Länsiterminaalin ratikkalinjat

Itse olen muutamia kertoja tuolla 01:30 vuorolla tullut ja reilusti on ollut ihmettelijöitä ratikkaa etsimässä. Yli 10, mutta alle 50 joka kerta.

Kyllä jos länsiterminaalin (T2 erityisesti) ratikkaliikenteestä puhutaan, niin pitää kyllä keskittyä sitten siihen pysäkkiin joka on terminaalin edessä. Kilometrin tai kahden kävely on jo joku ihan muu juttu, ei joukkoliikennettä terminaalilta. Samoin taksin käyttö.

Kyllä mielestäni hyvin pienellä viilaamisella tuon saisi kuntoon. Järkevöittäisi vain lähtöaikoja +/- 10 minuuttia ja heittäisi 1-2 lähtöä ysiltä seiskalle. Siinä se.

Tarpeellinen olisi myös järjestely, jossa ratikka (ainakin se viimeinen) odottaisi jos laiva on hieman myöhässä.

On syytä muistaa, että tämä ratikkahan ei ole mikään yksin universumissa esiintyvä ilmiö, vain osa joukkoliikennepalapeliä. Jos ratikkaa pitää odottaa ylimääräiset 30 minuuttia, niin jollekin se voi olla vain mukava tupakkatauko. Meille muille se usein tarkoittaa, että myöhästyy viimeistä junasta rautatientorilta. Esimerkiksi Leppävaaraan lähtee viimeinen juna muistaakseni 1:08 arkisin. Kun laiva saapuu satamaan 00:30, ei tuossa kauheasti ratikkojen kanssa ole pelivaraa, eikä ainakaan ylimääräisiä kävelyitä ole varaa harrastaa.

Tuo on peli joka pitäisi saada toimimaan paremmin yhdessä. Kun laiva saapuu, pokaa purkautuu reilusti ja ne pitäisi kaikki saada kuskattua eteenpäin. Taksi ei ole se järkevä ratkaisu vain verovaroin tuettu joukkoliikenne. Se pitäisi vaan suunnitella niin, että se oikeasti toimii, ja nyt se isoin osin näin ei ole.
 
Kun laiva on laiturissa 00:30 niin 7H lähtee 00:45 , mistä edelleen yhteys L-junaan.
01:00 lähtevällä vaunulla on yhteys Lapinrinteessä autoon 113N, jolla pääsee Leppävaaraan.
Edelleen Elielinaukiolta 01:18,01:34 sekä 02:04 lähtee auto Leppävaaraan.

Siis kaksi sujuvaa yhteyttä sekä kolme kohtuullista yhteyttä Leppävaaraan laivan saapumisen jälkeen.Laivasta siirtymiseen menee osa ajasta, joten noin 8-10 minuuttia pitäisi odottaa vaunun lähtöä. Tämä ei kyllä kaikkien mielestä ole millään tavalla kohtuutonta.
 
Viimeksi muokattu:
Laivasta siirtymiseen menee osa ajasta, joten noin 8-10 minuuttia pitäisi odottaa vaunun lähtöä. Tämä ei kyllä kaikkien mielestä ole millään tavalla kohtuutonta.

Laiva saapuu kello 21:30:00. Kaksi tuhatta matkustajaa lähtee ulos kahden ahtaan oven kautta ja pakkautuu ahtaisiin liukuportaisiin. Matkustajien purkautuminen maan kamaralle kestää 15-20 minuuttia. Onko kohtuutonta vaatia, että oven edessä on odottamassa joukkoliikenneväline, josta kaikki saavat istumapaikan ja joka lähtee heti? Onko kohtuutonta vaatia, että tällaisen 20 minuutin purkamisoperaation aikana joutuu muutaman minuutin odottamaan jotain joukkoliikennevälinettä?

Tottakai on tyhmää, että laiturissa on ääriään myöten oleva ratikka, jossa matkustaja odottavat sen virallista lähtöaikaa. Mutta jos se ratikka lähtisikin heti ja sadan matkustajan aikaa säästyisi viisi minuuttia, niin sitten 15 minuuttia myöhemmin lähtevä ratikka kulkee taas hyvin vähällä kuormalla. Ja sitten valitetaan, kun ratikoita ajetaan tyhjinä. Nämä ovat niitä elämän valintoja. Joukkoliikenteessä aina jotain vialla. Kulkisipa vaihdoton joukkoliikenne aina sieltä mistä olen lähdössä sinne minne olen menossa ja aina siihen aikaan kun minäkin.

Ensin ollaan kaksi tuntia tilavassa laivassa. Se on niin iso, että siellä on ihan merikin (pallomeri). Liput on jo ostettu tilavaan junaan, joka lähtee Joensuuhun ihan kohta. Ja siirtymä satamasta rautatieasemalle tehdään ahtaassa sillipurkissa, jonka lähtöä joutuu odottamaan. Ymmärrän kyllä hyvin tämän tuskan. Sitä en ymmärrä, miten sitä tuskaa helpotettaisiin parilla bussilla (ja kenties pakkovaihdolla metroon). Miten olisi liukuporras vai mikä liukukäytävä se onkaan terminaalista Ruoholahden metroasemalle? Vuoroja lähtisi jatkuvasti koko sen ajan kun laivaa puretaan.
 
Ensimäisen ratikan täytyttyä odotetaan seuraavaa. Se ei koskaan ole niin täysi kuin ensimmäinen. Kolmannessa ja neljännessä istutaan ihan väljästi. Matkustajilta on kohtuullista vaatia, että ei tarvita ängetä siihen ensimmäiseen. Se että täyteen pakattu sillipurkki lähtisi saman tien, mutta Foorumin suunnittelijajäsenet osaavat vastata tähän, mistä se on kiinni.
 
Ja kolmas se että kuinka paljon laivoista poistuvat käyttävät joukkoliikennettä. Voisi olettaa että yöllä enemmän. Itse olen tullut joskus Tallinnasta 21:eek:o lähtevillä laivoilla, eikä niissä silloin ainakaan tungosta ole.

Kesäsunnuntaina olen tullut viimeisellä Tallinkin paatin kyydissä kohti Helsinkiä, eli 22.30. Ja käytännössä ihan täysi poka oli päällä.
 
Laiva saapuu kello 21:30:00. Kaksi tuhatta matkustajaa lähtee ulos kahden ahtaan oven kautta ja pakkautuu ahtaisiin liukuportaisiin. Matkustajien purkautuminen maan kamaralle kestää 15-20 minuuttia. Onko kohtuutonta vaatia, että oven edessä on odottamassa joukkoliikenneväline, josta kaikki saavat istumapaikan ja joka lähtee heti? Onko kohtuutonta vaatia, että tällaisen 20 minuutin purkamisoperaation aikana joutuu muutaman minuutin odottamaan jotain joukkoliikennevälinettä?

Tottakai on tyhmää, että laiturissa on ääriään myöten oleva ratikka, jossa matkustaja odottavat sen virallista lähtöaikaa. Mutta jos se ratikka lähtisikin heti ja sadan matkustajan aikaa säästyisi viisi minuuttia, niin sitten 15 minuuttia myöhemmin lähtevä ratikka kulkee taas hyvin vähällä kuormalla. Ja sitten valitetaan, kun ratikoita ajetaan tyhjinä. Nämä ovat niitä elämän valintoja. Joukkoliikenteessä aina jotain vialla. Kulkisipa vaihdoton joukkoliikenne aina sieltä mistä olen lähdössä sinne minne olen menossa ja aina siihen aikaan kun minäkin.

Ensin ollaan kaksi tuntia tilavassa laivassa. Se on niin iso, että siellä on ihan merikin (pallomeri). Liput on jo ostettu tilavaan junaan, joka lähtee Joensuuhun ihan kohta. Ja siirtymä satamasta rautatieasemalle tehdään ahtaassa sillipurkissa, jonka lähtöä joutuu odottamaan. Ymmärrän kyllä hyvin tämän tuskan. Sitä en ymmärrä, miten sitä tuskaa helpotettaisiin parilla bussilla (ja kenties pakkovaihdolla metroon). Miten olisi liukuporras vai mikä liukukäytävä se onkaan terminaalista Ruoholahden metroasemalle? Vuoroja lähtisi jatkuvasti koko sen ajan kun laivaa puretaan.

Purkubussi olisi erittäin hyvä idea. Se voisi ajaa suoraan Länsisatamankatua Itämerenkadulle ja purkaa porukat metroasemalle. Siitä edelleen hakemaan uutta pokaa Mechelininkadun, Jätkäsaarenlaiturin ja Tyynenmerenkaudun kautta Pysähtyisi T1 ja T2 terminaalien pysäkeillä sekä Ruoholahden metroasemalla. Ajaisi nonstop vaikka linjatunnuksella T12
 
Purkubussi olisi erittäin hyvä idea. Se voisi ajaa suoraan Länsisatamankatua Itämerenkadulle ja purkaa porukat metroasemalle. Siitä edelleen hakemaan uutta pokaa Mechelininkadun, Jätkäsaarenlaiturin ja Tyynenmerenkaudun kautta Pysähtyisi T1 ja T2 terminaalien pysäkeillä sekä Ruoholahden metroasemalla. Ajaisi nonstop vaikka linjatunnuksella T12

Mikään ei estä esimerkiksi Länsiterminaalista operoivia varustamoja kustantamasta moista?
 
Tukholmassahan Vikingin terminaalilta lähtee bussi Rautatieasemalle ja Djurgårdeniin. Mutta se maksaa ja on selvästi kalliimpi kuin Tukholman paikallisliikenteen bussi. Mutta toisaalta Tallinnassahan on ilmainen kyyti satamasta Vikingin laivalta Virun tuntumaan. Maksaako sen sitten Viking Line ? en tiedä.

Mutta jos vastaava olisi Helsingissä, niin sen voisi kyllä joku tai jotkut estää. Helsinki on kankea hallintokaupunki, joten löytynee pykäliä että laivayhtiö olisi HSL:n tontilla.

Mutta omasta mielestäni Länsiterminaalilta joukkoliikenne on hyvin järjestetty, kunhan matkustaja suostuu joustamaan 10-15 minuuttia.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:50 ----------

Kesäsunnuntaina olen tullut viimeisellä Tallinkin paatin kyydissä kohti Helsinkiä, eli 22.30. Ja käytännössä ihan täysi poka oli päällä.

Itsekin kuljen joskus tuolla laivalla ja kaikki pääsevät satamasta kohtuuajassa pois.
 
Tuo ratikkahan saattaisi olla ihan hyvä ja toimiva ratkaisu, kunhan vaunuja olisi riittävästi, ja ne saisivat lähteä terminaalilta taipaleelleen heti kuorman täytyttyä. Linja pitää myös pystyä operoimaan pikana eli siten, että se saa suhauttaa Huutokonttorin, Länsilinkin ja Villojen pysäkkien ohi riippumatta siitä, olisiko näiltä joku pyrkimässä kyytiin tai joku kyydistä pois. Juuri tämäntyyppinen liikenne olisi järkevämpää hoitaa busseilla, koska Helsingin ratikkaverkosta ei tehokkaaksi pikalinjaksi yksinkertaisesti ole.
Tietysti tässä pitää huomioida myös se, että Helsingin spårien ahtaus johtuu osaltaan rungon kapeudesta, mikä taas on seurausta kapearaiteisesta verkosta. Näille emme mahda mitään -ratikkauskovaiset päättivät hoitaa Jätkäsaaren satamayhteyden koniskuruverkon asetuksiin sopeutetuilla vaunuilla tunnetuin seurauksin.
 
Mä näen ongelmana laivojen koon. Vielä muutama vuosi sitten kun Tallinkilla oli Autoexpress-katamaraaneja, muina vuodenaikoina kuin tammmi-huhtikuu, niin ei ollut ongelmaa kulkea terminaaliin ja sieltä pois koska matkustajamäärät/laiva olivat pienempiä mutta toisaalta lähtöjä oli n kerran tunnissa. Ainoastaan jotkut "rahvaan" lähdöt ajettiin isoilla laivoilla. Nyt kun on vain 2000 matkustajaa vetäviä laivoja, niin ymmärtäähän sen että se pullonkaula on nimenomaan terminaali ja maakuljetukset.

Tallinnan tunnelista on puhuttu paljon puolesta ja vastaan. Yksi argumentti puolesta olisi että se terminaalivaihe poistuisi kokonaan ja maakuljetukset hajaantuisivat koska junasta pääsisi pois usealla asemalla pk-seudun alueella. Mutta jos ei tunnelia rakenneta pitkään aikaan niin voisiko ajatella aloittaa kesäliikenne uudestaan katamaraaneilla tai ilmatyynyaluksilla?

t. Rainer
 
Muina päivinä Tallinkin viimeinen vuoro (joka on järkevä päiväreissulla olijalle) saapuu 00:30. Silloin NEROKAS "suunnittelija" on laittanut ratikan lähtemään 00:29, mihin tietysti ei voi mitenkään keritä. Seuraava lähtö on 00:45, mitä saa jo aika kauan odottaa. Tämän jälkee VIIMEINEN lähtö on 01:00. Eli käytännössä joutuu odottamaan noin 15 minuuttia tai 30 minuuttia - molemmat kohtuuttomia aikoja. Jos olisi järkeä käytetty tuossa, niin lähdöt olisivat 00:40 ja 00:50. Mutta kun vain arvottu lähdöt sattumalla välittämättä laiva-ajoista.
Tosin tuohon aikaan ei taitaisi olla hirveästi järkeä ajaa sukkulabussia metroasemalla, kun metro ei enää kulje.
 
Tietysti tässä pitää huomioida myös se, että Helsingin spårien ahtaus johtuu osaltaan rungon kapeudesta, mikä taas on seurausta kapearaiteisesta verkosta. Näille emme mahda mitään -ratikkauskovaiset päättivät hoitaa Jätkäsaaren satamayhteyden koniskuruverkon asetuksiin sopeutetuilla vaunuilla tunnetuin seurauksin.

Siitä huolimatta yhteen raitiovaunuun mahtuu enemmän pokaa kuin yhteen bussiin. Articissa on etuovea lukuunottamatta jokaisen oven kohdalla tilaa, johon mahtuu isommallakin kaljakärryllä.

Toisaalta omien kokemusteni nojalla eivät ne raitiovaunut maailmalla (ainakaan Euroopassa) ole ratkaisevasti leveämpiä kuin Helsingissäkään, vaikka raideleveys olisikin isompi kuin täällä. Kas kun sinne teliin on joka tapauksessa mahdutettava käytännössä samat tavarat joka tapauksessa. Isommalla raideleveydellä järjestys on lopulta erilainen: Helsigissä on levyjarrut ulkopuolella ja pyörät sisällä. Leveämmällä raidevälillä ne lienevät toisinpäin.
 
Nyt kun on vain 2000 matkustajaa vetäviä laivoja, niin ymmärtäähän sen että se pullonkaula on nimenomaan terminaali ja maakuljetukset.

Mutta jos ei tunnelia rakenneta pitkään aikaan niin voisiko ajatella aloittaa kesäliikenne uudestaan katamaraaneilla tai ilmatyynyaluksilla?

Parin vuoden ajan tuolla reitillä on liikennöinyt peräti 2800 matkustajan alus. Ja sellaisia on tulossa vielä yksi lisää. Oletko muuten käynyt uudessa terminaalissa? Ei se ole mikään pullonkaula. Pullonkaula on ehkä vain käytävän leveys laivan matkustajatiloista ulos. Mielestäni on hyvä saavutus, kun tuollainen iso laiva saadaan purettua 20 minuutissa (siten, että viimeinenkin matkustaja on ulkona jalat asfaltilla).

Toive katamaraaneista pitäisi esittää varustamoille. Luulen, ettei niillä ole tällaiseen alukseen enää halua. Näitä yli 2000 matkustajan lauttoja on ostettu juuri siksi, että katamaraaneista päästäisiin eroon. Viimeisistäkin on päästy eroon toissavuonna. Kaipaan kyllä itsekin katamaraaneja parempien aikataulujen ja pienemmän tungoksen vuoksi.

Sunnuntai-iltaisin Finlandia saapuu täpötäytenä kello 21.00. Puolta tuntia myöhemmin saapuu Megastar aina yli 2000 matkustajan kuormalla. Noin kello 22 lähtevät ratikat jo pienellä kuormalla, sillä matkustajat ovat jo poistuneet alueelta. Kokonaisuutena tämä on hoidettu mielestäni hyvin.

moxu taitaa olla ratikkavastainen, kun jaksaa toistaa vanhaa tarinaa liian pienestä raideleveydestä ja liian kapeista vaunuista. Ihan sama kuinka leveitä ne vaunut ovat, niin istumapaikkoja on korkeintaan 2+2.
 
Siitä huolimatta yhteen raitiovaunuun mahtuu enemmän pokaa kuin yhteen bussiin. Articissa on etuovea lukuunottamatta jokaisen oven kohdalla tilaa, johon mahtuu isommallakin kaljakärryllä.

Toisaalta omien kokemusteni nojalla eivät ne raitiovaunut maailmalla (ainakaan Euroopassa) ole ratkaisevasti leveämpiä kuin Helsingissäkään, vaikka raideleveys olisikin isompi kuin täällä. Kas kun sinne teliin on joka tapauksessa mahdutettava käytännössä samat tavarat joka tapauksessa. Isommalla raideleveydellä järjestys on lopulta erilainen: Helsigissä on levyjarrut ulkopuolella ja pyörät sisällä. Leveämmällä raidevälillä ne lienevät toisinpäin.

Kaikissa uusissa (normaaliraiteisissa) ratikkaverkoissa maailmalla on leveämmät vaunut kuin Helsingissä, esim Tampereella 20 senttiä leveämmät (2,6 m). Helsinki on todella raideleveyden vanki koska Raide-Jokerilla ja Kruunuvuoren uusilla radoillakin tullaan vaan ajamaan 2.4 m leveillä vaunuilla joskin pidemmillä kuin kantakaupungin verkossa. En tunne maailmalla mitään raitiotieverkkoja joissa olisi samalla 2.6 m leveöt matalalattiavaunut ja 1 m raideleveys. Kombinaatioita korkealattiavaunu ja leveämpi kori on käytössä joissakin "antiikeissa" esikaupunkiradoissa tyyppiin Tukholman Roslagsbanan tai Trondheimin Graakallbanen mutta silloin ratkaisu on enemmänkin junamainen.

Vaunuun leveydellä on merkitystä reiteillä joissa matkustajilla on paljon tavaraa kuten matkalaukuja tai lastenvaunuja.

t. Rainer

---------- Viestit yhdistetty klo 10:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:56 ----------

Kuka sellaista käyttäisi?

Esim metroradan varrelle joko Espooseen tai Itä-Helsinkiin menevät.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös