Siuntio-Virkkala-Karjaa

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Helsingin ja Turun rataoikaisun välillä on käyty kovaakin kädenvääntöä näissä keskusteluissa. Entä mitäs jos ei oikaistaisikaan, vaan otettaisiin kiistakapulana oleva Lohja mukaan jollain muulla tavalla?

Heitänpä seuraavan idean kehiin, joka ei ole millään tavalla yhteydessä aikaisempiin esittämiini mielipiteisiini. Jos ELSA-rataan ei ole varaa lähitulevaisuudessa, niin tässä olisi tällainen köyhän miehen parannusehdotus. Eli rakennetaan 14km uutta rataa Siuntiosta Lohjan Virkkalaan, jossa se yhtyisi Hanko-Hyvinkää rataan. Tietysti Virkkala-Karjaa väli pitäisi sähköistää noin 18km pituiselta matkalta. Investointina ei varmaan mikään hirmukallis, kun ottaa huomioon Hanko-Hyvinkää radan suhteellisen hyvän kunnon. Matka Helsingin ja Turun välillä pysyisi suunnilleen samana, mutta Inkoon "seisakkeen" sijasta saataisiin Lohjan Virkkala aseman viereen, sekä Lohjan keskusta noin 9km päähän rautatieasemasta. Eli Parkanomaisesti Lohjalaisetkin voisivat käyttää asemaansa hyväkseen, mennessään Turkuun tai Helsinkiin päin. Ja asuuhan kuvitellun aseman vieressä Virkkalassakin varmasti yli 10 000 asukasta jo valmiiksi. Lisäksi voisin kuvitella Y-junalle pysähdyksen Mustioon. Tällä tavalla eräiden jäsenten mainitsema yhteiskuntarakenne säilyisi suunnilleen samana, mutta samalla saataisiin Lohja (edes osittain) mukaan rautatiemaailmaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvä idea!
Jos vielä saataisiin toinen raide Kirkkonummelta länteen, niin saataisiin läntiselle Uudellemaalle toimiva ja riittävän tiheästi liikennöity lähijunayhteys pääkaupunkiseudeulle.
 
Hyvä idea!
Jos vielä saataisiin toinen raide Kirkkonummelta länteen, niin saataisiin läntiselle Uudellemaalle toimiva ja riittävän tiheästi liikennöity lähijunayhteys pääkaupunkiseudeulle.

Tarkoittanet siis kaksoisraidetta.. joo sen voisi toteuttaa vaikka Kirkkonummelta Karjaalle asti kaksiraiteisena. Karjaalta Turkuun tosin riittäisi yksiraiteinen, koska Salossa voi kohdata matkustajapalvelullisesti. Nykyään junat kohtaavat lähinnä Siuntiossa, mikä on turhaa ajanhukkaa. Kaksoisraiteella tämäkin poistuisi kun junat kohtaisivat vauhdissa, ja matka-aika lyhenisi ainakin näiltä osin. Kapasiteetti lisääntyisi ja Y-juniakin voisi ajaa tiheämmin, vaikka puolen tunnin vuorovälillä. Edellyttäen tietenkin Espoon(Kauklahden) kaupunkirataa.
 
Jos ELSA-rataan ei ole varaa lähitulevaisuudessa

Hyvä idea, jos rahasta on pulaa nimittäin. Mutta Suomessa näin ei ole. Kuten Antero Alku, Mikko Laaksonen tai vastaava täällä jo joskus kommentoikin, liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehen vastaus junayhteydestä Heinolaan oli tyyliin "rahasta ei ole pulaa, kaikki järkevät ja hyödylliset hankkeet toteutetaan". Rataa Heinolaan ei tällaisena pidetä. Voisi olla tarvetta ensin asennetuuletukseen ministeriössä, ennen sitä ei rakenneta edes köyhän miehen ratoja.

Lisäksi jos tämä rata olisi ainoa yhteys Lohjalle, ei juna olisi millään kilpailukykyinen linja-auton kanssa. Rantarata on nimittäin jo nyt kuormitettu ja raiteita on liian vähän. Nopea juna joutuisi kulkemaan hitaiden junien seassa ja sen matka-aika kärsisi.

Jos rakennettaisiin sekä Elsa että tällainen rata, saataisiin mielenkiintoinen vaihtoehto paikallisjunille. Ne voisivat ajaa lenkkiä Helsinki-Espoo-Lohja-Virkkala-Siuntio-Kirkkonummi-Espoo-Helsinki ja toisin päin. Saataisiin nopea yhteys Kirkkonummelta ja Siuntiosta Lohjalle. Samalla Lohja saisi junayhteydet kahta eri reittiä pitkin. Käytännön hyötyä en tosin tiedä, olisiko hyöty Kirkkonummen ja Lohjan välisestä palvelusta niin suuri kuin investointikustannukset rataan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös