Olet oikeassa, ja liike-elämä ja rahoituslaitokset etsivätkin rahoilleen jatkuvasti järkeviä investointikohteita.
Yksityistä rahaa on kyllä saatavilla, mutta julkisten hankkeiden rahoittamiseksi se ei välttämättä ole ollenkaan järkevä valinta. Valtiot ja kunnat saavat rahaa lainaksi huomattavasti halvemmalla kuin yksityisen rahan hinta on.
Jos ajatellaan liikenteen väyläinvestointia ja verrataan sen rahoitusta budjetin kautta tai osamaksulla, rahapulassa olevalla kunnalla tai valtiolla on seuraavat vaihtoehdot:
- Osamaksu eli yksityisrahoitus, jolloin tehdään yksityisen rahoittajan kanssa sopimus siitä, että tietty rahamäärä on budjettivaroista maksettavana esim. 30 vuotta. Tämän päivän Eduskunta tai valtuusto siis päättää tulevista budjeteista 30 vuodeksi eteenpäin.
- Budjettirahoitus, jolloin Eduskunta tai valtuusto päättää rakentamisen aikana maksaa kulut ja ottaa tarvittaessa lainaa. Lainalla on tietenkin takaisinmaksusuunnitelma, joten tässäkin tapauksessa päätetään tulevista budjeteista siksi ajaksi, kun laina otetaan.
Osamaksun ja budjettirahoituksen ero on tehdyissä rahoitusselvityksissä usein vain kahdessa asiassa: rahan hinnassa ja oletetussa toteutusaikataulussa. Jos osamaksurahoitettu hanke valmistuu nopeammin kuin budjettihanke, laskennallinen yhteiskunnan hyöty voi kattaa osamaksun kalliimman hinnan. Muuten budjettirahoitus on aina edullisempi ratkaisu.
Liikennehankkeiden yksityisrahoitukselle tyypillistä on, että vaikka se on kalliimpaa kuin budjettirahoitus, riski on pelkästään yhteiskunnalla. Yksityisille rahoittajille tällainen sijoitus on unelma: hyvä tuotto ilman minkäänlaista riskiä.
Kun keskusteluketju on metrosta, niin otan esimerkiksi länsimetron. Sehän on laskettu kannattamattomaksi, eli metrojunien busseja halvemmat liikennöintikustannukset eivät kata investoinnin kustannuksia. Tällainen hanke ei tietenkään kiinnosta yksityisiä rahoittajia omalla riskillään, koska on jo ennustettu, että investointi tuottaa tappiota. Rahoittajat ovat todellisuudessa kuitenkin kiinnostuneita länsimetrosta, koska he laskevat, mitä puolen miljardin euron sijoituksen tuotto markkinakoroilla on. Jos länsimetro toteutuu ja se rahoitetaan yksityisrahalla, rahoittajilla on riskitön varma tulo, koska he eivät maksa hankkeen tappiota, vaan Helsingin ja Espoon asukkaat sekä osaltaan kaikki muunkin Suomen veronmaksajat.
Antero