- Liittynyt
- 27 Lokakuu 2006
- Viestit
- 93
PLJ2007 luonnoksessa raidejokeri on pantu vaiheeseen kaksi, vuoden 2015 jälkeen. Ensimmäiseen vaiheeseen on pantu raideliikennehankkeista Kehärata ja Espoon metro.
Mielestäni olisi ensiarvoisen tärkeää saada raidejokeria aikaistettua ensimmäiselle kaudelle seuraavista syistä:
* poikittaisliikenteen kehittäminen on kiireellisempää kuin Espoon raideratkaisu
* jokeri kärsii bussitoteutuksen ongelmista (lähinnä bussien klusteroitumisesta ja kapasiteetin rajallisuudesta)
Raideversio tulisi ilmeisesti pitkän päälle myös edullisemmaksi liikennöidä, ja matkustajamäärät nousisivat entisestään. Sen lisäksi olisi mielestäni tärkeätä mahdollisimman pian saada pääkaupunkiseudulla kokemusta uusista raideliikenneratkaisuista. Raidejokeri olisi erinomainen tilaisuus testata kevytraideliikennettä käytännössä. Tämän jälkeen olisi helpompi keskustella eri raideliikennemuotojen käyttökelpoisuudesta pääkaupunkiseudulla.
Mitenkähän tuohon saataisiin vauhtia?
- Janne
Mielestäni olisi ensiarvoisen tärkeää saada raidejokeria aikaistettua ensimmäiselle kaudelle seuraavista syistä:
* poikittaisliikenteen kehittäminen on kiireellisempää kuin Espoon raideratkaisu
* jokeri kärsii bussitoteutuksen ongelmista (lähinnä bussien klusteroitumisesta ja kapasiteetin rajallisuudesta)
Raideversio tulisi ilmeisesti pitkän päälle myös edullisemmaksi liikennöidä, ja matkustajamäärät nousisivat entisestään. Sen lisäksi olisi mielestäni tärkeätä mahdollisimman pian saada pääkaupunkiseudulla kokemusta uusista raideliikenneratkaisuista. Raidejokeri olisi erinomainen tilaisuus testata kevytraideliikennettä käytännössä. Tämän jälkeen olisi helpompi keskustella eri raideliikennemuotojen käyttökelpoisuudesta pääkaupunkiseudulla.
Mitenkähän tuohon saataisiin vauhtia?
- Janne