Asukasillassa Veikkolassa havainnollistettiin Espoo-Salo -oikorataa. Tilaisuudessa käytettiin myös työnimeä Esa-rata. Mielenkiintoisinta tässä vaiheessa oli kustannusarvio, joka tällä hetkellä noin 2 miljardia euroa.
Ymmärsin tilaisuudessa pelin hengen niin, että tässä vaiheessa selvitetään, kannattaako selvittää lisää. Kielteistä tilaisuudessa oli taktikointi, jossa radan muita vaihtoehtoja, esim vanhan radan korjaus, käsiteltiin kielteisesti.
Myönteistä oli se että myös luonto- ja ympäristöarvoja tuotiin hyvin esille.
Tilaisuudessa asukkailla oli mahdollisuus tavata monta suunnittelijaa. Tilaisuuden järjesti Väylävirasto. Se oli muutenkin hengeltään vuorovaikutteisempi ja rennompi kuin esim
HSL:n tilaisuudet, josta yleisö ajetaan ulos tarkalleen tilaisuuden päättyessä.
Kyllähän radassa jotain ajatusta on, jos se puoli tuntia nopeuttaa ja toisaalta mahdollistaa myöhemmin 300km/h -kaluston käytön. Myös Turku-Pietari -väli kokonaisuudessaan on merkityksellinen hankkeen kannalta. Mutta se hinta - jääkö 2mrd euroon, vai onko ilmoitettu tarkoituksella alakanttiin, jotta hanketta olisi helpompi viedä eteenpäin.