Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/71

Viestiketju: Länsiterminaalin ratikkalinjat

  1. #46

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1007

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Raitiovaunujen leveys ei ole ensisijainen ongelma, istumapaikkojen määrän maksimointi on. Siinä ei 20 senttiä auto, jos halutaan koko vaunun mitalta 2+2 jakkarat.

    Oikea ratkaisu olisi tietenkin poistaa näistä (katu)ratikoista jakkaroita ovien äärestä.

  2. #47

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5721

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Raitiovaunujen leveys ei ole ensisijainen ongelma, istumapaikkojen määrän maksimointi on. Siinä ei 20 senttiä auto, jos halutaan koko vaunun mitalta 2+2 jakkarat.

    Oikea ratkaisu olisi tietenkin poistaa näistä (katu)ratikoista jakkaroita ovien äärestä.
    Eikö Tampereen raitiovaunut eroa aika paljon sisustuksen osalta helsinkiläisistä ja juuri siksi että kori on leveämpi? Kehuvat että tulee mahdollistamaan jopa polkupyörien kuljettamisen (jossa minun mielestäni ei ole oikein järkeä) mutta jos ajatellaan pelkästään lastenvaunujen määrää ja mahdollisia pyörätuoleja niin leveämpi on leveämpi. Onko muuten temperelaisissa lattia tasainen koko käytävällä vai onko samanlaisia luiskia kuin helsinkiläisissä?

    t. Rainer

  3. #48
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7032

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Esim metroradan varrelle joko Espooseen tai Itä-Helsinkiin menevät.
    Tuskinpa. Erityisen valveutuneet espoolaiset saattaisivat osata nousta sen bussin kyytiin, mutta valtaosa menisi ratikalla Kamppiin, itähelsinkiläiset pääsisivät sitä kautta nopeamminkin.

    Kun Länsiterminaalin keskustabussi vaihtui ratikaksi, nousi matkustajamäärä 352 % yhdessä vuodessa. Sitä on paha alkaa selitellä millään muulla kuin sillä, että ratikka nyt vaan on ratikka.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #49

    Liittynyt
    12.05.2008
    Viestejä
    172

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eikö Tampereen raitiovaunut eroa aika paljon sisustuksen osalta helsinkiläisistä ja juuri siksi että kori on leveämpi? Kehuvat että tulee mahdollistamaan jopa polkupyörien kuljettamisen (jossa minun mielestäni ei ole oikein järkeä) mutta jos ajatellaan pelkästään lastenvaunujen määrää ja mahdollisia pyörätuoleja niin leveämpi on leveämpi. Onko muuten temperelaisissa lattia tasainen koko käytävällä vai onko samanlaisia luiskia kuin helsinkiläisissä?

    t. Rainer
    Eroavat toki erityisesti isompien monitoimitilojen osalta, mutta ei niinkään leveyden, vaan pituuden ansiosta. Pidemmät vaunumoduulit mahdollistavat enemmän telien ulkopuolista tasaista lattiapinta-alaa - etenkin keskimmäisessä vaunumoduulissa. Tietenkään 25 cm lisäleveydestä ei ole haittaakaan avaruuden tunnun kannalta. Tämä on toisaalta ollut myös tilaajan tietoinen vaatimus: olisihan Tampereen vaunuissa voinut priorisoida myös kiinteitä istumapaikkoja suurten monitoimitilojen kustannuksella. Vastaavasti Helsingin vaunuissa olisi mahdollista poistaa kiinteitä istuimia takimmaisen vaunumoduulin pariovien tuntumasta, mikä mahdollistaisi yhtä laajan monitoimitilan taakse, kuin vaunun etummaisessakin moduulissa nyt on. Toki vaunujen sisustusta on mahdollista muokata tulevien tarpeiden mukaan vaunun elinkaaren aikana.

    Tamperelaisissa Articeissa on myös luiskat telien kohdalla, joskin ne ovat varsin huomaamattomat, kuten mielestäni Helsingissäkin.

  5. #50

    Liittynyt
    20.04.2013
    Viestejä
    262

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko muuten temperelaisissa lattia tasainen koko käytävällä vai onko samanlaisia luiskia kuin helsinkiläisissä?
    Tähän täytyy sanoa, että en ole makettia käynyt katsomassa, mutta jos pysäkin korkeuden ei haluta olevan yli 30 cm, jotta bussien kanssa on mahdollista pysäkkien yhteiskäyttä ja toisaalta kiskopyörät tapaavat olla kai ennemmin luokkaa 60 cm tai vähän yli, jotta kulku olisi tasaisempaa ja pyörät kulkisivat vaihteista oikein, niin pakko.

  6. #51

    Liittynyt
    12.05.2008
    Viestejä
    172

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Tähän täytyy sanoa, että en ole makettia käynyt katsomassa, mutta jos pysäkin korkeuden ei haluta olevan yli 30 cm, jotta bussien kanssa on mahdollista pysäkkien yhteiskäyttä ja toisaalta kiskopyörät tapaavat olla kai ennemmin luokkaa 60 cm tai vähän yli, jotta kulku olisi tasaisempaa ja pyörät kulkisivat vaihteista oikein, niin pakko.
    Tampereella ratikoiden pysäkkikorkeus on 35 cm ja ratikkapysäkkejä käyttävät vain ratikat. Toki sellaisia vaihtopysäkkejä on, joissa laiturin toisella laidalla on bussipysäkki. Oletettavasti näihin tulee jonkinlainen kevyt kallistus, jotta laituri on bussien puolella hieman matalampi.

  7. #52
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1096

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussimies Näytä viesti
    Tampereella ratikoiden pysäkkikorkeus on 35 cm ja ratikkapysäkkejä käyttävät vain ratikat. Toki sellaisia vaihtopysäkkejä on, joissa laiturin toisella laidalla on bussipysäkki. Oletettavasti näihin tulee jonkinlainen kevyt kallistus, jotta laituri on bussien puolella hieman matalampi.
    Hommahan ratkeaa myös sillä, että bussien ajorata on ylempänä, ei tarvita kallistuksia.

  8. #53

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    560

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kun Länsiterminaalin keskustabussi vaihtui ratikaksi, nousi matkustajamäärä 352 % yhdessä vuodessa. Sitä on paha alkaa selitellä millään muulla kuin sillä, että ratikka nyt vaan on ratikka.
    Kannattaa myös huomioida sekin, että käytännössä koko HSL:n bussikalusto on ns. low entry -mallia, jossa siis on korkea (sekä ahdas) takaosa. Se ei ole erityisen mukavaa aluetta matkatavaroiden kanssa liikkuville. Lisäksi kun bussin suurin sallittu leveys on 255 cm, niin sitä "leveysetua" ei täysmatalaan Articiin ole kuin 15 cm.

  9. #54

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    464

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    moxu taitaa olla ratikkavastainen, kun jaksaa toistaa vanhaa tarinaa liian pienestä raideleveydestä ja liian kapeista vaunuista. Ihan sama kuinka leveitä ne vaunut ovat, niin istumapaikkoja on korkeintaan 2+2.
    Haluaisin olla ratikoiden puolustaja, mutta tällä nykyisten satama-seiskojen kokemuksella se on kovin vaikeaa. Paras ruuhkaratkaisu olisi tietenkin spåra, jossa olisi pelkästään klaffipenkkejä, eli ruuhkaisimmilla reissuilla puolentoistasataa reissaajaa voisi olla kyydissä kerralla, kaljakeisseineen.
    Se, miksi itse pitäisin aikataulutta Kamppiin operoivaa terminaalibussia parempana vaihtoehtona, on ihan realiteettien sanelemaa. Laivayhtiöt voisivat tuon bussiyhteyden oikeasti tarjotakin, varsinkin, jos lähteville asiakkaille saataisiin toinen, terminaalin kanssa vaihtoehtoinen lähtöselvitys (ja mahdollinen turvatarkastus) jo Kamppiin, esim.Espoon entisille lähtölaitureille. Tällöin bussi voisi ajaa terminaalialueelle, eikä kuormittaisi edustaa, jossa kuitenkin on aina sekä tulossa että menossa ratikoiden lisäksi myös tokka turistibusseja. Finlandialla olisi ainakin teoriassa jopa mahdollisuus ottaa osa asiakkaista sisään ahterissa olevien liukuportaiden kautta.
    Herttaisinta on, etteivät raitiolinja ja satamasukkulabussi ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Olen melko varma, että esimerkiksi Tallinnassa uuden nelosen aikanaan tullessa kiertämään satamaterminaaleille, myös asiakkaille ilmaiset bussiyhteydet säilyvät.

  10. #55

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1007

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Haluaisin olla ratikoiden puolustaja, mutta tällä nykyisten satama-seiskojen kokemuksella se on kovin vaikeaa
    Tähän saattoikin sitten lopettaa lukemisen. Ei joukkoliikenteessä ole kyse eri liikennevälineiden puolustamisesta. Tai ei pitäisi olla. Silti tämäkin palsta on täynnä ihmeellistä ja täysin vääristä, esim ammatillisista tai muista henkilökohtaisista syistä motivoitunutta sössötystä siitä, miten toinen liikenneväline on parempi kuin toinen.

    Ei ole. Kyse on tarpeesta ja sopivuudesta.

    Länsisataman liikenteen hoitamisessa on kyse lopulta siitä, että mikä painoarvo sataman tuottamille lyhytaikaisille ruuhkapiikeille annetaan, kuinka hyvin ne halutaan palvella. Jos hyvin, niin pitäisi olla metro. Millään muulla joukkoliikennevälineellä ei tahdo tavallisen linjaliikenteen kapasiteetti riittää, jos alle tunnin sisään pitää hoitaa tavanomaisten lisäksi jopa 4000 tyhjästä ilmaantunutta matkustajaa pakaaseineen.

    Myös raitiovaunulla pystyttäisiin kapasiteetin puolesta hyväänkin palveluun, jos olisi haluja ajaa ylimääräisiä vuoroja. Ymmärrän hyvin, ettei HSL:llä ole haluja. Ylimääräisten raitiovaunujen järjestämisessä hallilta Länsisatamaan ja takaisin laivojen aikataulun mukaan on vaivansa. Kannattavuuskin lienee siinä ja tässä. Täysi raitiovaunu muutaman pysäkinvälin on kuitenkin aika vähän, jos loput välit Koskelasta ja takaisin pitää ajaa tyhjänä. Tässä vaiheessa on myös syytä miettiä, että mikä on HSL:n tehtävä: avustaa varustamoita näiden bisneksessä vai hoitaa pkseutulaisten arjen liikkuminen?

    Jos joku on varmaa, niin se, että busseilla ei tee satamaruuhkissa mitään. Kapasiteetti ei riitä edes vähää alusta ja siellä seisoisivat rekkojen kanssa ruuhkassa. HSL:n ei missään nimessä pidä aloittaa mitään sukkulabusseja. Jos varustamot haluavat sellaiset maksaa, niin siinähän.

  11. #56

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    560

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Länsisataman liikenteen hoitamisessa on kyse lopulta siitä, että mikä painoarvo sataman tuottamille lyhytaikaisille ruuhkapiikeille annetaan, kuinka hyvin ne halutaan palvella. Jos hyvin, niin pitäisi olla metro. Millään muulla joukkoliikennevälineellä ei tahdo tavallisen linjaliikenteen kapasiteetti riittää, jos alle tunnin sisään pitää hoitaa tavanomaisten lisäksi jopa 4000 tyhjästä ilmaantunutta matkustajaa pakaaseineen.
    Varsinkin kun niiden 4000 matkustajan lisäksi samaan ruuhkaan tunkee myöskin n. 4:n kaistakilometrin verran autoja tieverkkoon. Mihin saumaan se bussi oikein mahtuisi sukkuloimaan?

    Seiskalla on käytännössä kaksi pysäkkiä, joilla se tyhjenee: Kampintori sekä Rautatieasema, 6T:llä jälkimmäinen.

  12. #57

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5721

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Olen melko varma, että esimerkiksi Tallinnassa uuden nelosen aikanaan tullessa kiertämään satamaterminaaleille, myös asiakkaille ilmaiset bussiyhteydet säilyvät.
    Onko missään tarkempaa dokumentointia Tallinna sataman raitiotiestä, mitä terminaaleja se palvelee, ja minne se menee?
    Se olisi kyllä hyvä jos tulisi, kun nyt on joko käveltävä pitkiä matkoja tai mentävä kaiken maailman "tulipa taksoilla"

    t. Rainer

    ---------- Viestit yhdistetty klo 10:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:33 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Varsinkin kun niiden 4000 matkustajan lisäksi samaan ruuhkaan tunkee myöskin n. 4:n kaistakilometrin verran autoja tieverkkoon. Mihin saumaan se bussi oikein mahtuisi sukkuloimaan?
    Eikö 8 ala jossain vaiheessa kulkea myös terminaalille, ja sehän kulkisi Ruoholahden metroaseman kautta, niin silloinhan tulee enemmän valinnanvaraa.

    t. Rainer

  13. #58

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    815

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Olen melko varma, että esimerkiksi Tallinnassa uuden nelosen aikanaan tullessa kiertämään satamaterminaaleille, myös asiakkaille ilmaiset bussiyhteydet säilyvät.
    Ilmaiset bussiyhteydet? Ne eivät ole kaupungin joukkoliikennettä eivätkä palvele laivamatkustajien siirtymisessä metroasemalle (tai edes rautatieasemalle). Tätä varten on bussi numero 2, joka on maksullinen.

    Tallinnan sataman ilmaiset bussiyhteydet vievät laivamatkustajat viihdekohteisiin ja ostosparatiiseihin. Näillä busseilla kauppakeskusten ylläpitäjät varmistavat, etteivät matkustajat vie rahojaan kilpailevaan kauppakeskukseen. Varsinaista joukkoliikennettä tämä ei ole. Suomessa varmaan Finavia voisi vastaavalla tavalla järjestää bussikuljetuksen satamasta lentoasemalle ja sen hotelliin. Samoin Itis voisi järjestää bussikuljetuksen Pietarin laivalta ostoskeskukseensa.

    Tässä viestiketjussa mainittiin, että Viking Line tarjoaa ilmaisen bussin matkustajilleen satamasta keskustaan (mutta ei takaisin). Tämä bussi varmaan jatkuukin raitiotien rakentamisen jälkeen, sillä raitiotie ei palvele Viking Linen käyttämää terminaalia. Lisätietoja asiasta Tallinnan raitioteitä käsittelevässä ketjussa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:53 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Se olisi kyllä hyvä jos tulisi, kun nyt on joko käveltävä pitkiä matkoja tai mentävä kaiken maailman "tulipa taksoilla"
    Tämä lainaus kertoo parhaiten tyypillisen laivamatkustajan mielipiteen: jos raitiotietä ei ole, kuljen kävellen tai hätätilassa taksilla. Bussiin en mene! Kiitos, Rainer!
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  14. #59
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    57

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Tähän saattoikin sitten lopettaa lukemisen. Ei joukkoliikenteessä ole kyse eri liikennevälineiden puolustamisesta. Tai ei pitäisi olla. Silti tämäkin palsta on täynnä ihmeellistä ja täysin vääristä, esim ammatillisista tai muista henkilökohtaisista syistä motivoitunutta sössötystä siitä, miten toinen liikenneväline on parempi kuin toinen.

    Ei ole. Kyse on tarpeesta ja sopivuudesta.
    On hyvä, että keskustelussa tulee esille monenlaisia näkökulmia. Muutenhan koko foorumin voisi korvata sisäsiittoisella sähköpostittelulla.

    Länsisataman liikenteen hoitamisessa on kyse lopulta siitä, että mikä painoarvo sataman tuottamille lyhytaikaisille ruuhkapiikeille annetaan, kuinka hyvin ne halutaan palvella. Jos hyvin, niin pitäisi olla metro. Millään muulla joukkoliikennevälineellä ei tahdo tavallisen linjaliikenteen kapasiteetti riittää, jos alle tunnin sisään pitää hoitaa tavanomaisten lisäksi jopa 4000 tyhjästä ilmaantunutta matkustajaa pakaaseineen.
    Niin, miksi yleensäkään järjestämään ruuhkaliikennettä. Ehkä siksi, että esim. ihmiset haluavat siirtyä töihinsä tai töistä kotiinsa. Tässä tapauksessa laivaan ja sieltä pois. Tämä tosiasia on jäänyt käpyjen näpertelijöiltä vähän katveeseen. Kuitenkin kello ja kalenteri on keksitty jo aikoja sitten ja niiden käyttö tunnetusti parantaa tuottavuutta. Ja tuottavuutta on siirtää ihmiset pisteestä A pisteeseen B heille sopivana aikana, koska laiva vain lähtee tai saapuu tietyllä kellonlyömällä tai ainakin yrittää lähteä tai saapua. Eivätkä ihmiset tykkää odotella vaikka heitä stahanovilaisesti siihen kannustettaisiin. Niin, ei tarvita niin montaa ratikkaa mikäli menet rantaan jo 3 tuntia ennen. Missä siellä palloilisi sen ajan? Ainakin aamulaivalle mentäessä nukkuu mielellään mahdollisimman hyvin ja sitten ryysii laivalle.

    Myös raitiovaunulla pystyttäisiin kapasiteetin puolesta hyväänkin palveluun, jos olisi haluja ajaa ylimääräisiä vuoroja. Ymmärrän hyvin, ettei HSL:llä ole haluja. Ylimääräisten raitiovaunujen järjestämisessä hallilta Länsisatamaan ja takaisin laivojen aikataulun mukaan on vaivansa. Kannattavuuskin lienee siinä ja tässä. Täysi raitiovaunu muutaman pysäkinvälin on kuitenkin aika vähän, jos loput välit Koskelasta ja takaisin pitää ajaa tyhjänä. Tässä vaiheessa on myös syytä miettiä, että mikä on HSL:n tehtävä: avustaa varustamoita näiden bisneksessä vai hoitaa pkseutulaisten arjen liikkuminen?
    Minulla on kausi matkakortillani. Odotan sen vastineeksi laadukkaita kuljetuspalveluja. Minun liikkumiseni voi kohdistua laivamatkaan, töihin, harrastuksiin tai kesällä köllöttelyyn Suomenlinnassa. Näin julkinen liikenne kilpailee autoni kanssa.

    Jos joku on varmaa, niin se, että busseilla ei tee satamaruuhkissa mitään. Kapasiteetti ei riitä edes vähää alusta ja siellä seisoisivat rekkojen kanssa ruuhkassa. HSL:n ei missään nimessä pidä aloittaa mitään sukkulabusseja. Jos varustamot haluavat sellaiset maksaa, niin siinähän.
    Bussit voidaan laittaa ajamaan omiin käytäviinsä. Tästä on esimerkkinä vaikka bussi-Jokeri 550.
    Heli Hämäläinen
    kulosaarelainen ja nykyisin marjaniemeläinen joukkoliikenteen käyttäjä
    Helsinki

  15. #60

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    186

    oletus Vs: Länsiterminaalin ratikkalinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Jos varustamot haluavat sellaiset maksaa, niin siinähän.
    Aina ihmetyttää miksi aina yritykset ovat valtiota haukkumassa mutta sitten kun pitäisi jotain itse kustantaa niin siirretään vastuu muille. Tietävät varmaan että ei se ole liian iso este matkustajamääriin vielä koko liikennesekoilu joten turha miettiä mitään, annetaan HSLn säädellä miten pystyy

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Länsiterminaalin T1-terminaali raitiovaunupysäkillä kiveystyö
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.08.2017, 11:20
  2. HSL: Uuden Länsiterminaalin raitiovaunupysäkit otetaan käyttöön maanantaina 27.2.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.02.2017, 12:10
  3. HSL: Bussi 9X ajaa 23.9. Länsiterminaalin ja Kampin väliä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2014, 13:50
  4. HSL: Muutoksia Länsiterminaalin ratikkayhteyksiin 12.1.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.01.2013, 11:00
  5. HSL: Raitiolinja 9 korvaa Länsiterminaalin bussit 13.8. alkaen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.08.2012, 09:10

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •