Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

Sen oheessa oleva kuva maanalaisen aseman sisäänkäynnistä
Offtopic
Ai että tekee pahaa katsoa ympyrätalon paikkaa: "Wendtin talon" kortteli taisi olla loppujen lopuksi ympyrätaloa näyttävämpi.
"Hakaniementori on ja tulee pysymäänkin suurena liikenneristeyksenä. Mutta kukapa enää ajattelee hitaita raitiovaunuja tai busseja kun voi astua nopeaan maanalaiseen."

Etenkin, kun Hakaniemestä mihin tahansa päin kantakaupunkia taitaa päästä ratikalla nopeammin kuin metrolla. Näin juuri metron maanalaisuuden takia.
 
vristo sanoi:
"Hakaniementori on ja tulee pysymäänkin suurena liikenneristeyksenä. Mutta kukapa enää ajattelee hitaita raitiovaunuja tai busseja kun voi astua nopeaan maanalaiseen."
Hei, nyt pientä suhteellisuudentajua ja historian tietämystä kehiin ettei mene ihan läskiksi! Vaikka tämä foorumi onkin kategorioitu "viihdelukemistoksi", niin jotain faktaakin tänne joskus mahtuu.

Tuo kartta on julkaistu Seurassa nro 24/1952 (11.6.1952). Miettikääpä minkälaista Helsingin kaupunkiliikenne oli silloin. Olympialaiset olivat vielä edessä eli samalla viimeinen liikennekesä historiallisilla avoperävaunuilla oli tulossa. Uudemman kaluston lisäksi raitioteiden moottorivaunuista vanhimmat veteraanit olivat vuodelta 1909 ja perävaunuja oli peräti vuodelta 1900, eli vanhoja Kummereita. Linja-autot olivat pääperiaatteessa vastaavanlaisia ikäloppuja omnibusseja, tosin kuitenkin linja-autoille ominaisen käyttökestävyyden heikkouden vuoksi kuitenkin paaaljon nuorempia.

Saihan sitä siis silloin haaveilla Metrosta. Mutta se Metro mistä haaveiltiin, ei ollut totta tosiaan sellainen kuin tänne on luotu.
 
Mutta se Metro mistä haaveiltiin, ei ollut totta tosiaan sellainen kuin tänne on luotu.
Saatiin vielä parempi... ;)
Ei 16 km/h:n keskinopeuksia eikä jok'ikisessä ristikossa ja vaihteessa kuuluvaa karmeata kilinää, kolinaa räminää, ei päivittäisiä häiriöinfotulvia netissä / sähköposteissa milloin lehti-, lumi- tai vesikelin takia tai väärin pysäköityjen autojen tähden...
(Huom! Tässä on kärjistetty asioita keskustelun herättämiseksi, kuten viihdeohjelmien luonteeseen kuuluukin ;) )
 
Viimeksi muokattu:
Saatiin vielä parempi... ;)

Niinpä niin.

Saatiin "järjestelmä", jossa matkaketjun oleellisena osana on dieselbussien käyttäminen (vaikka ne kuolevat kymmenessä vuodessa sukupuuttoon kun maapallon fossiiliset öljyvarat toivottavasti ehtyvät).

Saatiin yhden välineen ehdolla tapahtuvaa kaupunkisuunnittelua jossa kaupungin asukkaiden ja matkustajien haaveita ja toiveita ei paljoa kuunnella rationaalisten tilastotietojen, poliitikkojen vaalirahastolahjoitusten, grynderien ahneiden voitontavoitteiden ja viisivuotissuunnitelmien välissä.

Saatiin värityksellään epilepsiakohtauksia aiheuttava pahalle haisevien sosiaalirajoitteisten päiväunipaikka jossa avohoidossa olevat itseään amfetamiinilla lääkitsevät kirvesmiehet uhkaavat viattomia.

Tähän kai sitten vielä se pakollinen " :) " ...
 
Saatiin "järjestelmä", jossa matkaketjun oleellisena osana on dieselbussien käyttäminen (vaikka ne kuolevat kymmenessä vuodessa sukupuuttoon kun maapallon fossiiliset öljyvarat toivottavasti ehtyvät).
Eiköhän Ämmässuolta tai joltain sen seuraajalta saada biokaasua seudun busseille aina sen verran, ettei liikennejärjestelmä tuohon kaadu... Ja silloin kun ajoneuvojen polttoaineiden kanssa todella alkaa näkyä niukkuuden merkkejä, niin erilaiset polttokenno- yms. ratkaisut kyllä alkavat toden teolla nostella päätään.
edesl sanoi:
Tähän kai sitten vielä se pakollinen " :) " ...
Tuo on tietenkin se tärkein. ;)
 
Eiköhän Ämmässuolta tai joltain sen seuraajalta saada biokaasua seudun busseille aina sen verran, ettei liikennejärjestelmä tuohon kaadu... Ja silloin kun ajoneuvojen polttoaineiden kanssa todella alkaa näkyä niukkuuden merkkejä, niin erilaiset polttokenno- yms. ratkaisut kyllä alkavat toden teolla nostella päätään.
Tuo on tietenkin se tärkein. ;)

Tai turvesoilta, puusta tai ......

Tämä tietysti sen jälkeen kun öljy ja maakaasu ovat kokonaan loppuneet. ;)
 
Kolme metrolinjaa

Tehdään venäläiseen tapaan kolme metrolinjaa, vaikkapa oranssi, sininen ja vihreä.

Oranssi linja: Nykyinen itämetro haaroineen + tuleva länsimetro kivenlahteen asti.

Sininen linja: Lentokenttä - Jumbo - Tammisto - Pakila - Maunula - Mäkelänrinne - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi - Esplanadi - Kauppatori - Katajanokka - (Laajasalo?)

Vihreä linja: Vantaankoskenrata - Huopalahti - Munkkivuori - Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Vallila - Sörnäinen - Hakaniemi - Kauppatori - Kaivopuisto - Kaapelitehdas - Ruoholahti.

Piirtäkääpä kartalle eri väreillä, niin kolmen päälinjan avulla pääsee joka puolelle helsinkiä. Pasila saadaan mukaan kun linjat heilautetaan pasilan avulla puolelta toiselle. Pasila on tärkeä paikka, tämän takia linjojen on mentävä sen läpi. Pasilan läpi kiepsautus ei kuitenkaan merkittävästi hidasta helsinkiin keskustaan pääsyä, ja muutenkin tarjoaa näin enemmän reittivaihtoehtoja, kun linjat leikkaavat.

En tiedä voisiko metroa nostaa pinnalle helsingin niemen alaosassa kaivarin jälkeen, esim vanhaa satamarataa käyttäen. Mutta näin periaatteessa selkeää vai mitä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kolme metrolinjaa

Tehdään venäläiseen tapaan kolme metrolinjaa, vaikkapa oranssi, sininen ja vihreä.

Hyvä ajatus. Itsekin olen miettinyt, että metrohan sopisi mainiosti vanhaan kivikaupunkiin, joka on tiheästi rakennettu. Jopa paremmin sinne kuin esikaupunkeihin. Miksihän venäläistä triangeliratkaisua ei ole käytetty Neuvostoliiton ulkopuolella, vai onko? Onko siinä jotain strategisia heikkouksia esimerkiksi Helsingissä?

Tätä karttapohjaa voi käyttää apuna ymmärtääkseen, miten metrolinja menee kun sen piirtää kartalle:
http://suomi24.pp.fi/tramwest/paakaupunkiseutu.PNG
 
Vs: Kolme metrolinjaa kuva

Tässä paintilla tehty hahmotelmani edellisestä aiheesta...

http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1

Tässä vielä karttakuvaan muunnettuna..

http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2
Hienoa jälkeä, pojat! Kyllä nuorissa on tulevaisuus! Tällainen aivojumppa on hyvin terveellistä, kuten myös toisen ketjun teema, mitä jos metro olisikin aikanaan päätetty toteuttaa paljon kevyempänä. On hyvä miettiä asioille vaihtoehtoja.
Nimenomaan kantakaupungin puolella metron potentiaalista saisi eniten irti. Logistisesti PISARA olisi varmasti parempi kuin sen tilalla kulkevat metrohaarat, mutta PISARA taitaa olla melkoisessa poliittisessa vastatuulessa. Siihen on kerrottu erilaisia syitä muissa viestiketjuissa. Toisaalta kaaviossa itäiset haarat päättyvät nykyisiin paikkoihinsa, Sipoon jatkoa ei esiinny. Murzun verkostosta oli asiantuntevasti jätetty Laajasalon haara pois, koska sinne näyttäisi olevan tulossa tosissaan raitiotieyhteys. Jos minulta kysyttäisiin, katkaisisin vihreän* linjan Maunulaan / Suursuolle.

EDIT: Murzun kartalla sininen ja vihreä taitavat olla päinvastoin selostuksissa esitettyihin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Länsi-Vantaalla asuvana suunnitelmassa hiukan häiritsee suoran yhteyden poistuminen Vantaankosken radalta ydinkeskukstaan. Tuli mieleen, että vihreä linja voisi pohjoisesta tullessa kiertää Kauppatorin ja Kaivopuiston kautta, mutta kulkisi sitten Ruoholahdesta nykyistä metrolinjaa Hakaniemeen ja takaisin "omalle" reitilleen.
 
Länsi-Vantaalla asuvana suunnitelmassa hiukan häiritsee suoran yhteyden poistuminen Vantaankosken radalta ydinkeskukstaan.
Tuossa kohtaa suunnitelmissa olisi tosiaan vähän hiomista. Muilta osin varsin miellyttävä visio Murzulta.
 
Tälläinen uutinen Ylen Aikaiselta 29.12.2006. Onko nyt otettu jokin isovaihde käyttöön metrosuunnittelussa/-rakentamisessa?

Ylen Aikainen sanoi:
Metro saattaa liikennöidä Töölössä jo vuonna 2014.

Helsingin metron on kaavailtu jatkuvan Kampin metroasemalta Töölön, Stadionin ja Meilahden kautta Pasilaan.

Kampin metroaseman alle on on kaivettu toinen luola, jota voitaisiin käyttää risteävän linjan asemana.

Pasilasta metron suunniteltu ristevän Viikkiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuohon aikatauluun on hyvin vaikea uskoa. Eiköhän länsimetro, Laajasalon ratikka sekä Kalasataman ja Jätkäsaaren ratikat sido investointirahat joksikin aikaa.

Töölön metro voi olla realistinen 2020-luvulla. Vaikka minusta Pisara on kiireellisempi hanke kuin Töölön metro. Ikävä kyllä Helsingin kaupunki ei ole kiinnostunut Pisarasta. Ja VR puolustaa monopoliaan ja näkee tunnelihankkeet uhkina, jotka pitää torjua.
 
Takaisin
Ylös