Rinnakkaismetro

Liittynyt
25 Elokuu 2010
Viestit
89
Metroliikenne takkuilee ja katkeilee useasti erilaisista teknisistä tai tapaturmallisista syistä. Myös Keski-Pasilan kasvaminen lisää Pasilan merkitystä. Millaiset mahdollisuudet mielestänne olisi uudelle metrolinjalle:

Itäkeskus - Siilitie - Herttoniemi - Kulosaari - Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahden sairaalat

Kustannuksia syntyisi uudesta linjasta Vallilan ja Pasilan kautta Meilahteen, kääntöraiteesta sekä kalustosta. Laiturien pituus voitaisiin tehdä 3 vaunuparille, mutta liikennöidä alkuun kahdella.
 
Ottaen huomioon, ettei Kulosaaren sillan kohdalla ole metrossa ylimääräistä kapasiteettia, tuskin on mitään mahdollisuuksia. Ratikasta tuolle välille on puhuttu ja maksaisi varmaan melko paljon vähemmän.
 
Ottaen huomioon, ettei Kulosaaren sillan kohdalla ole metrossa ylimääräistä kapasiteettia, tuskin on mitään mahdollisuuksia. Ratikasta tuolle välille on puhuttu ja maksaisi varmaan melko paljon vähemmän.

Raitiovaunu ei ratkaise nopeusongelmaa eikä sitä ratkaise myöskään bussien maalaaminen oranssiksi. Raitiovaunun pitäisi olla omassa käytävässään. Raitiovaunu ei myöskään ratkaise metroliikenteen tasaisin väliajoin toistuvia käyttöhäiriöitä.

Ehkäpä Kulosaaren sillan kohdalle mahtuisi toiset parikiskot vaikka nykyisten kiskojen päälle. Tai viereen.
 
Raitiovaunu ei ratkaise nopeusongelmaa eikä sitä ratkaise myöskään bussien maalaaminen oranssiksi. Raitiovaunun pitäisi olla omassa käytävässään. Raitiovaunu ei myöskään ratkaise metroliikenteen tasaisin väliajoin toistuvia käyttöhäiriöitä.

Ehkäpä Kulosaaren sillan kohdalle mahtuisi toiset parikiskot vaikka nykyisten kiskojen päälle. Tai viereen.

Kyllä raiteet pitäisi tuplata Itäkeskuksesta asti, että toista linjaa saisi käyttöön. Muuten ei taida millään mahtua nykyisen liikenteen sekaan.
Vaatisi aikamoisia liikennejärjestelyjä tuolta matkalta Itäkeskus-Sörnäinen, että mahtuisi kaksi raideparia, esimerkiksi siitä kohdasta missä idästä saavutaan Siilitielle kallion ja liittymien välistä, että ei taida tapahtua.
Ehkä, jos länsimetrossakin olisi pitkät laiturit ja sinne ajettaisiin pitkiä junia harvemmin (4 min vuorovälillä), voisi väliin mahtua junia Meilahteenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä raiteet pitäisi tuplata Itäkeskuksesta asti, että toista linjaa saisi käyttöön. Muuten ei taida millään mahtua nykyisen liikenteen sekaan.
Vaatisi aikamoisia liikennejärjestelyjä tuolta matkalta Itäkeskus-Sörnäinen, että mahtuisi kaksi raideparia, esimerkiksi siitä kohdasta missä idästä saavutaan Siilitielle kallion ja liittymien välistä, että ei taida tapahtua.
Ehkä, jos länsimetrossakin olisi pitkät laiturit ja sinne ajettaisiin pitkiä junia harvemmin (4 min vuorovälillä), voisi väliin mahtua junia Meilahteenkin.

Riittäisi ehkä, jos tuplaisi asemien laiturit välillä Kalasatama - Itäkeskus, tietäisi miljoonaremontteja, mutta näin saisi ajettua ratakuilussa minuuttivälillä, jos kulunvalvonta sen kestää.
 
Riittäisi ehkä, jos tuplaisi asemien laiturit välillä Kalasatama - Itäkeskus, tietäisi miljoonaremontteja, mutta näin saisi ajettua ratakuilussa minuuttivälillä, jos kulunvalvonta sen kestää.

Nopeasti tuli mieleen, että opastinvälit eivät siltikään taida riittää asemien välillä ja jos niitä tihennetään, joutuvat junat ajamaan hiljempaa kerkeäkseen pysähtymään mahdolliselle seuraavalle punaiselle opasteelle. Ja matkanteko hidastuisi jo siitä, että vaihteista jotka tupla-asemista tulisivat, ei voi ajaa ihan täyttä nopeutta (vrt. esimerkiksi idästä saapuminen Itäkeskukseen, junat ajavat melko hiljaa ja usein varsinkin Vuosaaresta tullessa joudutaan ruuhka-ajan vuorovälillä odottelemaan tai matelemaan pieni hetki opastimella ennen Itäkeskusta).
 
Nopeasti tuli mieleen, että opastinvälit eivät siltikään taida riittää asemien välillä ja jos niitä tihennetään, joutuvat junat ajamaan hiljempaa kerkeäkseen pysähtymään mahdolliselle seuraavalle punaiselle opasteelle. Ja matkanteko hidastuisi jo siitä, että vaihteista jotka tupla-asemista tulisivat, ei voi ajaa ihan täyttä nopeutta (vrt. esimerkiksi idästä saapuminen Itäkeskukseen, junat ajavat melko hiljaa ja usein varsinkin Vuosaaresta tullessa joudutaan ruuhka-ajan vuorovälillä odottelemaan tai matelemaan pieni hetki opastimella ennen Itäkeskusta).

Alkuperäinen idea ihan hyvä siinä mielessä että osa nykyisen metron matkustajista siirtyisi tuolle toiselle linjalle jos se veisi lähemmäksi määränpäätä. Kun tähän lisää vielä Laajasalon raitiotiesillan joka kanssa vähentää metromatkustajia idästä niin ainakin tiettyyn pisteeseen toimisi.

Mutta jos metron matkustusmäärät kasvaa oikein kunnolla niin pitäisi Kulosaaren silloille tehdä tuplaraiteet tavalla tai toisella. Tukholmassakin punaisella ja vihreällä linjalla on kummallakin omat raiteensa yhteisellä pätkällä T-Centralen-Slussen.

t. Rainer
 
Mutta jos metron matkustusmäärät kasvaa oikein kunnolla niin pitäisi Kulosaaren silloille tehdä tuplaraiteet tavalla tai toisella. Tukholmassakin punaisella ja vihreällä linjalla on kummallakin omat raiteensa yhteisellä pätkällä T-Centralen-Slussen.

t. Rainer

En kyllä näe miten tuo olisi käytännössä mahdollista, Kalasatamassakin Redi on tiellä aseman molemmin puolin, päällä ja alla.
Lisäksi vaikka Kulosaaren sillalla matkustajia on junissa eniten, junia kulkee silti yhtä usein osuudella Itäkeskus-Tapiola, eli en näe miten tuplaraiteet pelkästään siinä kohtaa auttaisivat oikeastaan mihinkään.
 
Metroliikenne takkuilee ja katkeilee useasti erilaisista teknisistä tai tapaturmallisista syistä.

Ja mitähän uusi linja tuohon auttaisi?

Kuten todettua, näihin tämäntyyppisiin metron karttaharjoituksiin tarttis aloittajan liittää aina liikennöintisuunnitelma. Nykyisten linjojen yhteisellä osuudella Itäkeskus-Tapiola kapasiteetti on ruuhkassa lähes kokonaan käytössä. Jos osuudelle tehdään haara, niin junat ovat sitten pois nykyisestä tiheimmästä vuorovälistä.

Kalasataman suunnittelussa ei ole varauduttu lisäraiteisiin pinnalla, vaan lähinnä päin vastoin - sellaisten rakentaminen on estetty aika tehokkaasti, kuten edellä todettiin. Käytännössä rinnakkainen linja pitäisi varmaan laittaa meren alle tunneliin Kulosaaressa. Halpaa kuin saippua.

Itse en ole hahmottanut sitäkään, että miten Kalasatama-Herttoniemi -välille esitetty raitiotie (merkintä mm. uudessa yleiskaavassa) olisi tarkoitus vetää Redin yli/ali/läpi/ympäri.
 
En kyllä näe miten tuo olisi käytännössä mahdollista, Kalasatamassakin Redi on tiellä aseman molemmin puolin, päällä ja alla.
Lisäksi vaikka Kulosaaren sillalla matkustajia on junissa eniten, junia kulkee silti yhtä usein osuudella Itäkeskus-Tapiola, eli en näe miten tuplaraiteet pelkästään siinä kohtaa auttaisivat oikeastaan mihinkään.

Maanalainen metro Itikseen saakka. Vaihto portaiden kautta. Jos ei nyt Itikseen, niin voisi olla Kalasataman alla ja nousta Kulosaaressa maan pinnalle.
 
Ei se Kalasatamakaan mikään ongelma ole. Redin läpi menee paljon metroa leveämpi liikenneväylä, jonka tilanjakoa voi luontevasti muuttaa. Itäväylä 1+1-kaistaiseksi niin metro mahtuu laitureineen.
 
Metrossa kapasiteettiongelma on Ruoholahdesta länteen. Itäpuolella saataisiin matkustajapaikkoja 50 % lisää, jos junat voisivat olla täysimittaisia. Uusia ratoja kaavailtaessa pitkien metrojunien pitäisi pystyä menemään johonkin järkevään suuntaan lännessä ja lyhyiden idässä. Pikametron rakentaminen Ruoholahdesta Tapiolaan olisi tietysti kivaa mutta tuskin toteutuu lähiaikoina, kun länsimetroon on nyt investoitu voimakkaasti. Idästä tulevan linjan kääntäminen Töölöön on mahdollista, kun sinne on muutenkin suunniteltu rataa. Tämä tarvitsisi rinnalle länsimetron jatkamisen rinnakkaista reittiä keskustan läpi. Matkustajien kannalta ongelmana olisi suoran itä/länsiyhteyden katkeaminen.
Juha
 
Metrossa kapasiteettiongelma on Ruoholahdesta länteen. Itäpuolella saataisiin matkustajapaikkoja 50 % lisää, jos junat voisivat olla täysimittaisia.

Lännessä on ei ole kapasiteettiongelmaa itse radassa, vaan ongelma on linjojen epäsymmetrinen kuormitus. Tapiolassa kääntyvä linjan huippukuorma on vain 25% tilanteessa jossa Kivenlahden linja ylittää linjakohtaisen kapasiteettinsa. HSL on ehdottanut tähän ratkaisuksi kääntöraiteen tekemistä Matinkylään, mutta Espoon kaupunki on sen jo tyrmännyt 1) liian kalliina 2) siksi, että se myöhästyttäisi Kivenlahden metron valmistumista ja Matinkylän asema jouduttaisiin ehkä sulkemaan räjäytystöiden ajaksi.

Jos Espoo ei suostu kääntöraiteesta maksamaan, niin ei se maksa rinnakkaisista raiteista. Mutenkaan rinnakkaisen linjan teko Tapiolaan auta mitään kun ongelma on pääasiassa Tapiolan länsipuolella.

HSL aikoo ratkaista asian jatkamalla kolme neljästä junasta ruuhkassa ensin Matinkylään ja myöhemmin Kivenlahteen. Tämä ei poista kuormitusongelmaa kokonaan, mutta joka neljäs ylikuormittuva lähtö on kai parempi kuin joka toinen.
 
Takaisin
Ylös