Sivu 6 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678910 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/171

Viestiketju: Elielinaukion bussiterminaali

  1. #76

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1161

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    En muuten aikanaan seurannut tai meni ohi se keskustelu Kalasataman ja Käpylän syöttöliikenneasemista. Täällä foorumilla varmaan tiedetään, mihin nämä suunnitelmat sitten ovat tyssänneet. Jos A-juna liikennöi 10 minuutin välein Valimon terminaalin valmistuttua, niin kyllä se siinä tapauksessa hyvin palveleet täältä Konalasta matkustavia.
    Bussiliikenteen katkominen syöttöliikenneasemille oli alkujaan vahvasti Pisaran sidottu hanke. Pisara ei (ole) toteutunut. Käpylän ja Valimon(?) suunnitelmat on sittemmin yhdistetty bulevardisointiin. Kalasataman bussiterminaali on ainoa toteutunut, mutta suunniteltiin ymmärtääkseni Pisaraoletuksella: että pääradan varresta pääsisi suoralla yhteydellä myös Hakaniemeen. Ei pääse, enkä tiedä, mahtuuko Kalasatamaan lisää Tuusulan- ja Lahdenväylän välissä pyöriviä bussilinjoja. Tuskin.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:12 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Toisaalta täytyy ottaa huomioon se, että muualla Euroopassa ei bussilinjoja ole katkaistu tuolla tavalla väkivaltaisesti, vaan raideliikenne muodostaa rungon ja bussilla kuljetaan lyhyt matka raideliikenteen asemalle, tai jos ei ole raideliikennettä vaan palvelu toteutetaan bussein, puhutaan pienemmistä bussimääristä kuin mitä Helsingissä.

    Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suuntaan olisi siis muualla Euroopassa jonkinlaista raideliikennettä. Alueita ei välttämättä olisi rakennettu täysin samalla tavalla, jos raideliikenne ja asuinalueet olisi suunniteltu samaan aikaan, mutta jos ajatellaan Lahdenväylän suuntaa ja ajatellaan, että alueet olisi samat kuin nyt, muualla Euroopassa oltaisiin rakennettu Sörnäinen - Viikinranta - Viikki - Pihlajamäki - Jakomäki - Hakunila metro, ja Pohjois- ja Keski-Sipoon ja Porvoon liikenne perustuisi Porvoon radalla kulkevaan henkilöjunaliikenteeseen.
    Tämä on tietysti totta. Helsingin liikennejärjestelmä kantaa aika raskasta historiallista painolastia. Paitsi että seudun yhdyskuntarakenteesta suuri osa on autouskovaista modernismia, metrossa valittiin yliraskas malli, jota ei kannata ja jota ei ole varaa laajentaa. Jälkimmäisen vuoksi niin Viikin kuin Tuusulan suunnan metrolaajennukset ovat jääneet pitkälti visioiksi ja alustaviksi suunnitelmiksi.

    Tietysti voi miettiä sitäkin, että onko vielä 2000-luvullakaan osattu tehdä oikeita valintoja hankkeiden suhteen/välillä, jos tavoitteena on viihtyisä kaupunki ja toimiva joukkoliikenne. Länsimetrolla jatkeineen ja kehäradalla on saatu lähinnä lisää lähiöitä pelloille.

  2. #77

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5883

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Tämä on tietysti totta. Helsingin liikennejärjestelmä kantaa aika raskasta historiallista painolastia. Paitsi että seudun yhdyskuntarakenteesta suuri osa on autouskovaista modernismia, metrossa valittiin yliraskas malli, jota ei kannata ja jota ei ole varaa laajentaa. Jälkimmäisen vuoksi niin Viikin kuin Tuusulan suunnan metrolaajennukset ovat jääneet pitkälti visioiksi ja alustaviksi suunnitelmiksi.
    Pohjois-etelä suuntainen metro tai U-metro tai Pisara, on kyllä mahdollista toteuttaa ns light-railina eli pikaraitiotietekniikkaan perustuen. Sen ei tarvitse olla ollenkaan teknisesti samaa standardia kuin itä-länsi metro.

    t. Rainer

  3. #78

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    328

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Olis kiva kyllä nähdä eriytetty todellinen light rail viritys Helsingissäkin, mutta taitaa tila olla vähissä, kai se on tyydyttävä noihin autojen alistamiin virityksiin

  4. #79

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1161

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Pohjois-etelä suuntainen metro tai U-metro tai Pisara, on kyllä mahdollista toteuttaa ns light-railina eli pikaraitiotietekniikkaan perustuen. Sen ei tarvitse olla ollenkaan teknisesti samaa standardia kuin itä-länsi metro.
    Kyllä, ja tämä lienee myös todennäköisintä, jos uusia metrolinjoja rakennetaan. Eli tunnelijuna, joka on katukelpoinen.

    Lähinnä tarkoitin tuossa viestissäni sitä, että kun HKL-SUYssä vielä 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä piirrettiin värikynällä karttoihin, niin mitkään nykyistä keveämmät tussinvedot tai tunnelijunat eivät olleet harkinnassa ja osin siksi hankkeita ei myöskään saatu eteenpäin.

  5. #80

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    1211

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Tässä on Elielinaukion ja Asema-aukion arkkitehtuurikilpailun voittaja
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008464876.html

  6. #81
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2196

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussitietäjä Näytä viesti
    Tässä on Elielinaukion ja Asema-aukion arkkitehtuurikilpailun voittaja
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008464876.html
    Kadun tason havainnekuvassa on 15 vuotta vanhat ja vain 50 prosenttia matalat Škoda 14T -ratikat, ja perin oudoissa keltaviherväreissä. Porchen suunnittelema korimalli on jo kauan aikaa sitten vanhentunut ja suunniteltu jo 2000-luvun alussa, vain Prahaa varten.
    Metroonkaan ei näemmä enää pääse Asema-aukiolta ja mikä on Asema-aukiolla oleva liukumäki kirsikkapuiden edessä?

  7. #82

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    850

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kadun tason havainnekuvassa on 15 vuotta vanhat ja vain 50 prosenttia matalat Škoda 14T -ratikat, ja perin oudoissa keltaviherväreissä. Porchen suunnittelema korimalli on jo kauan aikaa sitten vanhentunut ja suunniteltu jo 2000-luvun alussa, vain Prahaa varten.
    Metroonkaan ei näemmä enää pääse Asema-aukiolta ja mikä on Asema-aukiolla oleva liukumäki kirsikkapuiden edessä?
    Havainnekuva on tietysti teetetty halvalla Intiassa.

  8. #83
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2035

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Jos me Helsinkiläiset emme halua Elielinaukiolle rakennusta, niin silloin sitä ei pidä rakentaa. Bussit ovat kohta sähköisiä, joten alue on edelleen hyvä bussiterminaalina. Jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa.

  9. #84

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    850

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Jos me Helsinkiläiset emme halua Elielinaukiolle rakennusta, niin silloin sitä ei pidä rakentaa. Bussit ovat kohta sähköisiä, joten alue on edelleen hyvä bussiterminaalina. Jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa.
    Elämme edustuksellisessa näennäisdemokratiassa ja sinnetännemäet tärvelevät äärettömässä typeryydessään Stadin perusteellisesti. Aukioiden likvidointivimma on tästä yksi esimerkki.

  10. #85
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1148

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Jos me Helsinkiläiset emme halua Elielinaukiolle rakennusta, niin silloin sitä ei pidä rakentaa. Bussit ovat kohta sähköisiä, joten alue on edelleen hyvä bussiterminaalina. Jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa.
    Mutta jos 'te helsinkiläiset' sittenkin haluaisitte. Itsellä on tweetdeckissä Elielinaukio ja sen sijamuotoja hakuterminä. Nyt näyttäisi menevän aika hyvin tasan positiivisten ja negatiivisten kommenttien kesken. Ottaen huomiion, että vastustajat pitävät aina kovempaa meteliä, niin minusta se on aika hyvin.

  11. #86

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1161

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Aukioiden likvidointivimma on tästä yksi esimerkki.
    Hyvää taloudenpitoahan se on. Aukiot ja torit ovat kalleinta Helsinkiä. Jääpuisto haukkaa liikuntaviraston budjetista vuosittain ison siivun, sillä ylläpitäisi kahta vakinaista tekojäätä, ja kukaan ei taida tietää sitä miljoonalukua, joka esim Senaatintorin ja sen ympäristön elävöittämiseen on vuosien saatossa kaadettu.

    Plus sitten että vaihtoehtoiskustannus on torin/aukion rakentaminen ja tontistista saatava parin sadan tuhannen kuukausivuokra. Elielinaukiokin on 40k rakennusoikeudella jtn 100M arvoinen tontti.

    Kumma juttu muuten, että nämä internetin melamiehet ovat pyöräilystä sitä mieltä, että onnistuu 3kk vuodessa, millä liikutaan lopun aikaa? mutta helsinkiläinen aukio, jota vain tuuli käyttää suurimman osan vuotta, on sitten todella tärkeä. Ei voi johdonmukaisuudesta syyttää.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:29 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Jos me Helsinkiläiset emme halua Elielinaukiolle rakennusta, niin silloin sitä ei pidä rakentaa. Bussit ovat kohta sähköisiä, joten alue on edelleen hyvä bussiterminaalina. Jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa.
    Salomaa ja Taipale. Itähelsinkiläisillä kommareilla on eniten sanottavaa kantakaupungin kaavoista. Mitä jos vaan keskittyisitte niihin omiin kotihuudeihinne?

  12. #87

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2207

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Salomaa ja Taipale. Itähelsinkiläisillä kommareilla on eniten sanottavaa kantakaupungin kaavoista. Mitä jos vaan keskittyisitte niihin omiin kotihuudeihinne?
    Samassa kunnassa asutaan joten kantakaupunki on myös itä-Helsingin asia. Ja muutenkin itä-Helsinki on Kauppatorin miehitysvaltuuston loputtomassa viisaudessa alistettu kantakaupungin nukkumalähiöksi. Meillä idässä ei ole omaa korttelikaupunkia, vain vähäisesti työpaikkaomavaraisuutta ja kaupalliset palvelut ovat käytännössä pelkästään autoilu mielessä rakennetuilla ostareilla, ei siis kivijalassa missä niiden pitäisi olla.

    Kauppatorin miehitysvaltuusto pitää lopettaa ja valta tuoda lähelle kuntalaista. Kun Helsinki pirstoutetaan Keravan tai Kauniaisten kokoluokassa oleviksi kuntalaisia lähellä oleviin kuntiin, demokratia kukoistaa. Ja näähän on Suomen mittakaavalla edelleen isoja ja uskottavia kuntia, Kauniainenkin on sadan suurimman joukossa.

  13. #88

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    850

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Kumma juttu muuten, että nämä internetin melamiehet ovat pyöräilystä sitä mieltä, että onnistuu 3kk vuodessa, millä liikutaan lopun aikaa? mutta helsinkiläinen aukio, jota vain tuuli käyttää suurimman osan vuotta, on sitten todella tärkeä. Ei voi johdonmukaisuudesta syyttää.
    Eivät aukiot ole tärkeitä pyöräilyille. Niissä kävellään ja patsastellaan. Nautitaan avarasta tilasta ja ihaillaan monumentaalisia ja muita rakennuksia.

  14. #89
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2035

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Elämme edustuksellisessa näennäisdemokratiassa ja sinnetännemäet tärvelevät äärettömässä typeryydessään Stadin perusteellisesti. Aukioiden likvidointivimma on tästä yksi esimerkki.
    Televisiossa hän puolusti aukiolle kerrostumaa. Siis modernia arkkitehtuuria kolmen arvorakennuksen läheisyyteen, perustelu ontuu ja pahasti.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:46 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Mutta jos 'te helsinkiläiset' sittenkin haluaisitte. Itsellä on tweetdeckissä Elielinaukio ja sen sijamuotoja hakuterminä. Nyt näyttäisi menevän aika hyvin tasan positiivisten ja negatiivisten kommenttien kesken. Ottaen huomiion, että vastustajat pitävät aina kovempaa meteliä, niin minusta se on aika hyvin.
    Emmekös me kirjoittele täällä laadukkaa joukkoliikenteen puolesta. Eli on aika johdonmukaista puolustaa täällä joukkoliikennettä, joka tuo kaupungin ydinkeskustaan.
    Mistä lähtevät Elielinaukion nykyiset bussit rakentamisen jälkeen ?

    Negatiivisten kommenttien määrä on Hesarinkin mukaan murskaava. Taitavasti on haettu tietoa, jos jostain lähteestä saadaan puoltavia lausuntoja.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:50 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:29 ----------



    Salomaa ja Taipale. Itähelsinkiläisillä kommareilla on eniten sanottavaa kantakaupungin kaavoista. Mitä jos vaan keskittyisitte niihin omiin kotihuudeihinne?
    Eli onko Sinun mielestäsi sananvapautta se, että tänne kirjoittaisivat ainoastaan ne, jotka ovat kanssasi samaa mieltä.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:52 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Eivät aukiot ole tärkeitä pyöräilyille. Niissä kävellään ja patsastellaan. Nautitaan avarasta tilasta ja ihaillaan monumentaalisia ja muita rakennuksia.
    Aukioiden rakentamisvimma kertoo kaupunkisuunnittelun kriisistä, joka on nyt Helsingissä jatkunut tolkuttoman pitkään.

  15. #90
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1148

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Emmekös me kirjoittele täällä laadukkaa joukkoliikenteen puolesta. Eli on aika johdonmukaista puolustaa täällä joukkoliikennettä, joka tuo kaupungin ydinkeskustaan.
    Mistä lähtevät Elielinaukion nykyiset bussit rakentamisen jälkeen ?
    Ai nyt pitäisikin kaupunkirakenteessa ottaa huomioon, mikä palvelee mukamas paremmin joukkoliikenteen tarpeita. Ei taida sopia sun muihin "mikään ei saa muuttua" -kaupunkisuunnittelukantoihin.

    Lähes kaikki Elielin busseista tulevat alueilta, joita palvelee myös lähijunat, jotka päättyvät samaan paikkaa. Näiden linjojen tarkoitus on tarjota yhteys Mannerheimintien varteen, eli niiden päätepysäkiksi sopii paremmin Kamppi, vaikka Elielinaukiolle ei tehtäisi mitään. Jos jotkin linjat eivät mahdu tai muuten sovi sinne, lopuille voidaan järjestää paikka Kampista maan päältä, kuten 40:lle on ehdotettu nivelbussien takia, Asema-aukiolta ja/tai jättää pysäkkipari Sanomatalon ja Holiday Innin väliin, bussit saadaan kääntymään nykyisen aukion kulmassa, jos pari puulaatikkoa poistetaan.

    muokkaus; ja muutenkin tämä rakentaminen ei sulje pois mahdollisuutta pitää terminaali pohjakerroksessa, jos se nähdään tarpeelliseksi, vaikka minun mielestä se ei sitä ole.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Negatiivisten kommenttien määrä on Hesarinkin mukaan murskaava. Taitavasti on haettu tietoa, jos jostain lähteestä saadaan puoltavia lausuntoja.
    Siellä on positiivisia Hesarinkin kommenteissa. Suhteet on tietenkin eri, kun kaupunkisuunnitteluun tympääntyneet kerääntyvät sinne purkamaan turhautumistaan. Kruuhuhakaan johtavaa Hakaniemensiltaa käsittelevän artikkelinkin kommentit olivat täynnä Kruunusilloista valittavia.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 12.12.2021 kello 16:27.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.06.2016, 21:10
  2. HSL: Elielinaukion bussit poikkeusreitillä, metrossa epäsäännölliset vuorovälit
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.06.2016, 20:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.12.2015, 08:10
  4. HSL: Elielinaukion lähtölaitureita jää pois käytöstä 10.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 03.08.2015, 20:07
  5. HKL: Kaivutyö voi viivästyttää Elielinaukion busseja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.12.2009, 09:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •