Jokeriin vauhtia

Miksi Jokerin pitäisi olla hitaampi?
Eikö pikaratikka olekaan nopea? Onko nopeus pelkkää propagandaa?

Joukkoliikenteen nopeudessa tärkeintä ei ole välineen nopeus linjalla vaan matkustajan nopeus ovelta ovelle. Tämän tulisi olla kilpailukykyinen auton kanssa matkalla ovelta ovelle.

Kilpailukyvyssä on lisäksi huomioitava kilpailevan autoliikenteen todellinen nopeus, ei vain huippunopeus pääväylällä. Jokeri kulkee selvästi lähempänä maankäytön painopisteitä kuin Kehä I, joten sen pysäkeiltä on lyhyemmät matkat maankäytölle kuin kehän liittymistä. Kehä I on lisäksi ruuhkainen tie, jonka ruuhkia ei enää voida millään tien lisärakentamisella ratkaista.

Helsingin metro ja lähijunat ovat nopeita siksi, että niiden pysäkinvälit ovat niin pitkät, että ne eivät palvele koko linjan varren maankäyttöä, vaan tarvitaan lisäksi bussilinjoja. Palvelullakin alueella kävelymatkat ovat varsin pitkiä. Näistä syistä osalle matkustajista matka ovelta ovelle on varsin hidas.

33 km/h on kaupunkijoukkoliikennelinjan keskinopeudeksi erittäin korkea. Se on nopeampi kuin useiden metrojen keskinopeudet.

Jokerilla 33 km/h se on ilmeisesti täysin mahdollinen tavoite, koska linja kulkee vain lähiötyyppisessä ympäristössä, joka rakentuu siten, että pysäkkejä voi olla kohtuullisen harvaksi. Lisäksi ajonopeudet linjalla voidaan saada nopeammiksi kuin keskustaympäristössä.

Jokerin linjanopeuden korottaminen yli 33 km/h esimerkiksi eritasojärjestelyillä voisi helposti johtaa siihen, että ihmisten matkanopeus ovelta ovelle hidastuisi. Tähän voisivat johtaa esimerkiksi eritasoiset asemat (= pidemmät ja hankalammat kävelymatkat), pysäkkivälin harventaminen (= pidemmät kävelymatkat) sekä pidemmät vaihtoyhteydet.

Vertailuksi tyypillisten kaupunkibussilinjojen keskinopeus on 15 - 25 km/h lukuunottamatta moottoriteitä kulkevia pikalinjoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Jokerin nopeusvaatimus on kyllä aika monipiippuinen juttu. Jos sekä Länsimetro että Pisara toteutuvat, Oulunkylä - Tapiola ja Huopalahti - Itäkeskus väleille on nopeampi yhteys.

Tuolloin Jokerin nopeusvaatimus on aikalailla erilainen kuin ilman Pisaraa. Varmaan hiukan yli 25 km/h riittää, jos Pisara rakennetaan. Jos Pisaraa ei rakenneta, tuo 33 km/h on varmaan ihan ok lähtökohta, 40 km/h vaatii jo käytännössä metromaista kaistaa ja asemaväliä.
 
Tässä on tavoite raide-Jokerin kohdalla; tämä kuva voisi olla vaikkapa Oulunkylästä joukkoliikenneväylän kohdalta.
 
Se mikä minua tässä Jokerissa on aina hieman kummastuttanut on nimenomaan tuo Oulunkylä - Huopalahti väli. Jotenkin tuntuisi helpommalta käyttää olemassa olevaa rata, eli Itäkeskus - Oulunkylä välillä sitä vanhaa satamarataa, Oulunkylästä Maalikennekeskuksen kautta pientä uuttaa kääntöraidetta Huopalahteen, jne. Viikistä Keskustaan meneville vaihto Oulunkylässä, tai päinvastoin eli niin että Leppävaaraan jatkava juna tuleekin Tikkurilasta. Tai sekä-että tarpeen mukaan. Aikoinaan reissasin Puistola - Leppävaara väliä, jos juna olisi vain käännetty ennen Pasilaa ja jätetty Käpylä, Pasila ja Ilmala välistä niin matka olisi lyhentynyt vähintää kymmenen minuuttia.

Oulunkylän ja Maunulan raiteen voisi taas hoitaa jatkamalla vaikka Ykköstä Oulunkyläntielle ja siitä edelleen Maunulan läpi Huopalahteen. Vaihtoahan se tarkoittaa se tarkoittaa Keskustaan mentäessä, mutta niin tarkoitta Jokerikin.
 
Jotenkin tuntuisi helpommalta käyttää olemassa olevaa rataa, eli Itäkeskus - Oulunkylä -välillä sitä vanhaa satamarataa, Oulunkylästä Maalikennekeskuksen kautta pientä uuttaa kääntöraidetta Huopalahteen, jne.
Yhdysrata (henkilöliikennekelpoinen) Käpylän ja Ilmalan / Kivihaka pvp:n kautta Rantaradalle siten, että paikalle muodostuu samalla kolmio, on ainakin ajatusleikkinä mielenkiintoinen. Tällainen rata ei mielestäni kuitenkaan korvaa Jokerin alkuperäistä ideaa tarjota vahva poikittainen yhteys akselilla, jossa raideliikennettä on nyt varsin vähän ja sekin vähä palvelee aivan muunlaisia tarpeita kuin itse Jokeri. Sen enempää pääradan kuin rantaradan raiteilla ei liene vapaata kapasiteettia Jokeri-liikenteen tarpeille osuuksilla Oulunkylä - Käpylä ja Ilmala / Kivihaka pvp - Huopalahti. Tietenkin jos seudun koko raideliikenne päätettäisiin integroida yhdeksi suureksi paketiksi jokin tämänkinkaltainen kuvio voisi onnistua. Se edellyttäisi hyvin usean asian uudelleenjärjestämistä.

Jokeri varmaan kannattaa vetää Oulunkylästä Huopalahteen Suursuon (Maunulan) ja Pirkkolan kautta, kuten on esitetty. Aikaa ei ehkä ole tarpeen alkaa pelata sellaisilla järjestelyillä, joiden läpivienti kaikkineen voi kestää jopa vuosikymmeniä.
 
Yhdysrata (henkilöliikennekelpoinen) Käpylän ja Ilmalan / Kivihaka pvp:n kautta Rantaradalle siten, että paikalle muodostuu samalla kolmio, on ainakin ajatusleikkinä mielenkiintoinen. Tällainen rata ei mielestäni kuitenkaan korvaa Jokerin alkuperäistä ideaa tarjota vahva poikittainen yhteys akselilla, jossa raideliikennettä on nyt varsin vähän ja sekin vähä palvelee aivan muunlaisia tarpeita kuin itse Jokeri. Sen enempää pääradan kuin rantaradan raiteilla ei liene vapaata kapasiteettia Jokeri-liikenteen tarpeille osuuksilla Oulunkylä - Käpylä ja Ilmala / Kivihaka pvp - Huopalahti. Tietenkin jos seudun koko raideliikenne päätettäisiin integroida yhdeksi suureksi paketiksi jokin tämänkinkaltainen kuvio voisi onnistua. Se edellyttäisi hyvin usean asian uudelleenjärjestämistä.
Varmaan näin on, mutta ainakin jossain Jokerin suunnitelmissa ajettiin rantarataa Huopalahti - Leppävaara välillä, eli tuo kapasiteettiongelma tulee ainakin siellä vastaan jos on tullakseen? Nuo muut tarpeet vaikka Maunulassa voi hoitaa ilman Jokeriakin raitiovaunujalinjoja jatkamalla, pääosin liikenne sieltäkin suuntautuu Keskustaan eikä Leppävaaran suuntaan.
 
Nuo muut tarpeet vaikka Maunulassa voi hoitaa ilman Jokeriakin raitiovaunujalinjoja jatkamalla, pääosin liikenne sieltäkin suuntautuu Keskustaan eikä Leppävaaran suuntaan.

Käsittääkseni varsin suurella osalla Jokerin matkustajista matkan toinen pää sijoittuu juuri tuolle Oulunkylän ja Huopalahden väliselle osuudelle. Ei siis ole mitään mieltä viedä Jokeria pois asutuksen keskeltä.
 
Varmaan näin on, mutta ainakin jossain Jokerin suunnitelmissa ajettiin rantarataa Huopalahti - Leppävaara välillä, eli tuo kapasiteettiongelma tulee ainakin siellä vastaan jos on tullakseen?
Ilmalan ja Huopalahden välillä kulkee Leppävaaran kaupunkiradalla huomattavasti enemmän junia kuin Huopalahti-Leppävaara -välillä johtuen M-junista.
 
HS:n pääkirjoitus ottaa tänään rohkeasti kantaa raidejokerin puolesta. Yllättävää, ja erittäin positiivista. Nyt olisi suotavaa, että raidejokeria alettaisiin kannattaa myös valtuustoissa ja uudessa eduskunnassa, niin ehkä sillä suunnalla alkaisi tosiaan tapahtua jotain.
 
Helsingin kaavoituskatsauksessa v. 2007 kerrotaan, että Espoon kanssa aloitetaan raidejokerin yleissuunnitelman laatiminen. No, kai se piti aloittaa jo viime vuonna, mutta nyt sana "alustava" on tiputettu pois. Kuinkahan kauan mahtavat yleissuunnitelmaa laatia, ennen kuin päästään sitten perustamissuunnitelmavaiheeseen?
 
Tämä video voisi olla mallina vaikkapa raide-jokerille. Metrin raideleveydellä ajetaan 80km/h. Paikka on Mannheim ja ratikkana on OEG-yhtiön klassinen Duewag GT8. Linkki.
 
Jlk:n jäsen Haltia kertoo blogissaan, että tulevassa raitiovaunuhankinnassa on tarkoitus ottaa huomioon myös Jokerin tarpeet. Mielestäni fiksua. Jos puhe on moduuleista koostuvista vaunuista, niin Jokerin vaunut voivat olla vaikka kaupunkivaunuja pidempiä, ja tietenkin "tasokkaammin" sisustettuja, mutta pääasia on, että tekniset ratkaisut ovat samat.

http://haltia.blogspot.com/2007/04/iltakokouskuulumiset-442007.html
 
Jokerilla 33 km/h se on ilmeisesti täysin mahdollinen tavoite, koska linja kulkee vain lähiötyyppisessä ympäristössä, joka rakentuu siten, että pysäkkejä voi olla kohtuullisen harvaksi. Lisäksi ajonopeudet linjalla voidaan saada nopeammiksi kuin keskustaympäristössä.

Jokerin linjanopeuden korottaminen yli 33 km/h esimerkiksi eritasojärjestelyillä voisi helposti johtaa siihen, että ihmisten matkanopeus ovelta ovelle hidastuisi. Tähän voisivat johtaa esimerkiksi eritasoiset asemat (= pidemmät ja hankalammat kävelymatkat), pysäkkivälin harventaminen (= pidemmät kävelymatkat) sekä pidemmät vaihtoyhteydet.

Itse kun ajoin esi-Jokeria vuosina 2003 - 2004, päästiin yli 33 km/h keskinopeuksiin vasta erittäin hiljaisen liikenteen aikaan eli n. klo 21 - 06 välisenä aikana (vakioautoni oli silloinen HKL-BL 301, jossa on ajotietokone). Silloin matkustajamäärät olivat "hieman" pienemmät kuin nykyään, tosin ei ollut liikennevaloetuuksiakaan.
 
Itse kun ajoin esi-Jokeria vuosina 2003 - 2004, päästiin yli 33 km/h keskinopeuksiin vasta erittäin hiljaisen liikenteen aikaan eli n. klo 21 - 06 välisenä aikana.

33 km / h on Raide - Jokerin tavoite, ei Bussi - Jokerin.

Raide - Jokerin linja on osin eri linjaus kuin nykyisen Bussi - Jokerin. Erillisillä rataosilla voitaneen käyttää joillakin osuuksilla 70-80 km/h huippunopeuksia.
Raitiovaunujen kiihtyvyys ja hidastuvuus on myös parempi kuin busseilla, kunhan ajokäytäntö on järkevä.
 
33 km / h on Raide - Jokerin tavoite, ei Bussi - Jokerin.

Raide - Jokerin linja on osin eri linjaus kuin nykyisen Bussi - Jokerin. Erillisillä rataosilla voitaneen käyttää joillakin osuuksilla 70-80 km/h huippunopeuksia.
Raitiovaunujen kiihtyvyys ja hidastuvuus on myös parempi kuin busseilla, kunhan ajokäytäntö on järkevä.

Kiitos jälleen asiantuntevasta kommentista!

Tarkoitukseni olikin vain tuoda esille nykyisen bussi-Jokerin liikennöintinopeusongelmia.
 
Takaisin
Ylös