Vantaan ratikka

Yleissuunnitelma on tulossa vasta syksyllä ja tuo linkattu pdf on siis yleissuunnitelman kuvat, jotka ovat nyt siis valmistuneet. Vähän tökki omallakin koneella tuon avaaminen. En tiedä kenen idea oli pistää 41 megatavun edestä kaavapiirroksia yhteen tiedostoon. Yleensä kaavat on pätkitty korkeintaan pariin kaavakuvaan per tiedosto, kun pdf lukuohjelmat ja etenkin selainten pdf lisäosat ovat niin epätehokkaita, etteivät ne pysty näyttämään enempää kerrallaan.
 
Onko tarpeeksi väkeä raitiovaunulle?

MAL2019 pikaraitiotietarkastelussa https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/mal2019_pikaraitioteiden_tarkastelu.pdf arvio on 2600 matkustajaa tunnissa aamuruuhkassa suurimmillaan Tikkurilan kohdalla vuonna 2030. Se meinaa että 35m jokerimallisissa vaunuissa rupeaisi olemaan 5min vuorovälilläkin jo ahdasta. En nyt lähdettä löydä, mutta mielestäni näin jossain maininnan että vuoroväliksi tulisi 10 tai 7,5min, jolloin tarvittaisiin 45m tai isompia vaunuja heti kättelyssä.

Ratikan varrelle on kaupungin aikomus kaavoittaa lisää asuntoja jopa 50 000:lle 2050 mennessä ja Hakunilahan on jo nykytilanteessa kuin radanvarsilähiö.

muokkaus: Vuoroväleistä vielä, eli Vantaan sivustolla ratikan sivulla ja tuossa MAL2019 tarkastelussa ruuhkavuoroväli on 5min, kun taas helmikuisessa esitteessä se on tuo 7,5min-10min. Vuodentakaisessa alustavassa yleissuunnitelmassa matkustajamäärät oli laskettu 8min vuorovälillä, mikä voi selittää sen että matkustajahuippu on 700 matkustajaa alempi.
 
Viimeksi muokattu:
MAL2019 pikaraitiotietarkastelussa https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/mal2019_pikaraitioteiden_tarkastelu.pdf arvio on 2600 matkustajaa tunnissa aamuruuhkassa suurimmillaan Tikkurilan kohdalla vuonna 2030. Se meinaa että 35m jokerimallisissa vaunuissa rupeaisi olemaan 5min vuorovälilläkin jo ahdasta. En nyt lähdettä löydä, mutta mielestäni näin jossain maininnan että vuoroväliksi tulisi 10 tai 7,5min, jolloin tarvittaisiin 45m tai isompia vaunuja heti kättelyssä.

Ratikan varrelle on kaupungin aikomus kaavoittaa lisää asuntoja jopa 50 000:lle 2050 mennessä ja Hakunilahan on jo nykytilanteessa kuin radanvarsilähiö.

muokkaus: Vuoroväleistä vielä, eli Vantaan sivustolla ratikan sivulla ja tuossa MAL2019 tarkastelussa ruuhkavuoroväli on 5min, kun taas helmikuisessa esitteessä se on tuo 7,5min-10min. Vuodentakaisessa alustavassa yleissuunnitelmassa matkustajamäärät oli laskettu 8min vuorovälillä, mikä voi selittää sen että matkustajahuippu on 700 matkustajaa alempi.

Nuo vaunuthan pystytään pidentämään 44 metriä pitkiksi, Toivottavasti niistä pysäkeistä myös sen mittaisia sitten kerralla tehdään ettei tarvitse alkaa pidentämään...
 
Toivottavasti niistä pysäkeistä myös sen mittaisia sitten kerralla tehdään ettei tarvitse alkaa pidentämään...

Noissa yleissuunnitelman kaavakuvissa näyttäis olevan aikamoinen vaihtelu pysäkkien pituuksissa, Jumbon ja Aviapolis pohjoisen pysäkkipituudet ovat 70m luokkaa, mutta Koivuhaan on vain 45m
 
Ilmeisesti tarkoitus on tehdä raideleveydeltään ja tekniikaltaan yhteensopiva raidejärjestelmä Vantaalle. Maakuntakaavassa pitäisi ottaa huomioon nämä järjestelmät yhdistävä n. 5 kilometrin pituinen rata. Se voisi kulkea vaikka tien 170 (Itäväylä) käytävässä ja kääntyä Länsimäentielle. Rataa ei tarvitse toistaiseksi rakentaa, mutta kaavaan se olisi hyvä ottaa.

Heli
 
Aloitusviestin linkki näkyy kadonneen. Tietääkö joku, mistä kuvat nyt voisivat löytyä? Kovasti haluaisin nähdä ehdotetun toteutuksen Tikkurilan nurkilla...
 
Linkki toimii minulla vielä.
Jännää. Minulla aukesi tabletilla, mutta kaatui suunnilleen Tuusulanväylän ylityksen kohdalle, kuten aina tähänkin asti. Läppärillä tulee vain teksti "Not Found". Jätin palautetta kaupungin FB-sivulle.
 
Viimeksi muokattu:
Jännää. Minulla aukesi tabletilla, mutta kaatui suunnilleen Tuusulanväylän ylityksen kohdalle, kuten aina tähänkin asti. Läppärillä tulee vain teksti "Not Found". Jätin palautetta kaupungin FB-sivulle.

Mulla aukeaa google chromella ainakin.
 
Ei aukea Chromella, ei Mozillalla, ei Edgellä. Kaksi jälkimmäistä haukkuu sivua vaaralliseksi. Pitää ehkä yrittää jollain huonommin suojatulla koneella...
 
Takaisin
Ylös