Kalasataman pistoradat

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Tässä Pisaraa eli uutta vaippaikää odotellessa, onko seuraavaa vaihtoehtoa koskaan selvitetty? Eli vanhojen Kalasataman pistoraiteiden mahdollinen käyttö. Pasilan ratapihalta lähtee ratakuilu pääradan ali vanhalla varikolle josta radanjämä jatkuu Teollisuuskadun suuntaisena suurinpiirtein Sturenkadulle saakka. Toisaalta taas satamaan ainakin kulki Pasilasta Vallilan siirtolapuutarhan ohi Hermannin rantatien viertä rata (noloa, mutta minulle on hieman epäselvää missä se rata kulkee välillä Mäkelänkatu - Pasila.) Mieleen tulee lähinnä, että ratapohjaa voisi jatkaa yksiraiteisena Teollisuuskadun eteläpuolta ja siitä (tunnelissa?) suurinpiirtein Kalasataman metroaseman alle.

Eli liikennöinti yksisuuntaisena (oletan, että kaksiraiteista ei pysty tekemään) jotenkin näin: Käpylästä vaikka jokunen I-juna ohjataan ratapihalle, jonne tulee nykyisten laitureiden kohdalle seisake (vaikka laiturin 8/9 kautta kävely-yhteys asemalle.) Pasilan aseman kohdalle. Tästä olemassaolevaa rataa pitkin Mäkelänkadulle päin ja siitä edelleen Arabian asemalla joka on suurinpiirtein Hämeentien sillan alla, josta pääsee siten kauppakeskukseen, Kumpulan kampuksella ja vaihtamaan Hämeentien busseihin ja ratikoihin. Sitten Hermannin Rantatietä myöten Kalasataman pysäkille josta vaihto Metroon. Tästä eteenpäin Teollisuuskadun linjaa ja seisake suurinpiirtein Sturenkadun alle. Ja takaisin ratapihalla ja edelleen pohjoiseen.

Linja hoitaisi Pasila-Metro yhteyden ja palvelisi Arabian, Kumpulan, Alppiharjun, jne. asukkaita (ihan arvauspohjalta puhutaan kymmenistä tuhanista kävelyetäisyydellä). Hartwall-Areenan kohdalla voisi olla myös pysäkki tapahtumien aikana. Teollisuuskadun pätkän Hämeentielle saakka voisi mielestäni vetää pintaratana, sen moottoritien vieressä se on lähinnä melueste, eikä autoalikulkujakaan tarvita kuin oikeastaan Kustaankadun ja Teollisuuskadun risteykseen, Sturenkadulta tulevan liikenteen voi ohjata Pääskyläkadun kautta. Loppupätkä Kasatamaan ja kurvi siellä voi olla ongelmallisempi, mutta jos sen voisi vetää osittain metroraiteita samalla asemalla ja onhan siinä se Pasilan tunnelin alku... ja kai sieltä rantaradaltakin jotenkin ratapihalle pääsee, ja sitten kun ne yhteiskäyttövempaimet tulee niin tästähän voi tehdä täyden ympyrän Mellunmäen kautta Vuosaaren satamaradalle ja siitä edelleen Keskon pistoraidetta Tikkurilaan ;-)
 
Tässä Pisaraa eli uutta vaippaikää odotellessa, onko seuraavaa vaihtoehtoa koskaan selvitetty? Eli vanhojen Kalasataman pistoraiteiden mahdollinen käyttö. Pasilan ratapihalta lähtee ratakuilu pääradan ali vanhalla varikolle josta radanjämä jatkuu Teollisuuskadun suuntaisena suurinpiirtein Sturenkadulle saakka...
Ihan hyviä ajatuksia, joista osa toteutuukin.

Pasilan ja Kalasataman/Sompasaaren välille tulee raitiotie. Se ei tosin tule kulkemaan nykysen satamaradan tunnelissa, vaan Mäkelänrinteen uimahallin pohjoispuolelta maanpinnalla, jossa se palvelee ympäristöään parhaiten. Tässä linkki sivulle, joka käsittelee myös tätä yhteyttä.

Teollisuuskadun suunta on vanhan yhteys, jota suunniteltiin 1960-luvulla Metrotoimistossa myös metroradaksi, siksi ne tunneliaukot Hämeentien alla. Jos metroa ei olisi tehty liian isoksi ja jäykäksi vaan noudatettu esim. saksalaista Stadtbahn-konseptia, tuo yhteys olisi varmasti toteutunutkin jo 1970-luvulla pintaratana.

Nyt tila on luovutettu autoliikenteen käyttöön, ja tunnelimetro on epätodennäköinen edes silloin, jos Töölön kautta tehtäisiin metro Pasilaan. Viimeisimmissä visioissa kun on haluttu jatkaa metro Käpylään (jossa ei ole kylliksi matkustajia raitiotielle, mutta metrolle kyllä) ja edelleen Viikkiin (jonne tosin rakennettaneen kuitenkin nykyisten suunnitelmien mukaan raitiotie).

Kaikkia joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmia auttaisi, että seudulla pyrittäisiin erillisten järjestelmien yhteensovittamiseen. Valitettavasti tämä ei kiinnosta asioista vastuussa olevia.

Sinänsä turha metron automatisointi tekee siitä vain entistä epäyhteensopivamman ja hankalamman laajentaa. YTV hankii uutta junakalustoa lähiliikenteeseen, eikä hankinnassa ole ajatustakaan siitä, että haettaisiin jotain yhteistä melkein samanlaisille metrolle ja lähiliikenteelle. Näin siitä huolimatta, että hankintaa ovat hoitaneet samat henkilöt, jotka pyörittävät metroa.

Meillä ei ole sitä etua joka monilla kaupungeilla on Keski-Euroopassa, että raitiotiet, metrot ja junat voidaan kohtuullisen helposti yhdistää kaksivirtaraitiovaunuin, kun on sama raideleveys. Mutta ei se sitä estä, että meillä voitaisiin keskittyä edes kahteen järjestelmään, ja niilläkin voisi olla yhteisiä kahden raideleveyden osuuksia matkustajapalvelun helpottamiseksi.

Antero
 
Kiitos tiedosta, se Vallilan siirtolapuutarhan pätkä on sen verran nätti että sitä ajaisi vaikka huvikseen...
Teollisuuskadun suunta on vanhan yhteys, jota suunniteltiin 1960-luvulla Metrotoimistossa myös metroradaksi, siksi ne tunneliaukot Hämeentien alla. Jos metroa ei olisi tehty liian isoksi ja jäykäksi vaan noudatettu esim. saksalaista Stadtbahn-konseptia, tuo yhteys olisi varmasti toteutunutkin jo 1970-luvulla pintaratana.

Nyt tila on luovutettu autoliikenteen käyttöön,
Ei ehkä ihan niinkään. Sturenkadulle saakka Pasilasta tultaesssa kadun eteläpuolella on semmoinen arviolta ehkä 10-15 metriä leveä kaistale vanhaa ratapohjaa ja joutomaata joka toimii parkkipaikkana (jonka laillisuus on muuten kyseenalainen, mitään P-merkkiä ei ole). Sturenkadun ja Hämeentien välisellä pätkällä on rakennettu ehkä kaupungin surkuhupaisin kevyen liikenteen väylä ei yhtään mihinkään, bensa-asema toisella puolelle ja 4-6 kaistainen vilkas tie toisella. Eli kyllä siihen raiteita mahtuu, eri asia sitten mitä niillä voisi tehdä... Nopea pysähdyksetön ratikkaväylä Sörnäisistä Pasilaan, vaikka niin että joko 7a tai 7b ajaisi tuota kautta korvaten bussilinjan 22? Ja juu, olishan se hienoa jos olisi semmoinen duoratikka joka voisi ajaa vaikka Hämeentieltä tätä tai muita reittejä suoraan Pasilan asemalaiturille.

Kaikkia joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmia auttaisi, että seudulla pyrittäisiin erillisten järjestelmien yhteensovittamiseen. Valitettavasti tämä ei kiinnosta asioista vastuussa olevia.

Ihmisillä päättäjät mukaan lukien on yleensäkin vaikea käsittää monikäyttöisiä laitteita. Surkuhupaisun viritys on digitv, tottahan toki me tarvita oma (umpisurkea) siirtoprotokolla, siirtoverkko ja päätelaitteet TV-biteille ja muille biteille... Sillä parilla sadalla miljoonalla olisi vetänyt valokuidut (~10Gbs, tai 250 HDTV streamiä niille joilla on 250 televisiota) melkein joka kotiin.
 
Ei ehkä ihan niinkään. Sturenkadulle saakka Pasilasta tultaesssa kadun eteläpuolella on semmoinen arviolta ehkä 10-15 metriä leveä kaistale vanhaa ratapohjaa ja joutomaata joka toimii parkkipaikkana (jonka laillisuus on muuten kyseenalainen, mitään P-merkkiä ei ole)...
Tämä kaistale käytetään valitettavasti Teollisuuskadun levittämiseen 4-kaistaiseksi Pasilaan asti. Ainoa lohtu on, että pienelle osalle tulee linjan 9 kiskoja, suunnilleen korttelin matkalle. Nämä muutokset näkyvät esimerkiksi KSV:n tekeillä olevien suunnitelmien hakupalvelusta http://kartta.hel.fi/hanke etsimällä tietoa Pasilan konepajan osa-alue2:sta. Esimerkiksi havainnekuva näyttää, mikä on Teollisuuskadun tulevaisuus.

Ihmisillä päättäjät mukaan lukien on yleensäkin vaikea käsittää monikäyttöisiä laitteita. Surkuhupaisun viritys on digitv, tottahan toki me tarvita oma (umpisurkea) siirtoprotokolla, siirtoverkko ja päätelaitteet TV-biteille ja muille biteille... Sillä parilla sadalla miljoonalla olisi vetänyt valokuidut (~10Gbs, tai 250 HDTV streamiä niille joilla on 250 televisiota) melkein joka kotiin.
(Tämä on vahvasti OffTopic, mutta liikennettähän tämäkin, ja saman ministeriön alaisuudessa kuin joukkoliikenne.) Olen täsmälleen samaa mieltä tästä typeryydestä. Ja sitten vielä kielletään "signaalin muunto". Taidammekin kaikki olla tekijänoikeusrikollisia, kun olemme muunnelleet YLE:n signaaleja mm. S-VHS- ja komposiitti-videoiksi ja erottaneet vielä äänenkin yhdestä signaalista. Näinhän on käynyt videonauhurin ja TV:n välilä SCART-liittimissä jo vuosikaudet.

Tämänhän piti olla Nokian riemuvoitto, joka valloittaa maailman. Nokia tosin lopetti digisovittimien teon ja Finlux, joka teki Suomen digisignaalin vastaanottoon kykeneviä telkkareita, on konkurssissa ja tuotemerkki taisi päätyä Kiinaan. Tulee mieleen yksi toinen maailman valloittaja 1960-luvulta. Nimi oli Valmet ja tuotteena maailman suurimmat ja kaupunkirakenteeseen siten kehnoimmin sopivat metrojunat. :biggrin: (= Pääsinpähän piikittämään taas.)

Antero
 
Tämä kaistale käytetään valitettavasti Teollisuuskadun levittämiseen 4-kaistaiseksi Pasilaan asti. Ainoa lohtu on, että pienelle osalle tulee linjan 9 kiskoja, suunnilleen korttelin matkalle. Nämä muutokset näkyvät esimerkiksi KSV:n tekeillä olevien suunnitelmien hakupalvelusta http://kartta.hel.fi/hanke etsimällä tietoa Pasilan konepajan osa-alue2:sta. Esimerkiksi havainnekuva näyttää, mikä on Teollisuuskadun tulevaisuus.
Niinpä tietysti, eikö sen voisi edes kattaa ihan melun vuoksi?Teollisuuskadun muuntamista käytännössä moottoritieksi voisi olla ihan positiivinen asia, sitähän se jo on, eli olisi ihan hyvä juttu Keskustatunnelin tavoin jos sitä käytettäisiin muun autoilun vähentämiseen. Vaikkapa ohjaamalla Lahden moottortien liikenne Hermannin rantatielle ja siitä edelleen joko Kestustatunneliin tai Teollisuuskadulle, ja kun nyt aiheesta aloitin niin Koskelantielle läpiajokielto samoin kuin Mäkelänkadulle, ajakoon Maalikennekeskuksen kautta.
 
Takaisin
Ylös