Vantaan ratikka

Vantaalla esitellään raitiotien katusuunnitelmia

"Vantaan ratikan katusuunnitelmaluonnoksia Aviapoliksen ja Tikkurilan suuralueilla on valmistunut. Ratikan katusuunnitelmaluonnoksia esitellään vaiheittain. Nyt vuorossa on kaupunginosiin Tikkurila, Viertola, Koivuhaka, Veromies ja Lentokenttä sijoittuvia suunnitelmia. Katusuunnitelmaluonnoksissa varataan tilaa kadun toiminnoille. Kaduille suunnitellaan raitiotien lisäksi ajoneuvoliikenteen järjestelyt, ja tärkeässä osassa ovat myös pyöräilyn ja jalankulun yhteyksien kehittäminen. Uutta pyöräbaanaa onkin katusuunnitelmaluonnoksissa suunniteltu Tikkurilantielle ja Tietotielle. Pyöräparkkeja ja kaupunkipyöräasemia on suunniteltu raitiotiepysäkkien yhteyteen."

https://www.vantaa.fi/uutisia/asuminen_ja_ymparisto/101/0/161060
 
Vaaralan varikon alustava hankesuunnitelma on julkaistu. https://www.vantaa.fi/fi/kaavoitus/kaavat/vantaan-ratikka-varikko-vaaralaan

Suunnitelmaassa on kaavapiirustus varikon perusosasta ja kaksi vaihtoehtoa laajennuksille. Säilytystilaa ei ole ilmaistu ratikkamääräisesti, mutta on annettu kerrosneliömäärä 5000 k-m^2, mikä on noin kolmannes Ruskeasuolle tulevasta säilytyksen kerrosneliömäärästä ja siellä pitäisi olla tilaa 70 kantakaupunki- ja 30 pikavaunulle. Karkeasti laskien vaiheseen 1 mahtuu siis 30 35-metristä vaunua. Laajennuvaihtoehtojen pinta-alaa ei ole kaavakuvissa.
 
Vantaan maankäyttö- ja kaupunkisuunnittelulle ei ole kai omaa lankaansa, niin pistetään tämä tänne, kun on pienempi uutinen ja ratikka on niin keskeinen osa uutta yleiskaavaa

Suurin osa uuden yleiskaavan valituksista kaatui hallinto-oikeudessa, mutta kaupan suuryksiköiden sijoittaminen kaupunkikeskustoihin kaatui. https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtai...n-osalta-valtaosa-kaavavalituksista-hylattiin

Suuryksikön voi siis edelleen sijoittaa näille alueille, mutta niillä ei saa olla seudullista merkitystä. Eli ne eivät saa olla sellaisia, että niihin tullaan kauempaa. Tästä saa vielä valittaa ja tämä oli vasta Helsingin hallinto-oikeuden päätös, eli uusi yleiskaava ei tule vieläkään lainvoimaiseksi.
 
Omasta mielestä Hakunilan alueelle pitäisi tuoda edes se LIDL:i vaikka toki kauppakeskustakin luvattiin bussivarikon paikalle jo kymmenen vuotta sitten..
 
Omasta mielestä Hakunilan alueelle pitäisi tuoda edes se LIDL:i vaikka toki kauppakeskustakin luvattiin bussivarikon paikalle jo kymmenen vuotta sitten..

Lidl ei ole sellainen kaupan suuryksikkö, jota tuolla kaavalla tarkoitetaan. Eli ihan hyvin sellainen voi tulla Hakunilaan. Ja varmaan tuleekin, jos ratikka ja lisäasuinrakentamista tulee.
 
Projektin hinta-arvio on päivitetty. https://www.vantaa.fi/fi/asuminen-ja-ymparisto/liikenne/vantaan-ratikka/ratikan-tulot-ja-menot

Uusi hinta on 603M€, josta Vantaan osuus on 414M€. Myös kaupungille ratikan tuomat tulot ovat tarkentuneet ylöspäin 837M€:eek:on.

Raitiovaunujen ystävänä iloitsen tietysti jokaisesta lisäratametristä ja jokaisesta uudesta vaunusta.

Mutta jos asiaa yrittää ajatella vähänkin laajemmin, niin aika vaikea minun on ymmärtää, miten tuo hanke olisi järkevää toteuttaa. Ja vaikka hinta-arvio onkin varmasti huolellisesti tehty, niin maailmantilanne voi heilauttaa sitä vielä rajustikin, mitään tarjouksiahan ei vielä ole tietenkään pyydetty.

Mitä muut ajattelevat? Tuleeko Vantaan ratikka vai ei, ja pitäisikö sen tulla, vai ei?
 
Asiat maksaa, muuttusi Vantaa kaupungiksi kertaheitolla, nyt iso osa ratikan reitin varren kyliä jotka erillisiä saarekkeita. Miksi joku Rajakylä ei osa Helsinkiä.....
 
Mä olettaisin, että maailmantilaanne on ollut suunnittelijoilla mielessä, kun kustannuslaskelmia on tehty. Hintahan on nyt kasvanut 50%, mikä Jokerilla sekä Kruunusilloilla oli 33% vastaavassa vaiheessa ja Vantaan ratikka maksoi jo ennestään enemmän kuin Jokeri, vaikka se on pituudeltaan viidenneksen lyhyempi.

Sinällään kaupunki tekee nyt kovasti riskiratkaisuja, jotka voivat koitua ongelmaksi. Hieman pakon sanelema tosin. Matkustajaennusteet putosivat ja vuoroväliksi aijotaankin vain 10min. Lisäksi katusuunnitelmissa on jätetty parissa kohdassa rata ajojohdottomaksi, koska se kulkee lähellä sähkörunkoverkon voimalinjoja, joidenka siirtäminen tai kaapelointi maksaisi kymmeniä miljoonia. Eli Vantaan ratikan kalustossa täytyy olla akut, niitä ei ole montaa ja muuta seudun kalustoa ei voi tarvittaessa käyttää, jos matkustajamääräennusteet ylittyvät. Varikon laajuus suunnitelmissa on kai vielä tarkastamatta vaisumpien matkustajaennusteiden jäljiltä, mutta jos sinnekin mahtuu ensimmäisessä vaiheessa vain minimivaunut, niin kysyntään vastaaminen kestää vain kauemmin.

Noh ehkä Jokerin toteutuneet matkustajamäärät ehditään korjata ennustemalliin ennen varikon ja vaunutilauksen viimeistelyä, ja laajentaa niitä mikäli se on tarpeen.

Miksi joku Rajakylä ei osa Helsinkiä.....

Koska Helsinki liittelee maata itseensä vain kun se tarvitsee rakennusmaata. 1966 liitettiin Vuosaari ja sen jälkeen tuli tarve vasta kun Rajakylät ja Länsimäet oli jo kasvanut Helsingin kylkeen eikä niille voinut kaavoittaa täysin uusia alueita eli maat otettiin Sipoolta, jolloin Vantaa menetti vain kaistaleen, jotta Östersuundom ei jäänyt saareksi.
 
emt onko tämä Vantaan ratikka ollut missään vaiheessa hyvä tai järkevä hanke. Vantaalla on strategioitu lentokenttä kaupungin vahvuudeksi, mitä se tietysti onkin, kaavoitettu Aviapolis ja sitten lähdetty aika kunnianhimoisesti piirtämään karttoihin raideliikennettä ilman että on matkustajia. Vähän sunny car centerin makuista menoa. Toivottavasti peli ymmärretään viheltää poikki, ennen kuin ulosottomiehen tarvitsee alkaa raapustamaan kylän huutokauppailmoitusta.

Ja nythän Aviapolisissa on merkittävissä määrin tyhjää tilaa, kun ei siellä peltokampuksilla toimihengilöt viihdy. Mikä nyt ei varsinaisesti yllättänyt ketään, siitä oli jo ennen koronaakin 30 vuotta, kun Euroopassa konttoreita perustettiin lentokenttien kylkeen. Internet näivetti euroopan aviapolikset ja korona oli viimeinen niitti. Pitäisi olla jotain muutakin kuin parkkipaikka ja sodexo/amica, että viitsisi toimistolle.
 
emt onko tämä Vantaan ratikka ollut missään vaiheessa hyvä tai järkevä hanke.

En mäkään...

Ja nythän Aviapolisissa on merkittävissä määrin tyhjää tilaa, kun ei siellä peltokampuksilla toimihengilöt viihdy.

Olen tainnut kertoa aikasemminkin, mutta kaveri oli ja on töissä Ruoholahdessa sellaisessa pöhisevässä nettikoodausfirmassa. Firma ilmoitti, että kohta muutetaan Vantaalle, en nyt muista minne, mutta jonnekin kehäteiden pelloille kuitenkin.

Työntekijät ilmoitti pomolle, että muuta sä vaan, ei me viitsitä sinne lähteä, kun ei ole autoakaan, eihän sinne edes pääsisi mitenkään. Töitä riittäisi muuallakin. No, firma ei sitten koskaan muuttanut. Varmaan olisi toimitilat olleet halvempia, mutta eipä niistä ole iloa, jos ei ole työntekijöitä.
 
Lisäksi katusuunnitelmissa on jätetty parissa kohdassa rata ajojohdottomaksi, koska se kulkee lähellä sähkörunkoverkon voimalinjoja, joidenka siirtäminen tai kaapelointi maksaisi kymmeniä miljoonia. Eli Vantaan ratikan kalustossa täytyy olla akut, niitä ei ole montaa ja muuta seudun kalustoa ei voi tarvittaessa käyttää, jos matkustajamääräennusteet ylittyvät.
Aiheutuisiko muka sähkömagneettisia ongelmia, jos koko matkalle asennettaisiin ajojohtimet, vaikka etäisyys voimalinjaan on melko suuri, vai onko kyseessä ylitiukka määräys? Jälkimmäisen tapauksessa ajojohdinten rakentaminen pitäisi mielestäni sallia.
 
Aiheutuisiko muka sähkömagneettisia ongelmia, jos koko matkalle asennettaisiin ajojohtimet, vaikka etäisyys voimalinjaan on melko suuri, vai onko kyseessä ylitiukka määräys? Jälkimmäisen tapauksessa ajojohdinten rakentaminen pitäisi mielestäni sallia.

Ilmeisesti Fingridin kanta on, että tulee ongelmia, ja ratikkaprojektissa ei olla varmoja. https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5147284 Fingrid vaikuttaa puhuvan ihan sähkäturvallisuusriskistä eli kai läpilyönnistä suurjännitelijasta, ei vain sähkömagneettisesta häiriöstä. Länsimäessä linja on taas Helenin ja se oli se, jonka kaapeloinnin hinnaksi muistaakseni sanottiin olevan "9-numeroinen luku".
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös