Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/57

Viestiketju: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Joukkoliikennelautakunnan kokouksessa, joka pidetään 2. marraskuuta, on esitylistalla myös Helsingin metron laajennussuunnitelmia.

    Kamppi – Pasila, alustava yleissuunnitelma 2007
    Pasila – Lentoasema, alustava yleissuunnitelma 2008
    Kamppi – Laajasalo, alustava yleissuunnitelma 2010
    Pasila – Viikki, alustava yleissuunnitelma 2012
    Kamppi – Punavuori – Munkkisaari, tilavaraussuunnitelma 2008
    Laajasalo – Santahamina, tilavaraussuunnitelma 2008

    Uutuutena on tuo suunta Kamppi-Punavuori-Munkkisaari. Jos nuo kaikki toteutuisivat olisi Helsingin keskustassa melkoinen metroverkko nykyiseen nähden. Se lienee uuden suunnittelujohtajan Ville Lehmuskosken tavoite. Mielenkiintoista todellakin.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 31.10.2006 kello 11:26.

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Uutuutena on tuo suunta Kamppi-Punavuori-Munkkisaari. Jos nuo kaikki toteutuisivat olisi Helsingin keskustassa melkoinen metroverkko nykyiseen nähden. Se lienee uuden suunnittelujohtajan Ville Lehmuskosken tavoite. Mielenkiintoista todellakin.
    Minkähän takia tuollaisesta tehdään edes jokin tilavaraussuunnitelma, pätkä metroa Kampista etelään? :S Tässä varmaan voimme olla kaikki jokseenkin yksimielisiä siitä, että tuollaista tynkää ei ainakaan kannata metrona rakentaa. Raitiotien rakentaminen Kampista Hernesaareen olisi huomattavasti edullisempaa.

    Toivottavasti tuo jää vain tilavaraussuunnitelmaksi.
    Sakari Kestinen

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Raitiotien rakentaminen Kampista Hernesaareen olisi huomattavasti edullisempaa.
    Mutta raitiovaunujen liikennöinti on kallista. Investointi raitioliikenteeseen olisi joukkoliikenteen talouden kannalta tuhoisaa, koska halvasta investoinnista kärsittäisiin sitten kymmeniä vuosia korkeina liikennöintikustannuksina. Siksi ratikkaa ei kannata edes harkita, vaan jos halutaan pieni investointi niin liikennöidään sitten busseilla, joilla sekä investointi että liikennöintikustannukset ovat ratikkaa pienemmät. Metro taas on liikennöintikustannuksiltaan kaikkein halvin. Se saa myös toistuvasti kaikkein parhaimmat arvosanat matkustajatyytyväisyyskyselyissä.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Mutta raitiovaunujen liikennöinti on kallista. Investointi raitioliikenteeseen olisi joukkoliikenteen talouden kannalta tuhoisaa, koska halvasta investoinnista kärsittäisiin sitten kymmeniä vuosia korkeina liikennöintikustannuksina. Siksi ratikkaa ei kannata edes harkita, vaan jos halutaan pieni investointi niin liikennöidään sitten busseilla, joilla sekä investointi että liikennöintikustannukset ovat ratikkaa pienemmät. Metro taas on liikennöintikustannuksiltaan kaikkein halvin. Se saa myös toistuvasti kaikkein parhaimmat arvosanat matkustajatyytyväisyyskyselyissä.
    Kun puhutaan Hernesaaresta, täytyy kuitenkin muistaa realiteetit. Tuleekohan sinne tosiaan satatuhatta asukasta, että saadaan metroon matkustajia?

    Yhden metroVAUNUN liikuttaminen maksaa toki enemmän kuin yhden raitioVAUNUN. Hernesaaren potentiaalisilla matkustajamäärillä ei ikimaailmassa voi perustella metroa, kun ei sitä voinut perustella edes Espooseen, jossa kuitenkin on 200 000 asukasta. Vrt. länsimetropäätöksen viralliset perustelut.

    Näinollen, vaikka HKL-Suy:n mielestä raitioVAUNUN liikuttaminen onkin kallista, niin Hernesaaren odotettavissa oleva matkustajakertymä todennäköisesti on sitä luokkaa, että liikenne on edullisinta hoitaa raitiovaunuilla järkevin vuorovälein, eikä busseilla liian tihein vuorovälein (saatikka sitten metrolla, joka kulkee kerran tunnissa, kun ei sinne muuten saada porukkaa).

    On ihan hienoa, että foorumilta löytyy ratikan vihaajiakin, mutta vihaa ei kannata yrittää epätoivoisesti naamioida tiedoksi. Sori vaan.

  5. #5
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Näin Stetson-menetelmällä arvioituna metrorata Kamppi-Munkkisaari maksaisi 100-150 miljoonaa euroa (2-3 km metrorataa, 2 asemaa Kampin jälkeen). Raitiotie taas n. 30-40 miljoonaa. Kestäisi siis sangen monta vuotta, ennen kuin liikennöintikulujen erotus maksaisi investoinnin takaisin.
    Sakari Kestinen

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Älkääs nyt kundit provosoituko heti, jos meille kaikille niin rakkaista raitiovaunuista joskus kirjoitetaan pari kriittistäkin sanaa...
    kuukanko esitti asiat täsmälleen sillä tavoin kuin Helsingin kaupunkikin ne esittää. Jos joku on asioista eri mieltä, niin sitten vain on. Ei ole mitään hyötyä täällä alkaa "synnyttämään", jos epämiellyttäviä tulkintoja asioiden laidoista tulee esille. Niitä nimittäin tulee vielä kauan Helsingin virallisista äänitorvista, sen nyt vain on niin.
    Eiköhän Helsingissä kehitetä jatkossakin niin raitio- kuin metroliikennettä. Niitä nyt kuitenkin kehitetään muilla kuin harrastajien sanelemilla ehdoilla tai toiveilla. Onneksi niin! Sen verran höyrypäistä "settiä" täältä saa lukea...

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Raitiovaunujen liikennöinti on kallista. Investointi raitioliikenteeseen olisi joukkoliikenteen talouden kannalta tuhoisaa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    On ihan hienoa, että foorumilta löytyy ratikan vihaajiakin, mutta vihaa ei kannata yrittää epätoivoisesti naamioida tiedoksi. Sori vaan.
    Tulipa tämän foorumin moderaattorista ja hänen mielipiteestään nyt kertakaikkiaan selkeä tietoisku tänne meille muille!

    HKL:n suunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoski kertoo uusimmassa Helsingin kaupunkiliikenteen tiedotuslehdessä Liikennepeilissä mm.:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Liikennepeili 3/2006
    Ratikkalinjastossa tärkeitä laajentamishankkeita on kehittyvillä alueilla mm. Jätkäsaaressa, Keski-Pasilassa ja Sompasaaressa. Kantakaupungissa ratikka tullee valtaamaan lisää osuuksia bussiliikenteeltä."
    Viimeinen lause on juuri sitä mitä puolestani itse toivon "kuukankomaisen" hartaasti.

  8. #8

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Arvaus, mitä on suunnitteilla.

    Kamppi-Pasila väliä on ajatuksissa käyttää kaksi eri linjaa.

    (Santahamina -) Laajasalo - Esplanadi - Kamppi - Pasila - Maunula (- Paloheinä - Tuomarinkylä -) Lentoasema.

    ja

    (Munkkisaari) - Punavuori - Kamppi - Pasila - Viikki - (Malmin lentokenttä) -(Jakomäki/Vaarala) - (Hakunila)

    Tuolle toiselle linjalle tarvitaan päätepysäkki Punavuoreen tai Munkkisaareen.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 31.10.2006 kello 14:21.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Sen verran höyrypäistä "settiä" täältä saa lukea...
    Antaisitko esimerkkejä mitä tarkoitat tällä?

  10. #10

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Ongelma tässä (ja monessa muussa) aiheessa on, että sekotetaan raitiovaunut ja raitiovaunut keskenään. Tämä ensimmäinen raitiovaunu on perinteinen, meidän kaikkien tuntema raitiovaunu. Jälkimmäinen taas on joku muu raitiovaunu. Olkoon se nyt sitten vaikka metrovaunu, jota kutsutaan raitiovaunuksi.

    Eli sana "vaunu", kuten 339-DF painotti, on avainasemassa. Kukin saa toki päättää, mitä vaunullaan tekee. Itse ainakin puskisin yhden ja kahden Variotramin yksiköllä seitsemääkymppiä esteetöntä reittiä maan pinnalla kuin rakentaisin satojen miljoonien eurojen tunneleita junille, jotka ovat kapasiteetiltaan täysin ylimitoitettuja, ja jotka eivät kuitenkaan tunnelissa saa ajaa kuin sitä samaa seitsemänkympin nopeutta.

  11. #11

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Minä olen enemmän kombiratkaisun kannalla.

    Katajanokka - Esplanadi - Kamppi - Meilahti - Pasila on aika luonnollisesti tunneliosuus.

    Toisaalta Laajasaloon pintaratikka mahtuu varmaan hyvin. Samoin reitille Viikki - Malmin lentokenttä - Jakomäki/Vaarala - Hakunila - Tikkurila.

    Eli kalliita tunneliosuuksia tarvitaan keskustaan, mutta reittien loppupäissä pikaratikka olisi joustavampi kulkuväline. En pidä kauhean paljon metro- tai lähijunakalustosta, koska se sitoo liikenteen täysin raskaisiin ratoihin, mutta metromainen rakennustapa on osassa verkkoa tarpeen.

  12. #12

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Eli kalliita tunneliosuuksia tarvitaan keskustaan, mutta reittien loppupäissä pikaratikka olisi joustavampi kulkuväline. En pidä kauhean paljon metro- tai lähijunakalustosta, koska se sitoo liikenteen täysin raskaisiin ratoihin, mutta metromainen rakennustapa on osassa verkkoa tarpeen.
    Onko tarkoitus saada siis Laajasalolaiset lentokentälle? Kyllähän reitti voi toimia Laajasalosta Kamppiin JA Kampista Lentokentälle. Eli keskustaa ei tarvitse mielestäni alittaa. Onhan toki mahdollista tunnelia rakentaa, ei se suinkaan kalustosta ole kiinni.

    Laajasalossa ja Katajanokalla vauhti voisi olla 70 km/h, sieltä Kamppiin 40 km/h. Kampista voi mennä Mechelininkadulle ja vauhti voi taas olla 70 km/h. Pasilaa on turha alittaa, yläkautta pääsee myös. Junaradan suuntaisesti voi taas posotella täysillä Koskelantielle tai minne tahansa. Vaikka kuinka kaivaisi puoliksi maan alle ja aitaisi reittejä, ei voi puhua samanlaisista summista kuin tunnelia tehdessä. Katuja riittää kyllä raitioliikenteelle.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Minkähän takia tuollaisesta tehdään edes jokin tilavaraussuunnitelma, pätkä metroa Kampista etelään?
    Tietojeni mukaan se tehdään varmuuden vuoksi. Tilavaraussuunnitelma on parempi kuin täysi mahdottomuus, vaikka hanke ei olisikaan vielä kovin ajankohtainen.

    Munkkisaaren suhteen on kuultu mielenkiintoinen argumentti, jonka mukaan ratikan esteenä on asukkaiden vastustus. Epäselväksi jää kuka siellä Munkkisaaressa oikein asuu.

    Ratikan kalleuttakaan ei voi suoraan yleistää mihin tahansa tilanteeseen edes yksikkökustannuksina laskien. Esimerkiksi Jätkäsaaren liikennöintivaihtoehdoista monet täysin ratikkapohjaiset ovat edullisempia kuin bussin sisältävät, kun linjaston synergioita on hyödynnetty.

  14. #14

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Onko tarkoitus saada siis Laajasalolaiset lentokentälle? Kyllähän reitti voi toimia Laajasalosta Kamppiin JA Kampista Lentokentälle. Eli keskustaa ei tarvitse mielestäni alittaa. Onhan toki mahdollista tunnelia rakentaa, ei se suinkaan kalustosta ole kiinni.
    Laajasalosalolaiset (ja Katajanokkalaiset) ovat oletettavasti menossa keskustaan(Esplanadi), Kamppiin(vaihto metroon) tai Pasilaan (vaihto junaan). Lentokentälle mennään pääasiassa keskustasta(Esplanadi), Kampista(vaihto metrosta) ja Pasilasta(vaihto junista).

    Ei verkostoa tehdä mitään yksittäistä paikkaa varten. Joukkoliikenteessä tavoitteena on luoda verkosto, jossa kohtuullisella määrällä vaihtoja pääsee nopeasti paikasta toiseen.

    Minä en usko siihen, että maan päällä voidaan Helsingin keskustassa toteuttaa uusia yhteyksiä, joiden nopeus riittää pitkille reiteille.

    Laajasalon (ja osittain Katajanokankin) maanpäällisen ratikan ongelmana on huonot vaihtoyhteydet muuhun joukkoliikenneverkkoon. Yhteyden keskustaan Laajasalon ratikka ratkaisee, mutta yhteydet muualle pääkaupunkiseudulle muodostuvat hitaiksi.

  15. #15

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Yhteyden keskustaan Laajasalon ratikka ratkaisee, mutta yhteydet muualle pääkaupunkiseudulle muodostuvat hitaiksi.
    Mutta mitä auttaa se, että Laajasalolaiset kuskataan tunnelissa? Ei se muutaman sadan metrin matka hitaammalla vauhdilla tunnu missään. Minuutti tai pari, jos Nokalta Kamppiin menee. Olisihan se tietysti parempi, jos Katajanokan ja Kampin välillä kulkisi tunneli. Hinta ei kyllä välttämättä houkuttele. Kadun tai parin sulkeminen muulta liikenteeltä on halvempaa.

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. Metron soveltuvuus Helsinkiin
    kirjoittanut Braide foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 68
    Viimeisin viesti: 21.12.2008, 20:30
  3. Töölönlahden alueen suunnitelmia
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 11:14
  4. Vanhoja suunnitelmia Helsingissä
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 20.03.2007, 14:50
  5. Tulevaisuuden junakuljetukset!
    kirjoittanut Dr16 foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 16.02.2006, 18:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •