Vantaan ratikka

Mä olen edelleen jotenkin hämmentynyt tästä Vantaan ratikasta. Siellä tehdään suunnittelua tällä hetkellä sellaisella tasolla, joka ei voi johtaa mihinkään muuhun kuin toteutukseen. (Siis teoriassa valtuusto voi tietysti päättää jättää sen tekemättäkin, mutta ei käytännössä enää tässä vaiheessa.)

Mulle on kaikenlaista vakuuteltu, mutta silti yhä vielä ihmettelen, miten tai miksi tuo reitti keräisi porukkaa sellaisia määriä, että ratikka on oikeasti perusteltu.

Vantaan kaupungin entinen rakennusvalvontajohtaja, nykyinen PS:n vara-valtuutettu Pekka Virkamäki nostaa myös esille Vantaan sanomien mielipidepalstalla, kuinka Vantaan alemmat virkamiehet toimivat kuin rakentamispäätös olisi jo tehty
https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/4299096
 
Vantaan kaupungin entinen rakennusvalvontajohtaja, nykyinen PS:n vara-valtuutettu Pekka Virkamäki nostaa myös esille Vantaan sanomien mielipidepalstalla, kuinka Vantaan alemmat virkamiehet toimivat kuin rakentamispäätös olisi jo tehty
https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/4299096

Strategia ei taas eroa aikaisemmasta, eikä muistakaan vastustamisista kuten Kruunusiltojen kanssa. Vaaditaan vain maailman tappiin, että pitää tutkia muita vaihtoehtoja lisää, vaikka niitä olisi kuinka tutkittu.

Väittessä rakentamispäätöksen edelle menemisessä vedotaan siihen, että normaalisti rakentamissuunnittelu tehdään rakentamispäätöksen jälkeen. Tämä ei ota huomioon taas sitä, että valtuusto on nimenomaan päättänyt että sunnittelu viedään näin pitkälle ennen rakentamispäätöstä.

Hesarin tämänpäiväisessä jutussa Vantaan ratikasta puhutaan puolestaan koko ajan alustavasta rakennussuunnitelusta ja sekin taitaa koskea vain Tikkurilan tunnelia, josta on huhtikuulta vielä erillinen päätös tarkemmasta suunnittelusta.
 
Strategia ei taas eroa aikaisemmasta, eikä muistakaan vastustamisista kuten Kruunusiltojen kanssa. Vaaditaan vain maailman tappiin, että pitää tutkia muita vaihtoehtoja lisää, vaikka niitä olisi kuinka tutkittu.

Väittessä rakentamispäätöksen edelle menemisessä vedotaan siihen, että normaalisti rakentamissuunnittelu tehdään rakentamispäätöksen jälkeen. Tämä ei ota huomioon taas sitä, että valtuusto on nimenomaan päättänyt että sunnittelu viedään näin pitkälle ennen rakentamispäätöstä.

Hesarin tämänpäiväisessä jutussa Vantaan ratikasta puhutaan puolestaan koko ajan alustavasta rakennussuunnitelusta ja sekin taitaa koskea vain Tikkurilan tunnelia, josta on huhtikuulta vielä erillinen päätös tarkemmasta suunnittelusta.

Yleensä rakennussuunnittelu hoidetaan ennen valtuuston päätöstä, jotta valtuustolla on tarpeelliset tiedot päätöstä varten.
 
Tässä hankkeessa tuntuu olevan epäselvää mistä on jo päätetty ja mistä ei vielä ole. Hyvän kuvauksen löytää tämän vuoden Eduskunnan hyväksymästä budjettikirjasta, missä hanke sai 2 miljoonaa euroa valtionapua.

"Vantaan pikaraitiotie on raitiotieyhteys, joka yhdistää Hakunilan ja Länsimäen seudun raideverkkoon ja luo suoran yhteyden Tikkurilaan, Aviapolikseen ja lentoasemalle. Raitiotiestä on valmistunut yleissuunnitelma v. 2019. Sen valmistuttua Vantaan kaupunginvaltuusto päätti käynnistää raitiotien yksityiskohtaisen suunnittelun yleissuunnitelman pohjalta. Jatkosuunnittelussa tehdään katusuunnittelua sekä operointi-, varikko-, sähkötekniikka-, tunnelisuunnittelua jne. ja myös raitiotiehankkeeseen liittyvää kaupunkisuunnittelua kuten kaavarunkoja ja lukuisia asemakaavoja, mm. koko raitiotien mittainen tekninen asemakaava. Koko raitiotien reitille laaditaan katusuunnitelmat ja sen jälkeen rakentamissuunnitelmat. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle."

Eli suunnitteluun on valtuuston päätös ja suunnittelun päätettyä 2023 viedään asia valtuustoon päätettäväksi. Ja valtuusto on ainoa, joka pystyy muuttamaan valtuuston päätöksiä.
 
Monella vastustajalla unohtuu että tavoite on saada autot pois ja ihmiset ratikkaan, tulevaisuuteen syytä katsoa eikä Ladan jäisten ikkunoiden läpi kirota viherpipertäjiä
 
Monella vastustajalla unohtuu että tavoite on saada autot pois ja ihmiset ratikkaan, tulevaisuuteen syytä katsoa eikä Ladan jäisten ikkunoiden läpi kirota viherpipertäjiä

menee offin puolelle. taitaa olla niin, että se Ladan ikkunat ovat sulat, ja sen kadun varteen yöksi jätetyn johtotähden ikkunat ovat jäässä, joita omistaja yrittää raaputella puhtaaksi, kun ei akussa potku riitä, kun on hieno täysi sähkö.
 
menee offin puolelle. taitaa olla niin, että se Ladan ikkunat ovat sulat, ja sen kadun varteen yöksi jätetyn johtotähden ikkunat ovat jäässä, joita omistaja yrittää raaputella puhtaaksi, kun ei akussa potku riitä, kun on hieno täysi sähkö.

Lasien raaputtelu ja samalla naarmuttaminen on ihan amatöörien puuhastelua. Jos lisälämmitintä ei voi käyttää, niin jäät kannattaa suihkauttaa pois sopivalla alkoholilla, esim Autoglymin de icerillä.
 
Ratikan seurantaa

"Kaupunginhallitus on 4.5.2020 § 9 päätöksellään päättänyt perustaa kaupunginhallituksen
seurantaryhmän Vantaan ratikalle. Esitetään asetettavaksi Vantaan ratikan seurantaryhmä
kaupunginhallituksen toimikaudeksi 2021–2023.
Kaupunginvaltuusto päätti 16.12.2019 § 7, että Vantaan ratikan suunnittelua jatketaan teknisen
lautakunnan hyväksymän yleissuunnitelman pohjalta. Jatkosuunnittelussa tehdään ratikan vaatimat
asemakaavamuutokset sekä laaditaan koko ratikan reitille katusuunnitelmat ja sen jälkeen
rakentamissuunnitelmat. Investointipäätös ratikan rakentamisesta tuodaan erikseen
kaupunginvaltuuston päätettäväksi 2023. Raitiotien rakennustyöt voitaisiin aloittaa vuonna 2024, jolloin
se voisi olla toiminnassa aikaisintaan vuonna 2028."

http://paatokset.vantaa.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=2308899
 
Vantaan ratikan ensimmäisiä katusuunnitelmaluonnoksia esitellään 7.10.-20.10.

"Ensimmäisiä ratikan katusuunnitelmaluonnoksia esitellään 7.10.2021 alkaen Vantaan kaupungin verkkosivuilla. Luonnoksista voi jättää mielipiteen kahden viikon aikana 7.‒20.10.2021"



https://www.vantaa.fi/uutisia/asuminen_ja_ymparisto/101/0/159324

Itse asiassa Helsinki on tässäkin asiassa jo Vantaan edellä. Tässä syyskuun alkupuolelta: Länsimäentie_tekn_ak_liikennesuunnitelma_luonnos
 
23.9 tilaisuuden tallenne katsottavissa

"Ratikan syysinfo pidettiin 23.9.201. Syysinfossa ratikan suunnittelijat kertoivat ajankohtaisesta suunnittelutilanteesta ja siitä, miten ratikan suunnitteluun voi osallistua ja vaikuttaa syksyn aikana. Tutustu tallenteeseen tilaisuudesta Vantaan kaupunkiympäristön YouTube-kanavalla."

https://www.youtube.com/watch?v=JsNTpUgFlQM
 
Takaisin
Ylös