Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Karlsruhen tunneli
Olen kehunut Karlsruhea varmaankin kyllästymiseenne saakka, mutta ei mikään ole täydellistä.
Strassenbahn Magazinen viime numero kertoo Karlsruhen tunnelihankkeesta - joka tosin ei ole kummoisessakaan myötätuulessa.
Kaupunki - siis eivät liikenneihmiset - keksivät, että Kaiserstrasella on liikaa ratikoita. He ehdottivat, että pannaan ne tunneliin. Tämä tapahtui jo 1990-luvun alussa, mutta hanke äänestettiin nurin. Esimerkiksi siksi, että tunnelin kapasiteetti on pienempi kuin kadunpinnan, joten Kaiserstrassen katutason liikenne ei mahdu tunneliin.
Pakkomielle mikä pakkomielle. Tunnelipuolue loi uuden suunnitelman, "Kombilösung". Siinä Kaiserstrassen ratikat pannaan tunneliin, mutta samansuuntaiselle Kriegstrasselle parin korttelin päähän tehdään toinen ratikkaraide pinnalle. Niinpä Kaiserstrassen pinnalla nykyään kulkevat ratikat mahtuvatkin tunneliin, kun osa niistä mene Kriegstrasselle. Tosin Kriegstrasse on keskustan pohjoien läpiajokatu, jossa on eritasoiset risteykset poikkikaduille. Autoliikenne pitäisi panna ratikan vuoksi tunneliin Kriegstrassella. Touhu maksaa yhteensä vain 500 Me.
Kombilösung meni läpi valtuustossa, mutta siihen ei ole rahaa. Ei edes valtion ja osavaltion avustuksella. Tunnelipuolue jakoi sitten Kombilösungin kahteen osaan, eli ensin Kriegstrassen 165 Me ja sitten vihdoin Kaiserstrassen tunneli. Mutta tällainen hanke ei täytä valtion tuen kriteerejä, eikä Karlsruhella ole yksin rahaa moiseen.
Siksi toiseksi, jos Kriegstrasselle jaetaan Kaisertstrassen raitioliikenne, Kaiserstrassella ei enää olekaan "liikaa" raitiovaunuja. Joten tunneli käy "tarpeettomaksi".
Kaiserstrassen kauppiaat eivät ole lainkaan kiinnostuneita tunnelista. Ensinnä rakentaminen kestäisi 6 vuotta, jolloin asiakkaita karkoitettaisiin kadulta. Sitten asiakkaat pantaisiin maan alle, mistä he eivät näe näyteikkunoita. Kävelevä asiakas voi tulla kauppaan, mutta kävelevät asiakkaat tulevat kadulle raitiovaunuilla, eivät tunnelista, josta eivät näe kauppoja.
Mistä siis koko hanke? Kriegstrasselle avattiin kesällä uusi kauppakeskus. Sellaiset eivät synny parissa kuukaudessa, vaan niitä suunnitellaan ja rakennetaan vuosia. Kauppakeskuksen liiketilat eivät oikein ole menneet kaupaksi. Autoilijat ajavat ohi, joukkoliikenteen käyttäjät asioivat Kaiserstrassella. Liiketilat ovat autioina ja vuokrasopimuksia on tekemättä.
Antero
Olen kehunut Karlsruhea varmaankin kyllästymiseenne saakka, mutta ei mikään ole täydellistä.
Strassenbahn Magazinen viime numero kertoo Karlsruhen tunnelihankkeesta - joka tosin ei ole kummoisessakaan myötätuulessa.
Kaupunki - siis eivät liikenneihmiset - keksivät, että Kaiserstrasella on liikaa ratikoita. He ehdottivat, että pannaan ne tunneliin. Tämä tapahtui jo 1990-luvun alussa, mutta hanke äänestettiin nurin. Esimerkiksi siksi, että tunnelin kapasiteetti on pienempi kuin kadunpinnan, joten Kaiserstrassen katutason liikenne ei mahdu tunneliin.
Pakkomielle mikä pakkomielle. Tunnelipuolue loi uuden suunnitelman, "Kombilösung". Siinä Kaiserstrassen ratikat pannaan tunneliin, mutta samansuuntaiselle Kriegstrasselle parin korttelin päähän tehdään toinen ratikkaraide pinnalle. Niinpä Kaiserstrassen pinnalla nykyään kulkevat ratikat mahtuvatkin tunneliin, kun osa niistä mene Kriegstrasselle. Tosin Kriegstrasse on keskustan pohjoien läpiajokatu, jossa on eritasoiset risteykset poikkikaduille. Autoliikenne pitäisi panna ratikan vuoksi tunneliin Kriegstrassella. Touhu maksaa yhteensä vain 500 Me.
Kombilösung meni läpi valtuustossa, mutta siihen ei ole rahaa. Ei edes valtion ja osavaltion avustuksella. Tunnelipuolue jakoi sitten Kombilösungin kahteen osaan, eli ensin Kriegstrassen 165 Me ja sitten vihdoin Kaiserstrassen tunneli. Mutta tällainen hanke ei täytä valtion tuen kriteerejä, eikä Karlsruhella ole yksin rahaa moiseen.
Siksi toiseksi, jos Kriegstrasselle jaetaan Kaisertstrassen raitioliikenne, Kaiserstrassella ei enää olekaan "liikaa" raitiovaunuja. Joten tunneli käy "tarpeettomaksi".
Kaiserstrassen kauppiaat eivät ole lainkaan kiinnostuneita tunnelista. Ensinnä rakentaminen kestäisi 6 vuotta, jolloin asiakkaita karkoitettaisiin kadulta. Sitten asiakkaat pantaisiin maan alle, mistä he eivät näe näyteikkunoita. Kävelevä asiakas voi tulla kauppaan, mutta kävelevät asiakkaat tulevat kadulle raitiovaunuilla, eivät tunnelista, josta eivät näe kauppoja.
Mistä siis koko hanke? Kriegstrasselle avattiin kesällä uusi kauppakeskus. Sellaiset eivät synny parissa kuukaudessa, vaan niitä suunnitellaan ja rakennetaan vuosia. Kauppakeskuksen liiketilat eivät oikein ole menneet kaupaksi. Autoilijat ajavat ohi, joukkoliikenteen käyttäjät asioivat Kaiserstrassella. Liiketilat ovat autioina ja vuokrasopimuksia on tekemättä.
Antero