Tässä Pisaraa eli uutta vaippaikää odotellessa, onko seuraavaa vaihtoehtoa koskaan selvitetty? Eli vanhojen Kalasataman pistoraiteiden mahdollinen käyttö. Pasilan ratapihalta lähtee ratakuilu pääradan ali vanhalla varikolle josta radanjämä jatkuu Teollisuuskadun suuntaisena suurinpiirtein Sturenkadulle saakka. Toisaalta taas satamaan ainakin kulki Pasilasta Vallilan siirtolapuutarhan ohi Hermannin rantatien viertä rata (noloa, mutta minulle on hieman epäselvää missä se rata kulkee välillä Mäkelänkatu - Pasila.) Mieleen tulee lähinnä, että ratapohjaa voisi jatkaa yksiraiteisena Teollisuuskadun eteläpuolta ja siitä (tunnelissa?) suurinpiirtein Kalasataman metroaseman alle.
Eli liikennöinti yksisuuntaisena (oletan, että kaksiraiteista ei pysty tekemään) jotenkin näin: Käpylästä vaikka jokunen I-juna ohjataan ratapihalle, jonne tulee nykyisten laitureiden kohdalle seisake (vaikka laiturin 8/9 kautta kävely-yhteys asemalle.) Pasilan aseman kohdalle. Tästä olemassaolevaa rataa pitkin Mäkelänkadulle päin ja siitä edelleen Arabian asemalla joka on suurinpiirtein Hämeentien sillan alla, josta pääsee siten kauppakeskukseen, Kumpulan kampuksella ja vaihtamaan Hämeentien busseihin ja ratikoihin. Sitten Hermannin Rantatietä myöten Kalasataman pysäkille josta vaihto Metroon. Tästä eteenpäin Teollisuuskadun linjaa ja seisake suurinpiirtein Sturenkadun alle. Ja takaisin ratapihalla ja edelleen pohjoiseen.
Linja hoitaisi Pasila-Metro yhteyden ja palvelisi Arabian, Kumpulan, Alppiharjun, jne. asukkaita (ihan arvauspohjalta puhutaan kymmenistä tuhanista kävelyetäisyydellä). Hartwall-Areenan kohdalla voisi olla myös pysäkki tapahtumien aikana. Teollisuuskadun pätkän Hämeentielle saakka voisi mielestäni vetää pintaratana, sen moottoritien vieressä se on lähinnä melueste, eikä autoalikulkujakaan tarvita kuin oikeastaan Kustaankadun ja Teollisuuskadun risteykseen, Sturenkadulta tulevan liikenteen voi ohjata Pääskyläkadun kautta. Loppupätkä Kasatamaan ja kurvi siellä voi olla ongelmallisempi, mutta jos sen voisi vetää osittain metroraiteita samalla asemalla ja onhan siinä se Pasilan tunnelin alku... ja kai sieltä rantaradaltakin jotenkin ratapihalle pääsee, ja sitten kun ne yhteiskäyttövempaimet tulee niin tästähän voi tehdä täyden ympyrän Mellunmäen kautta Vuosaaren satamaradalle ja siitä edelleen Keskon pistoraidetta Tikkurilaan ;-)
Eli liikennöinti yksisuuntaisena (oletan, että kaksiraiteista ei pysty tekemään) jotenkin näin: Käpylästä vaikka jokunen I-juna ohjataan ratapihalle, jonne tulee nykyisten laitureiden kohdalle seisake (vaikka laiturin 8/9 kautta kävely-yhteys asemalle.) Pasilan aseman kohdalle. Tästä olemassaolevaa rataa pitkin Mäkelänkadulle päin ja siitä edelleen Arabian asemalla joka on suurinpiirtein Hämeentien sillan alla, josta pääsee siten kauppakeskukseen, Kumpulan kampuksella ja vaihtamaan Hämeentien busseihin ja ratikoihin. Sitten Hermannin Rantatietä myöten Kalasataman pysäkille josta vaihto Metroon. Tästä eteenpäin Teollisuuskadun linjaa ja seisake suurinpiirtein Sturenkadun alle. Ja takaisin ratapihalla ja edelleen pohjoiseen.
Linja hoitaisi Pasila-Metro yhteyden ja palvelisi Arabian, Kumpulan, Alppiharjun, jne. asukkaita (ihan arvauspohjalta puhutaan kymmenistä tuhanista kävelyetäisyydellä). Hartwall-Areenan kohdalla voisi olla myös pysäkki tapahtumien aikana. Teollisuuskadun pätkän Hämeentielle saakka voisi mielestäni vetää pintaratana, sen moottoritien vieressä se on lähinnä melueste, eikä autoalikulkujakaan tarvita kuin oikeastaan Kustaankadun ja Teollisuuskadun risteykseen, Sturenkadulta tulevan liikenteen voi ohjata Pääskyläkadun kautta. Loppupätkä Kasatamaan ja kurvi siellä voi olla ongelmallisempi, mutta jos sen voisi vetää osittain metroraiteita samalla asemalla ja onhan siinä se Pasilan tunnelin alku... ja kai sieltä rantaradaltakin jotenkin ratapihalle pääsee, ja sitten kun ne yhteiskäyttövempaimet tulee niin tästähän voi tehdä täyden ympyrän Mellunmäen kautta Vuosaaren satamaradalle ja siitä edelleen Keskon pistoraidetta Tikkurilaan ;-)