Elielinaukion bussiterminaali

Itse en henk.koht. oikein tykkää ajaa Elielille mutta vastustan ehdottomasti sen bussiterminaalitoiminnan lakkauttamista. Eikö tilalle tosiaan saa muuta kuin toimistotiloja tällaisessa tilanteessa jossa etätyö on tuleva ja nyt vallitseva normi? Kiinteistösijoittajia tässä ajatellaan eikä koko seudun työssäkäyvien/eläkeläisten arkea. Busseja tarvitaan aina silloin kun raideliikenne lakkoilee tai takkuaa ja raideliikennettä kun bussiliikenne lakkoillee tai eloapinat sun muut häiritsevät ihmisten normaalia arkea sulkemalla katuja
 
..... Tällä saisi terminaalin viemää tilaa muuhun käyttöön, ja tilaa jäisi muutamalle bussipysäkille. ......

Tuohan sisältää sen, että joukkoliikenteen käyttö kaupungissa on vähempiarvoisempaa, kuin joku "muu käyttö"
Ympärillä on tyhjiä toimistoja , riittävästi ravintoloita ja hotelleja sekä kaikkea muita palveluksia. Eivät kaupunkilaiset eivätkä heidän edustamat valtuustoryhmät ole tehneet aloitetta siitä että "Elielinaukiota pitää elävöittää."

---------- Viestit yhdistetty klo 10:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:35 ----------

....Eikö tilalle tosiaan saa muuta kuin toimistotiloja tällaisessa tilanteessa jossa etätyö on tuleva ja nyt vallitseva normi? Kiinteistösijoittajia tässä ajatellaan eikä koko seudun työssäkäyvien/eläkeläisten arkea. ....

Tyhjää toimistotilaa on mm Alvar Aallon kadulla sekä Aleksanterinkadulla ihan riittävästi. Helsingin kaupungin virkamiehillä ja poliitikoilla on tosiaan uusi tehtävä: pitää huoli kiinteistösijoittajien tarpeista. Elielinaukio on toimiva terminaali, käytän sitä itsekin viikottain. Luoteisen Helsingin joukkoliikennettä keskustaan ei voida hoitaa pitkään aikaan täysin raideliikenteen varassa.

Mieleniintoisia ja uusia kytkentöjä paljastuu tämän asian tiimoilta: Kokoomuksen Suvi Rihtniemi täysin asiantuntevasti korostaa Elielinaukion käyttöä bussiliikenteen tarpeisiin. Sen sijaan Vihreiden Anni Sinnemäki halveksivalla asenteella haluaa siirtää bussit Kamppiin sieltä. Uusi mielenkiintoinen tilanne: Kokoomuslaisella pitkän linjan politiikolla on oikea käsitys, Anni Sinnemäkeä viedään. Vihreät on valmiita luopumaan alkuperäisista periaatteistaan, kunhan kaupunkiin tungetaan taloja, sinne minne mahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Olen käynyt paljon HSL:n yleisötilaisuuksissa sekä kaupunkisuunnittelusta vastaavien virkamiesten yleisötilaisuuksissa. Niissä on se ero, että HSL kuuntelee yleisöä ja tekee siltä pohjalta korjauksia. Kaupunkisuunnittelun virkamiehet ovat kuuntelevinaan. Heillä on niin hienoja ja ylivoimaisia ehdotuksia että kaupunkilaisten korjausehdotuksia ei tarvita.

Tässähän on ihan vaan sellaisesta yksinkertaisesta asiasta kyse kuin että noita kuulemistilaisuuksia kiertävät pääosin seniorikansalaiset, osallistujien keski-ikä on vahvasti iltahämärässä. HSL:n tekemisissä aikajänne on sen verran lyhyt, että palaute ehtii usein vielä vaikuttamaan palautteen antajan arkeen. Kaupunkisuunnittelussa aikajänne taas on sen verran paljon pidempi, että seniorikansalaisten palaute suunnittelutyöhön ei ole oikein minkään arvoista, kun he pääsääntöisesti eivät ole suunnitelmien toteutumista enää todistamassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:16 ----------

Jonkun instanssin mielestä sähköistyvä bussiliikenne voi olla "ulkoishaitoiltaan huonoimmasta päästä liikennettä", mutta aika erikoinen näkemys kaiken kaikkiaan. 20 vuotta sitten olin samaa mieltä, bussit melusivat ja haisivat, mutta jatkossa tilanne on toinen.

Kaikki muukin liikenne sähköistyy, suhteellinen asema säilyy. Plus että bussien haitat eivät rajoitu moottorin tuottamaan meluun ja hajuun, vaan esimerkiksi rengasmelu ja katupölyongelma ovat paria kertaluokkaa pahempia bussiliikennöidyillä kaduilla kuin muualla; pyöräiy on kaikkien vastenmielisintä ja turvattomimman tuntuista bussien seassa. Bussit pitäisi saada pois kantakaupungista ja Helsingin kaupunkisuunnittelun suunta on tässä asiassa aivan oikea.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:21 ----------

Höpö höpö, keskustassa bussien viemä tila on ihan marginaalista ja viimeisen 15 vuoden aikana sitä on onnistuttu ihan menestyksekkäästi vähentämään kuten mm. siirtämällä kokonainen päälinja-autoasema (Kamppi) maan alle sekä lakkauttamalla Erottajan ja Kasarmitorin päätepysäkit ja muuttamalla ne kävelyaukioiksi. Itse kukin voi mennä esim. Mannerheimintien varteen katselemaan kuinka paljon raitiovaunukiskot vievät katutilaa.

Rautatieaseman kumpikin puoli on bussien parkkipaikkaa. Manskulla kiskot vievät leveyssuunnassa vähemmän tilaa kuin bussikaistat. Oletko nyt ihan tosissasi?

Varmasti eteenpäin on menty, mutta tärkeintä on, että hyvä ja oikea kehitys jatkuu. Bussit on saatava pois keskustasta.
 
Helsingin kaupungin virkamiehillä ja poliitikoilla on tosiaan uusi tehtävä: pitää huoli kiinteistösijoittajien tarpeista.

Tästä olemme melkein samaa mieltä. Tehtävä ei ole kuitenkaan uusi, vaan Helsinkiä on vandalisoitu kiinteistökiimassa jo vuosikymmeniä.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:53 ----------

Luoteisen Helsingin joukkoliikennettä keskustaan ei voida hoitaa pitkään aikaan täysin raideliikenteen varassa.

Voidaan silti jo nyt miettiä lähitulevaisuuden ratkaisuja.
 
uusia ratkaisuja ei enää voi miettiä siltä pohjolta, että Helsinki kasvaa. Se voi kasvaa jollain aikavälillä, mutta myös yhtä hyvin laskea.
 
Mieleniintoisia ja uusia kytkentöjä paljastuu tämän asian tiimoilta: Kokoomuksen Suvi Rihtniemi täysin asiantuntevasti korostaa Elielinaukion käyttöä bussiliikenteen tarpeisiin. Sen sijaan Vihreiden Anni Sinnemäki halveksivalla asenteella haluaa siirtää bussit Kamppiin sieltä. Uusi mielenkiintoinen tilanne: Kokoomuslaisella pitkän linjan politiikolla on oikea käsitys, Anni Sinnemäkeä viedään. Vihreät on valmiita luopumaan alkuperäisista periaatteistaan, kunhan kaupunkiin tungetaan taloja, sinne minne mahtuu.

Tarkennetaan sen verran, että Rihtniemen poliittinen, sinänsä mittava, ura oli Helsingin kunnallispolitiikassa ja hän lopetti sen 2009. Kyllä hänellä varmaan vieläkin on kokoomuksen jäsenkirja, mutta nyt hän antoi lausuntonsa yksityishenkilönä. Sinnemäki on ollut Helsingin kunnalispolitiikan lisäksi kansanedustaja ja ministeri. Nyt hän on apulaispormestari ja sen myötä myös kaupunginhallituksen jäsen eli aktiivinen toimija helsingin kunnalispolitiikassa tälläkin hetkellä.

Puheena olevassa asiassa olen enemmän samaa mieltä Rihtniemen kuin Sinnemäen kanssa.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:05 ----------

Ja henkilöautot saavat ajaa keskustassa entiseen malliin ?
Mielenkiintoista kun joukkoliikennefoorumilla esitetään joukkoliikenteen vähentämistä.

Saisivathan kauko- ja maaseutuliikenteen bussit, sekä tilausliikenteen bussit edelleen ajaa keskustaan.

HSL-joukkoliikenteen osalta kysymys on liikenteen järkeistämisestä. Nyt Manskua pitkin sahaa tyhjiä tai puolityhjiä HSL-liikenteen busseja liikaa.
 
Ja henkilöautot saavat ajaa keskustassa entiseen malliin ?
Mielenkiintoista kun joukkoliikennefoorumilla esitetään joukkoliikenteen vähentämistä.

Manskun bussiliikenne on valtaosin päällekkäistä joukkoliikennettä. Pitäjänmäki - Haaga -pohjoispuolelta joukkoliikenne keskustaan pitäisi järjestää ensisijaisesti lähijunilla. Eteläpuolelta pääsee keskustaan raitiovaunulla Munkkivuoren tienoota lukuunottamatta. Vihdintien pikaratikka korjaa tämän, eikä sen myötä ole enää syytä ajaa yhtään bussia Manskua pitkin Elielinaukiolle.

Manskusta ja Topeliuksenkadusta olisi mahdollista saada viihtyisää kaupunkitilaa, jos jalkakäytävät levennettäisiin kadun itäpuolelta nykyisille bussikaistoille ja lyötäisiin keskelle puurivi.

Nykytilaisesta Mannerheimintiestä kertoo oleellisen, että sillä sijaitsevia toimitaloja on taloudellisesti haastavaa muuttaa asuinkäyttöön, koska melu- ja ilmansaasterajojen alle pääseminen on niin kallista. Ei ole ihmistä varten Mansku, mutta voisi olla.
 
Tuohan sisältää sen, että joukkoliikenteen käyttö kaupungissa on vähempiarvoisempaa, kuin joku "muu käyttö"
Ympärillä on tyhjiä toimistoja , riittävästi ravintoloita ja hotelleja sekä kaikkea muita palveluksia. Eivät kaupunkilaiset eivätkä heidän edustamat valtuustoryhmät ole tehneet aloitetta siitä että "Elielinaukiota pitää elävöittää."

En nyt varsinaisesti tuota tarkoittanut. Mutta en ole koskaan Elielinaukiosta ja sen ympäristöstä pitänyt ja nähdäkseni se kaipaa jotain muutosta. Se on vain jotenkin aika karmea paikka josta haluaa aina mahdollisimman nopeasti pois. Esitin viestissäni myös ajatuksen Postitalon parkkipaikan ottamisesta joukkoliikenteen käyttöön. Mikäli mahdollista, sekin saattaisi auttaa luomaan sellaisen bussijärjestelyn, joka ei loisi yhtä ankeaa kaupunkitilaa. Myös rakennukseen integroitu terminaali voisi olla muuten hyvä ajatus, mutta en tiedä toimiiko sellainen tuolla mitenkään, kun on aika ahdas paikka. Tai jos toimisi niin voisi muuttaa aluetta huonoon suuntaan.

Uutisessakin arvioitiin, että Elielinaukion liikennettä on mahdollista supistaa kun esim. Vihdintien ratikka siirtää liikennettä kulkemaan Mannerheimintietä Postitalolle asti. Yhteys alueelle säilyy, mutta osa liikenteestä poistuu Elielinaukiolta luontaisestikin.
 
Manskusta ja Topeliuksenkadusta olisi mahdollista saada viihtyisää kaupunkitilaa, jos jalkakäytävät levennettäisiin kadun itäpuolelta nykyisille bussikaistoille ja lyötäisiin keskelle puurivi.
Ja miksi? Tiedätkö millaiset ruuhkat tuosta syntyisi jos henkilöautot, kaukoliikenteen bussit, tilurit, kuorma-autot, rekkaliikenne, pakettiautot ym. ajaisivat kaikki samalla kaistalla? Oletko miettinyt miten hälytysajoneuvot etenevät tuollaisella kadulla? Ei se ratikkakiskokaan ole aina vapaana jos on pysäkillä tai valoissa. Risteävä liikenne ei näe ambulanssia joka pyrkii saamaan raitiovaunun ajamaan punaisia päin että pääsisi etenemään

Itse pitäisin bussikaistat rahtikaistoina sitten jatkossa jos lähiliikenne poistuu kantakaupungista. Sujuvoittaisi edes tavaraliikennettä
 
En nyt varsinaisesti tuota tarkoittanut. Mutta en ole koskaan Elielinaukiosta ja sen ympäristöstä pitänyt ja nähdäkseni se kaipaa jotain muutosta. Se on vain jotenkin aika karmea paikka josta haluaa aina mahdollisimman nopeasti pois.

Miten me itse kukin jonkin kaupuntilan koemme. Harvemmin bussien laiturialueesta saadaan missään päin maailmaa mitään kaupunkisuunnittelun helmiä. Nyt siihen ängetään väkisin monikerroksista sarkofagia, minkä tarkoitus sitten on saada sinut sisäpuolelle kuluttamaan rahaa. Aurinko ei sitten enää terassialueelle paista. Se alue kyllä muuttu ankeaksi. Elielinaukio on luonteeltaan liikenteen solmukohta ja siten se on julkista hyödyllistä tilaa.

Uutisessakin arvioitiin, että Elielinaukion liikennettä on mahdollista supistaa kun esim. Vihdintien ratikka siirtää liikennettä kulkemaan Mannerheimintietä Postitalolle asti. Yhteys alueelle säilyy, mutta osa liikenteestä poistuu Elielinaukiolta luontaisestikin.

Vihdintien raitiotien varrelle on suunniteltu runsaasti lisärakentamista. Haluaisitko Sinä yrityksesi tai kotisi Vihdintien liikenneympyrään ? Riistavuoren metsien supistamisesta Haagalaiset eivät pidä. Vihdintien raitiotie siten siirtynee.
 
Vihdintien raitiotien varrelle on suunniteltu runsaasti lisärakentamista. Haluaisitko Sinä yrityksesi tai kotisi Vihdintien liikenneympyrään ? Riistavuoren metsien supistamisesta Haagalaiset eivät pidä. Vihdintien raitiotie siten siirtynee.

Haagan liikenneympyrän ympäristöstä ollaan muuttamassa viihtyisää kaupunkitilaa. Olen aikaisemmin elämässäni asunut Haagassa, ja olen miettinyt sinne takaisin muuttamista Vihdintien pikaraitiotien myötä, jopa juurikin nykyisen liikenneympyrän paikalle. Liikenneympyrän tienoilta pääsee kivasti sporalla keskustan suuntaan, Kaareen, Lepuskiin ja Ogeliin. Liikenneyhteydet ovat siis huikeat, ja rakentaminen on kantakaupunkimaista, eli kivijalkaliikkeitä ja muuta löytyy. Haaga on myös kohtuullisen kaukana ytimestä, eli asuntojen hinnat eivät ole aivan pilvissä. Vaikuttaa siis mahtavalta projektilta.

Edit: meni todella off-topiciksi
 
Kyllä siitä ruuhkasumpunkin saisi pois kun vaan kielletään yksityisautoilu. En oikein ymmärrä, miksei tätä tehdä laajemminkin lähiöissä, vaan unohdetaan aktiivisesti ihminen ja tehdään ankeita autoilumetsälähiöitä moottoritiemeluineen toinen toisensa jälkeen.
 
Takaisin
Ylös