Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/71

Viestiketju: Länsiterminaalin ratikkalinjat

  1. #1
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    77

    oletus Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Testasin lauantaina T2 terminaalia ja raitiovaunuja. En ole tyytyväinen etenkään paluuyhteyteen Länsisatamasta. Täyteen lastatut raitiovaunut odottavat laiturissa aikataulunsa mukaista lähtöaikaa. Ihmiset istuvat ja seisovat raitiovaunussa tavaroidensa keskellä.

    Mistähän mahtaa johtua, että satamasta ei ole suoraa raitiovaunuyhteyttä Ruoholahden metroaseman eteen? Miksi kiskoja ei ole jatkettu Saukonpaadesta T2 terminaalin eteen? Miksei liikennöidä shuttle-tyyppisesti eli kun vaunu tulee täyteen, se myös lähtee liikkeelle. Eikä tuossa tarvita kuin 2 pysäkkiä: T2 terminaali ja Ruoholahden metroasema. Käytännössä siis ohi metriksen ja paluu vaikka Länsilinkin ja seiskaratikan kautta. Tai vastapäivään, riippuen kumpi on helpompi järjestää. Linjalle tunnukseksi vaikka T2.
    Heli Hämäläinen
    kulosaarelainen ja nykyisin marjaniemeläinen joukkoliikenteen käyttäjä
    Helsinki

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7263

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Mistähän mahtaa johtua, että satamasta ei ole suoraa raitiovaunuyhteyttä Ruoholahden metroaseman eteen? Miksi kiskoja ei ole jatkettu Saukonpaadesta T2 terminaalin eteen?
    Sieltä puuttuu silta ja katu. Jos oikein hyvin käy, niin aika lailla kahden vuoden kuluttua tuo kuvaamasi yhteys on jo käytössä linjan 8 jatkeena.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    511

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Luultavasti kaikkein intomielisimmät ratikkauskovaisetkin alkavat pikkuhiljaa myöntää, että terminaaliyhteyksien rakentaminen raitiolinjojen varaan oli karmea virhe. Syöttövuorot pitäisi absoluuttisesti ajaa ilman aikatauluja ja vain kahden tolpan välisinä.
    Toki tämä uudistus voitaisiin toteuttaa vaikka huomispäivänä. Raitiovaunujen lisäksi terminaalille tulisi jokaista laivaa vastaan tokka busseja, jotka suhaisivat täydet kuormansa suoraan Ruoholahteen tai Kamppiin ilman mahdollisuutta jäädä välipysäkille. Näin spårissa olisi sitten tilaa niille, jotka olisivat menossa jollekin muulle pysäkille ja joilla ei olisi ihmeempi kiire, koska senhän tietää nyt jokainen, että raitiovaunu on hitautensa takia huonoin mahdollinen ratkaisu kiireellisessä tilanteessa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7263

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Muistatko, Moxu, että siellähän oli juuri sellainen järjestely. Aikana, jolloin laivamatkustajien määrä oli nykyistä huomattavasti pienempi ja Jätkäsaaren autoliikenteen samoin. Mutta miten se mahtoikaan toimia? Se bussi oli hirvittävän hidas seistessään Rautatiekatujen ruuhkissa, ja kun se vaihtui ratikaksi, nousi matkustajamäärä 352 %. Aikamoinen uskovainen saa tosiaan olla, jos bussia sinne toivoo.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    444

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Herää myös kysymys, kuka nuo nonstopit kustantaa? HSL tuottaa ensisijaisesti pääkaupunkiseudun asukkaille liikennettä.
    Moni satamasta lähtevä jättää lipun ostamatta, koska tarkastajia ei kyytiin mahdu.

  6. #6
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    77

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Nonstoplinjan voisi tehdä jo nykyiselle rataverkolle siten, että päättäri olisi Salmisaaren kääntöpaikalla ja raitiovaunu ajaisi Länsilinkin kautta. Muutostöinä tämä tarkoittaisi vaihteiden rakentamista mahdollistamaan kääntyminen Ruoholahdenrantaan. Myös T2 terminaalin edessä oleva kääntöpaikka pitäisi suunnitella tikapuumalliseksi, jotta useampi raitiovaunulinja voisi käyttää sitä. Anteeksi käsivarainen piirtäminen. Karttapohja on varastettu Helsingin kaupungilta ja ehdottamani linja on vaaleansinisellä.

    Nimi: Lansisatamashuttle.jpg
Katselukertoja: 830
Koko: 151,2 KB
    Heli Hämäläinen
    kulosaarelainen ja nykyisin marjaniemeläinen joukkoliikenteen käyttäjä
    Helsinki

  7. #7

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    571

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Testasin lauantaina T2 terminaalia ja raitiovaunuja. En ole tyytyväinen etenkään paluuyhteyteen Länsisatamasta. Täyteen lastatut raitiovaunut odottavat laiturissa aikataulunsa mukaista lähtöaikaa. Ihmiset istuvat ja seisovat raitiovaunussa tavaroidensa keskellä.
    Kannattaa muistaa, että 6T on heilurilinja, joka vaihtuu linjaksi 8 Arabiassa. Jos vaunut kulkisivat etuajassa, olisi todennäköisesti Arabiassa vaunujen järjestys väärä ja samalla sotkettaisiin myös 8:n liikennöinti ja todennäköisesti myös linjan 9.

    Itse olen ollut ihan tyytyväinen sen jälkeen, kun kuljettajarahastus loppui. Nyt sentään voidaan ko. linjoja ajaa paremmin aikataulussa.

  8. #8

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    701

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Kannattaa muistaa, että 6T on heilurilinja, joka vaihtuu linjaksi 8 Arabiassa. Jos vaunut kulkisivat etuajassa, olisi todennäköisesti Arabiassa vaunujen järjestys väärä ja samalla sotkettaisiin myös 8:n liikennöinti ja todennäköisesti myös linjan 9.

    Itse olen ollut ihan tyytyväinen sen jälkeen, kun kuljettajarahastus loppui. Nyt sentään voidaan ko. linjoja ajaa paremmin aikataulussa.
    Kuljettajarahastus olisi voinut loppua alle 10 pysäkillä, ja se olisi ratkaissut melkein kokonaan ongelmat. Rautatieaseman viereisillä pysäkeillä ja laivaterminaalissa se tuotti ongelmia, mutta muuten oli hyvin poikkeuksellista jos enemmän kuin yksi seurue nousi kyytiin samalta pysäkiltä ostaen kuljettajalta liput.

    Kun linja 6 käännetään Hernesaareen, aletaan liikennöidä Länsiterminaalin ja Kauppatorin välillä omaa linjaa terminaalia varten. Tämän vaunut voisi lähteä heti kun ne on täynnä. Samoin jo nykytilassa linjan 5 vaunut Katajanokan terminaalilta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:42 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PepeB Näytä viesti
    Herää myös kysymys, kuka nuo nonstopit kustantaa? HSL tuottaa ensisijaisesti pääkaupunkiseudun asukkaille liikennettä.
    Moni satamasta lähtevä jättää lipun ostamatta, koska tarkastajia ei kyytiin mahdu.
    On ironista, että HSL tekee raitiovaunuista karjavaunuja ja säästämisen takia jää itse asiassa saamatta lipputulot.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:44 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Luultavasti kaikkein intomielisimmät ratikkauskovaisetkin alkavat pikkuhiljaa myöntää, että terminaaliyhteyksien rakentaminen raitiolinjojen varaan oli karmea virhe. Syöttövuorot pitäisi absoluuttisesti ajaa ilman aikatauluja ja vain kahden tolpan välisinä.
    Toki tämä uudistus voitaisiin toteuttaa vaikka huomispäivänä. Raitiovaunujen lisäksi terminaalille tulisi jokaista laivaa vastaan tokka busseja, jotka suhaisivat täydet kuormansa suoraan Ruoholahteen tai Kamppiin ilman mahdollisuutta jäädä välipysäkille. Näin spårissa olisi sitten tilaa niille, jotka olisivat menossa jollekin muulle pysäkille ja joilla ei olisi ihmeempi kiire, koska senhän tietää nyt jokainen, että raitiovaunu on hitautensa takia huonoin mahdollinen ratkaisu kiireellisessä tilanteessa.
    Oikeasti Länsiterminaaliin pitäisi mennä juna. Bussi ei auta mitään verrattuna raitiovaunuun, vaan ihan samalla tavalla siellä voi olla odottamassa monta raitiovaunua, jotka lähtee heti kun ne täynnä.

    Joku riemuidiootti kuitenkin keksi että rautatien tilalla pitää olla pyörätie, ja kiskothan voitaisiin palauttaa linjaukselle vanhojen alueiden, mutta Jätkäsaaren osuus pitäisi rakentaa tunneliin, vaikka Jätkäsaaressa meni vastikään rautatie.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7263

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Nonstoplinjan voisi tehdä jo nykyiselle rataverkolle siten, että päättäri olisi Salmisaaren kääntöpaikalla ja raitiovaunu ajaisi Länsilinkin kautta. Muutostöinä tämä tarkoittaisi vaihteiden rakentamista mahdollistamaan kääntyminen Ruoholahdenrantaan. Myös T2 terminaalin edessä oleva kääntöpaikka pitäisi suunnitella tikapuumalliseksi, jotta useampi raitiovaunulinja voisi käyttää sitä.
    Linjan voisi teknisesti tehdä kuten ehdotat. Kovin perusteltua se ei kuitenkaan olisi. Ruoholahdenrannan risteyksestä etäisyys Kampin metroasemalle on vain 150 m pidempi kuin Ruoholahden metroasemalle. Itämerenkadulle päästäkseen vaunun olisi jälleen ylitettävä Mechelininkatu tasossa, mikä on hidasta ja ruuhkauttaa autojen pääsuuntaa. Kun pääosa metromatkustajista kulkee itään, ei länteen, on nykyinen yhteys Kamppiin kokonaisuutena parempi.

    Ehdottamaasi vaihdeyhteyttä ei ehdittäisi suunnitella ja toteuttaa ennen kesää 2020.Yhteys olisi käytössä vain alkuvuoteen 2021, jolloin Atlantinkadun radan odotetaan valmistuvan. Tällöin syntyy Atlantinkadun kautta yhteys Ruoholahden metroasemalle linjalla 8.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    On ironista, että HSL tekee raitiovaunuista karjavaunuja ja säästämisen takia jää itse asiassa saamatta lipputulot.
    Ei siellä kyetä ajattelemaan tuloja. Jos kyettäisiin, olisi terminaalille jo kauan sitten pantu pari lipunmyyjää ruuhka-aikoina. Tienaisivat talolle valtavia määriä rahaa meikäläisillä huippukorkeilla kertalippuhinnoilla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1075

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Kyllähän tuo tilanne paranee huomattavastikin, kun kasi jatkaa terminaalille. Olisi yhteyttä varmaan kannattanut kiirehtiä (ja maksattaa Helsingin Satama oyllä), kun nämä ongelmat kävivät jo jokunen vuosi sitten kasvavien matkustajamäärien myötä ilmeisiksi, mutta onhan tämä nillittäminen ja väliaikaisjärjestelyiden vaatiminen kyllä melkoista, kun ottaa huomioon, että Jätkäsaari on rakennustyömaa.

    Siis että mitä ihmiset odottavat, kun siellä käyvät/sinne muuttavat? Jotain vanhaa kaupunkia ja sadan vuoden ajan kehitettyä/koeteltua raideliikennejärjestelmää?

  11. #11

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    511

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Siis hetkinen! Mainitsiko joku ruuhkat? Siis jonkun oletetaan tulevan tuonne autolla, vaikka maanmainio raitiovaunuvaihtoehto olisi tarjolla?? (Ironiaa)

    Muistan kyllä hyvin bussiruuhkat aikanaan, mutta bussi on silti tuollaisessa syöttöliikenteessä ratikkaa näppärämpi juuri siksi, että jos joukkoliikenteelle on rajattu oma kaista, sen ei edetäkseen tarvitse väistää muita. Länsiterminaaleilla olisi lisäksi mahdollista luoda myös systeemi, jossa asiakkailla olisi mahdollisuus päästä laivalipulla Kampin ja terminaalin välinen matka bussilla, joka ajaisi entisestä Espoon bussien ulosajosta Ruoholahden suuntaan ja Länsilinkistä edelleen joukkoliikennekaistaa/katua terminaalille. Samaa reittiä voisivat käyttää myös terminaalille jatkavat kaukoliikenteen bussit ja mikseivät tilausajotkin, joiden sisäänajo kaupunkialueelle taitaisi kuitenkin toimia Länsiväylä-Crusellinsilta-reittiä -tämähän lienee syytä jättää sallituksi tieksi myös henkilöautoille ja rahdille, koska sellaisiakin lautoilla kulkee.
    Länsiterminaalit-Länsilinkki-Salmisaari-ratikkalinja (vaikka tunnuksella 7T) olisi kuitenkin pikaisena järjestelynä helpoin toteutettava. Matkaan vaan heti, kun poka on täysi, ja vaunuina vanhemman sarjan yksilöt, joissa on käytävällä riittävästi leveyttä tavaroillekin. Osa penkeistä voitaisiin jopa heivata mäkeen.

  12. #12

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1075

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    ^ Kyllähän Mechelininkadun risteys on aina laivan liikahtamisen aikaan täynnä kepun äänestäjäkuntaa autoineen, Jätkäsaaresta poispäin perä viistää asfalttia. Tavallaan ihan ymmärrettävää, kun ajattelee Viron tai kehä1n ulkopuolusen maaseudun joukkoliikennettä.

    Miksi tulla raitiovaunulla Jätkäsaareen, jos joutuu swn raitiovaunumatkan lisäksi autoilemaan lätäkön molemmilla puolilla satoja kilometrejä? Ei sitä autoa saa edes raitiovaunuun mukaan.

  13. #13

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3802

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Kun katsotaan Suomen ja Viron välistä liikennettä, naapurimaiden välillä on suuri erilaisen tavaraliikenteen tarve ja siitä suurin osa ei kuitenkaan ole kaljaa tai lonkeroa. Tehokkain ja ekologisin tapa hoitaa Viron liikenne on taas autolautoilla, joissa ylimmät kerrokset ovat matkustajille ja alemmat kannet rekoille, pakuille ja henkilöautoille. Jätkäsaari taas on henkilöliikenteen kannalta hyvä paikka, joka voimakkaasti kannustaa liikkumaan ilman autoa.

    Siitä huolimatta, että Jätkäsaaren sijainti kannusta joukkoliikenteen käyttöön Helsingin ja Tallinnan välillä kulkee myös hurjasti autoja, kun ratikassa ei isoja kuormia voi kuljettaa ja toisaalta merkittävä osa määränpäistä on täysin joukkoliikenteen ulottumattomissa. Lauttayhteyshän palvelee koko Suomea ja koko Viroa ei vain Helsinkiä ja Tallinnaa.

    Jätkäsaaren suunnittelussa tuli tehtyä iso munaus kun Länsisatamasta ei tehty pääkatua suoraan Länsiväylälle. Nyt sitten tämä munaus on syytä korjata rakentamalla keskustatunneli ja siitä yhteys Länsisatamaan.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 28.02.2019 kello 00:34.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  14. #14
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    444

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jätkäsaaren suunnittelussa tuli tehtyä iso munaus kun Länsisatamasta ei tehty pääkatua suoraan Länsiväylälle. Nyt sitten tämä munaus on syytä korjata rakentamalla keskustatunneli ja siitä yhteys Länsisatamaan.
    Ongelma ei ole kaistojen puute, mikä on turhan konservatiivinen ratkaisu kaikkeen, vaan huonosti vetävät risteykset Jätkäsaaren ulkopuolella. Länsisatamankadun liikennettä saisi parannettua pidentämällä sekä Porkkalankadun että Itämerenkadun risteyksien vihreitä, jotta suoraan kerkeää ajaa yli viisi ajoneuvoja kerralla.

  15. #15

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1075

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tehokkain ja ekologisin tapa hoitaa Viron liikenne on taas autolautoilla, joissa ylimmät kerrokset ovat matkustajille ja alemmat kannet rekoille, pakuille ja henkilöautoille.
    Ei ole mitenkään sanottu, että nykyinen tapa on tehokkain tai edes ekologisin. Laivaliikenteessä on niin paljon yhteiskunnan tukia, että ihan arvailujen varaan jää, miten liikenne hoituisi, jos se tapahtuisi täysin markkinaehtoisesti. Luultavasti ainakin vähemmin vuoroin ja se tehostaisi liikennettä jo paljon, olisi myös ekologisempaa.

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Länsiterminaalin T1-terminaali raitiovaunupysäkillä kiveystyö
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.08.2017, 12:20
  2. HSL: Uuden Länsiterminaalin raitiovaunupysäkit otetaan käyttöön maanantaina 27.2.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.02.2017, 13:10
  3. HSL: Bussi 9X ajaa 23.9. Länsiterminaalin ja Kampin väliä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2014, 14:50
  4. HSL: Muutoksia Länsiterminaalin ratikkayhteyksiin 12.1.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.01.2013, 12:00
  5. HSL: Raitiolinja 9 korvaa Länsiterminaalin bussit 13.8. alkaen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.08.2012, 10:10

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •