Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-57/57

Viestiketju: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

  1. #46
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Onko nyt otettu jokin isovaihde käyttöön metrosuunnittelussa/-rakentamisessa?
    Ainakin HKL:n suunnittelujohtajalla on kovasti toiveita isomman vaihteen käyttämisestä, niitä voi lukea mm. Liikennepeilistä. Kaupunginjohtajakin totesi tänään Kalasataman aseman olevan lähtölaukaus metroliikenteen kehittämiselle. Suuria suunnitelmia oli kyllä jo edellisenkin suunnittelujohtajan aikaan, mutta aika hitaasti ovat silti toteutuneet.

  2. #47
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kolme metrolinjaa kuva

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Tässä paintilla tehty hahmotelmani edellisestä aiheesta...

    http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox...hoto&PhotoID=1

    Tässä vielä karttakuvaan muunnettuna..

    http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox...hoto&PhotoID=2
    Katselin nyt vasta noita Murzun hahmotelmia ja hienoltahan ne näyttävät. Pasila muodostuu todella uudeksi keskukseksi ja vaihtopisteeksi. Katajanokalta vielä jatko Laajasaloon ja Santahaminaan aikanaan. Tuo Ruoholahti-Vantaankoski-linjahan voisi jatkua edelleen Lauttasaaren puolelle, jossa rata erkanisi Lauttasaaren asemalta etelään Vattuniemeen saakka. Harmittavaa, kun Vattuniemen alueen joukkoliikenneyhteyksistä tulee vaihdollisia länsimetron myötä, kyseessä on kuitenkin alati kasvava alue.

    Mutta, mites Kehärata sopisikaan noihin kuvioihin? Senhän rakentamisen on määrä alkaa jo ensi vuonna (ei toki lopullista päätöstä vielä).
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #48
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Helsingin joukkoliikennelautakunnassa keskustellaan 31.5 myös "esityksestä vuoden 2008 talousarvioksi ja vuosien 2008-2010 taloussuunnitelmaksi" ja esitetään muunmuassa (vuosille 2008-2012) 10 miljoonaa euroa Pasilan metroaseman rakentamiselle. Eihän sellaista ole edes kai päätetty vielä ? Samoin esitetään 50 milliä uusille metrovaunuille ; mitäs sillä saisi? 13-16 metrovaunua, sanoisin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #49
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    ja esitetään muunmuassa (vuosille 2008-2012) 10 miljoonaa euroa Pasilan metroaseman rakentamiselle.
    Kyllä tuon kanssa näytetään aika tosissaan olevan. WSP Finlandin yksi projekteista näyttäisi olevan: linkki.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #50
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Tarvitaan kolme metrolinjaa ja Helsingin metroverkosto alkaa olla kattava + tietenkin lentokenttämetro.
    1.Kivenlahti-Vuosaari/Mellunmäki
    2.Laajasalo-Töölö-Pasila-Viikki
    3.Vantaankoski-Huopalahti-Ruskeasuo-Pasila-Sörnäinen-Ruoholahti

    Etenkin kannatan Vantaankosken radan muuttamista metroksi. Huopalahdessa se voisi sukeltaa tunneliin, josta se kulkisi Ruskeasuon kautta Pasilaan ja edelleen Vallilaan ja Sörnäisiin. Määränpäänä Ruoholahti. Selväähän on että noin 5min matka-ajan pidennys keskustaan tulee nykyiseen M-junaan verrattuna. Koska Sörnäisten kautta kierretään. Mutta toisaalta nykyään M-junat jäävät aika kauas varsinaisesta keskustasta. Sanotaanko että se voitettu 5min kuluu jo kävellessä laiturilta keskustaan. Pienellä matka-ajan pidennyksellä saavutetaan keskusta laajemmin, kaikki eivät ole matkalla rautatieasemalle. Osa haluaa Ruoholahteen, osa Hakaniemeen, jne. Ja samalla saadaan puuttuva lenkki välille Sörnäinen-Pasila, kartalta katsoen asian huomaa paremmin. Esim jos Itä-Helsingistä halutaan Pasilan suuntaan tai lentokenttämetrolle.

  6. #51
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Ja samalla saadaan puuttuva lenkki välille Sörnäinen-Pasila, kartalta katsoen asian huomaa paremmin.
    Mikä puuttuva lenkki? Vai eikös seiskan ratikka kelpaa metroilijoille?

  7. #52
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mikä puuttuva lenkki? Vai eikös seiskan ratikka kelpaa metroilijoille?
    Seiska on hidas välillä Sörnäinen-Pasila heille, jotka vaihtavat itämetrosta junaan Pasilassa, 12 min vs 2 min on kyllä selvä ero työmatkoissa. Vieläpä kun on noustava metrosta ylös ja Pasilassa käveltävä jonkin matkaa asemalle. Tilannetta on yritetty paikata Junatien linjoilla 58, 59, 505, 509 ja Harjutorin 22, 50, mutta jokainen näistä kulkee aika harvoin ja pysäkkien sekavuus tekee systeemistä vaikean. Metro selkeyttäisi tilannetta ja nopeuttaisi näitä vaihtoja.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #53
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Seiska on hidas välillä Sörnäinen-Pasila heille, jotka vaihtavat itämetrosta junaan Pasilassa, 12 min vs 2 min on kyllä selvä ero työmatkoissa. Vieläpä kun on noustava metrosta ylös ja Pasilassa käveltävä jonkin matkaa asemalle. Tilannetta on yritetty paikata Junatien linjoilla 58, 59, 505, 509 ja Harjutorin 22, 50, mutta jokainen näistä kulkee aika harvoin ja pysäkkien sekavuus tekee systeemistä vaikean. Metro selkeyttäisi tilannetta ja nopeuttaisi näitä vaihtoja.
    Tämä on yksi liian raskaaksi tehdyn metromme aiheuttamista ongelmista. Mutta ei se sillä ratkea, että on rata Pasilan aseman ja Sörnäisten aseman välillä. Nuo mainitut bussilinjat palvelevat Teollisuuskadun varren runsasta työpaikkakeskittymää, jolle ohi ajavasta metrosta ei ole mitään hyötyä.

    Eli raskasmetron ongelmat vain jatkuvat. Kaupungin metrosuunnittelun henkihän näyttää olevan rakentaa vain metron tunnelirataa ja mahdollisimman vähän asemia, koska asemat tekevät metrosta kalliin (ks. HS 26.5. uutinen Töölön metrosta).

    "Liityntäliikennettä" tuolle välille on vaikea rakentaa muuten kuin mitä nykyiset bussilinjat ovat. Kalasatama ja Sörkkä ovat molemmat kelvottomia tuolla välillä kulkevien bussien vaihtoasemiksi. Kalasatamassa kävely-yhteydet ovat kelvottomat, Sörkästä taas tulee busseille pitkä kierto päästä Teollisuuskadulle.

    Pasila-Sörkkä välillä pitää olla nykyaikainen ratikan tekniikkaan perustuva metro, jolla on vähintään 3 pysäkkiä tuolla osuudella. Espoon metronsuunnittelun kombi-ideasta tällaisen olisi voinut kehittää, ja metrolla olisi siten ollut tulevaisuutta. Asemattomalla metrolla ei sitä ole.

    Antero

  9. #54
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Helsinki elää nyt tällaista "metropoli-vaihetta", eräänlaista murrosikää,: halutaan laajentua ja muodostua todelliseksi suomalaiseksi suukaupungiksi (nyt peräti miljoona asukasta YTV-alueella ) maailman kartalle. Siksi metrokin kuuluu metropoliin ja muita vaihtoehtoja ei edes ajatella (Pisarakin jossain kaukaisessa visiossa). Jos joku merkittävä politikko tai poliittinen voima kykenee uskottavasti esittämään Helsingin kaupungille, sen päättäjille ja virkamiehille sen "toisen vaihtoehdon" (jonka me tällä foorumilla tiedämmekin), niin hieno homma. Siihen muutokseen ei riitä meidän mesoaminen täällä foorumilla. Niin kauan kuin näin ei tapahdu, metro on ainoa todellinen ja jo olemassa oleva vaihtoehto.

    Raide-Jokerilla (ja toivottavasti Laajasalo myös) tulee olemaan todellinen näytönpaikka siihen, mihin pikaratikka-järjestelmä pystyisi täällä Helsingissä. Metron ei tarvitse sitä enää näyttää.

    Älkää nyt käsittäkö väärin; olen raideliikenteen ystävä sen kaikessa muodoissaan; niin metron kuin ratikankin ja toivon totisesti jälkimmäisen laajentuvan ja reippaasti sekä saavuttavan uusia muotoja. Helsingin metro on mielestäni kuitenkin hyvä järjestelmä myös.

    --------------

    Juuri Pasilan seutu tuntuu olevan tulevaisuudessa erittäin tärkeä kehityskohde Helsingille ja ko. alueen liikennejärjestelyt sen mukana. Itse toivon, että Keski-Pasilasta kehitetään upea uusi keskus näkyvine maamerkkeineen ja metroasemakin kuuluisi tuonne. Jollei joku tee jotain ratkaisevaa Pisara-radan toteutuksen suhteen, metrolinja Kamppi-Pasila on se todellinen vaihtoehto. Pasilasta Vallilan ja Sörkan suuntaan on sen luonnollinen jatke jossain vaiheessa. Mutta asemia vähintään Teollisuuskadun seudulle, Vallilaan sekä Hermanniin.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 27.05.2007 kello 14:03.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #55
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tämä on yksi liian raskaaksi tehdyn metromme aiheuttamista ongelmista. Mutta ei se sillä ratkea, että on rata Pasilan aseman ja Sörnäisten aseman välillä. Nuo mainitut bussilinjat palvelevat Teollisuuskadun varren runsasta työpaikkakeskittymää, jolle ohi ajavasta metrosta ei ole mitään hyötyä.
    Metron osuus Sörnäinen-Pasila ei ole tarkoitettu Teollisuuskadun työpaikkakeskittymää varten. Ehdotukseni tarkoitti paljon laajempaa hyötyä.
    Esim Vantaankosken radan väki voitaisiin ripotella välille Sörnäinen-Ruoholahti suoralla yhteydellä, nykyäänhän M-junalla pääsee vain rautatieasemalle. Tämä oli siis linjan päätarkoitus. Mutta siinä sivussa Sörnäinen-Pasila välille muodostuu tehokas "oikotie" Pasilaan. Näin Itä-Helsingistä pääsisi Pasilan kautta muualle (rantarata, vantaankoski, päärata) ainakin 10-15 min nopeammin jos pitäisi käydä Helsingissä vaihtamassa.

    Niin, ja sille Teollisuuskadun työpaikkakeskittymälle kuljettaisiin edelleen samoin kuin nytkin, muulla kuin metrolla. Lisähuomiona, että Vallilaan tulisi metroasema..
    Viimeisin muokkaaja vko; 27.05.2007 kello 20:09. Syy: koko viestin lainausta lyhennetty

  11. #56
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Esim Vantaankosken radan väki voitaisiin ripotella välille Sörnäinen-Ruoholahti suoralla yhteydellä, nykyäänhän M-junalla pääsee vain rautatieasemalle.
    Mutta pääseehän sieltä metrolla molempiin suuntiin ja matka-ajat mainitsemillesi kohdeasemille taitavat tulla lyhyemmiksi - no riippuu tietenkin siitä, miten pitkä vaihtokävely Pasilaan kehitettäisiin. Tietenkin metro ja lähijunaverkon yhdistäminen olisi toinen juttu, mutta näillä näkymin toiveajattelua.

    Siksi toiseksi tulee tekninen ongelma. Metrojen tapaan ratojen haarautuminen ei kuulu systeemiin. Sörkkä-Ruoholahti -välillä ei ole vapaata kapasiteettia M-junametroille. Ai niin, rinnakkainen tunneli on tietenkin ihan jees.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Mutta siinä sivussa Sörnäinen-Pasila välille muodostuu tehokas "oikotie" Pasilaan. Näin Itä-Helsingistä pääsisi Pasilan kautta muualle (rantarata, vantaankoski, päärata) ainakin 10-15 min nopeammin jos pitäisi käydä Helsingissä vaihtamassa.
    Itäväylältä Pasilaan menevillä busseilla pääsee aivan yhtä hyvin - ja niillä on reitillänsä muutama pysäkkikin.

    Antero

  12. #57
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Niin, ja sille Teollisuuskadun työpaikkakeskittymälle kuljettaisiin edelleen samoin kuin nytkin, muulla kuin metrolla. Lisähuomiona, että Vallilaan tulisi metroasema..
    Kyllä metrokin soveltuisi hyvin Teollisuuskadun työpaikka-alueelle. Nokiantien ja Nilsiänkadun risteykseen sijoitettu metroasema palvelisi hyvin koko aluetta. Pitää muistaa, että tulevaisuudessa tuo Teollisuuskadun ja Aleksis Kiven kadun välinen alue ei ole enää maastoeste aitoineen ja junahalleineen, joten metroasemalle on kätevä kävellä ysiratikan reitiltäkin. Ysiratikka ei kuitenkaan kävisi tarpeettomaksi, koska se palvelisi edelleen Kallion yhteyksiä Pasilaan.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. Metron soveltuvuus Helsinkiin
    kirjoittanut Braide foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 68
    Viimeisin viesti: 21.12.2008, 20:30
  3. Töölönlahden alueen suunnitelmia
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 11:14
  4. Vanhoja suunnitelmia Helsingissä
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 20.03.2007, 14:50
  5. Tulevaisuuden junakuljetukset!
    kirjoittanut Dr16 foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 16.02.2006, 18:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •