Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/57

Viestiketju: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

  1. #31

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sen oheessa oleva kuva maanalaisen aseman sisäänkäynnistä
    Offtopic
    Ai että tekee pahaa katsoa ympyrätalon paikkaa: "Wendtin talon" kortteli taisi olla loppujen lopuksi ympyrätaloa näyttävämpi.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    "Hakaniementori on ja tulee pysymäänkin suurena liikenneristeyksenä. Mutta kukapa enää ajattelee hitaita raitiovaunuja tai busseja kun voi astua nopeaan maanalaiseen."
    Etenkin, kun Hakaniemestä mihin tahansa päin kantakaupunkia taitaa päästä ratikalla nopeammin kuin metrolla. Näin juuri metron maanalaisuuden takia.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    "Hakaniementori on ja tulee pysymäänkin suurena liikenneristeyksenä. Mutta kukapa enää ajattelee hitaita raitiovaunuja tai busseja kun voi astua nopeaan maanalaiseen."
    Hei, nyt pientä suhteellisuudentajua ja historian tietämystä kehiin ettei mene ihan läskiksi! Vaikka tämä foorumi onkin kategorioitu "viihdelukemistoksi", niin jotain faktaakin tänne joskus mahtuu.

    Tuo kartta on julkaistu Seurassa nro 24/1952 (11.6.1952). Miettikääpä minkälaista Helsingin kaupunkiliikenne oli silloin. Olympialaiset olivat vielä edessä eli samalla viimeinen liikennekesä historiallisilla avoperävaunuilla oli tulossa. Uudemman kaluston lisäksi raitioteiden moottorivaunuista vanhimmat veteraanit olivat vuodelta 1909 ja perävaunuja oli peräti vuodelta 1900, eli vanhoja Kummereita. Linja-autot olivat pääperiaatteessa vastaavanlaisia ikäloppuja omnibusseja, tosin kuitenkin linja-autoille ominaisen käyttökestävyyden heikkouden vuoksi kuitenkin paaaljon nuorempia.

    Saihan sitä siis silloin haaveilla Metrosta. Mutta se Metro mistä haaveiltiin, ei ollut totta tosiaan sellainen kuin tänne on luotu.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Mutta se Metro mistä haaveiltiin, ei ollut totta tosiaan sellainen kuin tänne on luotu.
    Saatiin vielä parempi...
    Ei 16 km/h:n keskinopeuksia eikä jok'ikisessä ristikossa ja vaihteessa kuuluvaa karmeata kilinää, kolinaa räminää, ei päivittäisiä häiriöinfotulvia netissä / sähköposteissa milloin lehti-, lumi- tai vesikelin takia tai väärin pysäköityjen autojen tähden...
    (Huom! Tässä on kärjistetty asioita keskustelun herättämiseksi, kuten viihdeohjelmien luonteeseen kuuluukin )
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 02.11.2006 kello 05:44.

  4. #34

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Saatiin vielä parempi...
    Niinpä niin.

    Saatiin "järjestelmä", jossa matkaketjun oleellisena osana on dieselbussien käyttäminen (vaikka ne kuolevat kymmenessä vuodessa sukupuuttoon kun maapallon fossiiliset öljyvarat toivottavasti ehtyvät).

    Saatiin yhden välineen ehdolla tapahtuvaa kaupunkisuunnittelua jossa kaupungin asukkaiden ja matkustajien haaveita ja toiveita ei paljoa kuunnella rationaalisten tilastotietojen, poliitikkojen vaalirahastolahjoitusten, grynderien ahneiden voitontavoitteiden ja viisivuotissuunnitelmien välissä.

    Saatiin värityksellään epilepsiakohtauksia aiheuttava pahalle haisevien sosiaalirajoitteisten päiväunipaikka jossa avohoidossa olevat itseään amfetamiinilla lääkitsevät kirvesmiehet uhkaavat viattomia.

    Tähän kai sitten vielä se pakollinen " :-) " ...

  5. #35
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut edsel Näytä viesti
    Saatiin "järjestelmä", jossa matkaketjun oleellisena osana on dieselbussien käyttäminen (vaikka ne kuolevat kymmenessä vuodessa sukupuuttoon kun maapallon fossiiliset öljyvarat toivottavasti ehtyvät).
    Eiköhän Ämmässuolta tai joltain sen seuraajalta saada biokaasua seudun busseille aina sen verran, ettei liikennejärjestelmä tuohon kaadu... Ja silloin kun ajoneuvojen polttoaineiden kanssa todella alkaa näkyä niukkuuden merkkejä, niin erilaiset polttokenno- yms. ratkaisut kyllä alkavat toden teolla nostella päätään.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut edesl
    Tähän kai sitten vielä se pakollinen " :-) " ...
    Tuo on tietenkin se tärkein.

  6. #36

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Eiköhän Ämmässuolta tai joltain sen seuraajalta saada biokaasua seudun busseille aina sen verran, ettei liikennejärjestelmä tuohon kaadu... Ja silloin kun ajoneuvojen polttoaineiden kanssa todella alkaa näkyä niukkuuden merkkejä, niin erilaiset polttokenno- yms. ratkaisut kyllä alkavat toden teolla nostella päätään.
    Tuo on tietenkin se tärkein.
    Tai turvesoilta, puusta tai ......

    Tämä tietysti sen jälkeen kun öljy ja maakaasu ovat kokonaan loppuneet.

  7. #37
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Kolme metrolinjaa

    Tehdään venäläiseen tapaan kolme metrolinjaa, vaikkapa oranssi, sininen ja vihreä.

    Oranssi linja: Nykyinen itämetro haaroineen + tuleva länsimetro kivenlahteen asti.

    Sininen linja: Lentokenttä - Jumbo - Tammisto - Pakila - Maunula - Mäkelänrinne - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi - Esplanadi - Kauppatori - Katajanokka - (Laajasalo?)

    Vihreä linja: Vantaankoskenrata - Huopalahti - Munkkivuori - Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Vallila - Sörnäinen - Hakaniemi - Kauppatori - Kaivopuisto - Kaapelitehdas - Ruoholahti.

    Piirtäkääpä kartalle eri väreillä, niin kolmen päälinjan avulla pääsee joka puolelle helsinkiä. Pasila saadaan mukaan kun linjat heilautetaan pasilan avulla puolelta toiselle. Pasila on tärkeä paikka, tämän takia linjojen on mentävä sen läpi. Pasilan läpi kiepsautus ei kuitenkaan merkittävästi hidasta helsinkiin keskustaan pääsyä, ja muutenkin tarjoaa näin enemmän reittivaihtoehtoja, kun linjat leikkaavat.

    En tiedä voisiko metroa nostaa pinnalle helsingin niemen alaosassa kaivarin jälkeen, esim vanhaa satamarataa käyttäen. Mutta näin periaatteessa selkeää vai mitä?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.11.2006 kello 08:47. Syy: katkottu pitkiä rivejä

  8. #38
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kolme metrolinjaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Tehdään venäläiseen tapaan kolme metrolinjaa, vaikkapa oranssi, sininen ja vihreä.
    Hyvä ajatus. Itsekin olen miettinyt, että metrohan sopisi mainiosti vanhaan kivikaupunkiin, joka on tiheästi rakennettu. Jopa paremmin sinne kuin esikaupunkeihin. Miksihän venäläistä triangeliratkaisua ei ole käytetty Neuvostoliiton ulkopuolella, vai onko? Onko siinä jotain strategisia heikkouksia esimerkiksi Helsingissä?

    Tätä karttapohjaa voi käyttää apuna ymmärtääkseen, miten metrolinja menee kun sen piirtää kartalle:
    http://suomi24.pp.fi/tramwest/paakaupunkiseutu.PNG
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #39
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Kolme metrolinjaa kuva

    Tässä paintilla tehty hahmotelmani edellisestä aiheesta...

    http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox...hoto&PhotoID=1

    Tässä vielä karttakuvaan muunnettuna..

    http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox...hoto&PhotoID=2
    Viimeisin muokkaaja Murzu; 21.11.2006 kello 03:14.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kolme metrolinjaa kuva

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Tässä paintilla tehty hahmotelmani edellisestä aiheesta...

    http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox...hoto&PhotoID=1

    Tässä vielä karttakuvaan muunnettuna..

    http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox...hoto&PhotoID=2
    Hienoa jälkeä, pojat! Kyllä nuorissa on tulevaisuus! Tällainen aivojumppa on hyvin terveellistä, kuten myös toisen ketjun teema, mitä jos metro olisikin aikanaan päätetty toteuttaa paljon kevyempänä. On hyvä miettiä asioille vaihtoehtoja.
    Nimenomaan kantakaupungin puolella metron potentiaalista saisi eniten irti. Logistisesti PISARA olisi varmasti parempi kuin sen tilalla kulkevat metrohaarat, mutta PISARA taitaa olla melkoisessa poliittisessa vastatuulessa. Siihen on kerrottu erilaisia syitä muissa viestiketjuissa. Toisaalta kaaviossa itäiset haarat päättyvät nykyisiin paikkoihinsa, Sipoon jatkoa ei esiinny. Murzun verkostosta oli asiantuntevasti jätetty Laajasalon haara pois, koska sinne näyttäisi olevan tulossa tosissaan raitiotieyhteys. Jos minulta kysyttäisiin, katkaisisin vihreän* linjan Maunulaan / Suursuolle.

    EDIT: Murzun kartalla sininen ja vihreä taitavat olla päinvastoin selostuksissa esitettyihin nähden.
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 21.11.2006 kello 04:42.

  11. #41

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Länsi-Vantaalla asuvana suunnitelmassa hiukan häiritsee suoran yhteyden poistuminen Vantaankosken radalta ydinkeskukstaan. Tuli mieleen, että vihreä linja voisi pohjoisesta tullessa kiertää Kauppatorin ja Kaivopuiston kautta, mutta kulkisi sitten Ruoholahdesta nykyistä metrolinjaa Hakaniemeen ja takaisin "omalle" reitilleen.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Länsi-Vantaalla asuvana suunnitelmassa hiukan häiritsee suoran yhteyden poistuminen Vantaankosken radalta ydinkeskukstaan.
    Tuossa kohtaa suunnitelmissa olisi tosiaan vähän hiomista. Muilta osin varsin miellyttävä visio Murzulta.

  13. #43

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Siniseen linjaan asema Jätkäsaaren eteläosaan, joka palvelee Jätkäsaarta ja Hernesaarta?

  14. #44
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Tälläinen uutinen Ylen Aikaiselta 29.12.2006. Onko nyt otettu jokin isovaihde käyttöön metrosuunnittelussa/-rakentamisessa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ylen Aikainen
    Metro saattaa liikennöidä Töölössä jo vuonna 2014.

    Helsingin metron on kaavailtu jatkuvan Kampin metroasemalta Töölön, Stadionin ja Meilahden kautta Pasilaan.

    Kampin metroaseman alle on on kaivettu toinen luola, jota voitaisiin käyttää risteävän linjan asemana.

    Pasilasta metron suunniteltu ristevän Viikkiin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.01.2007 kello 17:49. Syy: lisätty skandit

  15. #45

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Tuohon aikatauluun on hyvin vaikea uskoa. Eiköhän länsimetro, Laajasalon ratikka sekä Kalasataman ja Jätkäsaaren ratikat sido investointirahat joksikin aikaa.

    Töölön metro voi olla realistinen 2020-luvulla. Vaikka minusta Pisara on kiireellisempi hanke kuin Töölön metro. Ikävä kyllä Helsingin kaupunki ei ole kiinnostunut Pisarasta. Ja VR puolustaa monopoliaan ja näkee tunnelihankkeet uhkina, jotka pitää torjua.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. Metron soveltuvuus Helsinkiin
    kirjoittanut Braide foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 68
    Viimeisin viesti: 21.12.2008, 20:30
  3. Töölönlahden alueen suunnitelmia
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 11:14
  4. Vanhoja suunnitelmia Helsingissä
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 20.03.2007, 14:50
  5. Tulevaisuuden junakuljetukset!
    kirjoittanut Dr16 foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 16.02.2006, 18:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •