Elielinaukion bussiterminaali

Ongelmana on ainakin minun mielestä minkälainen se uusi rakennus on, ei se että tuleeko siihen uusi rakennus vai eikö tule.

Joo, tottakai näin. Kyllä siihen mun mielestäni jotain kohtuullisen korkeaakin sopisi komean postitalon ja matalan asemarakennuksen siiven väliin. Siis luokkaa 8–10 kerrosta, ei nyt mitään tornia sentään.

No siis tulee mieleen, että jokaisen julkisrahoitteisen organisaation työtehtävän ykkösprioriteetti on säilyttää kyseinen työtehtävä. Spagettilinjasto ja sen jatkuva uudistaminen työllistää paljon enemmän liikennesuunnittelijoita kuin joku tylsä raideyhteys, jota ei voi linjata joka vuosi uusiksi, ja sen liityntälinjasto.

Varmasti näinkin, mutta enemmän tässä taitaa olla kyse siitä, että YTV, olkoonkin että se nimettiin uudestaan vuosikymmen sitten, nyt vaan on bussiorganisaatio ja tuo fokus istuu siellä vaan ihan todella lujassa. Ratikat on yhden jäsenkunnan kuriositeetti, jotka pitkin hampain otetaan vastaan kun ei muuta voida, mutta joiden ei anneta vaikuttaa ydintoimintaan, joka on se alati hämmennettävä bussispagetti.

Juuri luin jostain, että Vihdintien ratikka ei suinkaan vaikuta bussirunkolinjoihin mitenkään ja että bussirunkolinjoja varten aiotaan muuttaa aiempia suoria busseja liityntälinjoiksi mutta kun Vihdintien ratikka tulee, se ei sitten vaikuttaisi bussilinjoihin. Jos YTV:ssä tosiaan eletään tällaisessa maailmassa, niin voin vain kuvitella Kympin turhautumista. No, Helsinkihän tuon joka tapauksessa viime kädessä päättää vaikka sitten liikennemerkein, jos ei muu auta. Olisikin aika hauskaa, kun kaupunki alkaisi täyttyä linja-autolla ajo kielletty -liikennemerkeistä lisäkilvin "ei koske kauko- eikä tilausliikennettä".
 
HSL voi todeta mitä lystää, Helsinki asian päättää. Elielinaukion rakentaminen on saanut täystyrmäyksen lähinnä niiltä, jotka täystyrmäävät kaiken muunkin kaupungin kehittämisen: eläkeikäisiltä, jotka haluavat Helsingin säilyvän samanlaisena kuin heidän nuoruudessaan ja lahjattomilta arkkitehdeiltä, joiden mielestä muiden suunnittelemat modernistiset kasat haisevat pahemmalle kuin omat modernistiset kasat. Ei mussutusta suurempaa painoarvoa.

Itäisessä kantakaupungissa odotellaan Viikin-Malmin pikaraitiotietä. Rautatientori oli alkujaan piirretty umpikortteliksi. Ehkä se vielä jonain päivänä saadaan.

HSL on yksi vastustaja, minä yksi, arkkitehtikunta varsin yksimielisesti. Helsingin Uutiset, Helsingin Sanomat ja äsken juuri MTV uutiset kertoi laajasta vastustuksesta. Jos tämä kaikki on mussutusta, niin sitä James Bond-arkkitehtuuria tulee siihen heittmällä. Elielinaukion rakentamiselle käy samoin kun Guggenheim-hankkeelle: täystyrmäys niin laajasti kaupunkilaisilta että rakentamatta jää.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:41 ----------

Mä en oikein ymmärrä mitä säästettävää siinä Elielinaukiossa on. Eihän se ole millään tavalla historiallinen tai kaunis. ...tä.

Siinä on varattu paikka merkittäville joukkoliikenneyhteyksille. Sellaisille joita ei voi korvata raideliikenneyhteyksillä . Turvallisuutta ja kauneutta voidaan lisätä ilman massiivista rakentamista.

Kun on kyseessä aukio, sen arvo määräytyy ympäröivien rakennusten mukaan. Se mitä siihen meinataan laittaa, ei ole millään tavalla historiallista eikä kaunista.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:46 ----------

MTV-Uutiset :

Vaikka asiantuntijoiden kritiikki ohitetaan, maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen vakuuttaa, että kansalaisia kuullaan. Palautetta saa antaa kaupungin verkkosivuilla kerro kantasi-palvelussa. Palautteella voi olla vaikutusta poliittisiin päätöksiin.

Huumormiehiä tuo Manninen.
 
Oletteko te kenties ottaneet huomioon jos tällaisia lakkoja kuten veturimiesten lakko tai vaikkapa raitiovaunupuolen lakkoja tulee päivän varoitusajalla ja korvaavaa bussiliikennettä ei keretä järjestämään? Tulee monelle ikävä Elielin busseja. Meinasittekko kaikki änkäytyä takseihin? Toimiva joukkoliikenne vaatii kaikki liikennemuodot, raideliikenteen että kumipyöräliikenteen. Mikä ihme Helsingin kaupungilla on yhtäkkiä linja-autoja vastaan?
 
Oletteko te kenties ottaneet huomioon jos tällaisia lakkoja kuten veturimiesten lakko tai vaikkapa raitiovaunupuolen lakkoja tulee päivän varoitusajalla ja korvaavaa bussiliikennettä ei keretä järjestämään? Tulee monelle ikävä Elielin busseja. Meinasittekko kaikki änkäytyä takseihin? Toimiva joukkoliikenne vaatii kaikki liikennemuodot, raideliikenteen että kumipyöräliikenteen. Mikä ihme Helsingin kaupungilla on yhtäkkiä linja-autoja vastaan?

Kaupungilla on myös jokin kammo aukioita kohtaan. Entinen kasin päättäri, K. A. Fagerholmin aukio, täytetään taloilla. Onko se sitten enää aukio? Sitten annetaan aukio-nimi jollekin kadunkulmalle kuten Annan aukio Annan- ja Urho Kekkosen kadun kulmassa.
 
HSL on yksi vastustaja, minä yksi, arkkitehtikunta varsin yksimielisesti. Helsingin Uutiset, Helsingin Sanomat ja äsken juuri MTV uutiset kertoi laajasta vastustuksesta. Jos tämä kaikki on mussutusta, niin sitä James Bond-arkkitehtuuria tulee siihen heittmällä. Elielinaukion rakentamiselle käy samoin kun Guggenheim-hankkeelle: täystyrmäys niin laajasti kaupunkilaisilta että rakentamatta jää.

Arkkitehtikunta ei suinkaan vastusta yksimielisesti, vaan vastustajat ovat näitä hautajärviä, taipaleita, helandereja ja muita tunnettuja Helsingin museoijia, jotka eivät itse käytännössä suunnittele mitään, ainoastaan haukkuvat muiden suunnitelmia. Ns safalaisia akateemisia arkkitehtejä.

Helsingin puolesta mukana on useampi arkkitehti, kilpailuun osallistuu arkkitehtejä ja väittäisin myös, että arkkitehtien suuri hiljainen enemmistö kannattaa rakentamista. Tunnen kuitenkin työn puolesta kymmeniä, siis sellaisia, jotka suunnittelevat taloja työkseen, ja heidän keskuudessaan vastustusta Helsingin keskeisten sijaintien täydennysrakentamiselle ei käytännössä ole. Julkisesta keskustelusta saa totaalisen väärän kuvan arkkitehtuurikunnan näkemyksistä juuri siksi, että keskusteluun osallistuvat arkkitehdit ovat pääsääntöisesti juuri tämä museointisiipeä. Media myös tykkää vastakkainasettelusta.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:26 ----------

Kaupungilla on myös jokin kammo aukioita kohtaan. Entinen kasin päättäri, K. A. Fagerholmin aukio, täytetään taloilla. Onko se sitten enää aukio? Sitten annetaan aukio-nimi jollekin kadunkulmalle kuten Annan aukio Annan- ja Urho Kekkosen kadun kulmassa.

Ihan päin vastoin. Helsinki on täynnä aukioita ja paraatitoreja, joilla on joko jatkuvat elävöittämishankkeet käynnissä tai jotka ovat järkevän käytön puutteen vuoksi ihan rehellisiä parkkipaikkoja. Rautatientori, Narinkkatori, Senaatintori, Töölöntori, Hietalahdentori. Kolmella edellisellä elävöittämishankkeet, jälkimmäisillä parkkipaikat. Parhaat ja elävimmät aukiot ovat ne pienimmät: Fredantori, Vaasanaukio jne. Freda on tosin sekin talvisin pysäköintikäytössä.

Joku voisi pitää tuollaista kaupunkitilan haaskauksena. Toki kaupungissa pitää olla myös aukioita, mutta kun suomalaisen arkkitehtuurin patenttiratkaisu ns. "paikkojen" luomiseen on aukio, niin niitä on yksinkertaisesti liikaa.
 
Ei niitä olisi liikaa jos kaupunki antaisi nakkikioskien olla siellä eikä häätäisi pois

Juu, ei riitä nakkikioskeja oikein ytimen ulkopuolella oleville toreille. Kesäkauden ulkopuolella käytännössä vain Inari-Mikkolan Kotkot kiertää kantakaupungin toreja, sitten on pari vakipaikassa päivystäjää, Ruoholahden Aleksanterit jne.. Jos torien ja aukioiden määrä karsittaisiin kymmenesosaan, jokaiseen voisi ainakin kesällä löytyä oma ruokarekka!
 
Oletteko te kenties ottaneet huomioon jos tällaisia lakkoja kuten veturimiesten lakko tai vaikkapa raitiovaunupuolen lakkoja tulee päivän varoitusajalla ja korvaavaa bussiliikennettä ei keretä järjestämään? Tulee monelle ikävä Elielin busseja. Meinasittekko kaikki änkäytyä takseihin? Toimiva joukkoliikenne vaatii kaikki liikennemuodot, raideliikenteen että kumipyöräliikenteen. Mikä ihme Helsingin kaupungilla on yhtäkkiä linja-autoja vastaan?

Osuit asian ytimeen. Luoteisen Helsingin suunnasta ei saada raideliikenteellä korvattua näitä Elielinaukion busseja. Ensin pitää tutkia se mahdollisuus, että bussiterminaali säilytetään. eli se olisi 0-vaihtoehto. Kun siihen mahdollisesti selvä enemmistö joukkoliikenteen käyttäjistä ja päättäjistä on tyytyväisiä, niin rakentamisvaihtoehtoa ei tarvita.
 
Arkkitehtikunta ei suinkaan vastusta yksimielisesti, vaan vastustajat ovat näitä hautajärviä, taipaleita, helandereja ja muita tunnettuja Helsingin museoijia, jotka eivät itse käytännössä suunnittele mitään, ainoastaan haukkuvat muiden suunnitelmia. Ns safalaisia akateemisia arkkitehtejä.

Helsingin puolesta mukana on useampi arkkitehti, kilpailuun osallistuu arkkitehtejä ja väittäisin myös, että arkkitehtien suuri hiljainen enemmistö kannattaa rakentamista. Tunnen kuitenkin työn puolesta kymmeniä, siis sellaisia, jotka suunnittelevat taloja työkseen, ja heidän keskuudessaan vastustusta Helsingin keskeisten sijaintien täydennysrakentamiselle ei käytännössä ole. Julkisesta keskustelusta saa totaalisen väärän kuvan arkkitehtuurikunnan näkemyksistä juuri siksi, että keskusteluun osallistuvat arkkitehdit ovat pääsääntöisesti juuri tämä museointisiipeä. Media myös tykkää vastakkainasettelusta.

...

Tuolla perusteella voidaan rakentaa mitä tahansa mihin tahansa. Arkkitehtuuri- ja kaupunkisuunnittelukeskustelu ei ihan sillä tavalla mene, että ammutaan vastapuolen näkemys savikiekkona alas. Nettikeskustelussa sellaisesta kyllä moni pitää. Eipähän Hesarin mielipidepalstalla näy tuon suuren hiljaisen enemmistön kannanottoja. Mutta tänään siellä oli hyvä kannanotto bussiliikenteen säilyttämisen puolesta.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:30 ----------

Uskallan väittää että sen "ihmeen" nimi on: Vihreät - de Gröna.

Voisi vielä lisätä että ei kovin kauaa menee kun nuo Elielinaukiolle kulkevat bussitkin ovat sähkökäyttöisiä. Luulisi Vihreille olevan tärkeämpää toimivan joukkoliikenteen tukeminen kuin ryhtyä kauppiaiden ja kiinteistösijoittajien liittolaiseksi. Mutta onneksi vaaleissa on vähintään kolme jollain tavalla "vihertävää" puoluetta. Betonivihreillä on kova työ kilpailla äänestäjistä säilyttääkseen paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos se on pakko saada rakennettua, grynderi rakentakoon maanalaisen terminaalin omalla rahalla jonnekin.
Tässä on ehkä ainoa toteuttamiskelpoinen ratkaisu tähän ongelmaan. Olisi järjetöntä, että grynderi kuorisi kermat päältä ja uuden terminaalin rakennuskulut (tai Kampin laajennuksen kulut) kaatuisivat veronmaksajille syöden leijonasosan Elielin myyntivoitoista. Toivon totisesti, että terminaalin arvo on huomioitu joko suoraan hinnassa tai grynderi saa vastuulleen uuden terminaalin louhimisen. En usko, että kaikkia Elielinaukion bussilinjoja tullaan kuitenkaan korvaamaan lähitulevaisuudessa raitioliikenteellä, ja Kamppi on tosiaan täynnä kuten HSL on todennut - eikä sen laajentaminen olisi halpaa saati ehkä mahdollistakaan? Kaukoliikenneterminaali on niin pieni, ettei sieltä montaa vapaata laituria saa irroitettua mitenkään. Koronan jälkeen saattaa tulla uusi halpabussiaalto, joka vaatii koko Kaukoliikenneterminaalin tilan. Kamppi soveltuu muutenkin erittäin huonosti tuleville nivelbussilinjoille, joten johonkin tarvittaisiin uutta terminaalia. Erittäin hyvällä sijainnilla sijainnut Erottajan terminaali purettiin juuri lyhytnäköisesti, se olisi ollut mielestäni helpoin korvike vaikkakaan ei yhtä suuri.

Mielestäni olisi hedelmällistä miettiä aidosti toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa Elielille. Tilaa tarvitaan paljon, joten mieleen tulee lähinnä vajaakäytöllä olevat torit ja aukiot. Muistelen jonkun täällä kirjoittaneen, ettei Kasarmitorista voi enää saada bussiterminaalia maanalaisten rakenteiden aiheuttaman painorajoituksen vuoksi - onko tosiaan näin? Voisiko terminaali olla torin ympärillä kadunvarsipysäkkeinä - sehän olisi nivelbussejakin ajatellen paras ratkaisu? Voisiko henkilöautojen parkit siirtää bussien tieltä kadun varresta osittain torin päälle, vai rikkoisiko sekin painorajoja?
 
Mitkä länsieurooppalaiset pääkaupungit Helsingin lisäksi ovat sellaisia, että niissä on sekä merkittävää paikallisraideliikennettä että suuria paikallisliikenteen bussiterminaaleja aivan ydinkeskustassa?
 
Mitkä länsieurooppalaiset pääkaupungit Helsingin lisäksi ovat sellaisia, että niissä on sekä merkittävää paikallisraideliikennettä että suuria paikallisliikenteen bussiterminaaleja aivan ydinkeskustassa?

Tähän voisi esittää vastakysymyksen, että mitkä länsieurooppalaiset kaupungit ovat sellaisia, joiden ydinkeskusta sijaitsee ahtaalla niemellä ?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:50 ----------

T..... En usko, että kaikkia Elielinaukion bussilinjoja tullaan kuitenkaan korvaamaan lähitulevaisuudessa raitioliikenteellä, ja Kamppi on tosiaan täynnä kuten HSL on todennut - eikä sen laajentaminen olisi halpaa saati ehkä mahdollistakaan?

En minäkään usko, koska HSL on perustellusti näin todennut.

Mielestäni olisi hedelmällistä miettiä aidosti toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa Elielille. Tilaa tarvitaan paljon, joten mieleen tulee lähinnä vajaakäytöllä olevat torit ja aukiot. ?

Olen käyttänyt Elielinaukion bussilaitureita niin kauan kuin ne siinä ovat olleet. Helppo kävellä samassa tasossa vaikka matkalaukkujen kanssa koko ajan ja vaihtaa tarvittaessa neljään muuhun joukkoliikennevälineeseen. Toimii hyvin. Mikä on se pääsyy miksi hyvin toimiva bussiterminaali pitää lopettaa ?
 
Viimeksi muokattu:
Tähän voisi esittää vastakysymyksen, että mitkä länsieurooppalaiset kaupungit ovat sellaisia, joiden ydinkeskusta sijaitsee ahtaalla niemellä ?

Tähän voisi vielä lisätä perään, että Helsingillä on aika laajalle levittäytynyt rakenne suhteessa erityisesti länsieurooppallaisin kaupunkeihin. Vähänkin kun menee kantakaupungin ulkopuolelle, raideliikenne ei enää ole kannattavaa matkutajamäärien takia.

Mielestäni, jos Töölön metro saataisiin rakennettua ja sen mukana vaihtoterminaali joko Töölön tullille (vaihto Meilahden metriksellä), Stadionin lähelle tai Pasilaan rakennettaisiin, Elielinaukion voisi varmaan poistaa käytöstä. Samoin jos Töölön metroa jatkettaisiin haaroitettuna Tuusulanväylää pitkin Käpylän aseman ohi ja Lahdenväylää pitkin esim. Viikin ohi, voisi varmaan Rautatientorinkin liikennettä ainakin selvästi vähentää jos ei kokonaan poistaa. Jos katsoo minne suorat linjat keskustasta menevät, miltei jokainen niistä menee alueille jotka ovat kaukana metrosta. Selvästi metro, ei 10min vuorovälillä kulkeva juna, on ainoa tapa muuttaa suurin osa suorista linjoja vaihdollisiksi.
 
Jotenkin jännästi Helsingissä on yhtäaikaa niin ahdas keskusta niemellä mutta rajattomasti tilaa räjäyttää nukkumalähiöitä sisämaahan.
 
Takaisin
Ylös