Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

  1. #1
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1468

    oletus Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

    Asukasillassa Veikkolassa havainnollistettiin Espoo-Salo -oikorataa. Tilaisuudessa käytettiin myös työnimeä Esa-rata. Mielenkiintoisinta tässä vaiheessa oli kustannusarvio, joka tällä hetkellä noin 2 miljardia euroa.

    Ymmärsin tilaisuudessa pelin hengen niin, että tässä vaiheessa selvitetään, kannattaako selvittää lisää. Kielteistä tilaisuudessa oli taktikointi, jossa radan muita vaihtoehtoja, esim vanhan radan korjaus, käsiteltiin kielteisesti.
    Myönteistä oli se että myös luonto- ja ympäristöarvoja tuotiin hyvin esille.

    Tilaisuudessa asukkailla oli mahdollisuus tavata monta suunnittelijaa. Tilaisuuden järjesti Väylävirasto. Se oli muutenkin hengeltään vuorovaikutteisempi ja rennompi kuin esim HSL:n tilaisuudet, josta yleisö ajetaan ulos tarkalleen tilaisuuden päättyessä.

    Kyllähän radassa jotain ajatusta on, jos se puoli tuntia nopeuttaa ja toisaalta mahdollistaa myöhemmin 300km/h -kaluston käytön. Myös Turku-Pietari -väli kokonaisuudessaan on merkityksellinen hankkeen kannalta. Mutta se hinta - jääkö 2mrd euroon, vai onko ilmoitettu tarkoituksella alakanttiin, jotta hanketta olisi helpompi viedä eteenpäin.
    Viimeisin muokkaaja Salomaa; 22.10.2019 kello 21:35. Syy: Kieliasun korjaus

  2. #2
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    297

    oletus Vs: Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Asukasillassa Veikkolassa havainnollistettiin Espoo-Salo -oikorataa. Tilaisuudessa käytettiin myös työnimeä Esa-rata. Mielenkiintoisinta tässä vaiheessa oli kustannusarvio, joka tällä hetkellä noin 2 miljardia euroa.

    Ymmärsin tilaisuudessa pelin hengen niin, että tässä vaiheessa selvitetään, kannattaako selvittää lisää. Kielteistä tilaisuudessa oli taktikointi, jossa radan muita vaihtoehtoja, esim vanhan radan korjaus, käsiteltiin kielteisesti.
    Myönteistä oli se että myös luonto- ja ympäristöarvoja tuotiin hyvin esille.

    Tilaisuudessa asukkailla oli mahdollisuus tavata monta suunnittelijaa. Tilaisuuden järjesti Väylävirasto. Se oli muutenkin hengeltään vuorovaikutteisempi ja rennompi kuin esim HSL:n tilaisuudet, josta yleisö ajetaan ulos tarkalleen tilaisuuden päättyessä.

    Kyllähän radassa jotain ajatusta on, jos se puoli tuntia nopeuttaa ja toisaalta mahdollistaa myöhemmin 300km/h -kaluston käytön. Myös Turku-Pietari -väli kokonaisuudessaan on merkityksellinen hankkeen kannalta. Mutta se hinta - jääkö 2mrd euroon, vai onko ilmoitettu tarkoituksella alakanttiin, jotta hanketta olisi helpompi viedä eteenpäin.
    Tässä vaiheessa esitetyt kustannusarviot voi hyvin kertoa piillä, niin ollaan lähempänä totuutta.

    Lisäksi on hyvä huomata, että kaksi miljardia on lähes koko maantie- ja rautatieinfran korjausvelka, jonka kasvunkaan pysäyttäminen ei tahdo onnistua. Kun sitten maakuntaan kerrotaan, että muuten ajateltiin laittaa kaikki seuraavan 40 vuoden investointirahat pariin rataan, jotta turkulaiset ja tamperelaiset pääsevät puoli tuntia nopeammin pois kotoaan, jokainen ymmärtää, millaisesta haihattelusta on kyse.

    Nyt suunnitellaan ja pirusti, jotta saadaan valtion rahaa pumpatuksi konsulttifirmoihin kaksin käsin mahdollisimman paljon.

  3. #3
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1468

    oletus Vs: Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

    Juuri tuohan tässä tämän illan mittaan pisti miettimään, että mitä mahtaa palaa kaiken maailman hankkeiden suunnittelussa ja näissä konsulttipalkkioissa varsinkin niiden hankkeiden osalta, joista sitten koskaan ei tule yhtään mitään. On tosiaan totta että näillä konsulttipalkkioilla korjaisi teitä ja ratoja aika mukavasti.

    Jos joku foorumilla tietää, mitähän on pistetty keskustatunnelin suunnitteluun, niin olisi tosi mielenkiintoista tietää. Voi eiköhän ole realismia tietää, että sitä summaa emme saa mistään tietää.

  4. #4

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1050

    oletus Vs: Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

    Voi ilman lisäselvityksiäkin sanoa, ettei kannata. Suomi on niin vähäväkinen maa, työvoimakustannuksiltaan kallis, että kaikki kannattavat raidehankkeet ovat kaupunkijoukkoliikennettä tai pääradan ehostusta Tampereelle. Muissa suunnissa raiteiden mahdollistamalle kapasiteetille ei ole käyttöä.

    Turun suunnalle 2 miljardin hanke edellyttäisi joko matkustajamäärän 2-3 kertaistumista tai parinkympin korotusta nykyisiin hintoihin, että olisi edes vähäistä ideaa. Ja saako 2 miljardilla oikaisun, epäilen suuresti.

    Pidetään kunnossa ne yhteydet mitä on ja mille on vielä käyttöä.

  5. #5
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    707

    oletus Vs: Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Voi ilman lisäselvityksiäkin sanoa, ettei kannata. Suomi on niin vähäväkinen maa, työvoimakustannuksiltaan kallis, että kaikki kannattavat raidehankkeet ovat kaupunkijoukkoliikennettä tai pääradan ehostusta Tampereelle. Muissa suunnissa raiteiden mahdollistamalle kapasiteetille ei ole käyttöä.

    Turun suunnalle 2 miljardin hanke edellyttäisi joko matkustajamäärän 2-3 kertaistumista tai parinkympin korotusta nykyisiin hintoihin, että olisi edes vähäistä ideaa. Ja saako 2 miljardilla oikaisun, epäilen suuresti.

    Pidetään kunnossa ne yhteydet mitä on ja mille on vielä käyttöä.

    Turun suunta vetää vallan mainiosti, väkeä tulee lisää kokoajan. Koska kyseessä on vieläpä TEN-t- hanke, ( Turku - Helsinki - Vaalimaa ) jonka vuoksi tällä hankkeella on merkitystä. tampere ei valitettavasti kuulu siihen.
    Loppuun ajettu Scania on parempi kuin, uusi Volvo?
    - torilla kuultua

    - 2. tahtia : oikea ja vasen, kävellen olisit jo perillä.

  6. #6

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

    ESA/ELSA suunnitelmassa ihmetyttää esitetty matka-aika nopealle junalle: 1 h 15 min. Se on selvästi laskettu huippunopeudella 200 km/h, ilmeisesti oletetaan käytettävän nykyistä IC-kalustoa. Tämä on kovin vaatimaton tavoite. Hinnan noustessa jo kahteen miljardin hankkeesta pitäisi saada enemmän irti.
    VR joutuu joka tapauksessa hankkimaan uuden junatyypin Pendolinojen tilalle. Kasvavat matkustajamäärätkin edellyttävät lisäkalustoa. Miksi ei siis hankittaisi kokonaan uusi ja nopeampi junatyyppi? Vähintään huippunopeuden pitäisi olla 250 km/h. Se on Väylän hankesivujen mukaan suunnittelun lähtökohta. Matka-aika lyhenisi noin 10 minuuttia. Jos halutaan todellinen TUNNINJUNA, pitäisi nopeus nostaa tasolle 300 km/h.
    Juha

  7. #7

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    608

    oletus Vs: Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    ESA/ELSA suunnitelmassa ihmetyttää esitetty matka-aika nopealle junalle: 1 h 15 min. Se on selvästi laskettu huippunopeudella 200 km/h, ilmeisesti oletetaan käytettävän nykyistä IC-kalustoa. Tämä on kovin vaatimaton tavoite. Hinnan noustessa jo kahteen miljardin hankkeesta pitäisi saada enemmän irti.
    VR joutuu joka tapauksessa hankkimaan uuden junatyypin Pendolinojen tilalle. Kasvavat matkustajamäärätkin edellyttävät lisäkalustoa. Miksi ei siis hankittaisi kokonaan uusi ja nopeampi junatyyppi? Vähintään huippunopeuden pitäisi olla 250 km/h. Se on Väylän hankesivujen mukaan suunnittelun lähtökohta. Matka-aika lyhenisi noin 10 minuuttia. Jos halutaan todellinen TUNNINJUNA, pitäisi nopeus nostaa tasolle 300 km/h.
    Juha
    Vaan mitäpä hyötyä nopeista junista on, jos radat eivät ole oikeasti nopeita ratoja? 300 km / h-junalla pitäisi pystyä toteuttamaan (ei nykyisillä radoilla) tunnin juna Helsingin ja Jyväskylän välille ja melkein kahden tunnin Juna Helsingin ja Oulun välille.

  8. #8

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Espoo-Salo -oikorata eli Esa-rata

    Tunninjunalla nopea osuus Espoo-Kupittaa olisi noin 146 km eli 86 % koko matkasta, joten hyötysuhde on aika hyvä. Ongelma voi olla, ajetaanko myös hitaammat junat nopeammalla kalustolla? Perinteisesti on menetelty niin, että hitaammissa on käytetty vanhempaa kalustoa, tässä tapauksessa IC-junia. Niidenkin matka-aika olisi korkeintaan noin 1½ h eli huomattavasti nopeammin kuin nyt.
    Kalustonkäytön kannalta olisi parempi ajaa molemmat junatyypit samalla kalustolla. Kierto on tehokkaampi, kun nopea juna voi kääntyä hitaammalle vuorolle. Radan koko liikenteen hoitamiseen tarvittaisiin ehkä 7-8 runkoa kuljettaessa keskimäärin puolen tunnin välein ja kääntymisaikojen ollessa 20-40 minuuttia (junassa yksi runko). Onko määrä sellainen, että sitä varten voi hankkia oman kalustotyypin?
    Tunninjunan matka-aika (60-90 min) on sen verran lyhyt, ettei oikein kannata käyttää samanlaista kalustoa kuin vaikka Helsingin ja Oulun välillä. Sen sijaan Suomi-radan muut linjat (esimerkiksi Hki-Jyväskylä, noin 2 h) ovat pituudeltaan lähempänä. Eräs mahdollisuus olisi hankkia ”kalustoperhe”, jossa olisi pari rinnakkaista junatyyppiä eri pituisille reiteille. Niillä olisi kuitenkin sama pohjatekniikka. Erot olisivat sisustuksessa, ravintolatyypissä ja pituudessa. Kyseeseen tulee lähinnä moottorijuna, jonka pituutta on helpompi vaihdella muuttamatta kulkuominaisuuksia.
    Juha

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR: Illan viimeiset Salo–Turku-junat linja-autoiksi 12.–30.11.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.11.2012, 08:30
  2. Hämeenlinna-Lahti oikorata
    kirjoittanut Tap foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 02.06.2010, 20:38
  3. Turku-Salo ja Turku-Loimaa paikallisjunat, selvitys
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 16.10.2007, 20:59
  4. Kaukojunat ja Espoo
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 19:24
  5. MTV3: Oikorata ennakkoarvioita suositumpi
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 20.02.2007, 20:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •