Ihan hyviä ajatuksia, joista osa toteutuukin.
Pasilan ja Kalasataman/Sompasaaren välille tulee raitiotie. Se ei tosin tule kulkemaan nykysen satamaradan tunnelissa, vaan Mäkelänrinteen uimahallin pohjoispuolelta maanpinnalla, jossa se palvelee ympäristöään parhaiten. Tässä linkki sivulle, joka käsittelee myös tätä yhteyttä.
Teollisuuskadun suunta on vanhan yhteys, jota suunniteltiin 1960-luvulla Metrotoimistossa myös metroradaksi, siksi ne tunneliaukot Hämeentien alla. Jos metroa ei olisi tehty liian isoksi ja jäykäksi vaan noudatettu esim. saksalaista Stadtbahn-konseptia, tuo yhteys olisi varmasti toteutunutkin jo 1970-luvulla pintaratana.
Nyt tila on luovutettu autoliikenteen käyttöön, ja tunnelimetro on epätodennäköinen edes silloin, jos Töölön kautta tehtäisiin metro Pasilaan. Viimeisimmissä visioissa kun on haluttu jatkaa metro Käpylään (jossa ei ole kylliksi matkustajia raitiotielle, mutta metrolle kyllä) ja edelleen Viikkiin (jonne tosin rakennettaneen kuitenkin nykyisten suunnitelmien mukaan raitiotie).
Kaikkia joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmia auttaisi, että seudulla pyrittäisiin erillisten järjestelmien yhteensovittamiseen. Valitettavasti tämä ei kiinnosta asioista vastuussa olevia.
Sinänsä turha metron automatisointi tekee siitä vain entistä epäyhteensopivamman ja hankalamman laajentaa. YTV hankii uutta junakalustoa lähiliikenteeseen, eikä hankinnassa ole ajatustakaan siitä, että haettaisiin jotain yhteistä melkein samanlaisille metrolle ja lähiliikenteelle. Näin siitä huolimatta, että hankintaa ovat hoitaneet samat henkilöt, jotka pyörittävät metroa.
Meillä ei ole sitä etua joka monilla kaupungeilla on Keski-Euroopassa, että raitiotiet, metrot ja junat voidaan kohtuullisen helposti yhdistää kaksivirtaraitiovaunuin, kun on sama raideleveys. Mutta ei se sitä estä, että meillä voitaisiin keskittyä edes kahteen järjestelmään, ja niilläkin voisi olla yhteisiä kahden raideleveyden osuuksia matkustajapalvelun helpottamiseksi.
Antero