Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreessa julkaisussa "Joukkoliikennepolitiikka valintojen edessä" esitetään visiona, että Suomen joukkoliikenteen kuljetussuorite tulisi kaksinkertaistaa.
Esitteen latauslinkkii
Ehdotan, että avaamme aivoriihen siitä, missä ja millä keinoin tämä tavoite voitaisiin Suomessa toteuttaa. Tässä riihitettävillä ajatuksilla voi olla arvaamaton merkitys. Vaikuttaa siltä, että ministeriö on muuttamassa joukkoliikenteen kehityskuvan taantumisen hidastamisesta voimakkaaseen kehittämiseen.
Keinot voivat olla sekä organisatorisia, liikennöintitavan muutoksia, hinnoittelun muutoksia että väyläinvestointeja.
Kannattaa korostaa niitä keinoja, joilla voidaan merkittävästi nostaa joukkoliikenteen käyttöä.
Keinoja kannattaa miettiä joukkoliikenteen kannalta nyt erilaisten markkinoiden kautta:
- Pääkaupunkiseutu
- Tampereen ja Turun seudut
- Nk. keskisuuret kaupungit (mm. Oulu, Lahti, Jyväskylä, Kuopio, Vaasa, Pori, Lappeenranta, Kotka ja Joensuu)
- Pienet kaupungit
- Maaseutuliikenne
- Kaukoliikenne
Toivon myös, että tästä aivoriihestä ei tule juupas-eipäs-keskustelua eräiden liikenneratkaisujen eroista. Sille on omat keskusteluketjunsa.
Esitteen latauslinkkii
Ehdotan, että avaamme aivoriihen siitä, missä ja millä keinoin tämä tavoite voitaisiin Suomessa toteuttaa. Tässä riihitettävillä ajatuksilla voi olla arvaamaton merkitys. Vaikuttaa siltä, että ministeriö on muuttamassa joukkoliikenteen kehityskuvan taantumisen hidastamisesta voimakkaaseen kehittämiseen.
Keinot voivat olla sekä organisatorisia, liikennöintitavan muutoksia, hinnoittelun muutoksia että väyläinvestointeja.
Kannattaa korostaa niitä keinoja, joilla voidaan merkittävästi nostaa joukkoliikenteen käyttöä.
Keinoja kannattaa miettiä joukkoliikenteen kannalta nyt erilaisten markkinoiden kautta:
- Pääkaupunkiseutu
- Tampereen ja Turun seudut
- Nk. keskisuuret kaupungit (mm. Oulu, Lahti, Jyväskylä, Kuopio, Vaasa, Pori, Lappeenranta, Kotka ja Joensuu)
- Pienet kaupungit
- Maaseutuliikenne
- Kaukoliikenne
Toivon myös, että tästä aivoriihestä ei tule juupas-eipäs-keskustelua eräiden liikenneratkaisujen eroista. Sille on omat keskusteluketjunsa.