Ketjun aloitusviestin linkin taakse on päivitetty uusia tietoja ja linkkejä tiedostoihin.
Tässä kuitenkin suora linkki hakemistoon, josta eri tiedostot löytyvät. Tarjolla on paitsi vertailuraportti myös ilmakuvasovitukset vaihtoehdoista.
Ymmärrykseni mukaan ensin vertailtiin pitkän tähtäimen verkostoja, joihin kuului nollavaihtoehdon lisäksi 4 puhdasta ratikkavaihtoehtoa ja 2 junaverkostoon integroitua vaihtoehtoa. Näiden pohjalta valittiin jatkotarkasteluun ensimmäisen vaiheen (vuoteen 2030) perusvaihtoehto ja sen variantteja. Nämä perustuvat ilmeisesti vaihtoehtoon K2. Raportin luvut 1-5 (sivulle 91 asti) käsittelevät alkuvaihtoehtoja ja myöhemmät luvut ensimmäisen vaiheen tarkasteluja.
Jatkotarkastelun vaihtoehtoja on esitelty ilmakuvasovituksissa. Niiden tarkastelu vaatii hiukan pähkäilyä, mutta onnistuu kuitenkin. Perusvaihtoehtona on linja Mustamäe-Lasnamäe, joka Lasnamäen päässä haarautuu kahtia. Linja kulkee keskustassa uutta rataa Estonia pst:llä ja risteää nykyisten ratojen kanssa. Lasnamäen suuntaan mennään Gonsiori tn:ää pitkin ja Mustamäen suuntaan Sõpruse pst:tä eli nykyistä johdinautolinjausta. Lisäksi Ülemisten suunnalla on haara lentokentälle. Tämä haara jatkuu suoraan Tartu mnt:tä, kun nykyinen rata kääntyy siitä sivuun, alittaa junaradan ja poikkeaa sitten Prisman jälkeen lentokentän eteen.
Vaihtoehtoina Lasnamäen suunnalla tarkasteltiin Laagna teelle liittymistä tasossa ja eritasossa ja radan rakentamista Gonsiori tn:n sijasta Ülemisten haaralta erkanevana. Lentokentälle tutkittiin eri pituuksia junaradan alittavalle betonitunnelille ja mahdollisuutta johtaa lentokentän rata pidemmältä Ülemisten haaralta. Keskustassa tutkittiin myös vaihtoehtoista ratalinjausta ja Mustamäen haaran pään viemistä Akadeemia teelle Ehitajate teen sijasta (tai ehkä haarauttamista, kielitaito ei riitä).
Perusvaihtoehtoja ja variantteja selventänee
kuva (pdf), johon on merkitty kaikki mahdolliset linjaukset.
Suunnitelmanahan Tallinnassa on rakentaa ensin Lasnamäen suunta noin vuoteen 2016 mennessä ja sitten Mustamäen suunta korvaten samalla osa nykyisistä johdinautolinjoista. Lentokentän haaran ajoituksesta en ole aivan varma, mutta paremmin kieltä osaavat voinevat täydentää. Viime kädessä kaikki on tietenkin kiinni rahasta ja erityisesti Euroopan unionilta haluttavasta tuntuvasta rahoitusosuudesta.
Aiemmin löysin myös dokumentin, jossa oli esitelty ensimmäisen vaiheen vaihtoehtojen kustannuksia ja tehty suositus jatkovaihtoehdoksi, mutta nyt en sitä löydä. Veikkaan, että Tallinnan kaupungin sivuilta etsivä löytää.