Tiätkö, se sähköpostittelu voisi olla ihan hyvä idea, jos kaikkien motiivi olisi paras mahdollinen kaupunki ja joukkoliikenne. Nykyisin internetin ja varsinkin twitterin ongelma alkaa olla se, että keskustelu on liiaksi eturyhmien taistelutanner, jossa oma etu verhoillaan erilaisin sanakääntein yleiseksi eduksi. Sitä on todella vastenmielistä seurata, siihen on vastenmielistä osallistua.
(Moikka mä oon Jussi Bussikuski. Mitä enemmän mun duunille on kysyntää, sitä parempi on työtilanteeni ja työehtoni.) Mun nähdäkseni Jätkäsaaren joukkoliikenteeseen bussi on paras ratkaisu, koska syyt.
Tässä yhdistyy komeasti, ettei ymmärretä kokonaisuutta ja taistellaan itse rakennettuja olkiukkoja vastaan. Mulla on sentään ollut kämppä Tallinnassa, joten jonkun kerran oon salmen ylittänyt, ja loppuvaiheessa kun spåra jo kulki, ei koskaan käynyt niin, ettei viimeistään toiseen ratikkaan mahtunut. Bussiaikaan oli sellaista, että mieluummin taksilla. Miksi puhua kolmesta tunnista, kun oikeasti kyse on korkeintaan ja huonolla tuurilla 20 minuutista?
Mutta siihen kokonaiskuvaan. Satama on Jätkäsaaressa, vaikkei pitäisi. Jos laskettaisiin, kannattaisi siirtää. Suuret ulkoishaitat ja hyödyt pääosin yksityisille. Siksi ei lasketa. Poliittisesti asian selittävät pro-bisnes kulttuuri, varustamoiden lobbaus ja Helsingin satama Oy:n verrattain itsenäinen asema.
Kun lisäksi pitää mielessä, että HSL:llä on taskuissa pohjat ja satamaan järjestetty liikenne on muualta pois, niin melko helposti päästään tilanteeseen, että maalaisten viinanhaku ja virolaisten pendelöinti ei ole sellainen asia, johon HSL:n kannattaisi panostaa hirveästi ylimääräisiä. Varsinkaan näinä välivuosina, ennen kuin kasin jatko valmistuu ja tilanne paranee luonnostaan.
No melkeen verommaksajakortti! Matkakortillasi ei makseta joukkoliikenteestä kuin osa, joten melko härskiä vaatia jotain taksipalvelua parilla kympillä kuussa.
Oletko sattumoisin käynyt Jätkäsaaressa tai edes katsonut kartasta, kuinka kapea kannas sinne johtaa, vai ajattelitko kaivaa busseille tunnelin?