Tallinnan pikaraitiotiet

late-

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,477
Tallinnassa on jo jonkin aikaa ollut käynnissä pikaraitiotien (kiirtramm) suunnittelu, joka nykyisellään on projektina nimeltään "Tallinna tramm". Projekti näyttää nyt edenneen vaihtoehtojen vertailuun.

Linkin takaa löytyy neljä perinteistä ratikkavaihtoehtoa ja kaksi osittain rautateihin integroitua vaihtoehtoa. Lasnamäen suunta ja lentokenttä ovat mukana kaikissa tavalla tai toisella. Lisäksi vaihtoehtoihin kuuluu vaihteleva määrä muita linjoja.
 
Vihdoinkin on myös Virossa herätty lisääntyneen yksityisautoilun aiheuttamiin ongelmiin ja todella aiotaan satsata toimivaan joukkoliikenteeseen.
Toteutuessaan projekti (vaihtoehdot T2-T4) ilmeisesti vähentäisi johdinautojen nykyisiä linjoja.
Ymmärsinkö oikein että kahdessa viimeisessä vaihtoehdossa ajettaisiin rautatiekiskoilla duo-raitiovaunuilla (niinkuin Karlsruhen seudula)?
 
Varsin mielenkiintoisen oloisia suunnitelmia. Olisi mukava myös nähdä ajatellut vuorovälit ja yhteydet, esimerkiksi, missä määrin liikennettä keskustassa ohjattaisiin uutta reittiä pitkin.

Ilmeisesti suunnitelma on tilattu ranskalaisilta konsulteilta, ainakin viimeisen vaihtoehdon karttasymbolien selitys oli jostain syystä ranskaksi, mikä saa olettamaan, että suunnitelma alkujaan on ranskankielinen ja sitten käännetty viroksi. Tietääkö joku asiasta?
 
Ilmeisesti suunnitelma on tilattu ranskalaisilta konsulteilta, ainakin viimeisen vaihtoehdon karttasymbolien selitys oli jostain syystä ranskaksi, mikä saa olettamaan, että suunnitelma alkujaan on ranskankielinen ja sitten käännetty viroksi. Tietääkö joku asiasta?

Toden totta. Näytti olevan Systra-nimisen konsulttifirman logo esityksen laidassa. Tietoa firmasta:

http://www.systra.com/Historique

Lyhyesti näyttää siltä, että yritys on 1990-luvun aikana muodostettu SNCF:n (Ranskan rautatiet) ja RATP:n (Pariisin liikennelaitos) suunnittelutoiminnot fuusioimalla.
 
Toden totta. Näytti olevan Systra-nimisen konsulttifirman logo esityksen laidassa.

Systra onkin ilmeisesti tehnyt edellisen linjaehdotuksen, jossa keskustassa vielä käytettiin tunneleita.

Kuulin kuitenkin yleensä luotettavista lähteistä, että nykyisessä työssä Systra on varsin pienessä osassa ja johto on paikallisilla firmoilla. Näistä firmoista toinen eli ETP Grupp taas on nykyään osa ruotsalais-kansainvälistä Swecoa.
 
Ilmeisesti suunnitelma on tilattu ranskalaisilta konsulteilta, ainakin viimeisen vaihtoehdon karttasymbolien selitys oli jostain syystä ranskaksi, mikä saa olettamaan, että suunnitelma alkujaan on ranskankielinen ja sitten käännetty viroksi. Tietääkö joku asiasta?

Täältähän tuo on peräisin:
http://www.systra.com/Etudes-de-conception-de-la-faisabilite-au-projet-d-execution

Minkälainen pulju tuo Systra on, onko laadukas suunnittelutoimisto?
 
Minkälainen pulju tuo Systra on, onko laadukas suunnittelutoimisto?

Systra on toinen Ranskan "suurista" joukkoliikennealan konsulttitoimistoista, toinen on lyonilainen Semaly.

Systran meriittilistaan kuuluvat esimerkiksi Nizzan, Mulhosen, Bordeaux'n ja Orleans'n raitiotie, Torinon, Toulousen, Lillen, Mexico Cityn, Delhin, Manilan ja Kaohsiungin metrot, Rouenin, Clermont-Ferrandin, Nancyn ja Caenin bussimetrot.
Eli maailman huippuluokan suunnittelutoimistosta puhutaan.

Tallinnan suunnitelmat kytkeytyvät yhteishankkeeseen, jossa olivat mukana myös Riika ja Vilna, jonne Systra myös teki pikaraitiotiesuunnitelmia.
 
Kurkkasin itse vaihtoehtoja ylempänä olevan linkin takaa ja ainakin minusta viimeisin niistä (TR-2) vaikuttaa luonnollisimmalta ja järkevimmältä. Siinähän sekä läntiset että itäiset lähiöt kytkettäisiin yhteen kenties kahdella heilurilinjalla. Jos vielä itäpäässä reitti haarautuisi erikseen Seliin ja Priisleen... Ja Lentoaseman ja matkustajasataman välillä kulkeva linja voisi korvata kokonaan nykyisen bussilinjan 2.
 
Uuttahan tuo ei ole. Jos Neuvostoliitto olisi vielä olemassa, luultavasti Lasnamäeen kulkisi jo nyt "kiirtrammi". Laagna teellähän on tila varattuna ratikalle tien keskellä. Pysäkkien kohdalla silloilta on valmiit portaatkin olleet jo parikymmentä vuotta olemassa.
 
Uuttahan tuo ei ole. Jos Neuvostoliitto olisi vielä olemassa, luultavasti Lasnamäeen kulkisi jo nyt "kiirtrammi". Laagna teellähän on tila varattuna ratikalle tien keskellä. Pysäkkien kohdalla silloilta on valmiit portaatkin olleet jo parikymmentä vuotta olemassa.

Lasnamäki vaan on sen verran iso alue, että tuollainen Itä-Helsingin metron tyylinen ratkaisu moottorikadun keskelle vaatisi syöttöliikennettä. Kannattaisi heidän tutkia mahdollisuudet "jalkauttaa" ratikkaa siellä Lasnamäen päässä kaduille. Kun se toteutetaan vasta nyt, voidaan ratikka toteuttaa modernilla tekniikalla ja saadaan uusia vaunuja. Jos ratikka olisi ollut jo kauan olemassa, se tuskin olisi niin nykyaikainen.
 
Ketjun aloitusviestin linkin taakse on päivitetty uusia tietoja ja linkkejä tiedostoihin. Tässä kuitenkin suora linkki hakemistoon, josta eri tiedostot löytyvät. Tarjolla on paitsi vertailuraportti myös ilmakuvasovitukset vaihtoehdoista.

Ymmärrykseni mukaan ensin vertailtiin pitkän tähtäimen verkostoja, joihin kuului nollavaihtoehdon lisäksi 4 puhdasta ratikkavaihtoehtoa ja 2 junaverkostoon integroitua vaihtoehtoa. Näiden pohjalta valittiin jatkotarkasteluun ensimmäisen vaiheen (vuoteen 2030) perusvaihtoehto ja sen variantteja. Nämä perustuvat ilmeisesti vaihtoehtoon K2. Raportin luvut 1-5 (sivulle 91 asti) käsittelevät alkuvaihtoehtoja ja myöhemmät luvut ensimmäisen vaiheen tarkasteluja.

Jatkotarkastelun vaihtoehtoja on esitelty ilmakuvasovituksissa. Niiden tarkastelu vaatii hiukan pähkäilyä, mutta onnistuu kuitenkin. Perusvaihtoehtona on linja Mustamäe-Lasnamäe, joka Lasnamäen päässä haarautuu kahtia. Linja kulkee keskustassa uutta rataa Estonia pst:llä ja risteää nykyisten ratojen kanssa. Lasnamäen suuntaan mennään Gonsiori tn:ää pitkin ja Mustamäen suuntaan Sõpruse pst:tä eli nykyistä johdinautolinjausta. Lisäksi Ülemisten suunnalla on haara lentokentälle. Tämä haara jatkuu suoraan Tartu mnt:tä, kun nykyinen rata kääntyy siitä sivuun, alittaa junaradan ja poikkeaa sitten Prisman jälkeen lentokentän eteen.

Vaihtoehtoina Lasnamäen suunnalla tarkasteltiin Laagna teelle liittymistä tasossa ja eritasossa ja radan rakentamista Gonsiori tn:n sijasta Ülemisten haaralta erkanevana. Lentokentälle tutkittiin eri pituuksia junaradan alittavalle betonitunnelille ja mahdollisuutta johtaa lentokentän rata pidemmältä Ülemisten haaralta. Keskustassa tutkittiin myös vaihtoehtoista ratalinjausta ja Mustamäen haaran pään viemistä Akadeemia teelle Ehitajate teen sijasta (tai ehkä haarauttamista, kielitaito ei riitä).

Perusvaihtoehtoja ja variantteja selventänee kuva (pdf), johon on merkitty kaikki mahdolliset linjaukset.

Suunnitelmanahan Tallinnassa on rakentaa ensin Lasnamäen suunta noin vuoteen 2016 mennessä ja sitten Mustamäen suunta korvaten samalla osa nykyisistä johdinautolinjoista. Lentokentän haaran ajoituksesta en ole aivan varma, mutta paremmin kieltä osaavat voinevat täydentää. Viime kädessä kaikki on tietenkin kiinni rahasta ja erityisesti Euroopan unionilta haluttavasta tuntuvasta rahoitusosuudesta.

Aiemmin löysin myös dokumentin, jossa oli esitelty ensimmäisen vaiheen vaihtoehtojen kustannuksia ja tehty suositus jatkovaihtoehdoksi, mutta nyt en sitä löydä. Veikkaan, että Tallinnan kaupungin sivuilta etsivä löytää.
 
Luovalla Googlen käytöllä löysin hukkaamani dokumentit. Linkin "Eelnõu tekst" löytyy koko asia eli myös hintojen vertailu.

Vahvistettavaksi esitetään reittiä Lasnamäe - Vabaduse väljak Gonsiori tn:n kautta kaksitasoisella (eritasoisella) liittymisellä Laagna teehen. Reittiä Balti jaam - Lennujaam esitetään vahvistettavaksi suoraan Tartu maanteetä pitkin pidemmällä tunnelilla eli tunneli kattaa junaradan lisäksi rinnakkaiset kadut. Lasnamäen päässä vahvistettava linja kulkee suoraan Seliin eli haaraa ei ole. Haara on tietysti teknisesti mahdollista lisätä myöhemmin ja se parantaisi varmasti palvelutasoa.

Hintavertailusta on hyvä huomata, että suuressa osassa on operointikustannusten vertailu. Hankkeen toteuttamisen arvioidaan vaikuttavan suotuisasti kaikkien liikennemuotojen (ratikka, johdinauto ja bussi) kilometrikustannuksiin vuonna 2015 nollavaihtoehtoon verrattuna, kun raskaimmin kuormitettua liikennettä siirretään busseilta pois.

Vuodeksi 2015 koko ratikkajärjestelmän matkustajakilometrikustannuksen oletetaan putoavan projektin avulla johdinautojen tason alapuolelle ja jäävän noin 4,5% busseja kalliimmaksi. Uudella linjalla matkustajakilometrin hinnaksi tulee alle puolet bussien keskimääräisestä kustannuksesta.

Saas nähdä opitaanko Helsingissä koskaan tekemään vastaavia laskelmia. Meillä halutaan väkisin pitää kiinni (nykyisillä tai arvatuilla) yksikkökustannuksilla laskemisesta silloinkin, kun on mahdollista (ja taulukkolaskennalla jopa helppoa) laskea todelliset tuteutuvat kustannukset. On olemassa esimerkkejä, joissa näin on saatu ratikkavaihtoehdot huomattavasti kalliimmiksi liikennöidä kuin pitäisi.
 
Suunnitelmanahan Tallinnassa on rakentaa ensin Lasnamäen suunta noin vuoteen 2016 mennessä ja sitten Mustamäen suunta korvaten samalla osa nykyisistä johdinautolinjoista.

Johdinautolinjat ovat aika hankalassa välissä. Yleensä kannattaa rakentaa nähtävästi joko täysiveristä pikaratikkaa tai sitten jättää liikenne busseiksi, mutta johdinautojen osa on aika kapea. Mukavuutta ei niillä tule pahemmin tavallisiin busseihin verrattuna. Näkisin pikaraitiotien toivottavimmaksi muutokseksi ilman turhaa johdinautojen hieman halvempaa välivaihetta. Ne kiskotkin siihen melkein samalla hinnalla saadaan, jos isompaa remonttia alettaisiin vaikkapa Helsingissä tehdä.
 
Lasnamäki vaan on sen verran iso alue, että tuollainen Itä-Helsingin metron tyylinen ratkaisu moottorikadun keskelle vaatisi syöttöliikennettä. Kannattaisi heidän tutkia mahdollisuudet "jalkauttaa" ratikkaa siellä Lasnamäen päässä kaduille. Kun se toteutetaan vasta nyt, voidaan ratikka toteuttaa modernilla tekniikalla ja saadaan uusia vaunuja. Jos ratikka olisi ollut jo kauan olemassa, se tuskin olisi niin nykyaikainen.
Siinähän se Laagna Tee kulkee keskellä Lasnamäetä! Ei siinä mitään syöttöliikennettä tarvita. Ei siellä nykyisinkään bussi joka pihasta kulje.
 
Takaisin
Ylös