Niin tuntuu raha ratkaisevan, mutta niin ei tarvitsisi olla. Sitä on toivonut riittävän moni mm tämän aukion käsittelyn kohdalla. Tätä et pysty kiistämään. Kaupunki on yleensä toiminut sillai, että valtuusto antaa raamit kullekin alueella tai paikalle, mitä niihin rakennetaan tai missä käytössä ne on tarkoitus pitää. Tässä marssijärjestys on väärä, kaavoitus ja suunnittelu on ulkoistettu liian pitkälle, jolloin syntyy rumaa kaupunkia asukkaiden tahdon vastaisesti.
Helsingissä on lähdetty näille suunnitteluvarausten tielle, mikä on ongelma. Viime aikoina kaupunkilaiset ovat hyvin paljon pyytäneet mitä ei rakenneta ja se kyllä kuuluu kunnalliseen demokratiaan.
Alvar Aallon katu 5:ssä on 13 toimistotilaa vapaana. Sinä sitten saat jollain tempulla Klyygan toimistot vuokratuksi. Onko 100 metriä niin suuri ero että toimistot Klyygassa menevät helposti vuokratuksi.
Arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun asiantuntijat eivät tietenkään ajattele noin.
Pasilakin toimii minun kohdalla, mutta matkalaukkujen kanssa junasta vaihdetaan bussiin ilman portaita, ilman rullaportaita tai hissejä yhden suojatien ylityksellä.
Havainnekuvastakin näkee että siitä tulee varsinkin ruuhka-aikaan ahdas ja epämiellyttävä kanjoni. tällä hetkellä aseman viereisille terasseille kesäisin paistaa aurinko
Kenen Kaupunki -teos käsittelee tätä ongelman ydintä, eli sitä että Helsingistä on tehty tonttikauppa.Kirja esittelee 15 eri aluetta, jotka halutaan antaa kiinteistöjalostuksen kohteeksi. Elielinaukio on niistä yksi. Kirja on hyvin ja huolellisesti tehty, sitä osoittaa sen pohjalta käyty laaja kansalaiskeskustelu. Mahdollisesti kirja antaa sysäyksen muutokseen Helsingin kaupunkisuunnittelussa.
Ja hanke voidaan haudata jo ennen näitä käsittelyjä.
Korona ja muuttoliikkeen pysähtyminen pistää uusiksi nuo hankkeet eli mahdollisesti monia niistä ei nähdä vuosikymmeniin.
Jos muutoksella ei ole muita kaupungin kehittämisen kannalta merkittäviä arvoja kuin rahastus, niin kyllä muutosta silloin kannattaa ja pitää vastustaa.
On sanonut moni muukin minun lisäksi että jos 100 metrin päässä joka suuntaan on toimistoja vapaana, osa merinäköalalla, niin täysin ilmastopolitiikan vastaista rakentaa toimistoja lisää.
Kuvasta näkyy selvästi, ei sovi rautatieaseman arkkitehtuurin kanssa yhteen mitenkään.
Näin on ja kun se on pysäkillä, niin toinen samanlainen pääsee sujuvasti ohi.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:24 ----------
Massiivuus on yksi tärkeimpiä perusteita hylätä hanke. Siitä alla oleva linkki todisteena.
https://yle.fi/uutiset/3-12224112
---------- Viestit yhdistetty klo 17:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:32 ----------
https://yle.fi/uutiset/3-12224112