Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

  1. #1

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    704

    oletus Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

    Hesari uutisoi, että Tuusula on tilannut selvityksen raitioliikenteen kannattavuudesta 2040 Yleiskaavaa varten. Reitti ei ole varma, mutta artikkelissa on alustavasti esitetty vaihtoehdoiksi joko Hyrylästä Tuusulanväylää etelään tai jo Keravalta alkaen Hyrylään ja siitä etelään.

    Suoralta kädeltä tuntuisi että ei ole kannattavaa, mutta kai minkä tahansa rataprojektin saa kannattavaski jos vain kaavoittaa mukaan tarpeeksi asutusta. Luulisi kuitenkin että niille jotka ovat valmiita asumaan niin tiiviissä kaupunkirakenteessa että ratitioliikenne kannatta, löytyy tilaa lähempääkin Helsingin keskustaa. Jos rata yhdistyy Tuusunbulevardiin suoraan Tammistossa, eikä kierrä Lentokentän ja/tai Jumbon kautta, niin vaikea kuvitella että nopeus siltikään olisi enää kilpailukykyinen junavaihtoon Ruskeasannassa tai Keravalla.

  2. #2

    Liittynyt
    20.04.2013
    Viestejä
    270

    oletus Vs: Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

    Melkein 40 km pitkä raitiolinja, jos oletetaan, että se ajaisi keskustaan saakka. Vaihto junaan Keravalla, Tikkurilassa, Käpylässä?

  3. #3

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    246

    oletus Vs: Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Hesari uutisoi, että Tuusula on tilannut selvityksen raitioliikenteen kannattavuudesta 2040 Yleiskaavaa varten. Reitti ei ole varma, mutta artikkelissa on alustavasti esitetty vaihtoehdoiksi joko Hyrylästä Tuusulanväylää etelään tai jo Keravalta alkaen Hyrylään ja siitä etelään.

    Suoralta kädeltä tuntuisi että ei ole kannattavaa, mutta kai minkä tahansa rataprojektin saa kannattavaski jos vain kaavoittaa mukaan tarpeeksi asutusta. Luulisi kuitenkin että niille jotka ovat valmiita asumaan niin tiiviissä kaupunkirakenteessa että ratitioliikenne kannatta, löytyy tilaa lähempääkin Helsingin keskustaa. Jos rata yhdistyy Tuusunbulevardiin suoraan Tammistossa, eikä kierrä Lentokentän ja/tai Jumbon kautta, niin vaikea kuvitella että nopeus siltikään olisi enää kilpailukykyinen junavaihtoon Ruskeasannassa tai Keravalla.
    Miksi ei keravan kehätielle pikarata jolla väki junaan ja nopeasti stadiin.... siinä on mielestäni tilaakin kun keskellä metsää mennään ainakin osa matkaa.....

  4. #4

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    704

    oletus Vs: Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Melkein 40 km pitkä raitiolinja, jos oletetaan, että se ajaisi keskustaan saakka. Vaihto junaan Keravalla, Tikkurilassa, Käpylässä?
    Itse laskin 34,5km vaikka mentäisiin Keravalla Tuusulatien kautta, eikä suoraan 148-tietä.

    En kyllä usko että edes linja kulkisi koko matkaa, saati sitten matkustajat. Yhtenä seikkana on pullonkaula Hakaniemi-Rautatientori välillä. Jos Laajasalosta tulee tuossa vaiheessa 18 vuoroa ruuhkatunnissa, Sörkästä tulevat Viima-radalta 5min välein ja HSL varmaan haluaa 5min vuorovälin Lentokentällekkin eikä anna linjaston selkeyden nimissä pudottaa sitä 10 minuuttiin jotta saataisiin toiset 10min linjalle Tuusulaan. Ja vielä kantakaupunkilinjat lisänä.
    Sitten toinen seikka on se aikaisemmin mainittu nopeus. HSL on laskenut Tuusulantien bulevardiratikan 1.vaiheelle linjanopeudeksi 21km/h. Vaikka siitä eteenpäin saataisiin rakennetulle alueella esim 800m pysäkkiväli ennen noita metsiä Hyrylän eteläpuolella jolloin Ruskeasannasta Käpylään saavutettaisiin 25km/h linjanopeus. Tällöin Käpylään menisi 9min pitempään kuin Ruskeasannasta junalla. Keskustaan menisi 17min pitempään.

    Linja kannattaa siis mielummin ajaa Ruskeasannan eteläpuolella joko Jumboon tai Lentokentälle. Jos siis kannattaa ensinnäkään.

  5. #5
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1940

    oletus Vs: Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

    Hah! Tämäkin selvitys on 29000 euroa hukkaan heitettyä rahaa, jonka voisi käyttää johonkin muuhun. Piste.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7225

    oletus Vs: Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Hah! Tämäkin selvitys on 29000 euroa hukkaan heitettyä rahaa, jonka voisi käyttää johonkin muuhun. Piste.
    Trollibusseihin?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    97

    oletus Vs: Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Trollibusseihin?
    Jep. Kulkevat samaan tapaan sähköverkossa ja vauhdikkaammin kuin raitiovaunut

  8. #8

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3802

    oletus Vs: Tuusula selvittää raitioliikenteen kannattavuutta

    Esimerkiksi Ruskeasanta(asema) - Hyrylä - Järvenpää(asema) käytävä voisi kyllä olla mahdollinen käytävä liityntäratikalle.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.07.2019, 12:50
  2. HSL: Järvenpää selvittää mahdollisuuksia HSL-jäsenyyteen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.05.2019, 14:50
  3. HSL: Tuusula tulee mukaan HSL:ään
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.02.2017, 21:30
  4. HSL: HSL ja VR alkavat selvittää lähijunissa koettua turvallisuutta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 16.03.2015, 06:39
  5. HSL: HSL selvittää Kehäradan ja Länsimetron vaikutukset liikkumistapoihin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.10.2014, 10:50

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •