikenne säilytettävä!
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 16:02

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •