
Alunperin kirjoittanut
Makke93
Olen miettinyt, tai on joku saattanut täälläkin tällaista ehdottaa aikaisemmin, että tehdään uudet radat leveämmälle kalustolle, mutta ajetaan silti vanhan mitoituksen vaunuilla ja pysäkeillä olisi jotkin helposti irrotettavat lisäkanttikivet. Kun tarpeeksi rataa on uusittuna, että voidaan kertaheitolla parantaa loputkin, siitä eteenpäin sitten uudet vaunut tilataan leveämpinä. Leveämpien vaunujen tullessa kerätään lisäkanttikivet pysäkeiltä pois ja asennetaan vanhaan kalustoon oville jotkin ritilät, jotta pysäkin ja vaunun lattian väliin ei jää rakoa.
Vaikka ratoja ei nyt tehtäisi 2,65m kalustoa varten, niin ainakin suositellut kaistat ovat niin leveitä, että luulisi ajamisen onnistuvan leveämmälläkin kalustolla ilman muutoksia, mikäli radat ei ole aseteltu niin kaistan keskelle kun voi. Samoin sekaliikennekaistat ovat autoja varten jo leveämmät, että tulisi toisen vaunun kohdatessa harmia. Ongelmat tulevat kai juuri kaarteissa ja pysäkeillä, joista ensimmäisiä nyt uusitaan muutenkin useammin ja pysäkit eivät ole kovin suurta osaa rataverkon pituudesta. Ongelmia saattavat tuottaa kaksisuuntaisilla radoilla olevat saarimalliset pysäkin, jotka on kai ensinnäkin sijoitettu paikoillensa, koska tilaa kahdelle minimilevyiselle normaalille pysäkille ei ole ollut, eli niistä tuskin saa järsittyä 17,5cm pois kummaltakin puolelta ilman, että pysäkistä tulee suosituksia kapeampi, eli ratojen linjausta saatetaan joutua muuttamaan ja kaistoja siirtämään.