Helsingin kerrokantasi sivulla on kommentoitavana alustava suunnitelma yhdestä viidestä MAL2019-sopimuksen ennen vuotta 2030 aloitettavista pikaraitiotiestä
https://kerrokantasi.hel.fi/viima202...=false&lang=fi
Alustava suunnitelma tarkoittaa tässä tapauksessa reittiä ja pysäkkien paikkoja kartalla. Mukana on myös linjaus Malmin lentokenttäalueelta kohti Jakomäkeä, joka on ollut tarkoitus tehdä myöhemmin, mutta tässä ei yksiselitteisesti sanota aijotaanko se toteuttaa samassa yhteydessä vai myöhemmin.
Itselle pysäkkien sijoittelussa hälyttävää on, että pysäkki Latokartanon pohjoisosissa on merkitty vain mahdolliseksi pysäkiksi, eli nykyisen Agronominkadun bussipysäkin kohdalla olisi alueen ainoa pysäkki. Ilman pohjoisempaa pysäkkiä ei voisi esimerkiksi bussilinjaa 78 korvata, kun suuri osa sen omasta palvelualueesta jäisi ilman yhteyttä keskustaan.
Toisesta ongelmasta on jo kommentoitu Helsingin sivuilla. Eli vaihtoyhteyksistä Kumpulassa. Kumpulan pysäkki jää 400m päähän Vallilanlaakson sillasta ja samoin nykyinen Paavalinkirkon pysäkki on 300m sen eteläpuolella, eli Pasilan suuntaan vaihtaminen olisi hidasta kuin mikä. Lahdenväylän suunnalta tulevat vaihtajat muodostavat hyvin suuren osan Kalasataman raitiotien käyttäjistä, jopa niin suuren, että aikaisemmissa selvityksissä jopa 5min vuoroväli ruuhkassa ei välttämättä riittäisi kantakaupunkivaunuilla.