1960 - 80 -lukujen kerrostalolähiöt

Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Kadunvarsipysäköinti on siksi vähän hankala toteuttaa uusissa asuinalueissa koska ei voi käyttää lohkolämmitintä...Tietääkö kukaan enemmän?
Arabianrannassa asukaspysäköinti tolppineen on kadun varressa. Hallinnollisesti ajoradan ja jalkakäytävän välillä on asunto-osakeyhtiöiden omistamaa tonttimaata.

Mielestäni suomalaiset ovat liian herkkiä vastustamaan täydennysrakentamista tai yleensä minkään uuden tuomista omille takapihalle.
Kokemuksen mukaan näin selitetään kaikkien muiden kohdalla, mutta omalla kohdalla vastustamiselle on aina pätevät perustelut.

Toinen asia on se, että ei uskota, että ihmiset vastustavat. Vaan toimitaan kuten he eivät vastaustaisi ja valitetaan siitä, että kumminkin vaan on vastustusta. Tässä ei ole kysmys siitä, onko vastustus väärää vai ei, vaan siitä, että päättäjät ja valmistelijat kieltävät tosiasiat.

Tämä on asennekysymys. Olen itse nähnyt ks-lautakunnassa tapauksia, joissa valmistelija on ottanut asukkaiden kuulemisen ja asioiden selittämisen vakavasti. Ja kas, loppujen lopuksi mitään ongelmia ei olekaan. Valitettavasti toistaiseksi päinvastaisia tapauksia on enemmän. Osallistumis- ja arviointiprosessi viedään läpi vain lain kirjaimen täyttämiseksi ja saaduilla mielipiteillä ei ole mitään arvoa. Tämä syytös koskee sekä viranomaisia että poliittisia pättäjiä, jotka "valittajat" ovat itse valinneet asioitaan hoitamaan.

Antero

PS: Nyt en ehdi kirjoitella enempää, kirjoitelkaa te muut! :)
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Asia selkeni. Minä ja ilmeisesti myös Antero tarkoitimme radan itäpuolista aluetta, joka pikaisen kartanselailun ja Wikipedian avulla paljastuikin Havukoskeksi. Suunnitteluvaiheessa Havukoski kulki nimen omaan Koivukylänä. Käyttöön on sitten näköjään vakiintunut tuo Havukoski. Syynä voi olla, että alkuperäisestä suunnitelmasta toteutui vain osa. Tuon toteutuneen osan nimenä kaiketi oli tarkoitus olla Havukoski. Kun suurin osa Koivukylää jäi rakentamatta, niin alueen nimeksi vakiintui tuo Havukoski ja Koivukylä jäi tarkoittamaan niin sanottua vanhaa Koivukylää. Siitä, millainen paikka se on, en tiedä. Karttakauvan pohjalta kuitenkin ilmeisen pientalovaltainen.
Itse Havukoskella ja Koivukylässä melkein 30 vuotta asuneena voin hieman valottaa asiaa. Kun Havukosken lähiötä alettiin rakentamaan, (rakennus)suunnitelmissa oli että lähiössä olisi tulevaisuudessa asunut huomattavasti enemmän asukkaita kuin mitä tällä seudulla nykyään asuu ihmisiä. Ainakin 1980 -luvun lopulla julkaistussa Koivukylän Huollon historiikissa on mainittu noista suunnitelmista. Nuo suuret suunnitelmat eivät ikinä toteutuneet ja 1970 -luvun tyyliin rakennettu lähiö jäi noin 10.000:n asukkaan kaupunginosaksi. Syitä lienee monia (1970 -luvun lopun lama yms.) ja Vantaalla onkin sen jälkeen panostettu siihen, että Tikkurila olisi selkeä keskus Itä-Vantaalla. Vasta 1990 -luvulla Koivukylän seutu alkoi jälleen kasvamaan ns. täydennysrakentamisen myötä, kun metsiä, niittyjä ja peltoja ryhdyttiin täyttämään taloilla.

Havukosken ja Koivukylän raja on tällä hetkellä selkeä: päärata. Vai onko se sittenkin Kytötie, koska Koivukylän ostoskeskus sijaitsee pääradan ja Kytötien välisellä kaistaleella. ;) Muistan, kun jo lapsuusaikoina ihmettelimme kavereideni kanssa, missä kulkee Havukosken ja Koivukylän raja:
-Vanhan Rekolantien kohdallako? Tuolloin Peijaksentiellä oli Havukosken ja Koivukylän kyltit juuri Vanhan Rekolantien ylittävän sillan kohdalla.
-Vai oliko päärata rajana, sillä bussilinjojen 623 ja 732 päätepysäkit Kytötien länsipuolella ovat aikataulujen mukaan sijainneet Havukoskella noinakin aikoina.

Nyt rajaa on mielestäni selkeytetty, sillä kyltit ovat kadonneet Vanhan Rekolantien ylittävältä sillalta ja Koivukylän asemalta opastetaan Havukoskelle menijöitä lähtemään itään. Koivukylään menijät valitkoon suunnaksi lännen. Sieltä myös löytyy pientalovaltainen Koivukylä, jota kutsutaan myös "Vanhaksi Koivukyläksi".

Itse miellän asuvani Koivukylässä, mutta asunnonmyynti-ilmoituksien mukaan asunkin Asolassa. En voi tosin ihmetellä, miksi asunnonmyynti-ilmoituksissa yritetään välttää sanaa "Koivukylä". Vanha maine istuu sitkeässä.
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

SD202 sanoi:
Itse miellän asuvani Koivukylässä, mutta asunnonmyynti-ilmoituksien mukaan asunkin Asolassa. En voi tosin ihmetellä, miksi asunnonmyynti-ilmoituksissa yritetään välttää sanaa "Koivukylä". Vanha maine istuu sitkeässä.
"Vanha" maine istuu syvässä ja täälläkin kirjoituksissaan muuten niin tarkat pika/kevyt/hidas/raskas -ihmiset pitävät kyllä huolen siitä, että puhuvat liikennevälineestään oikein termein.

Kuten jo aiemmin tuli todistettua, näistä asutusalueista ei heillä ole juurikaan mitään oikeaa ja nykyaikaista käsitystä. Milloin lie ovat viettäneet niissä jonkunkaan päivän tai vaikka viikon, kun sitä samaa suosittelevat jonkin oudon liikennekaupunginkin oloihin tutustumisen vähimmäisajaksi ;)
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Kuten jo aiemmin tuli todistettua, näistä asutusalueista ei heillä ole juurikaan mitään oikeaa ja nykyaikaista käsitystä. Milloin lie ovat viettäneet niissä jonkunkaan päivän tai vaikka viikon, kun sitä samaa suosittelevat jonkin oudon liikennekaupunginkin oloihin tutustumisen vähimmäisajaksi ;)
Hyvin sanottu. Tällainen palsta on hyvin pitkälle mielipidepalsta. Aina joskus mukaan voi pujahtaa faktanpoikanenkin, mutta valtaosa täällä esitetyistä asioista on omia käsityksiä asioista. Kirjoittajien omat käsitykset ovat kuitenkin varsin mielenkiintoisia ja opettavaisiakin. Minä en arvioi huonoiksi kirjoituksiksi sellaisia, joissa ollaan eri mieltä omiin näkemyksiini nähden; päinvastoin nehän usein ovat kaikista opettavaisimpia. Ainakin jollain tavalla.
Meni taas kerran ohi topicista... :)
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Kuten jo aiemmin tuli todistettua, näistä asutusalueista ei heillä ole juurikaan mitään oikeaa ja nykyaikaista käsitystä.

Olen samaa mieltä siitä, että arvioiden tulisi perustua ajantasaiseen ja mielellään sekä käytännön kokemusta että tutkimustietoa suhteuttavaan käsitykseen.

Voin ehkä tässä yhteydessä tunnustaa sen, että joukkoliikenteen ohella sekä tutuissa että vieraissa kaupungeissa tarkkailen usein kaupunkikehitystä.
Tietynlainen erikoiskiinnostuksen kohteeni ovat nimenomaan kerrostalolähiöt.
Näihin liittyen olen tehnyt töitä jokseenkin samassa laajuudessa kuin joukkoliikenteeseenkin liittyen.

Paras tuntemukseni on tietysti Turun seudulta. Täällä kerrostalolähiöiden tilanne ja yleiskuva on jossain määrin erilainen kuin pääkaupunkiseudulla, osaksi johtuen siitä, että monet alueet sijaitsevat paljon keskeisemmin.

Ylläolevat kommenttini kerrostalolähiöistä pohjaan samanlaiseen käytännön ja teoreettisen havainnoinnin yhdistelmään kuin arvioni joukkoliikenteestäkin.
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Voin ehkä tässä yhteydessä tunnustaa sen, että joukkoliikenteen ohella sekä tutuissa että vieraissa kaupungeissa tarkkailen usein kaupunkikehitystä.
Tietynlainen erikoiskiinnostuksen kohteeni ovat nimenomaan kerrostalolähiöt.
Näihin liittyen olen tehnyt töitä jokseenkin samassa laajuudessa kuin joukkoliikenteeseenkin liittyen.
Mun mielestäni ihan järkevä lähestymistapa. Lähiöiden arkkitehtooniset ratkaisut ovat kanssa lähellä sydäntäni. Osaatko Mikko muuten sanoa miksi Turussa 50-60-luvulla rakennetut kaupungin laitamien kerrostalot ovat suhteelisen korkeita, 8-12 kerroksisia? Tekee aika jykevän vaikutelman nimittäin, ja ihan positiivisessa mielessä.

Täytyy tunnustaa että ilman jokseenkin tiiviitä kerrostalolähiöitä siellä täällä olisivat niin joukkoliikenne- kuin muutkin palvelut kaupunkien keskustojen ulkopuolella vielä enemmän retuperällä kuin nyt.

t. Rainer
 
Muutin tänne Anteronkin ilmeisen hyvin tuntemaan Hakunilaan. On hyvä asua kunnon lähiössä. Aluksi asunnon ostaminen huonomaineisesta Hakunilasta vähän arvelutti. Käytäntö on vain osoittanut ettei ostarin ajoittaisen levottomuuden lisäksi ongelmia ole. Maahanmuuttajien osuutta asujamistosta jotkut pitävät ongelmana. Eipä ole itseäni häirinnyt. Sen sijaan olin suorastaan huvittunut, kun alkusyksystä kauppamatkalla näin pikkutytön nätissä kesämekossa. Ajattelin, että on lapsi puettu kauniisti kuin Venäjällä ikään. Hetken päästä lasta kutsuttiinkin - venäjäksi.

Joukkoliikenne toimii tarpeisiini nähden suorastaan mainiosti. Käyn useita kertoja viikossa Kaisaniemessä koulussa, jolloin ainoa harmi on se, että seutulinjat eivät siellä pysähdy. Erittäin fiksua on rakentaa kaupunginosa näin, että yhtä mäkeä laskeutuva bussi voi kerätä kaupunkiinmenijät kyytiinsä ja toinen auto voi tiheine kulkuvuoroineen viedä Tikkurilaan, Jumboon, Lentokentälle ja metroradan varteen haluavat perille. Eipä siitä mitään suurempaa iloa olisi, jos nykyisen 25 min matkan sijaan saman matkan voisi kulkea samassa ajassa metrolla tai vaikkapa peräti 20 min:ssa ratikalla.

Jos asuisin vaikka Munkkivuoressa tai Munkkiniemessä, voisi koulumatka olla ajallisesti jopa nykyistä pitempi.
 
Takaisin
Ylös