Länsiterminaalin ratikkalinjat

Liittynyt
25 Elokuu 2010
Viestit
89
Testasin lauantaina T2 terminaalia ja raitiovaunuja. En ole tyytyväinen etenkään paluuyhteyteen Länsisatamasta. Täyteen lastatut raitiovaunut odottavat laiturissa aikataulunsa mukaista lähtöaikaa. Ihmiset istuvat ja seisovat raitiovaunussa tavaroidensa keskellä.

Mistähän mahtaa johtua, että satamasta ei ole suoraa raitiovaunuyhteyttä Ruoholahden metroaseman eteen? Miksi kiskoja ei ole jatkettu Saukonpaadesta T2 terminaalin eteen? Miksei liikennöidä shuttle-tyyppisesti eli kun vaunu tulee täyteen, se myös lähtee liikkeelle. Eikä tuossa tarvita kuin 2 pysäkkiä: T2 terminaali ja Ruoholahden metroasema. Käytännössä siis ohi metriksen ja paluu vaikka Länsilinkin ja seiskaratikan kautta. Tai vastapäivään, riippuen kumpi on helpompi järjestää. Linjalle tunnukseksi vaikka T2.
 
Mistähän mahtaa johtua, että satamasta ei ole suoraa raitiovaunuyhteyttä Ruoholahden metroaseman eteen? Miksi kiskoja ei ole jatkettu Saukonpaadesta T2 terminaalin eteen?

Sieltä puuttuu silta ja katu. Jos oikein hyvin käy, niin aika lailla kahden vuoden kuluttua tuo kuvaamasi yhteys on jo käytössä linjan 8 jatkeena.
 
Luultavasti kaikkein intomielisimmät ratikkauskovaisetkin alkavat pikkuhiljaa myöntää, että terminaaliyhteyksien rakentaminen raitiolinjojen varaan oli karmea virhe. Syöttövuorot pitäisi absoluuttisesti ajaa ilman aikatauluja ja vain kahden tolpan välisinä.
Toki tämä uudistus voitaisiin toteuttaa vaikka huomispäivänä. Raitiovaunujen lisäksi terminaalille tulisi jokaista laivaa vastaan tokka busseja, jotka suhaisivat täydet kuormansa suoraan Ruoholahteen tai Kamppiin ilman mahdollisuutta jäädä välipysäkille. Näin spårissa olisi sitten tilaa niille, jotka olisivat menossa jollekin muulle pysäkille ja joilla ei olisi ihmeempi kiire, koska senhän tietää nyt jokainen, että raitiovaunu on hitautensa takia huonoin mahdollinen ratkaisu kiireellisessä tilanteessa.
 
Muistatko, Moxu, että siellähän oli juuri sellainen järjestely. Aikana, jolloin laivamatkustajien määrä oli nykyistä huomattavasti pienempi ja Jätkäsaaren autoliikenteen samoin. Mutta miten se mahtoikaan toimia? Se bussi oli hirvittävän hidas seistessään Rautatiekatujen ruuhkissa, ja kun se vaihtui ratikaksi, nousi matkustajamäärä 352 %. Aikamoinen uskovainen saa tosiaan olla, jos bussia sinne toivoo.
 
Herää myös kysymys, kuka nuo nonstopit kustantaa? HSL tuottaa ensisijaisesti pääkaupunkiseudun asukkaille liikennettä.
Moni satamasta lähtevä jättää lipun ostamatta, koska tarkastajia ei kyytiin mahdu.
 
Nonstoplinjan voisi tehdä jo nykyiselle rataverkolle siten, että päättäri olisi Salmisaaren kääntöpaikalla ja raitiovaunu ajaisi Länsilinkin kautta. Muutostöinä tämä tarkoittaisi vaihteiden rakentamista mahdollistamaan kääntyminen Ruoholahdenrantaan. Myös T2 terminaalin edessä oleva kääntöpaikka pitäisi suunnitella tikapuumalliseksi, jotta useampi raitiovaunulinja voisi käyttää sitä. Anteeksi käsivarainen piirtäminen. Karttapohja on varastettu Helsingin kaupungilta ja ehdottamani linja on vaaleansinisellä.

Lansisatamashuttle.jpg
 
Testasin lauantaina T2 terminaalia ja raitiovaunuja. En ole tyytyväinen etenkään paluuyhteyteen Länsisatamasta. Täyteen lastatut raitiovaunut odottavat laiturissa aikataulunsa mukaista lähtöaikaa. Ihmiset istuvat ja seisovat raitiovaunussa tavaroidensa keskellä.

Kannattaa muistaa, että 6T on heilurilinja, joka vaihtuu linjaksi 8 Arabiassa. Jos vaunut kulkisivat etuajassa, olisi todennäköisesti Arabiassa vaunujen järjestys väärä ja samalla sotkettaisiin myös 8:n liikennöinti ja todennäköisesti myös linjan 9.

Itse olen ollut ihan tyytyväinen sen jälkeen, kun kuljettajarahastus loppui. Nyt sentään voidaan ko. linjoja ajaa paremmin aikataulussa.
 
Kannattaa muistaa, että 6T on heilurilinja, joka vaihtuu linjaksi 8 Arabiassa. Jos vaunut kulkisivat etuajassa, olisi todennäköisesti Arabiassa vaunujen järjestys väärä ja samalla sotkettaisiin myös 8:n liikennöinti ja todennäköisesti myös linjan 9.

Itse olen ollut ihan tyytyväinen sen jälkeen, kun kuljettajarahastus loppui. Nyt sentään voidaan ko. linjoja ajaa paremmin aikataulussa.

Kuljettajarahastus olisi voinut loppua alle 10 pysäkillä, ja se olisi ratkaissut melkein kokonaan ongelmat. Rautatieaseman viereisillä pysäkeillä ja laivaterminaalissa se tuotti ongelmia, mutta muuten oli hyvin poikkeuksellista jos enemmän kuin yksi seurue nousi kyytiin samalta pysäkiltä ostaen kuljettajalta liput.

Kun linja 6 käännetään Hernesaareen, aletaan liikennöidä Länsiterminaalin ja Kauppatorin välillä omaa linjaa terminaalia varten. Tämän vaunut voisi lähteä heti kun ne on täynnä. Samoin jo nykytilassa linjan 5 vaunut Katajanokan terminaalilta.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:42 ----------

Herää myös kysymys, kuka nuo nonstopit kustantaa? HSL tuottaa ensisijaisesti pääkaupunkiseudun asukkaille liikennettä.
Moni satamasta lähtevä jättää lipun ostamatta, koska tarkastajia ei kyytiin mahdu.

On ironista, että HSL tekee raitiovaunuista karjavaunuja ja säästämisen takia jää itse asiassa saamatta lipputulot. :lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 12:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:44 ----------

Luultavasti kaikkein intomielisimmät ratikkauskovaisetkin alkavat pikkuhiljaa myöntää, että terminaaliyhteyksien rakentaminen raitiolinjojen varaan oli karmea virhe. Syöttövuorot pitäisi absoluuttisesti ajaa ilman aikatauluja ja vain kahden tolpan välisinä.
Toki tämä uudistus voitaisiin toteuttaa vaikka huomispäivänä. Raitiovaunujen lisäksi terminaalille tulisi jokaista laivaa vastaan tokka busseja, jotka suhaisivat täydet kuormansa suoraan Ruoholahteen tai Kamppiin ilman mahdollisuutta jäädä välipysäkille. Näin spårissa olisi sitten tilaa niille, jotka olisivat menossa jollekin muulle pysäkille ja joilla ei olisi ihmeempi kiire, koska senhän tietää nyt jokainen, että raitiovaunu on hitautensa takia huonoin mahdollinen ratkaisu kiireellisessä tilanteessa.

Oikeasti Länsiterminaaliin pitäisi mennä juna. Bussi ei auta mitään verrattuna raitiovaunuun, vaan ihan samalla tavalla siellä voi olla odottamassa monta raitiovaunua, jotka lähtee heti kun ne täynnä.

Joku riemuidiootti kuitenkin keksi että rautatien tilalla pitää olla pyörätie, ja kiskothan voitaisiin palauttaa linjaukselle vanhojen alueiden, mutta Jätkäsaaren osuus pitäisi rakentaa tunneliin, vaikka Jätkäsaaressa meni vastikään rautatie.
 
Nonstoplinjan voisi tehdä jo nykyiselle rataverkolle siten, että päättäri olisi Salmisaaren kääntöpaikalla ja raitiovaunu ajaisi Länsilinkin kautta. Muutostöinä tämä tarkoittaisi vaihteiden rakentamista mahdollistamaan kääntyminen Ruoholahdenrantaan. Myös T2 terminaalin edessä oleva kääntöpaikka pitäisi suunnitella tikapuumalliseksi, jotta useampi raitiovaunulinja voisi käyttää sitä.

Linjan voisi teknisesti tehdä kuten ehdotat. Kovin perusteltua se ei kuitenkaan olisi. Ruoholahdenrannan risteyksestä etäisyys Kampin metroasemalle on vain 150 m pidempi kuin Ruoholahden metroasemalle. Itämerenkadulle päästäkseen vaunun olisi jälleen ylitettävä Mechelininkatu tasossa, mikä on hidasta ja ruuhkauttaa autojen pääsuuntaa. Kun pääosa metromatkustajista kulkee itään, ei länteen, on nykyinen yhteys Kamppiin kokonaisuutena parempi.

Ehdottamaasi vaihdeyhteyttä ei ehdittäisi suunnitella ja toteuttaa ennen kesää 2020.Yhteys olisi käytössä vain alkuvuoteen 2021, jolloin Atlantinkadun radan odotetaan valmistuvan. Tällöin syntyy Atlantinkadun kautta yhteys Ruoholahden metroasemalle linjalla 8.

On ironista, että HSL tekee raitiovaunuista karjavaunuja ja säästämisen takia jää itse asiassa saamatta lipputulot.

Ei siellä kyetä ajattelemaan tuloja. Jos kyettäisiin, olisi terminaalille jo kauan sitten pantu pari lipunmyyjää ruuhka-aikoina. Tienaisivat talolle valtavia määriä rahaa meikäläisillä huippukorkeilla kertalippuhinnoilla.
 
Kyllähän tuo tilanne paranee huomattavastikin, kun kasi jatkaa terminaalille. Olisi yhteyttä varmaan kannattanut kiirehtiä (ja maksattaa Helsingin Satama oyllä), kun nämä ongelmat kävivät jo jokunen vuosi sitten kasvavien matkustajamäärien myötä ilmeisiksi, mutta onhan tämä nillittäminen ja väliaikaisjärjestelyiden vaatiminen kyllä melkoista, kun ottaa huomioon, että Jätkäsaari on rakennustyömaa.

Siis että mitä ihmiset odottavat, kun siellä käyvät/sinne muuttavat? Jotain vanhaa kaupunkia ja sadan vuoden ajan kehitettyä/koeteltua raideliikennejärjestelmää?
 
Siis hetkinen! Mainitsiko joku ruuhkat? Siis jonkun oletetaan tulevan tuonne autolla, vaikka maanmainio raitiovaunuvaihtoehto olisi tarjolla?? (Ironiaa)

Muistan kyllä hyvin bussiruuhkat aikanaan, mutta bussi on silti tuollaisessa syöttöliikenteessä ratikkaa näppärämpi juuri siksi, että jos joukkoliikenteelle on rajattu oma kaista, sen ei edetäkseen tarvitse väistää muita. Länsiterminaaleilla olisi lisäksi mahdollista luoda myös systeemi, jossa asiakkailla olisi mahdollisuus päästä laivalipulla Kampin ja terminaalin välinen matka bussilla, joka ajaisi entisestä Espoon bussien ulosajosta Ruoholahden suuntaan ja Länsilinkistä edelleen joukkoliikennekaistaa/katua terminaalille. Samaa reittiä voisivat käyttää myös terminaalille jatkavat kaukoliikenteen bussit ja mikseivät tilausajotkin, joiden sisäänajo kaupunkialueelle taitaisi kuitenkin toimia Länsiväylä-Crusellinsilta-reittiä -tämähän lienee syytä jättää sallituksi tieksi myös henkilöautoille ja rahdille, koska sellaisiakin lautoilla kulkee.
Länsiterminaalit-Länsilinkki-Salmisaari-ratikkalinja (vaikka tunnuksella 7T) olisi kuitenkin pikaisena järjestelynä helpoin toteutettava. Matkaan vaan heti, kun poka on täysi, ja vaunuina vanhemman sarjan yksilöt, joissa on käytävällä riittävästi leveyttä tavaroillekin. Osa penkeistä voitaisiin jopa heivata mäkeen.
 
^ Kyllähän Mechelininkadun risteys on aina laivan liikahtamisen aikaan täynnä kepun äänestäjäkuntaa autoineen, Jätkäsaaresta poispäin perä viistää asfalttia. Tavallaan ihan ymmärrettävää, kun ajattelee Viron tai kehä1n ulkopuolusen maaseudun joukkoliikennettä.

Miksi tulla raitiovaunulla Jätkäsaareen, jos joutuu swn raitiovaunumatkan lisäksi autoilemaan lätäkön molemmilla puolilla satoja kilometrejä? Ei sitä autoa saa edes raitiovaunuun mukaan.
 
Kun katsotaan Suomen ja Viron välistä liikennettä, naapurimaiden välillä on suuri erilaisen tavaraliikenteen tarve ja siitä suurin osa ei kuitenkaan ole kaljaa tai lonkeroa. Tehokkain ja ekologisin tapa hoitaa Viron liikenne on taas autolautoilla, joissa ylimmät kerrokset ovat matkustajille ja alemmat kannet rekoille, pakuille ja henkilöautoille. Jätkäsaari taas on henkilöliikenteen kannalta hyvä paikka, joka voimakkaasti kannustaa liikkumaan ilman autoa.

Siitä huolimatta, että Jätkäsaaren sijainti kannusta joukkoliikenteen käyttöön Helsingin ja Tallinnan välillä kulkee myös hurjasti autoja, kun ratikassa ei isoja kuormia voi kuljettaa ja toisaalta merkittävä osa määränpäistä on täysin joukkoliikenteen ulottumattomissa. Lauttayhteyshän palvelee koko Suomea ja koko Viroa ei vain Helsinkiä ja Tallinnaa.

Jätkäsaaren suunnittelussa tuli tehtyä iso munaus kun Länsisatamasta ei tehty pääkatua suoraan Länsiväylälle. Nyt sitten tämä munaus on syytä korjata rakentamalla keskustatunneli ja siitä yhteys Länsisatamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jätkäsaaren suunnittelussa tuli tehtyä iso munaus kun Länsisatamasta ei tehty pääkatua suoraan Länsiväylälle. Nyt sitten tämä munaus on syytä korjata rakentamalla keskustatunneli ja siitä yhteys Länsisatamaan.

Ongelma ei ole kaistojen puute, mikä on turhan konservatiivinen ratkaisu kaikkeen, vaan huonosti vetävät risteykset Jätkäsaaren ulkopuolella. Länsisatamankadun liikennettä saisi parannettua pidentämällä sekä Porkkalankadun että Itämerenkadun risteyksien vihreitä, jotta suoraan kerkeää ajaa yli viisi ajoneuvoja kerralla.
 
Tehokkain ja ekologisin tapa hoitaa Viron liikenne on taas autolautoilla, joissa ylimmät kerrokset ovat matkustajille ja alemmat kannet rekoille, pakuille ja henkilöautoille.

Ei ole mitenkään sanottu, että nykyinen tapa on tehokkain tai edes ekologisin. Laivaliikenteessä on niin paljon yhteiskunnan tukia, että ihan arvailujen varaan jää, miten liikenne hoituisi, jos se tapahtuisi täysin markkinaehtoisesti. Luultavasti ainakin vähemmin vuoroin ja se tehostaisi liikennettä jo paljon, olisi myös ekologisempaa.
 
Takaisin
Ylös